Amsterdam stadsdeel Centrum, verkeersbesluit voor het opheffen van voetpaden die fysiek zijn ondersteund waarop (brom)fietsen zijn toegestaan op een achttal locaties

 

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

 

g elet op:

 

  • de Wegenverkeerswet (WVW 1994);

  • het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • de bepalingen en de uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

  • de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

  • de Verordening stadsdelen en stadsgebied Amsterdam 2022;

  • de ondermandaatbesluiten van de stadsdelen en stadsgebied.

  •  

 

Overwegende dat:

 

  • in 2023 een achttal verkeersbesluiten met de kenmerknummers 502476, 460465, 460429, 460493, 460513, 460642, 460612 en 460589 in het gemeenteblad zijn gepubliceerd waarbij er voetpaden zijn ingesteld die fysiek zijn ondersteund waarop (brom)fietsen zijn toegestaan;

  • de hierboven genomen verkeersbesluiten onderdeel waren van een breder pakket aan maatregelen behorende bij het project ‘Palenplan’ die bij wijze van proef voor de duur van een jaar zou worden uitgevoerd en de gemeente Amsterdam de volgende doelen wilde nastreven:

    • 1.

      impuls geven aan de leefbaarheid door het tegengaan van doorgaand (sluip) autoverkeer door woonbuurten;

    • 2.

      het voorkomen van sluipverkeer door de Noord Jordaan als gevolg van het autoluw inrichten van de Marnixstraat Noord; 

    • 3.

      minder verkeer over de kwetsbare kademuren in de grachtengordel;  

    • 4.

      het verbeteren van de verkeersveiligheid op de vaak gevaarlijke kruisingen met de Haarlemmerstraat en Haarlemmerdijk;

  • de proef met het palenplan op 26 oktober 2023 na 10 dagen is gestopt omdat de nood- en hulpdiensten in de praktijk meer hinder bleken te ondervinden dan aanvankelijk werd gedacht; 

  • door de uitvoering aan project de ‘Oranje Loper’ in de Raadhuisstraat er de komende jaren een grotere druk is op de bereikbaarheid van de buurt als gevolg van werkzaamheden en omleidingsroutes en het daarom onwenselijk is om permanente verkeersbeperkende maatregelen te treffen;  

  • het dagelijks bestuur van Stadsdeel Centrum om bovengenoemde redenen heeft besloten om het project ‘Palenplan’ op te heffen;  

  • daarom de gemeente Amsterdam overgaat tot het opheffen van de voetpaden die fysiek zijn ondersteund waarop (brom)fietsen zijn toegestaan op de volgende locaties:

    • 1.

      op de brug van de Brouwersgracht direct ten zuiden van perceel Brouwersgracht 62;

    • 2.

      op de brug van de Brouwersgracht direct ten zuiden van perceel Binnen Brouwersstraat 37;

    • 3.

      op de brug van de Herengracht direct ten zuiden van perceel Blauwburgwal 22;

    • 4.

      op de brug van de Brouwersgracht direct ten zuiden van de Binnen Dommersstraat;

    • 5.

      op de brug van de Brouwersgracht direct ten zuiden van de Binnen Oranjestraat;

    • 6.

      op de Prinsensluis gelegen tussen de Prinsengracht en de Prinsenstraat;

    • 7.

      op de Leliesluis gelegen tussen de Prinsengracht en de leliegracht;

    • 8.

      op de Lekkeresluis en de Papiermolensluis gelegen tussen de Brouwersgracht en de prinsengracht;

  • de verkeersmaatregelen geëffectueerd worden door het verwijderen van de benodigde bebording, markering en fysieke maatregelen zoals aangegeven is op de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekeningen;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • de bovenvermelde maatregel op basis van artikel 2 van de WVW 1994 strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van de weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, alsmede het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, overleg is gepleegd met een gemandateerde van de politie, eenheid Amsterdam;

  • de in dit verkeersbesluit genoemde wegen of weggedeelten gelegen en onder beheer zijn van de gemeente Amsterdam.

 

Besluit:

  •  

  • 1.

