Verzameld verkeersbesluit voor het reserveren van parkeerplaatsen voor het snelladen van elektrische voertuigen

 

Z-25-201350 / D-162956

Burgemeester en wethouders van Beverwijk;

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Gelet op:

- artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet (hierna: WVW 1994) 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten;

- artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen door de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake wegverkeer (hierna: BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod of dit wordt gewijzigd;

- artikel 15, tweede lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderden van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Grondslag:

- overeenkomstig artikel 21 van het besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna: BABW) en artikel 2 van de WVW 1994.

Op basis van bovenstaande wetgeving en met inachtneming van:

- de WVW 1994;

- het BABW inzake verkeerstekens;

- de uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;

- het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna: RVV1990);

- de Algemene wet bestuursrecht.

 

Uit het oogpunt van:

Artikel 2, lid 1, 2 en 3 van de WVW 1994 en artikel 21 van het BABW op de in het besluit genoemde wegen maatregelen dienen te worden genomen met als doel:

- het verzekeren van de veiligheid op de wegen;

- het beschermen van weggebruikers en passagiers;

- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

- Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

- het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik.

 

Overwegende dat:

- Ter uitvoering van de Mobiliteitsvisie en om een bijdrage te leveren aan het behalen van (inter)nationale (klimaat)doelstellingen wil de gemeente vervoer zonder emissies stimuleren. Elektrisch vervoer maakt hier onderdeel van uit;

- Elektrisch vervoer draagt bij aan een beter klimaat, het verminderen van geluidhinder en een verbeterde luchtkwaliteit;

- Steeds meer inwoners, werknemers en bezoekers van de gemeente beschikken over een elektrisch voertuig en het aantal elektrische voertuigen zal de komende jaren naar verwachting verder toenemen, waardoor tevens verwacht wordt dat het aantal aanvragen om openbare laadvoorzieningen te realiseren zal toenemen,

- Een openbare oplaadvoorziening voorziet in principe in twee oplaadpunten voor elektrische voertuigen;

- Om een optimale benutting van de openbare oplaadvoorziening te waarborgen, alsmede als gevolg van de verwachte toename van elektrische voertuigen, de verwachte toename aan laadbehoefte te faciliteren, is het wenselijk om nabij elke oplaadvoorziening twee parkeerplaatsen te reserveren waar elektrische voertuigen kunnen laden;

- Dit kan door het aanwijzen van parkeerplaatsen die uitsluitend bestemd zijn voor het opladen voor elektrische voertuigen nabij de oplaadvoorzieningen middels het plaatsen van het bord model E8c van Bijlage 1 van het RVV 1990 en door het plaatsen van onderbord OB504;

- dat voor het plaatsen van verkeersbord E8c van Bijlage 1 van het RVV 1990 een verkeersbesluit dient te worden genomen;

- Een elektrisch voertuig veelal in de plaats komt van een regulier voertuig, zodat de parkeerdruk nagenoeg gelijk blijft;

- De betreffende wegen zijn gelegen binnen de bebouwde kom van de gemeente Beverwijk;

- De betreffende wegen zijn in beheer bij de gemeente Beverwijk.

 

Is het gewenst om:

In de gemeente Beverwijk meerdere parkeervakken aan te wijzen als parkeergelegenheid die uitsluitend bestemd zijn voor het opladen voor elektrische voertuigen.

 

Met de motivering:

- dat de Metropoolregio Amsterdam Elektrisch (MRA-E) het regionale beleidskader vormt voor de uitrol en stimulering van snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen;

- dat de plaatsing van snellaadinfrastructuur niet valt onder specifieke toetsingscriteria van MRA-E;

- dat bij de beoordeling van de noodzaak en locatie van de snellaadvoorziening gebruik is gemaakt van relevante documentatie van het MRA-E;

- dat uit analyse blijkt dat het huidige aantal geplaatste snelladers voor reguliere elektrische voertuigen in het MRA-E-gebied onvoldoende is om te voorzien in de verwachte groei van het aantal elektrische voertuigen en de daarmee samenhangende laadbehoefte;

- dat, om mee te groeien met deze vraag, de ontwikkeling van aanvullende snellaadlocaties noodzakelijk is;

- dat op basis hiervan de locatie geschikt wordt geacht en op deze locatie in totaal twee parkeerplaatsen worden aangewezen voor het uitsluitend opladen van elektrische voertuigen.

