Gemeenteblad van Vlissingen
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Vlissingen | Gemeenteblad 2025, 553563 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Vlissingen | Gemeenteblad 2025, 553563 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit gemeente Vlissingen - Koepelbesluit herinrichting Vlissingsestraat
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d van de wegenverkeerswet 1994 (hierna de WVW 1994) is het college van B&W bevoegd om een verkeersbesluit te nemen.
Burgemeester en wethouders hebben besloten:
1. Tot het instellen van een 30 km/u zone in de Vlissingsestraat door het uitbreiden van de huidige 30 km/u zone door het verplaatsen van de verkeersborden A01-30-ZB en A02-30-ZE.
2. Tot het instellen van een parkeerverbodszone in de Vlissingsestraat door het uitbreiden van de huidige parkeerverbodszone door het verplaatsen van de verkeersborden E01-ZB en E01-ZE.
3. Tot het instellen van een geslotenverklaring voor autobussen en vrachtauto’s in de Vlissingsestraat in één richting, ter hoogte van het kruispunt Bermweg – Vlissingsestraat, door het plaatsen van de verkeersborden C07-B en D05-L met onderbord OB13.
In 2026 ondergaat de Vlissingsestraat in Oost-Souburg een herinrichting. In het voortraject naar deze herinrichting kwamen vele spelende belangen aan het licht. Zo willen we ruimte voor verkeersveiligheid door het verkeer elkaar te laten passen, willen we ruimte voor fietsers en voetgangers en hebben we te maken met een hoge parkeerdruk in de omgeving. Deze (soms botsende) belangen willen we ruimte bieden in de beperkte ruimte die er is.
In de huidige situatie vindt het parkeren plaats in parkeerhavens (één zijde) en op de rijbaan. Bij de herinrichting maken we van de Vlissingsestraat een fietsstraat, om zo meer ruimte te geven aan fietsers op deze belangrijke fietsroute tussen Oost-Souburg en Vlissingen. Het parkeren gaat na de herinrichting plaatsvinden in parkeerhavens aan beide zijden van de rijbaan, daar waar de ruimte het toelaat. De rijbaan (fietsstraat) wordt beschikbaar gesteld voor het rijdende verkeer, vrij van geparkeerde voertuigen.
Om ruimte te bieden aan de ambities, wordt de rijbaan versmalt tot een breedte van 5,50 meter. Dit is voldoende voor verkeer om elkaar te passeren. Echter is dit niet mogelijk als twee vrachtauto’s elkaar willen passeren. Om die reden wordt er in één richting een geslotenverklaring voor autobussen en vrachtauto’s ingesteld. Autobussen en vrachtauto’s kunnen de bestemming bereiken via de Bermweg – Kanaalstraat en via de Burgemeester Stemerdinglaan – Oranjeplein. Zij kunnen het gebied eventueel verlaten via de Vlissingsestraat richting de A58.
Een verkeersbesluit is vereist voor plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
artikel 18, lid 1 onder d van de wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap en dat deze bevoegdheid op grond van het mandaatbesluit van 2014 is gemandateerd aan de beleidsmedewerker verkeer;
artikel 15 lid 2 van de Wegenverkeerswet 1994 moeten maatregelen op of aan de weg tot het aanbrengen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
artikel 15, lid 1, van de WVW 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;
artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge het plaatsen en verwijderen van de in dit artikel genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;
artikel 14 van het BABW wordt de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en lid 3 van het BABW, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking gebracht;
artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de gemandateerde van de korpschef van het regionale politiekorps;
artikel 26 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en
artikel 2, 5 en 6 van de Bekendmakingswet wordt dit besluit bekendgemaakt door publicatie in het Provinciaal Blad en is voor een ieder in te zien op www.overheid.nl.
de Algemene wet bestuursrecht;
het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;
het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;
uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;
het algemene bevoegdhedenbesluit Vlissingen 2023, ondertekenaar is bevoegd dit besluit te nemen.
Overeenkomstig artikel 2, lid 1, sub a t/m d van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 21 van het BABW op de bovengenoemde weg maatregelen dienen te worden genomen met als doel:
het verzekeren van de veiligheid op de weg;
het beschermen van de weggebruikers en passagiers;
het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
1. de in dit verkeersbesluit genoemde wegen binnen de bebouwde kom liggen van de kern Vlissingen;
2. het door de gemeenteraad vastgestelde Programma Mobiliteit aangeeft dat de Vlissingsestraat een erftoegangsweg betreft, waar een maximale snelheid hoort te gelden van 30 km/u;
3. de weg zich door het hoge aantal woningen en langzame verkeersdeelnemers (fietsers en voetgangers) niet leent voor het rijden van 50 km/u.
