Gemeenteblad van Epe
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Epe | Gemeenteblad 2025, 554098 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Epe | Gemeenteblad 2025, 554098 | beleidsregel |
Reglement camerabewaking gemeentehuis Epe
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Epe;
gelezen het voorstel van 9 december 2025, zaaknr. 1377266;
gelet op de Algemene Verordening Gegevensbescherming;
Reglement camerabewaking gemeentehuis Epe
Het is een landelijke trend dat steeds meer agressie en vandalisme wordt geconstateerd, dat zich richt tegen medewerkers en eigendommen van organisaties zoals gemeenten. Om die reden wordt camerabewaking ingezet om personen en eigendommen te beschermen. Deze vorm van camerabewaking wordt aangemerkt als private camerabewaking en valt daarmee onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
Dit reglement heeft betrekking op de camerabewaking, dat voortdurend plaatsvindt in de openbaar toegankelijke delen van het gemeentehuis van Epe en de directe buitenruimte, waaronder begrepen de alleen voor medewerkers toegankelijke fietsenstalling. Het reglement geeft een beschrijving van taken, verantwoordelijkheden en procedures inzake de camerabewaking met het oog op een integer gebruik van het camerasysteem en de bescherming van de privacy van personen in de openbaar toegankelijke delen en in de directe omgeving van het gemeentehuis. De opnamen worden alleen gemaakt ten behoeve van de veiligheid van de medewerkers en bezoekers van het gemeentehuis, hun eigendommen en die van de gemeente om achteraf te dienen als bewijsmateriaal in geval van incidenten en ongeregeldheden.
In dit reglement wordt verstaan onder:
camerasysteem: het geheel van camera’s dat is geplaatst in de directe omgeving van het gemeentehuis en in de openbaar toegankelijke delen daarvan, als weergegeven in bijlage 1.
verwerking van persoonsgegevens: een verwerking of een geheel van verwerkingen met betrekking tot persoonsgegevens of een geheel van persoonsgegevens, al dan niet uitgevoerd via geautomatiseerde procedés, zoals het verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiden of op andere wijze ter beschikking stellen, aligneren of combineren, afschermen, wissen of vernietigen van gegevens (artikel 4 onder 2 AVG).
aangewezen functionaris: de privacy-officer is degene die namens de verwerkingsverantwoordelijke primair belast is met de dagelijkse zorg voor het verwerken van de persoonsgegevens zoals bedoeld in dit reglement. Bij afwezigheid van de privacy-officer of op diens verzoek wijst de gemeentesecretaris één of meer andere medewerkers aan;
derden: een natuurlijke persoon of rechtspersoon, een overheidsinstantie, een dienst of een ander orgaan, niet zijnde de betrokkene, noch de verwerkingsverantwoordelijke, noch de verwerker, noch de personen die onder rechtstreeks gezag van de verwerkingsverantwoordelijke of de verwerker gemachtigd zijn om de persoonsgegevens te verwerken.
Artikel 2 Doel en grondslag verwerking persoonsgegevens
De verwerking van persoonsgegevens die zijn verkregen middels het camerasysteem geschiedt alleen voor:
het beveiligen van de buitenzijde van het gemeentehuis en de daarbij behorende (afgesloten) fietsenstalling voor medewerkers, de openbaar toegankelijke ruimten in het gemeentehuis, alsmede bezittingen van bezoekers en medewerkers tegen inbreuken en/of daden waaruit schade aan of vermindering van de veiligheid in of op de betreffende locatie en/of organisatie, kan ontstaan.
Artikel 4 Taken en verantwoordelijkheden
De beheerder is verantwoordelijk voor het toezicht en de controle op de goede werking van de camerasystemen. De beheerder is degene die de apparatuur bedient of laat bedienen en, indien daartoe besloten wordt door de gemeentesecretaris, beelden beschikbaar stelt of laat stellen aan de aangewezen functionaris.
Indien zich een incident voordoet en onderzoek van de beeldopnamen noodzakelijk is, is de aangewezen functionaris, na opdracht hiertoe door de gemeentesecretaris, verantwoordelijk voor het zo snel mogelijk analyseren en evalueren van de beeldopnamen, zodat deze niet langer dan noodzakelijk bewaard blijven. Bij het analyseren en duiden van de beeldopnamen wordt het vier-ogenprincipe toegepast. De aangewezen functionaris, in samenspraak met de beheerder, draagt er zorg voor dat zorgvuldig met het beeldmateriaal wordt omgegaan wanneer dit in verband met een incident is veiliggesteld.
Artikel 5 Bewaartermijn en verwijdering van persoonsgegevens
In geval van een incident zorgt de aangewezen functionaris na toestemming van de gemeentesecretaris voor het bewaren van de camerabeelden door deze te kopiëren naar een beveiligd opslagmedium. Na het afhandelen van het incident door verwerkingsverantwoordelijke worden ook de beelden die zijn veiliggesteld op het opslagmedium vernietigd, doch niet voordat vier weken vanaf het incident zijn verstreken om betrokkenen de kans te geven een verzoek tot inzage van de camerabeelden te doen.
Artikel 6 Geheimhoudingsplicht
Eenieder die onder gezag van de verwerkingsverantwoordelijke persoonsgegevens verwerkt dan wel de beelden bekijkt, is verplicht tot geheimhouding van al hetgeen hem uit dien hoofde bekend wordt, tenzij een wettelijk voorschrift hem tot mededeling verplicht of uit zijn taak de noodzaak tot mededeling voortvloeit;
Daarnaast wordt bij het verzoek tot inzage rekening gehouden met het belang van betrokkene wat wordt afgewogen tegenover de overige belangen, waaronder bijvoorbeeld het belang van derden op het beeldmateriaal. De gemeentesecretaris bepaalt of een verzoek wordt gehonoreerd of niet na inwinning van advies bij de aangewezen functionaris.