    Door het verwijderen van verkeersborden conform model G7 van Bijlage I van het RVV 1990 inclusief onderborden met de tekst: “(Brom)fietsen toegestaan” op te heffen: het voetpad waarbij (Brom)fietsen zijn toegestaan op de brug van de Brouwersgracht direct ten zuiden van perceel Brouwersgracht 62.

  • 2.

    Door het verwijderen van de vaste- en uitneembare palen inclusief inleidende markering conform artikel 15 WVW1994 op te heffen: de fysieke afsluiting voor voertuigen op meer dan twee wielen uitgezonderd nood- en hulpdiensten op de brug van de Brouwersgracht direct ten zuiden van perceel Brouwersgracht 62.

  • 3.

    Door het verwijderen van verkeersborden conform model G7 van Bijlage I van het RVV 1990 inclusief onderborden met de tekst: “(Brom)fietsen toegestaan” op te heffen: het voetpad waarbij (Brom)fietsen zijn toegestaan op de brug van de Brouwersgracht direct ten zuiden van perceel Binnen Brouwersstraat 37.

  • 4.

    Door het verwijderen van vaste- en uitneembare palen inclusief inleidende markering conform artikel 15 WVW1994 op te heffen: de fysieke afsluiting voor voertuigen op meer dan twee wielen uitgezonderd nood- en hulpdiensten op de brug van de Brouwersgracht direct ten zuiden van perceel Binnen Brouwersstraat 37.

  • 5.

    Door het verwijderen van verkeersborden conform model G7 van Bijlage I van het RVV 1990 inclusief onderborden met de tekst: “(Brom)fietsen toegestaan” op te heffen: het voetpad waarbij (Brom)fietsen zijn toegestaan op de brug van de Herengracht direct ten zuiden van perceel Blauwburgwal 22.

  • 6.

    Door het verwijderen van vaste- en uitneembare palen inclusief inleidende markering conform artikel 15 WVW1994 op te heffen: de fysieke afsluiting voor voertuigen op meer dan twee wielen uitgezonderd nood- en hulpdiensten op de brug van de Herengracht direct ten zuiden van perceel Blauwburgwal 22.

  • 7.

    Door het verwijderen van verkeersborden conform model G7 van Bijlage I van het RVV 1990 inclusief onderborden met de tekst: “(Brom)fietsen toegestaan” op te heffen: het voetpad waarbij (Brom)fietsen zijn toegestaan op de brug van de Brouwersgracht direct ten zuiden van de Binnen Dommersstraat.

  • 8.

    Door het verwijderen van vaste- en uitneembare palen inclusief inleidende markering conform artikel 15 WVW1994 op te heffen: de fysieke afsluiting voor voertuigen op meer dan twee wielen uitgezonderd nood- en hulpdiensten op de brug van de Brouwersgracht direct ten zuiden van de Binnen Dommersstraat.

  • 9.

    Door het verwijderen van verkeersborden conform model G7 van Bijlage I van het RVV 1990 inclusief onderborden met de tekst: “(Brom)fietsen toegestaan” op te heffen: het voetpad waarbij (Brom)fietsen zijn toegestaan op de brug van de Brouwersgracht direct ten zuiden van de Binnen Oranjestraat.

  • 10.

    Door het verwijderen van vaste- en uitneembare palen inclusief inleidende markering conform artikel 15 WVW1994 op te heffen: de fysieke afsluiting voor voertuigen op meer dan twee wielen uitgezonderd nood- en hulpdiensten op de brug van de Brouwersgracht direct ten zuiden van de Binnen Oranjestraat.

  • 11.

    Door het verwijderen van verkeersborden conform model G7 van Bijlage I van het RVV 1990 inclusief onderborden met de tekst: “(Brom)fietsen toegestaan” op te heffen: het voetpad waarbij (Brom)fietsen zijn toegestaan op de Prinsensluis gelegen tussen de Prinsengracht en de Prinsenstraat.

  • 12.

    Door het verwijderen van vaste- en uitneembare palen inclusief inleidende markering conform artikel 15 WVW1994 op te heffen: de fysieke afsluiting voor voertuigen op meer dan twee wielen uitgezonderd nood- en hulpdiensten op de Prinsensluis gelegen tussen de Prinsengracht en de Prinsenstraat.

