Verkeersbesluit tot het treffen van tijdelijke verkeersmaatregelen in verband met het evenement ‘Carnaval in Lampegat 2026’

Kenmerk: dossier 8088716, document 8094091

BESLUIT

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven (hierna: het College) neemt een verkeersbesluit voor de volgende straten:

  • ·

    alle straten waarop het evenement ‘Carnaval in Lampegat 2026’ van toepassing is.

Voor de volgende, tijdelijke inrichtingselementen in het plan is een verkeersbesluit vereist: 

  • 1.

    het instellen van een maximumsnelheid;

  • 2.

    het instellen van een gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, dan wel aan te geven dat het bord aan beide zijden mag worden voorbijgegaan;

  • 3.

    het instellen van een geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee;

  • 4.

    het instellen van een geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee (uitgezonderd aanwonenden);

  • 5.

    het instellen van een geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee (uitgezonderd fietsers);

  • 6.

    het instellen van een geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee (bestemmingsverkeer);

  • 7.

    het instellen van een geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee (uitgezonderd bussen);

  • 8.

    het instellen van een geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee (uitgezonderd TTO taxi’s en fietsers);

  • 9.

    het instellen van een geslotenverklaring voor fietsen en voor gehandicaptenvoertuigen zonder motor;

  • 10.

    het instellen van een geslotenverklaring voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen;

  • 11.

    het instellen van een verbod voor motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen;

  • 12.

    het opheffen van eenrichtingverkeer en het inrijden toestaan;

  • 13.

    het instellen van eenrichtingsverkeer;

  • 14.

    het instellen van éénrichtingsverkeer (uitgezonderd fietsers);

  • 15.

    het instellen van éénrichtingsverkeer (uitgezonderd lijnbussen en taxi’s);

  • 16.

    het instellen van een parkeerverbod op taxistandplaatsen;

  • 17.

    het instellen van taxistandplaatsen;

  • 18.

    het instellen van een parkeerverbod t.a.v. bestaande parkeervakken;

  • 19.

    het plaatsen van fysieke afsluitingen.

Wettelijk kader

De basis voor het nemen van dit verkeersbesluit is het bepaalde in:

  • ·

    de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994);

  • ·

    het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990);

  • ·

    het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW);

  • ·

    de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb).

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit genomen worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 15, tweede lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit genomen worden bij maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Het gemeentebestuur is bevoegd tot het nemen van dit besluit. De basis hiervoor is artikel 18, lid 1, sub d van de WVW 1994.

De bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten als bedoeld in artikel 15 van de WVW 1994 is krachtens het ‘Mandaatregister gemeente Eindhoven’ gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Mobiliteitstransitie en Bereikbaarheid.

Op grond van het bepaalde in artikelen 34, 35 en 37 van het BABW kan het bevoegd gezag onder bepaalde omstandigheden tijdelijke verkeerstekens plaatsen of tijdelijke verkeersmaatregelen uitvoeren. Indien de tijdelijke plaatsing of de tijdelijke maatregelen van kortere duur is dan 4 maanden, behoeft geen verkeersbesluit te worden genomen. Onder de gegeven omstandigheden wordt dit thans wel nodig geacht, omdat de maatregelen verband houden met een gepland evenement dat zich regelmatig (jaarlijks) voordoet.

De onderstaande belangen zijn de basis voor het verkeersbesluit. Zij staan in artikel 2 van de WVW 1994:

  • ·

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • ·

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • ·

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • ·

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade.

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politie Oost-Brabant, district Eindhoven, basisteam Eindhoven Zuid. De politie ziet erop toe dat de verkeersregels worden nageleefd. Daarom is het plan ook met haar besproken. Zij is akkoord met dit besluit.

Aanleiding

De straten die door het evenement ‘Carnaval in Lampegat 2026’ worden aangedaan zijn bij de gemeente Eindhoven in beheer. Van 12 februari 2026 tot en met 17 februari 2026 vindt het evenement Carnaval plaats. Hiervoor dienen in de periode 8 februari 2026 tot en met 19 februari 2026 diverse verkeersmaatregelen te worden genomen, waaronder het afsluiten van straten voor het verkeer.

