Gemeenteblad van Baarn
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Baarn | Gemeenteblad 2025, 554394 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Baarn | Gemeenteblad 2025, 554394 | ander besluit van algemene strekking |
Financieel Besluit Maatschappelijke ondersteuning en Jeugdhulp Baarn 2026
Burgemeester en wethouders van Baarn,
• Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Baarn 2024
• Uitvoeringsregels Maatschappelijke ondersteuning en Jeugdhulp Baarn 2025
het volgende financiële besluit vast te stellen: Financieel Besluit Maatschappelijke ondersteuning en Jeugdhulp Baarn 2026.
In dit besluit staat de hoogte van de
• Pgb-tarieven • financiële tegemoetkomingen
• bijdrage voor een maatwerkvoorziening Wmo
zoals deze worden genoemd en toegelicht in de Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp Baarn 2024 (hierna: verordening).
Alle begrippen die in dit financieel besluit worden gebruikt en niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (hierna: Wmo), de Jeugdwet of de verordening. De getoonde productcodes zijn gekoppeld aan de
De indexeringen voor de tarieven 2026 zijn als volgt tot stand gekomen: indexatie van het uurtarief van gecontracteerde diensten. Daarna is er afgerond met een vaste formule op twee decimalen.
Artikel 4 Hoogte Pgb-tarieven diensten
Artikel 15 van de verordening gaat over de hoogte van het Pgb. In het artikel staat dat de hoogte van het pgb voor diensten maximaal 90%, 75% of 50% van het tarief waarvoor deze diensten door de gemeente zijn gecontracteerd zijn. Dyslexiezorg valt ook onder diensten.
90 % is het maximale Pgb-tarief voor een instelling. Een instelling is een organisatie die:
• voor de met het pgb in te zetten diensten staat ingeschreven in het Handelsregister;
• voldoet aan de kwaliteitseisen die de gemeente hanteert voor aanbieders die door de gemeente zijn gecontracteerd, waaronder het beschikken over relevante diploma's van het personeel van de instelling.
75% is het maximale Pgb-tarief voor een hulpverlener die werkt als een zelfstandige (zonder personeel, een zzp'er). Een zzp'er:
• staat voor de met het Pgb te verrichten diensten ingeschreven in het Handelsregister;
• heeft geen personeel in dienst;
• is door de Belastingdienst als ondernemer aangemerkt.
50% is het tarief voor informele hulp, waaronder hulp door het sociale netwerk.
De hoogte en toepassing van de PGB-tarieven binnen de Jeugdwet en Wmo zijn gekoppeld aan de regionale en lokale inkoopcontracten die door de gemeente zijn afgesloten. De producten, prestaties en productcodes die daarin zijn vastgelegd vormen het uitgangspunt.
De PGB-tarieven volgen de systematiek en tarieven zoals die in de inkoopafspraken zijn overeengekomen met gecontracteerde aanbieders. Waar van toepassing worden de maximale PGB- tarieven bepaald als een percentage van het contracttarief (bijvoorbeeld 90%, 75% of 50%), afhankelijk van de aard van de voorziening en de mate van zelfstandigheid van de budgethouder.
De inhoudelijke beschrijving van de producten, inclusief de doelstelling, frequentie en kwaliteitscriteria, is terug te vinden in de bijbehorende regionale of lokale producttabellen of contracten. Deze documenten zijn richtinggevend bij de beoordeling of de zorg op de juiste wijze is geleverd.
Wanneer regionale of lokale contracten worden aangepast, worden de bijbehorende PGB-producten en tarieven automatisch herzien conform de nieuwe afspraken. Op deze manier blijft de uitvoering van het PGB in lijn met de actuele inkooppraktijk en de regionale kwaliteitsstandaarden.
Artikel 6 Diensten die niet door informele hulp kunnen worden verricht
In artikel 14 van de verordening is opgenomen dat een aantal diensten van de Wmo en de Jeugdwet niet door informele hulp, dus door bijvoorbeeld een persoon uit het sociale netwerk van de inwoner, kunnen worden verricht. Voor deze diensten is dan ook geen 50% tarief opgenomen in de tabellen van de artikelen 6, 7 en 8. Het gaat om:
i. (arbeidsmatige) dagactiviteit;
ii. kortdurend verblijf bij jeugdhulp;
iii. ambulante behandeling bij jeugdhulp;
iv. begeleid wonen bij jeugdhulp;
vi. vervoer naar kinderopvang;
Artikel 7 Pgb-tarieven voor diensten Wmo (geen beschermd wonen)
*De huishoudelijke hulp tarieven voor de gemeente Baarn worden halverwege 2026 geindexeerd.
Artikel 8 Pgb-tarieven beschermd wonen
Voor beschermd wonen wordt in alle gemeenten in de regio van centrumgemeente Amersfoort voor het Pgb onderscheid gemaakt tussen de zorgarrangementen1 beschermd wonen (al dan niet met een extra bekostiging voor een wooninitiatief of een ouder/kind –module), begeleiding en dagactiviteiten. De dagactiviteiten worden bij de zorgarrangementen voor beschermd wonen apart geïndiceerd.
