Concept verkeersbesluit - Besluit Verkeersmaatregelen, @ZAAK_LOC_OMschrijving@

Ons kenmerk: VTH2025-42408

Categorie: Verkeersbesluit - Verkeerszaken overig

Datum bekendmaking besluit : 19 december 2025

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DEN HAAG,

gelezen het op 19 november 2025 ingekomen verzoek van

[Geanonimiseerd], namens het College van Burgemeester en Wethouders van de

gemeente Den Haag, tot het nemen van een verkeersbesluit voor het instellen van

een geslotenverklaring voor motorvoertuigen, waarbij ontheffinghouders

uitgezonderd worden, en het intrekken van een verplicht (brom-) fietspad ter

hoogte van de Hoefkade en de Parallelweg in Den Haag;

gelezen de op 17

december 2025 ontvangen brief van de Politie Den Haag, Dienst Regionale

Operationele

Samenwerking, Afdeling Infrastructuur, Team Verkeer;

overwegende,

dat in

de huidige situatie de Hoefkade, tussen de Fannius Scholtenstraat en de

Naaldwijksestraat, en de Parallelweg, tussen de Wolterbeekstraat en de

Naaldwijksestraat, zijn aangewezen als verplicht (brom-)fietspad;

dat

bovengenoemde wegen ter plaatse fysiek zijn afgesloten door middel van

beweegbare pollers, conform het verkeersbesluit van 3 september 2019, Stcrt.

2019 nr. 49126, kenmerk BWT-00169VKZ18;

dat

deze maatregel destijds is genomen ter uitvoering van de Mobiliteitstransitie

en het programma luchtkwaliteit, met als doel het weren van doorgaand

(sluip)verkeer, het verbeteren van de leefbaarheid en de (sociale)

verkeersveiligheid, en het versterken van de positie van fietsers en

voetgangers in de Schilderswijk en de Stationsbuurt;

dat de

met het besluit van 2019 bereikte verbeteringen in luchtkwaliteit, leefbaarheid

en verkeersveiligheid behouden dienen te blijven;

dat de

gemeente selectieve toegang wil toestaan voor bewoners, ondernemers en

mantelzorgers binnen het invloedsgebied van de afsluiting en vrijstellingen wil

verlenen aan onder andere hulpdiensten en taxi’s met Haags keurmerk;

dat

daartoe de gemeente de Regeling ontheffingverlening geslotenverklaring Hoefkade

en Parallelweg Den Haag 2026 heeft vastgesteld, zodat op evenwichtige wijze

ontheffingen kunnen worden verleend aan deze aangewezen doelgroepen;

dat met

selectieve toegang de aangewezen doelgroepen niet langer geconfronteerd worden

met een aanzienlijk langere reisafstand en/of vertraging;

dat met

selectieve toegang bepaalde groepen via de Hoefkade in westelijke richting

kunnen rijden en via de Parallelweg in oostelijke richting;

dat het

met fysieke pollers en een (brom-)fietspad niet mogelijk is om deze doelgroepen

selectief toegang te bieden;

dat

daarom de fysieke pollers zullen worden verwijderd en de bestaande

(brom-)fietspaden op de

genoemde wegvakken worden ingetrokken;

dat in

de plaats hiervan een geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen (C12) zal

worden ingesteld, uitgezonderd ontheffinghouders, waarbij de toegang en

uitzonderingen worden geregeld conform voornoemd uitvoeringsbeleid;

dat de

naleving van de geslotenverklaring niet langer fysiek door middel van pollers

plaatsvindt, maar door middel van digitale handhaving met camera’s (ANPR),

overeenkomstig het Beoordelingskader Parket CVOM voor digitale handhaving bij

geslotenverklaringen en voetgangersgebieden;

dat met

deze maatregel de in 2019 gerealiseerde verbeteringen in leefbaarheid en

(sociale) verkeersveiligheid duurzaam worden geborgd en doorgaand

(sluip)verkeer blijvend wordt tegengegaan;

dat

gezien het gestelde in artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer juncto artikel

2 Wegenverkeerswet kan worden opgemerkt dat met het nemen

van de onderhavige verkeersmaatregel(en) het volgende wordt nagestreefd:

-

het verzekeren van de veiligheid op de weg;

-

het beschermen van weggebruikers en passagiers;

