Gemeenteblad van Harlingen
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Harlingen | Gemeenteblad 2025, 559812 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Harlingen | Gemeenteblad 2025, 559812 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Budgethoudersregeling gemeente Harlingen 2025
In de regeling wordt verstaan onder:
De functies van budgetbeheerder en PAV-er zijn onverenigbaar met de functies van (concern-)controller, kassier en medewerkers debiteuren- en crediteurenadministratie, toezichthoudende functies en inkoopfunctionaris.
In gevallen waarin deze regeling niet voorziet beslist het college van burgemeester en wethouders op voordracht van de gemeentesecretaris.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 18 november 2025
Burgemeester en Wethouders van Harlingen
De secretaris,
de burgemeester,
Toelichting bij de Regeling budgethouderschap gemeente Harlingen 2025
In artikel 23 lid c van de Financiële verordening van de gemeente Harlingen 2025 is bepaald dat het college zorg dient te dragen voor - en vast te leggen:
“de verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen ten laste
van de toegekende budgetten en investeringskredieten.”
De regeling budgethouderschap gemeente Harlingen 2025 voorziet hierin.
In het mandaatoverzicht gemeente Harlingen is vastgelegd hoe het college haar bevoegdheden in de organisatie heeft belegd, met uitzondering van het financiële mandaat. Daarvoor is de Budgethoudersregeling bedoeld. Het is een kader om rol, taken en verantwoordelijkheden voor de actoren in de organisatie duidelijk te maken ten aanzien van het financieel mandaat.
Het doel is om duidelijkheid te scheppen en misverstanden te voorkomen,
Het college wijst de gemeentesecretaris aan als eindverantwoordelijke voor de gemeentebegroting. De gemeentesecretaris benoemt vervolgens teamleiders als programma- en budgetbeheerder en kan zelf ook deelbudgetten beheren. Bij afwezigheid van een teamleider neemt diens vervanger deze verantwoordelijkheden over. Teamleiders kunnen taken en bevoegdheden mandateren aan medewerkers binnen hun team, bijvoorbeeld voor projecten of investeringen. Daarnaast kan een medewerker worden aangewezen om geleverde prestaties te controleren en goed te keuren. De griffier is verantwoordelijk voor het budget van de gemeenteraad en de ondersteuning daarvan. Zo is duidelijk wie waarvoor verantwoordelijk is en blijft het beheer van de begroting goed georganiseerd.
De raad oefent het budgetrecht uit via de programmabegroting op programmaniveau. Elk programma bestaat uit meerdere producten die bijdragen aan de doelstellingen van het programma. Door de aanwijzing van een programmahouder wordt de coördinatie van de voorbereiding, realisatie en informatievoorziening per programma geborgd. De programmahouder is het inhoudelijk aanspreekpunt voor de portefeuillehouder(s) die betrokken zijn bij het betreffende programma. Dit laat onverlet de algemene eindverantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris. Afstemming met de portefeuillehouder vindt plaats bijvoorbeeld over de programmateksten (drie W-vragen), indicatoren, tussentijdse informatievoorziening en de verantwoording aan de raad over de programmarealisatie.
Kernpunt in deze regeling is de verantwoordelijkheid van de teamleider als integraal manager voor de productrealisatie, binnen het speelveld dat door de gemeentesecretaris en het college is bepaald. Daarbij gaat het om bedrijfsvoeringkaders zoals deze regeling maar ook om de benodigde middelen zoals formatieomvang en budget. De gemeentesecretaris is ten opzichte van het college eindverantwoordelijk voor de uitoefening van het budgethouderschap.
Dit artikel gaat over verantwoordelijkheden, het staat de budgetbeheerder vrij om uitvoerende taken die hierbij horen op te dragen aan de budgetbeheerder.
Op grond van artikel 2 kan de budgetbeheerder, PAV-ers aanwijzen die bepaalde taken in het kader van het budgetbeheer namens de budgetbeheerder uitoefent. In artikel 5 wordt benoemd dat het hierbij gaat om een afgeleide verantwoordelijkheid.
Het ligt voor de hand dat de budgetbeheerder uitvoerende taken opdraagt aan de PAV-er zoals de voorbereiding van de begroting, rapportages en de administratieve handelingen. Daarbij is het van groot belang dat de PAV-er de budgetbeheerder tijdig en volledig informeert zodat deze de verantwoordelijkheid als budgetbeheerder kan waarmaken.
In dit artikel worden de bevoegdheden en verplichtingen van de budgetbeheerder benoemd en genormeerd.
Bevoegdheden: het aangaan van verplichtingen en het doen van uitgaven;
Verplichtingen: het signaleren van verwachte afwijkingen, afleggen verantwoording over de realisatie van het budget door middel van analyses, het verrichten van administratieve handelingen. Dit laatste kan de budgetbeheerder opdragen aan de PAV-er.
De PAV-er mag namens de budgetbeheerder contracten afsluiten en betalingen doen, maar alleen binnen het afgesproken budget dat staat vermeld in de productenraming.
Dit zorgt ervoor dat de PAV-er niet meer mag uitgeven dan waarvoor het budget is vastgesteld, zodat er geen overschrijdingen ontstaan zonder goedkeuring.
De PAV-er kan namens de budgetbeheerder uitgaven doen binnen het budget,. Daarnaast controleert de PAV-er facturen zorgvuldig voordat ze worden betaald.
De kernreden is scheiding van bevoegdheden, een belangrijk principe binnen goed bestuur, financiële controle en risicobeheersing.
Dit artikel beschrijft de stappen en verantwoordelijkheden als er onvoldoende budget is om een financiële verplichting aan te gaan.
Uitgangspunt is dat tijdig (verwachte) afwijkingen worden gesignaleerd. De afwijkingen kunnen bestaan uit zowel over- als onderschrijdingen van de in het budget opgenomen lasten en baten, prestatie-eenheden, activiteiten en planningen. Er is een ondergrens opgenomen om te voorkomen dat over allerlei kleine afwijkingen moet worden gerapporteerd. Dit laat onverlet het gestelde in artikel 4 waarin het afleggen van verantwoording is opgenomen over de realisatie van het budget.
Geeft de taken weer die van het cluster financiën worden verwacht.
Dit artikel regelt hoe budgetbeheerder en PAV-ers hun bevoegdheden mogen uitoefenen en hoe ze officieel worden aangewezen, de spelregels en administratieve procedures.
Indien er situaties ontstaan waar de regeling niet in voorziet kunnen aanvullende uitgangspunten worden geformuleerd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-559812.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.