Vrijgave inspraak concept voorontwerp kruising Bezuidenhoutseweg-Rijnstraat.

 

Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag,

 

overwegende dat:

 

  • -

    de herinrichting van deze kruising onderdeel is van de Leidraad Stadsentree Den Haag CS uit 2016 (RIS295374);

  • -

    hiervoor verschillende deelprojecten zijn opgestart zoals beschreven in de commissiebrief ‘Stand van zaken projecten rond stadsentree Den Haag CS (RIS296855);

  • -

    een drietal deelprojecten reeds zijn gerealiseerd namelijk de stadsentree Koekamp, de stadsentree A12/Malieveld (overkapping achter toren VNO-NCW) en de insteekhaven van de Paxhaven in de Koekamp;

  • -

    het project kruising Bezuidenhoutseweg-Rijnstraat het volgende onderdeel van de stadsentree is met als doel om het centraal station met een veilige, kwalitatieve en aantrekkelijke openbare ruimte te verbinden met het Haagse Bos, Koekamp, Malieveld en de binnenstad;

  • -

    op de kruising twee sterfietsroutes samenkomen en dit één van de drukste fietsknooppunten is in Den Haag met 5.000 fietsers in de ochtendspits, wat verder zal groeien naar 8.000 in 2030;

  • -

    de huidige situatie door verkeersdeelnemers als chaotisch en oncomfortabel wordt beschreven;

  • -

    voor voetgangers de oversteekplekken en routes na openen van de nieuwbouw KJ Den Haag en de fietsenstalling niet meer op elkaar aansluiten;

  • -

    de huidige fiets- en voetgangersinfrastructuur niet meer voldoet aan de aantallen gebruikers;

  • -

    in de huidige situatie het gebied erg versteend is en niet aansluit bij de Koekamp;

  • -

    het gemaakte voorontwerp voorziet in een kwalitatieve groene openbare ruimte en nieuwe en bredere fiets- en wandelpaden;

  • -

    de aanpassing van het voorontwerp kruispunt Bezuidenhoutseweg/Rijnstraat (bijlage 3), waarin de bomenbalans met zes is toegenomen en er 13 in plaats van 23 bomen worden verplant, in het definitieve ontwerp verder wordt uitgewerkt;

  • -

    het oversteken van de Bezuidenhoutseweg veiliger wordt doordat de snelheid op de rijbaan wordt teruggebracht naar 30 km/uur;

  • -

    dit project hiermee invulling geeft aan het Uitvoeringsprogramma ‘Ruim baan voor de fiets’ 2020-2025 (RIS306923) én in lijn is met commissiebrief ‘110 straten in Den Haag naar 30 km/u’ (RIS320624);

  • -

    de herinrichting kruising Bezuidenhoutseweg-Rijnstraat aansluit op de mobiliteitsopgave in het CID waar meer ruimte wordt vrij gemaakt voor voetgangers en fietsers;

  • -

    het concept voorontwerp is besproken met omwonenden en belanghebbenden en hun aandachtspunten zijn meegenomen in het voorliggende voorontwerp;

  • -

    het gewenst is inspraak te houden, zodat eenieder kennis kan nemen van de inhoud van het concept voorontwerp en in de gelegenheid wordt gesteld zienswijzen in te dienen;

besluit:

 

  • I.

    het concept-voorontwerp kruising Bezuidenhoutseweg-Rijnstraat en bijgevoegde plantoelichting vrij te geven voor inspraak;

 

  • II.

    belanghebbenden gedurende de zes weken na publicatie van dit besluit de mogelijkheid te geven om hun zienswijze kenbaar te maken op het voorontwerp kruising Bezuidenhoutseweg-Rijnstraat;

 

  • III.

    dat dit besluit in werking treedt op de dag na uitgifte in het Gemeenteblad Den Haag.

 

Den Haag, 9 december 2025

 

Het college van burgemeester en wethouders,

 

de secretaris, de burgemeester,

 

Ilma Merx Jan van Zanen

 

 

Toelichting

 

Inspraakprocedure

 

Met dit besluit tot vrijgave voor inspraak van het concept voorontwerp Koningin Julianaplein start de inspraakprocedure. Het concept voorlopig ontwerp ligt vanaf de dag na publicatie 6 weken ter inzage (t/m 6 februari 2026).

Belanghebbenden kunnen het ontwerp inzien op:

www.denhaag.nl/centraal, de projectpagina Herinrichting kruising Bezuidenhoutseweg-Rijnstraat;

www.denhaag.raadsinformatie.nl en zoeken op het RIS-nummer 324040;

• het Den Haag Informatiecentrum (in het atrium van het stadhuis) Spui 70 Den Haag;

• de inloopbijeenkomst op 22 januari 2026 waar medewerkers van de gemeente vragen kunnen beantwoorden.

 

Belanghebbenden kunnen hun reactie (zienswijze) tijdens de inspraakprocedure kenbaar maken. Dit kan door:

  • • een zienswijze te mailen naar csnoi@denhaag.nl onder vermelding van ‘zienswijze herinrichting kruising Bezuidenhoutseweg-Rijnstraat’;

  • • een schriftelijke zienswijze te sturen naar het college van Burgemeester en Wethouders, Antwoordnummer 1790, 2501 VC Den Haag, onder vermelding van ‘zienswijze herinrichting Bezuidenhoutseweg-Rijnstraat’;

  • • de mondelinge zienswijze met de gemeente te delen op afspraak via telefoonnummer 14 070.

 

Na de inspraakperiode worden de inspraakreacties gebundeld en voorzien van een reactie. Dit zal worden samengebracht in een afzonderlijk Nota van Beantwoording en als bijlage aan het collegevoorstel worden toegevoegd. Indien daar aanleiding toe is, kan het concept voorontwerp worden aangepast na de inspraakreacties. Daarna wordt het concept voorontwerp met de nota van beantwoording ter vaststelling aan de raad voorgelegd. Naar verwachting zal dit begin 2026 plaatsvinden.

Ook gedurende het vervolgproces wordt nauw contact onderhouden met belanghebbenden en worden alle belanghebbenden geïnformeerd over de ontwikkelingen op de daartoe geschikte wijze en momenten.

 

Bijlage I

 

Hierin wordt een plantoelichting gegeven op het concept voorontwerp kruising Bezuidenhoutseweg - Rijnstraat en wordt de aanleiding om de kruising Bezuidenhoutseweg-Rijnstraat her in te richten beschreven. Tevens worden de financiële kaders (investeringskosten en beheerkosten met dekking) en juridische kaders beschreven tezamen met de participatie en communicatie van dit project.

 

Bijlage II

 

Het voorontwerp kruising Bezuidenhoutseweg en Rijnstraat.

 

Bijlage III

Aanpassing voorontwerp Bezuidenhoutseweg/Rijnstraat m.b.t. de te verplaatsen bomen.

 

Naar boven