Gemeenteblad van Amersfoort
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Amersfoort | Gemeenteblad 2025, 553496 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Amersfoort | Gemeenteblad 2025, 553496 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit gemeente Amersfoort, het opheffen van een parkeerschijfzone op diverse locaties
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Op 21 februari 2024 is deze bevoegdheid in het Bevoegdhedenbesluit Gemeente Amersfoort 2024 door het college van burgemeester en wethouders gemandateerd aan de afdelingsmanager Stad en Ontwikkeling.
OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT
Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:
De plaatsing of verwijdering van verkeerstekens en onderborden (opgenomen in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer), voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort heeft, gelet op de ‘Parkeerverordening Amersfoort’ en de ‘Verordening Parkeerbelastingen 2025-2026’, het ‘Aanwijzingsbesluit betaald- en vergunningparkeren’ vastgesteld welke vanaf 01-10 2025 t/m heden van kracht is.
In het ‘Aanwijzingsbesluit betaald- en vergunningparkeren’ worden betaalzones ingevoerd. Het doel van een betaalzone is om gebieden aan te wijzen waar op dezelfde dagen en tijden parkeerregulering geldt. Naast betaalzones zijn ook tariefzones ingesteld. Het doel van een tariefzone is om in de ‘Verordening Parkeerbelasting 2025-2026’ bepaalde tarieven te kunnen koppelen aan bepaalde gebieden zoals aangewezen in het ‘Aanwijzingsbesluit betaald- en vergunningparkeren’.
Het doel van betaalzone I is om woonstraten vrij te houden van parkeerders met een bestemming in de binnenstad of Station Amersfoort Centraal. Dit kunnen zowel bezoekers, werknemers zonder parkeervergunning, als bewoners van elders uit de stad zijn. In dit gebied is ook ’s avonds parkeerregulering noodzakelijk om te voorkomen dat bijvoorbeeld horecabezoekers aan de binnenstad in de woonstraten parkeren.
Het Neptunusplein, Lemairestraat, Euterpeplein, Vermeerstraat, Troostwijkstraat liggen in ‘betaalzone I’ en de Leusderweg valt onder specifieke betaallocaties in het ‘Aanwijzingsbesluit betaald- en vergunning parkeren’.
Met het instellen van betaald parkeren met een oplopend tarief wordt parkeerregulering ingesteld welke bijdraagt aan het voorkomen van lang parkeren. Dit doel komt overeen met het doel waarvoor de huidige parkeerschijfzones op genoemde wegen zijn ingesteld.
Door het vaststellen van en het invoeren van betaald- en vergunningparkeren, is het behouden van de aanwezige parkeerschijfzones op genoemde wegen overbodig en is er geen reden om de parkeerschijfzone in stand te houden.
De Vermeerstraat en Troostwijkstraat maken onderdeel uit van tariefzone 2. In tariefzone 2 is het alleen mogelijk om met een dagkaart of met een vergunning te parkeren. Hiermee wordt langparkeren gestimuleerd en kortparkeren ontmoedigd. De reden om dit te doen is dat binnen 400 meter loopafstand altijd een openbare parkeergarage beschikbaar is om te kunnen parkeren. Hiermee wordt het gebruik van parkeergarages gestimuleerd en straatparkeren ontmoedigd. Er is dus een mogelijkheid om kort te parkeren, maar niet nabij de voorziening. Dit sluit niet aan bij de voormalige besluiten van het instellen van een parkeerschijfzone.
Op de Vermeerstraat is eerder een parkeerschijfzone ingesteld omdat aan de Vermeerstraat nummer 14 een levensmiddelenwinkel was gevestigd. Omdat deze winkel niet meer bestaat en op dit adres inmiddels een woning is gevestigd, is het behouden van de aanwezige parkeerschijfzone overbodig en is er geen reden om deze in stand te houden. Bij de reconstructie die onlangs is uitgevoerd is de aanduiding van de parkeerschijfzone al verwijderd.
Op de Troostwijkstraat is eerder een parkeerschijfzone ingesteld nabij het politiebureau, ten behoeve van mensen die aangifte komen doen. Aangezien dit een solitaire voorziening is en binnen 100 meter loopafstand een openbare parkeergarage is gelegen, is er vanuit het parkeerbeleid geen aanleiding om hier betaald parkeren in te stellen of de parkeerschijfzone in stand te houden.
Het is voor weggebruikers wenselijk om op zo duidelijk mogelijke manier kenbaar te maken welk parkeerregime van kracht is. Dit kan worden geregeld door het opheffen van de genoemde parkeerschijfzones die aan het Neptunusplein, Euterpeplein, Vermeerstraat, Troostwijkstraat en Leusderweg zijn ingesteld, zodat enkel het betaald parkeren van kracht is.
Voorgaande gerealiseerd wordt door het verwijderen van verkeersborden E10 en E11 (parkeerschijfzone begin/einde) van bijlage 1 van het RVV 1990 inclusief blauwe markering en indien van toepassing, een onderbord met de periode waarop de parkeerschijfzone van kracht is.
Gelet op artikel 2 van de WVW 1994 strekken de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen tot
het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.
Het treffen van genoemde verkeersmaatregelen is een normale maatschappelijke ontwikkeling waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven.
De in dit verkeersbesluit genoemde maatregel leidt niet tot een toename van de geluidsbelasting afkomstig van het wegverkeerslawaai, zoals bedoeld in artikel 21a van het BABW, op geluidsgevoelige gebouwen.
De gemandateerde Verkeersspecialist van de politie Midden-Nederland heeft geadviseerd over het voorgenomen verkeersbesluit, en heeft daarbij aangeven dat deze instemt met de maatregel.
Op grond van voorgaande overwegingen is de gemeente tot het besluit gekomen om:
Door middel van het verwijderen van de borden E10 en E11 van bijlage 1 van het RVV 1990, alsmede de bijbehorende onderborden de parkeerschijfzone op te heffen op de volgende locaties:
Neptunusplein, voor zover gelegen tussen Van Neckstraat en Van Randwijcklaan;
Lemairestraat, voor zover gelegen tussen Abel Tasmanstraat en Van Randwijcklaan;
Euterpeplein, voor zover gelegen tussen Randenbroekerweg en Ringweg- Randenbroek;
Vermeerstraat, ter hoogte van nr. 10;
Leusderweg, tussen Westerstraat en Ampèrestraat, inclusief aanliggende parkeerterreinen.
Een en ander overeenkomstig onderstaande situatieschetsen
Dit verkeersbesluit wordt gepubliceerd in het Gemeenteblad.
Burgemeester en wethouders van Amersfoort,
Afdelingsmanager Stad en Ontwikkeling
Iedere belanghebbende die door dit besluit rechtstreeks in zijn belang is getroffen, kan ingevolge van het bepaalde in de Algemene Wet Bestuursrecht (Awb) na bekendmaking hiervan binnen zes weken een gemotiveerd bezwaarschrift hiertegen indienen bij het college van burgemeester en wethouders, Postbus 4000, 3800 EA Amersfoort. Het bezwaarschrift moet op grond van artikel 6:5 van de Algemene Wet Bestuursrecht zijn ondertekend en zijn gedateerd en ten minste uw naam en adres vermelden, een omschrijving van dit besluit en de gronden van het bezwaar. Burgemeester en wethouders verzoeken u in het bezwaarschrift een telefoonnummer te vermelden waarop u overdag bereikbaar bent. Informatie hierover vindt u op de site www.amersfoort.nl/bezwaar.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-553496.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.