4. er in de huidige situatie op de rijbaan wordt geparkeerd en dit tot onoverzichtelijke, onveilige en hinderlijke situaties leidt;
5. dat autoverkeer elkaar niet kan passeren door de op de rijbaan geparkeerde auto’s;
6. er door de op de rijbaan geparkeerde auto’s (over grotere afstand) achteruit gereden moet worden om elkaar te laten passeren;
7. het achteruit rijden gevaarlijk is voor het overige verkeer, voornamelijk voor kwetsbare weggebruikers zoals fietsers;
8. de Vlissingsestraat een belangrijke fietsroute is tussen Oost-Souburg en Vlissingen en daarom als fietsstraat wordt ingericht tussen de Zwartezeestraat en Karolingenbaan;
9. een fietsstraat volgens richtlijnen een minimale breedte vereist en er daardoor geen ruimte is om op de rijbaan te parkeren;
10. de parkeergelegenheden die in de huidige situatie op de rijbaan gebruikt worden, zoveel als mogelijk worden verplaatst naar parkeerhavens aan beiden zijden van de weg, daar waar de profielbreedte dit (veilig) toelaat;
11. er geen legale parkeergelegenheden komen te vervallen na de herinrichting ten opzichte van de huidige situatie;
12. Een vrije rijbaan ten goede komt aan de verkeersveiligheid en leefbaarheid van de straat;
13. de rijbaan wordt versmalt om ruimte te maken voor het veilig parkeren aan weerszijden van de weg in parkeerhavens;
14. de versmalde rijbaan van 5,50 meter voldoende breed is voor autoverkeer om elkaar te passeren in beide richtingen;
15. groot vrachtverkeer (autobus of vrachtauto) elkaar niet kan passeren op de versmalde rijbaan van 5,50 meter breed;
16. een grote vrachtwagen en een grote auto/bestelbus elkaar wel kan passeren op de versmalde rijbaan van 5,50 meter breed;
17. er alternatieve routes voor groot vrachtverkeer zijn naar de diverse bestemming in en rondom de Vlissingsestraat, zoals de Bermweg – Kanaalstraat en Burgemeester Stemerdinglaan – Oranjeplein;
18. de ondernemers die gebruik maken van de Vlissingsestraat voor leveranties via groot vrachtverkeer ingelicht zijn over de verkeerswijziging;
19. de ALDI in Oost-Souburg heeft aangegeven hinder te ervaren door het inrijdverbod voor autobussen en vrachtauto’s. Er worden wijzigingen aangebracht in de Karolingenbaan, zodat bevoorradend verkeer voor de ALDI gebruik kan maken van de route Burgemeester Stemerdinglaan – Oranjeplein voor aan- en afvoer. De ALDI zal geen gebruik maken van de Kanaalstraat;
20. de ondernemingen te bereiken zijn via de alternatieve routes;
21. het groot vrachtverkeer beter gebruik maakt van de gebiedsontsluitingswegen (Bermweg en Burgemeester Stemerdinglaan) binnen Oost-Souburg;
22. het groot vrachtverkeer beter verdeeld wordt over de wegen binnen Oost-Souburg;
23. er voorafgaand aan de herinrichtingsplannen een participatietraject heeft plaatsgevonden waar iedereen aan heeft kunnen deelnemen;
24. er voorafgaand aan het participatietraject brieven zijn verzonden naar direct omwonenden;
25. het college van B&W het definitieve ontwerp voor de Vlissingsestraat heeft vastgesteld op 11 november 2025;
26. de verkeerssituatie in de Vlissingsestraat, waarbij geparkeerde voertuigen op de rijbaan voor onveilige situaties zorgen, een veelbesproken onderwerp binnen de gemeenteraad betreft;
27. de herinrichting van de Vlissingsestraat is opgenomen in het Coalitieakkoord 2022-2026;
28. de verkeerstekens worden aangebracht ten tijde van de herinrichting van de Vlissingsestraat.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de beleidsmedewerker BABW van de Politie Zeeland-West-Brabant, die daartoe is bevoegd krachtens mandaat van de korpschef.
• Het instellen van een parkeerverbodszone in de Vlissingsestraat door het uitbreiden van de huidige parkeerverbodszone door het verplaatsen van de verkeersborden E01-ZB en E01-ZE.
• Het instellen van een geslotenverklaring voor autobussen en vrachtauto’s in de Vlissingsestraat in één richting, ter hoogte van het kruispunt Bermweg – Vlissingsestraat, door het plaatsen van de verkeersborden C07-B en D05-L met onderbord OB13.
Deze maatregel uit te voeren zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende situatieschets.
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Vlissingen,
Beleidsmedewerker Verkeer van de gemeente Vlissingen
Heeft u vragen over bovenstaande maatregel of bent u het niet eens? Neem dan eerst contact op met het team verkeer, afdeling leefbaarheid op telefoonnummer: 0118-487000
Bent u het na het contact nog niet eens met dit besluit? Dan kunt u bezwaar maken.
U kunt uw bezwaarschrift richten aan:
Het college van burgemeester en wethouders
U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen. Dit kan per e-mail via gemeente@vlissingen.nl of met het digitale formulier van de gemeente. Dit formulier vindt u op: https://www.vlissingen.nl/bezwaarschrift-indienen.
Zorg ervoor dat u het bezwaarschrift binnen zes weken na publicatie van dit besluit heeft ingediend. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen.
Uw bezwaarschrift dient ondertekend te worden en dient tenminste naam en adres van de indiener te vermelden, dagtekening, omschrijving van het besluit en de gronden van het bezwaar. Stuurt iemand anders namens u het bezwaarschrift in, stuur dan een machtiging mee.
Het bezwaar schorst niet de werking van het besluit waartegen het is gericht. (artikel 6:16 van de Algemene wet bestuursrecht)
U bent belanghebbende als uw belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken. Uw belang moet zich dan wel onderscheiden van de belangen van grote aantal anderen. Daarvan is bijvoorbeeld sprake als u eigenaar, huurder of gebruiker bent van een perceel in de directe omgeving van de weg waarop dit besluit betrekking heeft. Bij een willekeurige verkeersdeelnemer is dat onderscheid onvoldoende aanwezig.
In principe stopt het indienen van een bezwaar de werking van het besluit niet. Wilt u dat het besluit voorlopig niet wordt uitgevoerd, dan kunt u een verzoek indienen om een voorlopige voorziening. U moet dan wel bezwaar hebben gemaakt en er dient sprake te zijn van spoedeisend belang. U kunt een verzoek om een voorlopige voorziening richten aan:
Rechtbank Zeeland-West-Brabant
Voor het indienen van een verzoek om een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-553563.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.