De diverse afsluitingen in de periode 8 februari 2026 tot en met 19 februari 2026 en tijdens de carnavalsoptocht op zaterdag 14 februari 2026 zijn beschreven in onderstaand document, dat tevens als bij bijlage aan dit verkeerbesluit is toegevoegd:

  • ·

    Dagen-tijden wegafsluitingen Carnaval 2026

Ten behoeve van het evenement is een mobiliteitsplan opgesteld.

Om bij eventuele calamiteiten in te kunnen grijpen zijn op de belangrijke locaties hekwachten, verkeersregelaars en de medewerkers van de politie gepositioneerd.

Door deze maatregelen op en rondom de evenementenlocaties en optocht kan de veiligheid van bezoekers gewaarborgd worden.

Door het afzetten van de evenementenlocaties en optocht dienen alternatieve omleidingsroutes beschikbaar te zijn. Hiervoor is een omleidingsplan voorzien, waarbij tevens rekening is gehouden met de routes voor de hulpdiensten. Hiermee blijft de bereikbaarheid van en de veiligheid op het wegennet zoveel mogelijk gewaarborgd. In verband met de omleidingsroutes en een efficiënte en veilige verkeersafwikkeling wordt tevens een aantal aanvullende verkeersmaatregelen getroffen (waaronder het instellen van een maximumsnelheid en een inhaalverbod).

Voor de exacte locaties van de verkeersmaatregelen wordt verwezen naar onderstaande tekeningen, die tevens als bijlagen aan dit verkeersbesluit zijn toegevoegd.

Afstemming

De totstandkoming en het afzetten van de evenementenlocaties en optocht is van tevoren met diverse partijen, waaronder de hulpdiensten en busmaatschappij Hermes, besproken. Alle partijen zijn akkoord gegaan met het voorliggende evenementenlocaties, optocht en de daarbij behorende tijdelijke afzettingen.

Belangenafweging

Met dit verkeersbesluit stelt het college tijdelijke verkeersregels vast in verband met geplande (jaarlijkse) evenement Carnaval, door middel van het plaatsen van verkeerstekens en voorzieningen ter regeling van het verkeer.

Deze regels dienen de hierboven genoemde verkeersbelangen van artikel 2 van de WVW 1994.

Door het instellen van de tijdelijke verkeersmaatregelen kan het evenement veilig en ordentelijk verlopen. De maatregelen worden getroffen om ruimte te creëren voor de festiviteiten in de aangegeven periode. Dit in het belang van alle bezoekers van het evenement. Ze worden tevens nodig geacht om de voorzieningen ten behoeve van het evenement veilig te kunnen opbouwen en afbreken. Zonder deze tijdelijke verkeersmaatregelen zullen er verkeersonveilige en/of overlastgevende situaties ontstaan.

De maatregelen kunnen daarentegen hinder met zich meebrengen voor omwonenden, bedrijven en weggebruikers in het algemeen. Dit in de vorm van afsluitingen van weggedeeltes op de route naar hun bestemming of ter plaatse van hun woning of bedrijf, snelheidsbeperkingen en overige tijdelijke verkeersregels. De reisafstanden en reistijden kunnen door de tijdelijke verkeersmaatregelen wat langer zijn, doordat de doorstroming van de weg minder is. Of omdat men een alternatieve route moet nemen, dan wel een deel van de reis per voet moet afleggen.

Tijdens het evenement is er een aantal parkeerlocaties tijdelijk niet of nauwelijks bereikbaar. Buiten het centrum ligt een aantal grote parkeerlocaties waar geparkeerd kan worden.

De mogelijke hinder die door de verkeersmaatregelen kan worden ondervonden, is van tijdelijke duur. Het college is van mening dat de mogelijke ongemakken voor omwonenden, bedrijven en weggebruikers beperkt zijn, mede doordat er omleidingsroutes en alternatieve routes worden ingesteld en alternatieve parkeerlocaties beschikbaar zijn.

Het belang van de bruikbaarheid van de weg ten behoeve van het evenement, het belang van de veiligheid van de deelnemers, medewerkers en bezoekers en het belang van het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade prevaleren boven het belang van het waarborgen van de vrijheid van het verkeer en de (eventuele) belangen bij het in stand houden van de gebruikelijke verkeersregels en het parkeerbelang.

