APV vergunning - Besluiten, @ZAAK_LOC_Omschrijving@

Ons kenmerk: VTH2025-40135

Categorie: Instemmingsbesluit - Telecom

Datum bekendmaking besluit : 22 december 2025

Geachte [geanonimiseerd],

 

AANVRAAG

Op 6 november 2025 hebben wij van

[geanonimiseerd], een aanvraag ontvangen.

 

Het betreft een aanvraag voor een instemming

voor het verrichten van werkzaamheden aan telecomkabels ter hoogte van

Guirlande huisnummer 113 in Den Haag.

 

De aanvraag is ingediend voor de periode van 1

december 2025 tot en met 31 augustus 2026.

 

Tijdelijke verkeersmaatregelen

Er worden tijdelijke verkeersmaatregelen genomen

ter hoogte van de Guirlande 113 in Den Haag conform de aangeleverde

TVM-tekening.

 

BEOORDELING

In artikel 4 van de Telecommunicatieverordening

2011 gemeente Den Haag is bepaald welke gegevens de aanbieder van een openbaar

elektronisch communicatienetwerk aan het college van burgemeester en wethouders

dient te verstrekken. De door de aanbieder verstrekte gegevens voldoen aan de

vereisten, zodat met de melding onder voorschriften kan worden ingestemd.

 

In artikel 7 lid 2 van de

Telecommunicatieverordening 2011, is bepaald dat het college nadere regels kan

stellen omtrent het tijdstip, de plaats en de wijze van uitvoering bij aanleg,

onderhoud, verplaatsing en opruiming van kabels, het bevorderen van medegebruik

van voorzieningen en het afstemmen van de voorgenomen werkzaamheden met

beheerders van overige in de grond aanwezige werken.

Het college heeft inmiddels nadere regels voor

de bovengenoemde werkzaamheden gesteld.

 

Voor het leggen van een leiding op, aan, in,

boven of onder de weg op grond van artikel 2:10A lid 1 van de Algemene

plaatselijke verordening voor de gemeente Den Haag is er instemming van het

college nodig. In lid 5 van voornoemd artikel is bepaald dat het college nadere

regels stelt voor het leggen van leidingen.

 

Voor het aanleggen, beschadigen, opbreken en

veranderen van een weg op grond van artikel 2:11 lid 1 van de Algemene

plaatselijke verordening voor de gemeente Den Haag (hierna: APV) is er

instemming van het college nodig.

In artikel 2:11 lid 4 APV is bepaald dat het

college nadere regels kan stellen voor het aanleggen, beschadigen, opbreken en

veranderen van een weg.

Het college heeft zowel op grond van artikel

2:10A lid 5 als artikel 2:11 lid 4 APV nadere regels gesteld. De Regeling telecommunicatie Den Haag 2021, is

door het college vastgesteld op grond van het eerdergenoemde artikel 7 lid 2

van de Telecommunicatieverordening 2011 gemeente Den Haag. Het is noodzakelijk

dat bij werkzaamheden op grond van de Telecommunicatieverordening aan bepaalde

regels wordt voldaan. Daarnaast wordt er aansluiting gezocht bij de door het

college gestelde regels op grond van de artikelen 2:10A lid 5 en artikel 2:11

lid 4 APV.

 

Dit betekent dat in dit geval de nadere regels

gelden die op grond van de artikelen 2:10A lid 5 en artikel 2:11 lid 4 APV door

het college zijn gesteld voor werkzaamheden zoals genoemd in artikel 2:10A lid

1 en artikel 2:11 lid 2 APV.

Advies wegbeheerder

Met het oog op de af te wegen belangen hebben

wij advies ingewonnen.

 

Wij hebben op 18 november 2025 de aanvraag aan

de wegbeheerder van de Dienst Publiekszaken, stadsdeel Leidschenveen-Ypenburg

(hierna: wegbeheerder) voor advies over hinder voor de omgeving of inbreuk

op het doelmatig onderhoud en beheer van de weg voorgelegd.

 

Op 19 november 2025 heeft de wegbeheerder

aangegeven akkoord te zijn met de gevraagde instemming onder voorwaarden welke

zijn vermeld in de voorschriften.

Conclusie:

Wij zullen de gevraagde instemming verlenen.

 

Gelet op artikel 5:4 lid 1onder b van de

Telecommunicatiewet.

 

BESLUIT

Wij besluiten:

 

I.

aan [geanonimiseerd] de gevraagde instemming voor het verrichten

van werkzaamheden aan telecomkabels en het treffen van tijdelijke

verkeersmaatregelen ter hoogte van Guirlande huisnummer 113 in Den Haag,

conform de bij dit besluit behorende tekeningen, te verlenen;

II.

dat deze instemming geldig is van 1 december 2025 tot en met 31 augustus 2026;

III.

dat de aanvraag en de bij de aanvraag om instemming overgelegde tekening(en)

onderdeel uitmaken van deze instemming, voor zover er daarin geen veranderingen

zijn aangebracht;

IV. aan deze

instemming voorschriften te verbinden.

 

VOORSCHRIFTEN

De door het college ingevolge artikel 2:10A lid

4 en 5 en artikel 2:11 lid 4 APV vastgestelde nadere regels en voorwaarden zijn

onverminderd van toepassing.