Op een verzoek om inzage in beeldopnamen wordt in beginsel binnen één maand beslist. Afhankelijk van de complexiteit en het aantal verzoeken kan die termijn worden verlengd tot twee maanden. Indien de termijn wordt verlengd tot twee maanden zal dit zo spoedig mogelijk, in ieder geval uiterlijk binnen vier weken, worden vermeld aan de aanvrager.
Een verzoek om inzage zal op de voorgeschreven werkwijze voor rechten van betrokkenen door verwerkingsverantwoordelijke worden behandeld. Inzage in het beeldmateriaal wordt verstrekt op het gemeentehuis in het bijzijn van de aangewezen functionaris. De betrokkene dient zich voorafgaand aan de inzage te legitimeren met een geldig legitimatiebewijs.
Artikel 8 Verstrekking persoonsgegevens
De persoonsgegevens worden door de verwerkingsverantwoordelijke slechts verstrekt aan de politie of verzekeraar, indien dit verenigbaar is met de doeleinden waarvoor de persoonsgegevens door verwerkingsverantwoordelijke zijn verzameld en met inachtneming van het bepaalde in de AVG. Dit betekent dat als de politie of verzekeraar vraagt om de camerabeelden, de verwerkingsverantwoordelijke zal beoordelen of de verstrekking verenigbaar is met de doeleinden waarvoor deze zijn verzameld. In het geval de politie de camerabeelden vordert op basis van een van de situaties in het Wetboek van Strafvordering, dan is verwerkingsverantwoordelijke verplicht om hieraan mee te werken.
Naast een verzoek om inzage of verstrekking van persoonsgegevens aan derden kan betrokkene de verwerkingsverantwoordelijke ook verzoeken om verwijdering of beperking van verwerking van diens persoonsgegevens. Nadere uitleg over deze rechten is terug te vinden in de privacyverklaring van de gemeente Epe, zie website https://www.epe.nl/privacy.
De betrokkene kan bij de verwerkingsverantwoordelijke bezwaar maken tegen de verwerking van zijn persoonsgegevens waarbij betrokkene aan kan tonen dat de verwerking nadelige gevolgen voor hem kan hebben. Zie verder over de wijze van indienen van bezwaar de privacyverklaring van de gemeente Epe, https://www.epe.nl/privacy.
De betrokkene kan een klacht indienen over de camerabewaking op de wijze zoals beschreven op de website van de gemeente, https://www.epe.nl/klacht-over-gemeente-epe
Artikel 11 Beveiliging persoonsgegevens
Er zijn met inachtneming van de Baseline Informatieveiligheid Overheden passende technische en organisatorische maatregelen genomen om de persoonsgegevens tegen verlies of diefstal of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking van persoonsgegevens te beschermen. Dit betekent o.a. dat de toegang tot het cloud-systeem is beveiligd met een uniek wachtwoord per gebruiker en tweetrapsverificatie. Daarnaast voldoet de leverancier van het cloud-systeem aan de vereiste certificeringen waaronder ISO27001en SOC 2, type II.
Artikel 12 Verband en koppeling aan andere verzameling persoonsgegevens
De verzameling van persoonsgegevens heeft geen verbanden met een andere verzameling van persoonsgegevens en is niet gekoppeld aan een andere verzameling van persoonsgegevens.
Voor de vaststelling van dit reglement is instemming verleend door de Ondernemingsraad van de gemeente Epe. Elke toekomstige verandering in dit reglement of de feitelijke uitvoering daarvan behoeft opnieuw instemming van de Ondernemingsraad alvorens die kan worden doorgevoerd.
Het college van burgemeester en wethouders van Epe,
de burgemeester,
dhr. dr. T.C.M. Horn
de gemeentesecretaris,
dhr. mr. F.E. Contant
Bijlage 2: Formulier “Verzoek tot inzage of verstrekking van camerabeelden
Naam: …............................................................
Adres: …............................................................
Postcode en woonplaats: …............................................................
Telefoonnummer: …............................................................
E-mailadres: …............................................................
Locatie camera(’s): ...............................................................
Datum opname: ...............................................................
Tijdstip opname: ...............................................................
U heeft op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) het recht op inzage in de persoonsgegevens die van u zijn verwerkt. Deze inzage kan plaatsvinden in de vorm van:
een beperkte weergave van de betreffende camerabeelden, waarbij uitsluitend de verzoeker herkenbaar in beeld is;
of, indien nodig, een schriftelijke omschrijving van de vastgelegde beelden.
Indien derden op de beelden zichtbaar zijn, zal de gemeente deze beelden anonimiseren of afschermen om hun rechten te beschermen.
De verkregen inzage is uitsluitend bedoeld om te voldoen aan het inzagerecht van betrokkene.
Er mogen geen kopieën, foto’s of andere reproducties worden gemaakt van het getoonde beeldmateriaal, tenzij dit wettelijk verplicht is.
Het getoonde materiaal mag niet verder worden verspreid of gebruikt voor andere doeleinden.
Hierbij verklaar ik, [naam verzoeker], dat ik inzage heb gekregen in het door de gemeente [naam gemeente] vastgelegde beeldmateriaal zoals hierboven omschreven. Ik bevestig dat ik kennis heb genomen van de beperkingen die gelden voor het gebruik van deze inzage.
Plaats: ...............................................................
Datum: ...............................................................
Handtekening verzoeker: ...............................................................
Handtekening medewerker gemeente: ...............................................................
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-554098.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.