Volgens vaste jurisprudentie moeten tijdelijke verkeersmaatregelen worden beschouwd als een normale maatschappelijke ontwikkeling waarmee iedereen kan worden geconfronteerd. De nadelige gevolgen van dergelijke maatregelen mogen echter niet onevenredig zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen belangen. De tijdelijke verkeersmaatregelen leiden volgens het college niet tot onevenredige hinder of overlast voor betrokkenen.

Besluit

Het college besluit voor de periode van 8 februari 2026 tot en met 19 februari 2026 tot:

  • 1.

    het instellen van maximumsnelheden (30 km/u);

  • 2.

    het instellen van geboden voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, dan wel aan te geven dat het bord aan beide zijden mag worden voorbijgegaan;

  • 3.

    het instellen van geslotenverklaringen in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee;

  • 4.

    het instellen van een geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee (uitgezonderd aanwonenden);

  • 5.

    het instellen van een geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee (uitgezonderd fietsers);

  • 6.

    het instellen van een geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee (bestemmingsverkeer);

  • 7.

    het instellen van een geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee (uitgezonderd bussen);

  • 8.

    het instellen van een geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee (uitgezonderd TTO taxi’s en fietsers);

  • 9.

    het instellen van geslotenverklaringen voor fietsen en voor gehandicaptenvoertuigen zonder motor;

  • 10.

    het instellen van geslotenverklaringen voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen;

  • 11.

    het instellen van verboden voor motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen;

  • 12.

    het opheffen van eenrichtingverkeer en het inrijden toestaan;

  • 13.

    het instellen van eenrichtingsverkeer;

  • 14.

    het instellen van éénrichtingsverkeer (uitgezonderd fietsers);

  • 15.

    het instellen van éénrichtingsverkeer (uitgezonderd lijnbussen en taxi’s);

  • 16.

    het instellen van een parkeerverbod op taxistandplaatsen;

  • 17.

    het instellen van taxistandplaatsen;

  • 18.

    het instellen van een parkeerverbod t.a.v. bestaande parkeervakken;

  • 19.

    het plaatsen van fysieke afsluitingen.

De tijdelijke verkeersmaatregelen worden uitgevoerd door middel van:

  • 1.

    het plaatsen van borden model A1-30;

  • 2.

    het plaatsen van borden modellen D2 en D3;

  • 3.

    het plaatsen van borden model C1;

  • 4.

    het plaatsen van borden model C1 en onderborden met de tekst ‘uitgezonderd aanwonenden’;

  • 5.

    het plaatsen van borden model C1 en onderborden model OB52 (uitgezonderd fietsers);

  • 6.

    het plaatsen van borden model C1 en onderborden met de tekst ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer’;

  • 7.

    het plaatsen van borden model C1 en onderborden model OB62 (uitgezonderd bussen);

  • 8.

    het plaatsen van borden model C1 en onderborden met de tekst ‘uitgezonderd TTO taxi’s en fietsers’;

  • 9.

    het plaatsen van borden model C14;

  • 10.

    het plaatsen van borden model C15;

  • 11

    het plaatsen van borden model F1;

  • 12

    het plaatsen van een bord model C5 en het verwijderen (afdraaien) van borden modellen C2 en C3;

  • 13

    het plaatsen van borden modellen C2 en – indien van toepassing – C3;

  • 14

    het plaatsen van borden modellen C2 en C3 en onderborden model OB52 (uitgezonderd fietsers);

  • 15

    het plaatsen van een bord modellen C2, C3 en C4 en onderborden met de tekst ‘uitgezonderd lijnbussen en taxi’;

  • 16

    het plaatsen van borden model E5 en onderborden model OB310p;

  • 17

    het plaatsen van borden model E5;

  • 18

    het plaatsen van borden model E4 en onderborden model OB310p;

  • 19

    het plaatsen van hekwerken.

De hierboven genoemde verkeersborden zijn conform de modellen van bijlage 1 van het RVV 1990.

De verkeersmaatregelen zijn aangegeven op onderstaande tekeningen, die als bijlagen 1 t/m 9 aan dit verkeersbesluit zijn toegevoegd.