Het Pgb voor de zorgarrangementen Beschermd Wonen wordt gebaseerd op 90% van één van de twee in omloop zijnde zorginstellingstarieven (standaard en verlaagd). In een enkele overgangssituatie kan een 75%-tarief aan de orde zijn. Informele hulp, zoals wonen bij ouders of wettelijke vertegenwoordigers, zich niet voor een Pgb voor beschermd wonen.
Voor wooninitiatievensubsidie Beschermd Wonen komen Pgb's in aanmerking voor een subsidie bij centrumgemeente Amersfoort. Wooninitiatieven dienen aan te geven waaraan de subsidie in 2025 zal worden besteed.2
1 Beschermd wonen en maatschappelijke opvang noemen we samen ondersteuning met noodzakelijk verblijf (omnv) in de regio Amersfoort. Het product heet dan een zorgarrangement.
2 https://degrasboom.nl/actueel/vaste-subsidieregeling-voor-pgb-wooninitatieven-beschermd-wonen-regio-amersfoort/
Voor ieder artikel in dit hoofdstuk geldt: als de gemeente een onderhoudscontract met een voorkeursleverancier heeft afgesloten voor de levering van onderhoud en reparatie gelden de prijzen uit dat onderhoudscontract - exclusief eventueel bedongen korting - als uitgangspunt.
De hoogte van het Pgb voor een woonvoorziening is maximaal:
• het bedrag van de goedkoopst passende voorziening in natura bij de leverancier waarmee de gemeente een contract heeft gesloten, waar nodig aangevuld met een bedrag voor onderhoud en reparatie;
• gelijk aan de door de gemeente goedgekeurde offerte, eventueel verhoogd met instandhoudingkosten bedoeld voor reparatie en onderhoud van de desbetreffende voorziening.
Onderhoud en reparatie van woonvoorzieningen, mits niet verwijtbaar De vergoeding bedraagt 100% van de werkelijke kosten en wordt verstrekt voor de onderstaande maatwerkvoorzieningen voor zover binnen deze regeling verstrekt en (nog) nodig:
• alle vormen van hef- en trapliften;
• mechanisme voor een hoog / laag verstelbaar keukenblok;
• elektromechanische opening - en sluitingsmechanisme van deuren;
• intercom met elektrische slotplaat;
De hoogte van het Pgb bij een woningaanpassing wordt berekend op basis van een calculatieprogramma en daaruit voortvloeiend programma van eisen. Er kunnen bijkomende noodzakelijke kosten aan de orde zijn, zoals een bouwtekening. De gemeente kan een pgb ook vaststellen op basis van een offerte zodat de hoogte van het pgb op objectieve wijze kan worden vastgesteld. Het kan gaan om een offerte die de gemeente zelf opvraagt, maar ook een offerte die de inwoner aan de gemeente overhandigt. De uitbetaling wordt altijd aan de uitvoerende aannemer gedaan nadat de werkzaamheden zijn gestart. Na uitvoering van de werkzaamheden vindt de eindafrekening plaats.
Losse woonunit Zoals opgenomen in Hoofdstuk 5 Artikel 12.6 G van de verordening, wordt voor een losse woonunit geen Pgb uitgekeerd. Deze is enkel beschikbaar in ZIN.
Autoaanpassing De kosten voor autoaanpassingen worden uitbetaald tot maximaal 100% van de goedgekeurde offertekosten. De gemeente bepaalt de kostprijs van een maatwerkvoorziening voor autoaanpassingen op basis van door aanvrager overlegde offerte(s) volgens onderstaande werkwijze: a. één offerte indien de kostprijs lager is dan € 5.000; b. twee offertes indien de verwachte kostprijs tussen € 5.000 en € 10.000 is; c. drie offertes indien de verwachte kostprijs € 10.000 of hoger is.
De hoogte van het Pgb voor hulpmiddelen wordt maximaal vastgesteld op:
a. het bedrag van de goedkoopst passende voorziening in natura bij de leverancier waarmee de gemeente een contract heeft gesloten, waar nodig aangevuld met een bedrag voor onderhoud en reparatie, of;
b. het bedrag van de kosten volgens de door de gemeente geaccepteerde offerte als de gemeente voor de voorziening geen contract heeft gesloten.
Rolstoelen De hoogte van het Pgb voor de aanschaf van een rolstoel wordt maximaal vastgesteld op:
a. het bedrag van de goedkoopst passende voorziening in natura bij de leverancier waarmee de gemeente een contract heeft gesloten, waar nodig aangevuld met een bedrag voor individuele aanpassingen en een bedrag voor onderhoudskosten per jaar zolang de technische levensduur van de maatwerkvoorziening niet is verstreken en de kosten niet vallen onder garantiebepalingen van de leverancier;
b. een door de gemeente geaccepteerde offerte als de gemeente voor de voorziening geen contract heeft gesloten.
