Gemeente Leiden - Verzamelverkeersbesluit aanwijzen 9 nieuwe laadpalen voor opladen elektrische voertuigen

Kenmerk: Z/25/3927707

Burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden,

Gelet op:

de bepalingen van artikelen 2, 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna te noemen: Wvw 1994);

de bepalingen van artikelen 12, 14 en 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna te noemen: BABW);

de bepalingen van artikel 24, lid 1, sub d ten 2e van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna te noemen: RVV 1990);

de mandaatregeling van burgemeester en wethouders van Leiden en het daarop gebaseerde ondermandaatbesluit, waarin de bevoegdheid tot het nemen van dit verkeersbesluit is ondergemandateerd aan de afdelingsmanager Mobiliteit;

 

Overwegende dat:

de aanschaf en het gebruik van elektrische voertuigen in Nederland aan het toenemen is;

een gevolg hiervan is dat de vraag naar oplaadfaciliteiten (hierna te noemen: laadpalen) voor elektrische voertuigen in de openbare ruimte toeneemt;

particulieren en/of bedrijven die willen beschikken over een laadpaal op of aan de openbare weg hiertoe een aanvraag kunnen indienen bij een aanbieder van de laadpaal in de gemeente Leiden, die deze aanvraag ter toetsing aan de gemeente Leiden voorlegt;

het plaatsen van laadpalen past binnen zowel de duurzaamheidsambities van de gemeente als de drie P’s van duurzaamheid (People, Planet, Profit);

de gemeente Leiden op 25 september 2024 een verzamelverkeersbesluit met kenmerk Stcrt-2024-407873 heeft gepubliceerd, met daarin het voornemen om op 340 locaties, verspreid over heel Leiden, twee (2) parkeervakken aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen;

dit verzamelverkeersbesluit een strategisch besluit is waar alle 340 strategische locaties enerzijds zijn bepaald op basis van toekomstprognoses per wijk, en anderzijds op basis van de plaatsingscriteria zoals opgenomen in de “Beleidsregels Oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen gemeente Leiden 2020”;

van de 340 beoogde locaties uiteindelijk 270 locaties zijn overgebleven die definitief onherroepelijk zijn, en door de aanbieders geplaatst kunnen worden;

van de 9 recente locaties die zijn ingetrokken, er in overleg met de diverse aanbieders 9 alternatieve locaties zijn voorgesteld; alle locaties waar de aanvragen betrekking op hebben gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Leiden;

alle locaties waar de aanvragen betrekking op hebben in beheer zijn bij de gemeente Leiden;

alle locaties waar de aanvragen betrekking op hebben wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid onder d van de Wvw 1994;

gelet op bovengenoemd artikel het college van burgemeester en wethouders van Leiden bevoegd is een verkeersbesluit te nemen voor deze wegen;

het college van burgemeester en wethouders het nemen van verkeersbesluiten heeft ondergemandateerd aan de afdelingsmanager Mobiliteit van de gemeente Leiden;

de gemeente de bovengenoemde 9 alternatieve locaties opnieuw heeft getoetst aan de plaatsingscriteria zoals opgenomen in de “Beleidsregels Oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen gemeente Leiden 2020”;

de gemeente hierdoor 9 nieuwe, geschikte strategische locaties heeft gevonden, waarmee de afgevallen locaties gecompenseerd wordt;

 

Overwegende voorts dat:

zonder het nemen van aanvullende verkeersmaatregelen de laadpalen niet gebruikt kunnen worden indien hier niet-elektrische voertuigen geparkeerd staan;

ter waarborging van de bruikbaarheid daarvan, gelet op artikel 2 van de Wvw 1994, het wenselijk is om bij elke nieuwe laadpaal één of meerdere vakken aan te wijzen als parkeergelegenheid die enkel bestemd is voor het opladen van elektrische voertuigen;

dit doel bereikt kan worden door het plaatsen van verkeersbord E08c van Bijlage 1 van het RVV 1990 met het onderbord OB504 (twee (2) pijlen ter aanduiding waar elektrisch voertuigen opgeladen kunnen worden);

dit gebruik geregeld is in artikel 24, lid 1, sub d ten 2e van het RVV 1990, c.q. dat de bestuurder zijn voertuig niet op een parkeergelegenheid mag parkeren op en andere wijze of met een ander doel van op het bord of onderbord is aangeduid;

in eerste instantie slechts één (1) parkeervak aangewezen wordt op de locaties waar nieuwe laadpalen geplaatst worden voor het opladen van elektrische voertuigen;

hiertoe besloten is op basis van zowel het aantal (potentiële) gebruikers van de laadpalen als om tegemoet te komen aan de parkeersituatie(s) ter plaatse;

het andere parkeervak pas aangewezen wordt op het moment dat er aantoonbaar behoefte en/of vraag is aan extra laadvoorzieningen;