 

Verkeersplan Carnaval 2026-afbouw tot 21 h-V1:

 

Verkeersplan Carnaval 2026-afbouw vanaf 21 h-V1 (2):

Verkeersplan Carnaval 2026-Bleekweg Eventlocatie-A3-V1 (2):

Verkeersplan Carnaval 2026-opbouw-V1 (2):

Verkeersplan Carnaval 2026-Optocht-V2:

Verkeersplan Carnaval 2026-taxilocatie vr-zo-ma-A3-V5:

Verkeersplan Carnaval 2026-taxilocatie Zaterdag na optocht-A3-V5:

Verkeersplan Carnaval 2026-Carnaval Paterskerk-A3-V1 (2):

Verkeersplan Carnaval 2026-Wilheminiaplein A4-V2:

Eindhoven, 16 december 2025

Hoogachtend,

namens burgemeester en wethouders van Eindhoven,

I.J.C. Brouwer

Hoofd afdeling Mobiliteitstransitie en Bereikbaarheid

Bijlagen:

  • 1.

    Verkeersplan Carnaval 2026-afbouw tot 21 h-V1

  • 2.

    Verkeersplan Carnaval 2026-afbouw vanaf 21 h-V1 (2)

  • 3.

    Verkeersplan Carnaval 2026-Bleekweg Eventlocatie-A3-V1 (2)

  • 4.

    Verkeersplan Carnaval 2026-opbouw-V1 (2)

  • 5.

    Verkeersplan Carnaval 2026-Optocht-V1 (2)

  • 6.

    Verkeersplan Carnaval 2026-taxilocatie vr-zo-ma-A3-V5

  • 7.

    Verkeersplan Carnaval 2026-taxilocatie Zaterdag na optocht-A3-V5

  • 8.

    Verkeersplan Carnaval 2026-Carnaval Paterskerk-A3-V1 (2)

  • 9.

    Verkeersplan Carnaval 2026-Wilheminiaplein A4-V2;

     

  • 10.

    Dagen-tijden wegafsluitingen Carnaval 2026.

Inzage

Het verkeersbesluit met bijbehorende stukken liggen (in verband met de grootte en gedetailleerdheid van de tekeningen) gedurende 6 weken, met ingang van 19 december 2025, zowel fysiek als digitaal ter inzage. U kunt de stukken inzien bij het Inwonersplein in het Stadhuis, Stadhuisplein 1, Eindhoven. De openingstijden van het Inwonersplein zijn op maandag van 8.30 uur tot 19.00 uur, op dinsdag t/m vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur en op zaterdag van 9.00 uur tot 12.00 uur.

Digitaal zijn de stukken raadpleegbaar via de gemeentelijke website. Een directe link naar de betreffende webpagina wordt in de publicatie van dit verkeersbesluit opgenomen.

Bezwaarmogelijkheid

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u, indien u belanghebbende bent, tegen dit besluit schriftelijk bezwaar maken. Het ondertekende bezwaarschrift moet worden ingediend binnen zes weken na publicatie van dit besluit en moet in ieder geval bevatten:

  • ·

    uw naam en adres;

  • ·

    de dagtekening, dat wil zeggen de datum waarop het bezwaarschrift is geschreven;

  • ·

    de datum en een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt, graag met vermelding van ons kenmerk en zo mogelijk met een kopie van het besluit;

  • ·

    de reden(en) van uw bezwaar.

Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan:

het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven

ter attentie van de sector Veiligheid, Juridische zaken en Bestuur

afdeling Juridische Zaken

Postbus 90150

5600 RB Eindhoven.

Ook is het mogelijk om online, met gebruikmaking van DigiD, een bezwaarschrift in te dienen. Gaat u daarvoor naar de website www.eindhoven.nl. Vul in het zoekvenster in “bezwaar op gemeentebesluiten”, klik op het rode vlak “online bezwaar maken” en volg verder de instructies.

Als u de werking van dit besluit wil laten schorsen, kunt u bij een spoedeisend belang om een voorlopige voorziening verzoeken bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Oost-Brabant, sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. Hiervoor is aan de rechtbank een bedrag aan griffierecht verschuldigd.

Naar boven