Zie voor nadere regels en voorwaarden: www.denhaag.nl/bestuurlijkestukken.

Zoek op RIS nummers: 170839, 170843 en 170844.

 

1.

voor aanvang van de werkzaamheden dient de wegbeheerder van de Dienst

Publiekszaken van stadsdeel Leidschenveen-Ypenburg door middel van het

meldingensysteem, Local Traffic Control (LTC), in kennis te worden gesteld;

 

2.

het werk moet worden uitgevoerd binnen de in deze instemming vastgestelde

periode;

 

3.

bewoners en bedrijven informeren door middel van een bewonersbrief;

 

4.

speciale verhardingen zoals Stolpersteine (gedenkstenen met een messing

bovenplaatje van 10x10 centimeter) dienen inclusief gehele configuratie (veelal

een groepje met stenen met in het centrum de Stolpersteine) met grootst

mogelijke zorgvuldigheid verwijderd te worden, veiliggesteld, en na afloop van

het werk, op de oorspronkelijke wijze teruggebracht te worden. De exacte

locaties en configuraties zijn te vinden op https://experience.arcgis.com/experience/7d8e76aa345b4e96a843736ddc9ce4fa.

 

 

 

Voorts wijzen wij

nog op het volgende:

 

1.

het college van burgemeester en wethouders is bevoegd bij overtreding van de

voorschriften bestuursdwang toe te passen dan wel een last onder dwangsom op te

leggen;

 

2

deze instemming is alleen van toepassing op de bij dit besluit behorende

gewaarmerkte tekeningen aangegeven werkzaamheden. Voor afwijkingen of

veranderingen dient u zich in verbinding te stellen met de wegbeheerder van de

Dienst Publiekszaken van stadsdeel Leidschenveen-Ypenburg;

 

3.

door het verlenen van deze instemming wordt niet vooruitgelopen op enige andere

door de gemeente krachtens de wet of een gemeentelijke verordening met

betrekking tot de onderhavige aanvraag eventueel te nemen beslissing;

 

4.

oplevering van de werkzaamheden volgens deze instemming vindt plaats binnen 5

dagen na gereed melding van die werkzaamheden. Hiertoe dient de

instemminghouder contact op te nemen met de wegbeheerder zoals genoemd in

voorschrift 1. Verlenging van deze termijn kan uitsluitend met schriftelijke

toestemming van Gemeente Den Haag.

 

5.

voor wat betreft mogelijke bodemverontreiniging verwijzen wij u naar het

gemeentelijk Bodem Informatie Punt (BIP) dat bereikbaar is per e-mail bodeminformatiepunt@denhaag.nl;

 

6.

tijdelijke verkeersmaatregelen conform CROW96b;

 

7.

de aannemer dient in het geval van aanwezigheid van Stolpersteine de gemeente

op de hoogte te brengen via apv-vergunningen@denhaag.nl;

 

8.

gelet op artikel 37 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

(BABW) dient er, wanneer de feitelijke werkzaamheden langer duren dan 4 maanden

op dezelfde locatie, een tijdelijk verkeersbesluit te worden aangevraagd;

 

9.

werken in het asfalt is niet toegestaan;

 

10. de berm

dient puinvrij en schoon opgeleverd te worden.

 

 

 

 

 

 

Burgemeester en wethouders van Den Haag,

namens deze:

 

[geanonimiseerd],

 

Deze beschikking is elektronisch aangemaakt en

goedgekeurd en daarom niet ondertekend.

 

BEZWAARSCHRIFT

Bent u het niet eens met dit besluit? En bent u

belanghebbende? Dan kunt u een bezwaarschrift indienen.

Stuur dit uiterlijk binnen zes weken na de datum

bekendmaking van het besluit in.

 

Maakt u gebruik van internet? Dien uw

bezwaarschrift dan in via www.denhaag.nl/bezwaar. U heeft hiervoor

DigiD nodig. Op www.denhaag.nl/bezwaar

vindt u meer informatie.

E-mailen kan niet.

 

Beschikt u niet over internet, dan kunt u het

bezwaarschrift ook opsturen naar het volgende adres:

 

Burgemeester en wethouders van Den Haag,

AWB / bezwaar.

Postbus 12 600

2500 DJ DEN HAAG

 

Vermeld in uw bezwaarschrift:

naam, adres, telefoonnummer (waar wij u overdag

kunnen bereiken) en e-mailadres;

de datum en handtekening;

een duidelijke omschrijving van het besluit

waartegen u bezwaar maakt. Stuur een kopie van het besluit mee en noem het

kenmerk;

de argumenten voor bezwaar.

 

Dient u namens iemand anders het bezwaar in?

Stuur dan een schriftelijke en ondertekende verklaring (volmacht) mee waaruit

blijkt dat u namens die persoon het bezwaar mag indienen.

 

Bij een spoedeisend belang kunt u na het

indienen van een bezwaarschrift een verzoek om voorlopige voorziening indienen

bij Rechtbank Den Haag.

 

 

 

Deze beschikking is elektronisch aangemaakt en

goedgekeurd en daarom niet ondertekend.

Naar boven