 

gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen van verkeersbord E08c met het onderbord OB504 een verkeersbesluit vereist is;

gelet op artikel 15, lid 1 van de Wvw 1994 een verkeersbesluit vereist is op grond waarvan de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW opgenomen verkeerstekens en onderbord(en) een gebod of verbod ontstaat, of wordt gewijzigd;

gelet op artikel 14 van het BABW de plaatsing van het onderbord in dit verzamelbesluit tot uitdrukking worden gebracht, zoals bedoeld in artikel 8, leden 2 en 3 van het BABW;

deze verkeersmaatregelen, naast het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg, ook strekken tot het in stand houden van de weg conform artikel 2 van de Wvw 1994;

gelet op artikel 2 van de Wvw 1994 deze verkeersmaatregelen eveneens strekken tot het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, alsmede de gevolgen voor het milieu (zoals in de Wet milieubeheer);

gelet op artikel 2 van de Wvw 1994 deze verkeersmaatregelen eveneens strekken tot het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;genoemd dient te worden dat het instellen van deze verkeersmaatregelen naar verwachting niet zal leiden tot onoverkomelijke parkeerproblemen in de directe omgeving van de laadpalen, aangezien de bestuurder(s) die van de laadpalen gebruik gaan maken alleen op druk(kere) momenten van de week komen (en daarna weer vertrekken);

gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;

de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde verkeersmaatregelen;

 

Besluiten:

  • 1.

    op de volgende negen (9) locaties een tweetal parkeervakken aan te wijzen die enkel bestemd zijn voor het opladen van elektrische voertuigen, door het plaatsen van verkeersbord E08c van Bijlage 1 van het RVV 1990 met onderbord OB504 (twee pijlen ter aanduiding waar elektrische voertuigen opgeladen kunnen worden):

     

    1. Olmenrode ter hoogte van huisnummer 1 met ID 0546-5616;

    2. Van Oldenbarneveltstraat ter hoogte van huisnummer 38 met ID 0546-5617;

    3. Hoge Rijndijk nabij huisnummer 231 met ID 0546-5618;

    4. Aerent Bruunstraat ter hoogte van huisnummer 1 met ID 0546-5619;

    5. Dotterbloem ter hoogte van huisnummer 2 met ID 0546-5620;

    6. Gerrit Kasteinstraat ter hoogte van huisnummer 70 met ID 0546-5621;

    7. Gerrit Kasteinstraat ter hoogte van huisnummer 70 met ID 0546-5622;

    8. Zoeterwoudsesingel ter hoogte van huisnummer 34 met ID 0546-5623;

    9. Boerhaavelaan ter hoogte van huisnummer 44 met ID 0546-5624.

     

  • 2.

    op dit moment van alle onderborden OB504 één pijl af te plakken zodat er op iedere locatie één oplaadpunt beschikbaar is, en dat bij een toenemende vraag naar laadcapaciteit het tweede op- laadpunt ingesteld wordt;

     

  • 3.

    toestemming te verlenen aan het plaatsen van de laadpalen op de betreffende locaties wanneer het besluit onherroepelijk is.

     

Leiden, 22 december 2025

Burgemeester en wethouders van Leiden

Namens deze,

Dhr. F.J. Douglas

Afdelingsmanager Mobiliteit

Bezwaar/beroep

Indien u zich met het bovenstaande besluit niet kunt verenigen, kunt u als belanghebbende conform artikel 6:7 van de Awb binnen 6 weken na de verzenddatum van dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Leiden dat het besluit heeft genomen. Dat kan digitaal via https://gemeente.leiden.nl en te zoeken naar ‘Bezwaar en beroep’. Daarvoor moet u beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). U kunt uw bezwaarschrift ook schriftelijk indienen naar Postbus 9100, 2300 PC te Leiden.

Bij iedere locatie in de bijlage is een uniek kenmerk te vinden. Om gericht bezwaar tegen een locatie te kunnen maken, kunt u het beste in uw bezwaar refereren naar dit kenmerk. Een voorbeeld: “Bezwaar aanwijzen 2 parkeervakken voor opladen elektrische voertuigen laadpaal ID 0546-3471 (Bernhardstraat t.h.v. Soestdijkkade 70)”.

Dit verzamelbesluit is sinds dezelfde dag dat het besluit is gepubliceerd in de Staatscourant (22 december 2025), ook te vinden in het gemeenteblad. Zie hiervoor www.officielebekendmakingen.nl. Een papieren versie van het verzamelbesluit ligt vanaf maandag 22 december 2025 ter inzage in het Stadskantoor (LEVEL), gevestigd aan de Bargelaan 190 te Leiden.Het bezwaarschrift dient conform artikel 6:5 van de Awb te zijn ondertekend en bevat tenminste de volgende zaken: uw naam en adres, de dagtekening van het bezwaar, een omschrijving van het besluit waartegen uw bezwaar is gericht en de gronden van uw bezwaar. Wanneer u zich door een derde laat vertegenwoordigen, verzoeken wij u tevens de naam, het volledige adres en het telefoonnummer van deze persoon te vermelden.

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Bij een spoedeisend belang kan bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag, sector Bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH Den Haag, een verzoek om een voorlopige voorzieningen worden gedaan om het besluit te schorsen. Een dergelijk verzoek dient vergezeld te gaan van een kopie van het bezwaarschrift. Voor het indienen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven. Met een DigiD kunt u het verzoek om een voorlopige voorziening ook digitaal indienen bij de genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

Naar boven