- De locatie dusdanig is gekozen aan een erftoegangsweg met een maximum snelheid van 30 km/uur zodat de verkeersveiligheid van de wegen verzekerd blijft, weggebruikers en passagiers beschermd blijven, de vrijheid van het verkeer gewaarborgd blijft, de bruikbaarheid van de weg gewaarborgd blijft;

 

Gehoord hebbende:

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is overleg gepleegd met de gemachtigde van de korpschef van de Politie. Deze heeft een positief advies uitgebracht.

 

Besluiten om:

1. Het reserveren van 2 parkeerplaatsen uitsluitend bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen, door middel van het plaatsen van de verkeersborden E8c en OB504, zoals bedoeld in Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, op de locaties zoals opgenomen in bijlage 1 ‘Lijst laadlocaties’ en bijlage 2 ‘De locaties op detailniveau’;

2. Bij het bijplaatsen van een extra laadpaal binnen redelijke afstaand van een bestaande laadpaal, ook de huidige bebording (bord E4/OB20/OB504) van de huidige oplaadpunten aan te passen naar E8c, waar nodig;

2. Een afschrift van dit besluit te zenden aan de districtschef van Politie Eenheid Noord-Holland van de Nationale Politie.

 

 

Beverwijk, 22-12-2025

 

burgemeester en wethouders van Beverwijk,

Namens hen,

Teammanager Leefomgeving

 

 

J. Gozeling

 

Bekendmaking van dit besluit geschiedt op de voorgeschreven wijze en treedt in werking een dag na publicatie in het Gemeenteblad

 

 

Niet eens met het besluit

Bent u het niet eens met het besluit? Dan kunt u een brief schrijven. Zo’n brief heet een bezwaarschrift. Het bezwaarschrift moet u binnen 6 weken naar de gemeente sturen, gerekend vanaf één dag nadat het besluit is verstuurd of overhandigd. U richt het bezwaarschrift aan de burgemeester van de gemeente Beverwijk, Postbus 450, 1940 AL Beverwijk. U kunt alleen een bezwaarschrift schrijven als het besluit gevolgen voor u heeft.

 

Wat schrijft u in ieder geval in het bezwaarschrift?

• Uw naam

• Uw adres

• De datum

• Uw handtekening

• Een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt

• Een uitleg waarom u bezwaar maakt.

 

Voorlopige voorziening aanvragen

Als u bezwaar maakt, blijft het besluit geldig. Kunt u aantonen dat het besluit meteen grote gevolgen voor u heeft? Dan kunt u de voorzieningenrechter vragen om een voorlopige voorziening. De voorzieningenrechter kan dan beslissen dat het besluit nog niet mag ingaan. Dit mag alleen als u al bezwaar hebt gemaakt. Wilt u een voorlopige voorziening aanvragen? Stuurt u dan een brief naar de Voorzieningenrechter van de rechtbank Haarlem, sector bestuursrecht, Postbus 1621, 2003 BR te Haarlem. Zo’n brief heet een verzoekschrift.

 

Wat schrijft u in ieder geval in het verzoekschrift?

• Uw naam

• Uw adres

• De datum

• Uw handtekening

• Een uitleg waarom u verzoekt om een voorlopige voorziening

• Bij het verzoekschrift moet u ook een kopie van het bezwaarschrift meesturen.

 

Het aanvragen van een voorlopige voorziening is niet gratis. U moet griffierecht betalen. Wilt u hier meer over weten? De griffier van de rechtbank kan u meer informatie geven.

 

Naar boven