-

het in stand houden van de weg en het waarborgen

van de bruikbaarheid daarvan;

-

het voorkomen of beperken van door het verkeer

veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten en

gebieden.

dat ten aanzien van de onderhavige verkeersmaatregel(en) het overleg

als bedoeld in artikel 24 van het Besluit administratieve

bepalingen inzake het wegverkeer heeft plaatsgevonden;

dat de betreffende weggedeelten in beheer zijn bij de gemeente Den Haag en zijn gelegen

binnen de bebouwde kom van

die gemeente;

dat

gelet op de mandaatregeling van burgemeester en wethouders van Den Haag en het daarop

gebaseerde ondermandaatbesluit;

dat

gelet op artikel 18 eerste lid onder d van de Wegenverkeerswet 1994, juncto artikel

1, artikel 4 eerste lid, artikel 12 onder a en b,

artikel 18, artikel 21 en 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake

het wegverkeer (Stb. 460, 1990);

BESLUITEN:

I. door het verwijderen van borden volgens

model G12a en G12b van Bijlage

1 van het Reglement

verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459, 1990), inclusief de

onderborden volgens model OB505, de Hoefkade, tussen de Fannius Scholtenstraat

en de Naaldwijksestraat, en de Parallelweg, tussen de Wolterbeekstraat en de

Naaldwijksestraat, als verplicht (brom-)fietspad in te trekken, conform bij dit

besluit behorende situatietekening;

II. door

het plaatsen van borden volgens model C12 van Bijlage 1 van het Reglement

verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459, 1990), voorzien van een

onderbord met de tekst “uitgezonderd ontheffinghouders” en een onderbord

volgens model L1301 (cameratoezicht), op de Hoefkade, tussen de Fannius

Scholtenstraat en de Naaldwijksestraat, en de Parallelweg, tussen de

Wolterbeekstraat en de Naaldwijksestraat, een geslotenverklaring voor alle

motorvoertuigen in te stellen, dit conform de bij dit besluit behorende

situatietekening;

III. door

het aanbrengen van onderborden met de tekst uitgezonderd

ontheffingshouders onder de bestaande borden D5r van Bijlage 1 van het

Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459, 1990), geplaatst ter

hoogte van de kruisingen Hoefkade-Fannius Scholtenstraat en

Hoefkade-Naaldwijksestraat, dit conform de bij dit besluit behorende

situatietekening;

IV. door

het aanbrengen van een onderbord met de tekst uitgezonderd

ontheffingshouders onder het bestaande bord C4R van Bijlage 1 van het

Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459, 1990), geplaatst ter

hoogte van de kruising Parallelweg-Naaldwijksestraat, dit conform de bij dit

besluit behorende situatietekening;

V. dat

bovengenoemde maatregel(en) gelden op de wijze als aangegeven op de bij dit

besluit behorende en daar onlosmakelijk deel van uitmakende situatietekening, die kan worden ingezien bij het Haags Informatiecentrum,

Spui 70, Den Haag.

Zienswijze

Heeft

u een andere opvatting over dit besluit? En bent u belanghebbende? Dan kunt u

een zienswijze indienen.

Stuur dit uiterlijk binnen zes

weken na de datum bekendmaking van het voorgenomen besluit in.

 

Heeft

u een e-mailadres? Stuur uw zienswijze dan per e-mailbericht naar: verkeersbesluiten@denhaag.nl

 

Indien

u niet beschikt over een e-mailadres, dan kunt u uw zienswijze ook opsturen

naar het volgende adres:

 

Dienst

Stadsbeheer, afdeling Vergunningen & Handhaving

Postbus

12651

2500 DJ

Den Haag

Telefoon:

(070) 353 69 06

 

Vermeld in uw zienswijze:

naam, adres,

telefoonnummer (waar wij u overdag kunnen bereiken) en e-mailadres;

de datum en handtekening;

een duidelijke

omschrijving van het besluit waar uw zienswijze op is gericht. Stuur een kopie

van het besluit mee en noem het kenmerk;

de argumenten voor zienswijze.

Dient u

namens iemand anders de zienswijze in? Stuur dan een schriftelijke en

ondertekende verklaring (volmacht) mee waaruit blijkt dat u namens die persoon de

zienswijze mag indienen.

 

Naar boven