Bruikleen verstrekking Indien de maatwerkvoorziening in bruikleen wordt verstrekt zal betaling rechtstreeks met de desbetreffende leverancier worden verrekend. In de leveringsafspraken staat dat individuele aanpassingen inbegrepen zijn.
Een vervoerspas kan worden toegekend voor het collectieve vervoer van de Regiotaxi. Deze pas geeft toegang tot maximaal 2400 kilometer per jaar en de inwoner betaald een instaptarief van € 1,25 en daarna per kilometer € 0,31 als ritbijdrage.
Artikel 15 Pgb-tarieven individueel taxi- en rolstoeltaxivervoer
Voor gebruik van dit taxi- en rolstoeltaxivervoer geldt een maximum van 20 km per enkele rit. Op deze norm wordt in principe een korting toegepast op grond van:
• leeftijd en de daarbij horende beperkte vervoersbehoefte;
• verblijf in een Wlz-instelling; • een samenvallende vervoersbehoefte ingeval van gehuwden (of daarmee gelijkgestelden);
• een beperkte vervoersbehoefte;
• andere aanwezige vervoersvoorzieningen.
1. voor 12-jarigen en ouder (100%):
a. Individueel taxivervoer (2.000 km x € 3,34) per jaar € 6.678,00;
b. Individueel rolstoeltaxivervoer (2.000 km x € 4,55) per jaar € 9.091,00.
2. voor 4 tot 12-jarigen (75%):
a. Individueel taxivervoer per jaar € 5.008,50;
b. Individueel rolstoeltaxivervoer per jaar € 6.818,25.
3. voor echtparen die beiden een voorziening voor (rolstoel)taxivervoer hebben (75% per persoon):
a. Individueel taxivervoer per jaar € 10.017,00;
b. Individueel rolstoeltaxivervoer per jaar € 13.636,50.
4. aanvullend op collectief vervoer (25%):
a. Individueel taxivervoer per jaar € 1.669,50;
b. Individueel rolstoeltaxivervoer per jaar € 2.272,75.
5. voor bewoners van Wlz-instellingen (50%):
a. Individueel taxivervoer per jaar € 3.339,00;
In dit hoofdstuk van het Financieel besluit zijn de bedragen opgenomen van de tegemoetkomingen meerkosten zoals genoemd in artikel 21 van de verordening.
De maximale vergoeding voor verhuis- en inrichtingskosten is € 4.512,66.
Huurderving op basis van de werkelijke kosten, gedurende maximaal 6 maanden, met een maximum van 100% van de maximale huur, waarbij huurtoeslag wordt verstrekt.
Voor vervanging vloerbedekking en raambedekking bedraagt de financiële tegemoetkoming maximaal (inclusief arbeid, noodzakelijke materialen en BTW): a. Vloerbedekking: € 95,45 per strekkende meter (4 meter breed); b. Raambekleding: € 28,96 per vierkante meter raamoppervlak.
Kilometervergoeding (eigen auto/bruikleenauto)
Op basis van 2000 km op jaarbasis worden volgende bedragen per jaar gehanteerd (á € [0,35/0,40] per km):
a. 75% voor 4-12 jarigen: € 600;
b. 100% voor 12 jaar en ouder: € 800;
c. 75% voor gehuwden (of daarmee gelijkgestelden) indien beide geïndiceerd: € 120;
d. 50% voor bewoners van een instelling van de Wet langdurige zorg: € 400.
Op deze bedragen kan de gemeente een korting toepassen indien sprake is van:
• verblijf in een instelling van de Wet langdurige zorg;
• een samenvallende vervoersbehoefte ingeval van gehuwden (of daarmee gelijkgestelden);
• een beperkte vervoersbehoefte; of
• andere aanwezige vervoersvoorzieningen.
De financiële tegemoetkoming in de meerkosten van een sportvoorziening bedraagt maximaal € 4.382,85 (maximaal € 3.505,83 voor de aanschaf en maximaal € 877,02 voor onderhoud).
Artikel 16 Eigen bijdrage maatwerkvoorziening
De hoogte van de eigen bijdrage voor een maatwerkvoorziening van de Wmo uit artikel 18 van de verordening is maximaal € 21,80 per maand.
Artikel 17 Mantelzorgwaardering
De mantelzorgwaardering uit artikel 19 van de verordening is € 125,- per jaar. Voor jonge mantelzorgers is dit de waarde van twee bioscoopbonnen in VVV-bonnen.
Als er een maatwerkvoorziening in de vorm van een pgb wordt toegekend en daarvoor geen tarief is vastgesteld, kan de gemeente alsnog een tarief vaststellen.
Dit Financieel besluit treedt in werking een dag na bekendmaking onder gelijktijdige intrekking van het Financieel besluit Maatschappelijke Ondersteuning en Jeugdhulp 2025 gemeente Baarn. Het Financieel besluit Maatschappelijke Ondersteuning en Jeugdhulp 2025 gemeente Baarn blijft wel van toepassing op de dan reeds genomen besluiten.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-554394.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.