  • 13.

    Door het verwijderen van verkeersborden conform model G7 van Bijlage I van het RVV 1990 inclusief onderborden met de tekst: “(Brom)fietsen toegestaan” op te heffen: het voetpad waarbij (Brom)fietsen zijn toegestaan op de Leliesluis gelegen tussen de Prinsengracht en de leliegracht.

  • 14.

    Door het verwijderen van vaste- en uitneembare palen inclusief inleidende markering conform artikel 15 WVW1994 op te heffen: de fysieke afsluiting voor voertuigen op meer dan twee wielen uitgezonderd nood- en hulpdiensten op de Leliesluis gelegen tussen de Prinsengracht en de leliegracht.

  • 15.

    Door het verwijderen van verkeersborden conform model G7 van Bijlage I van het RVV 1990 inclusief onderborden met de tekst: “(Brom)fietsen toegestaan” op te heffen: het voetpad waarbij (Brom)fietsen zijn toegestaan op de Lekkeresluis en de Papiermolensluis gelegen tussen de Brouwersgracht en de prinsengracht.

  • 16.

    Door het verwijderen van vaste- en uitneembare palen inclusief inleidende markering conform artikel 15 WVW1994 op te heffen: de fysieke afsluiting voor voertuigen op meer dan twee wielen uitgezonderd nood- en hulpdiensten op de Lekkeresluis en de Papiermolensluis gelegen tussen de Brouwersgracht en de prinsengracht.

 

 

 

Zoals aangegeven op onderstaande tekeningen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Amsterdam,

 

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam, namens hen,

 

Alieke Hordijk

Teammanager Expertisecentrum

Markten Gebied en Gebruik, Stadswerken

 

Oneens met dit besluit?

Hier leest u hoe u bezwaar kunt maken.

Let op: u kunt binnen zes weken na de dag waarop het besluit is verzonden bezwaar maken.

 

Het beste en het snelste kunt u via de website bezwaar maken:

• Kijk op www.amsterdam.nl/bezwaar/JB

• Vul het formulier in. U hebt hiervoor DigiD of E-herkenning nodig.

• Stuur het formulier op via de website.

 

Als u niet in Nederland woont of u geen DigiD/E-herkenning kunt gebruiken.

Een brief versturen met daarin:

• De datum

• Uw naam, adres en telefoonnummer en eventueel uw e-mailadres.

• Waarom u het niet eens bent met het besluit

• Uw handtekening

• Maak een kopie van het besluit en stuur deze mee.

De termijn van zes weken is heel belangrijk.

Misschien heeft u meer tijd nodig omdat u nog niet alle informatie heeft verzameld. Of omdat u nog met iemand wilt overleggen. Dan kunt u een voorlopig (pro forma) bezwaarschrift indienen.

U zet in het voorlopige bezwaar dat u de redenen waarom u bezwaar maakt zo snel mogelijk opstuurt. Daarna hoort u van ons wanneer u de redenen uiterlijk moet opsturen.

 

Dient iemand anders namens u het bezwaarschrift in? Stuur dan een machtiging mee.

 

U stuurt uw brief naar:

Gemeente Amsterdam

T.a.v. Juridisch Bureau

Postbus 483

1000 AL AMSTERDAM

 

Schorsende werking

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat wil zeggen: het besluit waartegen u bezwaar maakt, blijft geldig totdat over uw bezwaar is beslist.

 

Spoed? Voorlopige voorziening

Bij grote spoed kunt u (tegen kosten) een zogeheten voorlopige voorziening aanvragen. Dat is een spoedprocedure waarmee het genomen besluit tijdelijk kan worden ingetrokken en/of andere maatregelen kunnen worden getroffen. Een voorlopige voorziening vraagt u digitaal aan via:

 

http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor hebt u een DigiD nodig. Op deze site vindt u ook meer informatie.

 

of per post:

De Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam

Afdeling Publiekrecht –teams bestuursrecht

Postbus 75850

1070 AW Amsterdam

 

Naar boven