Verkeersbesluit tijdelijke verkeersmaatregelen nieuwe ontsluiting Ruimteweg in verband met woonbouwprojecten

 

Burgemeester en wethouders van Stichtse Vecht besluiten tot het tijdelijk aanleggen van een nieuwe ontsluiting van het bouwterrein aan de Ruimteweg te Maarssen. Door de woningbouwopgave binnen het Ruimtekwartier is het noodzakelijk om tijdens de bouwwerkzaamheden een tijdelijke uitrit op de Ruimteweg te realiseren. Met deze maatregel wordt de ontsluiting van en naar het bouwterrein geregeld waardoor overlast tot de directe omgeving zoveel mogelijk wordt beperkt.

 

Wettelijke grondslag

 

Het besluit is gebaseerd op:

 

I. Art. 18 lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) stelt vast dat de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten op wegen in gemeentelijk eigendom bij het college van burgemeester en wethouders ligt. Deze bevoegdheid is gemandateerd aan de directeur ruimte, waarbij ondermandaat is verleend aan de teamleider Beheer Openbare Ruimte;

 

II. Art. 15 lid 1 van de WVW 1994 stelt dat de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

 

III Art. 12 BABW stelt dat voor het plaatsen van bord B1en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 een verkeersbesluit vereist is;

 

IV. Art. 24 BABW stelt dat verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de korpschef van de politie. Overeenkomstig met dit artikel heeft er integraal overleg plaatsgevonden;

 

Motivering

 

Het besluit strekt conform artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 tot:

 

Lid 1a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

Lid 1b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;

Lid 1c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan,

het belang van het creëren van een veilige toegang van en naar de bouwterreinen prevaleert boven het belang van Lid 1d: het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

 

overwegende dat:

 

de Ruimteweg te Maarssen blijkens het GVVP (2013) gecategoriseerd is als een gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom;

 

de verblijfsfunctie op een gebiedsontsluitingsweg ondergeschikt is aan de verkeersfunctie;

 

de komende jaren het gebied rondom de Ruimteweg en Planetenbaan een metamorfose ondergaat, waarbij een compleet nieuw stadsdeel wordt gerealiseerd bestaande uit verschillende wijken;

 

ten behoeve van de situering, de bereikbaarheid van de bouwplaats en het verzekeren van veilige verkeersstromen op de Ruimteweg het noodzakelijk is om tijdelijke verkeersmaatregelen te treffen voor de duur van de bouwwerkzaamheden;

 

om de bouwplaats bereikbaar te maken, een nieuwe aansluiting op de Ruimteweg wordt gerealiseerd aan de noordzijde van de Ruimteweg, ter hoogte van en tegenover de bestaande aansluiting met ‘Het Kwadrant’;

 

vanwege het aanleggen van een tijdelijke aansluiting aan de noordzijde van de Ruimteweg een volwaardig kruispunt ontstaat ter hoogte van Het Kwadrant;

 

de Ruimteweg is ingericht met twee keer twee rijstroken in noordwestelijke en zuidoostelijke richting;

 

gezien de afslaande verkeersbewegingen van en naar de bouwlocaties op de Ruimteweg, in combinatie met twee rijstroken per rijrichting, deze verkeerssituatie mogelijk zorgt voor verkeersonveilige situaties vanwege de kans op afdekongevallen, wat voorkomen dient te worden;

 

afdekongevallen verkeerssituaties zijn waarbij een bestuurder vanuit de bouwlocatie of Het Kwadrant, het zicht op Ruimteweg (of omgekeerd) verliest door een ander voertuig, zoals een vrachtwagen of auto wat het risico op ongevallen op het kruispunt verhoogt;

 

in het kader van de verkeersveiligheid het noodzakelijk is de twee rijstroken op het kruispunt terug te brengen naar één rijstrook per rijrichting, waardoor in combinatie met het opheffen van het voorsorteervak op de Ruimteweg, eventuele afdekongevallen worden voorkomen;

 

om voorgaande mogelijk te maken de rijbaan en de fysieke middengeleider op de Ruimteweg tijdelijk zodanig worden aangepast dat op het kruispunt één rijstrook per rijrichting beschikbaar blijft;

 

voorgaande wordt gerealiseerd door het plaatsen van tijdelijke barriers ter geleiding van het verkeer op de Ruimteweg;

 

voorgaande bijdraagt aan een zo compact mogelijk inrichten van het kruispunt met inachtneming van de benodigde ruimte dat (vracht)verkeer nodig heeft om afslaande bewegingen te maken;

 

het opheffen van een rijstrook ter hoogte van het kruispunt aan bestuurders op de Ruimteweg kenbaar wordt gemaakt door het plaatsen van verkeersbord L5, van bijlage 1 van het RVV 1990 en wordt ondersteund door markering op de weg in de vorm van een verdrijvingsvlak en pijlen op het wegdek ten teken dat ingevoegd dient te worden in de rechter- of linker rijstrook, afhankelijk van de rijrichting;

 

om de verkeersafwikkeling op de Ruimteweg niet onnodig te beperken, bestuurders na het passeren van het kruispunt weer gebruik kunnen maken van de bestaande rijstroken;

 

gezien voorgaande maatregelen de huidige verkeerslichten en opstelstroken beschikbaar blijven en niet hoeven worden aangepast;

 

de Ruimteweg is ingericht als een voorrangsweg binnen de bebouwde kom en weggebruikers geïnformeerd dienen te worden dat zij zich op een voorrangsweg bevinden;

 

gelet op de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens, voorgaande aan bestuurders kenbaar wordt gemaakt, door het plaatsen van verkeersbord B1 van bijlage 1 van het RVV 1990, direct voor zijwegen van de voorrangsweg;

 

ondanks genoemde weginrichting op genoemd weggedeelte is de weg, op voorgaande kruispunten, niet vanuit alle richingen voorzien van borden B1 van bijlage 1 van het RVV 1990;

 

gezien voorgaande, de Ruimteweg alsnog formeel als voorrangsweg in te stellen middels dit besluit aangezien er een nieuwe aansluiting op de Ruimteweg wordt aangelegd;

 

bestuurders komende vanaf Het Kwadrant of vanaf de toegangsweg naar de bouwlocatie ten noorden van de Ruimteweg voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op de Ruimteweg;

 

voorgaande gerealiseerd wordt door het plaatsen van verkeersborden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990, welke worden ondersteund met haaientanden, op de aansluiting van het Kwadrant en de toegangsweg van en naar de bouwlocatie, ter hoogte van de aansluiting met de Ruimteweg;

 

op het kruispunt, daar waar de rijbaan teruggebracht wordt naar één rijstrook per richting wordt ruimte gerealiseerd zodat voetgangers kunnen oversteken en de bushalte vanuit noordelijke richting bereikbaar wordt;

 

het van belang is dat het gemotoriseerde verkeer op de Ruimteweg wordt gewaarschuwd op mogelijk overstekende voetgangers op het kruispunt Ruimteweg – Het Kwadrant;

voorgaande kenbaar wordt gemaakt door het plaatsen van verkeersbord J23 van bijlage 1 van het RVV 1990;

 

het treffen van genoemde verkeersmaatregelen een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

 

dat de in dit verkeersbesluit genoemde maatregelen niet leiden tot een toename van de geluidsbelasting afkomstig van het wegverkeerslawaai, zoals bedoeld in artikel 21a van het BABW, op geluidsgevoelige gebouwen;

 

dat met betrekking tot het uitvoeren van deze verkeersmaatregelen overleg is gevoerd met de gemandateerde verkeersadviseur van de politie ingevolge artikel 24 van het BABW 1990, deze een positief advies heeft afgegeven en de handhaafbaarheid van de maatregelen als gevolg daarvan gewaarborgd is.

Besluit

 

Gelet op het voorgaande, nemen burgemeester en wethouders van de gemeente Stichtse Vecht het volgende besluit:

 

  • 1.

    Door middel van het plaatsen van verkeersborden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990, ondersteund met haaientanden, een voorrangsregeling in te stellen waarbij bestuurders op Het Kwadrant en de nieuwe aansluiting aan de noordzijde van de Ruimteweg, voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op de kruisende weg - de Ruimteweg;

     

  • 2.

    Door middel van het plaatsen van verkeersborden B1 van bijlage 1 van het RVV 1990, de Ruimteweg als voorrangsweg in te stellen;

     

  • 3.

    De in dit besluit genoemde maatregelen van kracht te verklaren gedurende de periode vanaf 1 december 2025 tot en met 31 december 2028, of zoveel korter als mogelijk, dan wel zoveel langer als noodzakelijk is;

  •  

 

 

Het college van burgemeester en wethouders van Stichtse Vecht

 

Namens het college,

 

P. Horstman

Manager BOR

 

Stichtse Vecht, 8 december 2025

 

VRAGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

 

Bent u het niet eens met het besluit of is het besluit onduidelijk? U kunt ons dan bellen. Een medewerker van de gemeente neemt het besluit dan graag met u door. Dit kan voorkomen dat u een bezwaarschrift moet schrijven. U kunt ons bellen van maandag tot en met vrijdag tussen 8:30 en 17:00 uur op telefoonnummer 14 0346. Let op: wacht niet te lang met contact opnemen want de termijn waarbinnen een bezwaarschrift moet worden ingediend, loopt gewoon door.

 

Komen we er samen niet uit of wilt u liever geen persoonlijk contact? U kunt dan een bezwaarschrift indienen.

 

Naar boven