Verkeersbesluit voor het aanwijzen van twee parkeervakken voor het opladen van elektrische motorvoertuigen aan Noordeinde 201 te Hendrik-Ido-Ambacht

2025-0126412

Burgemeester en wethouders van Hendrik-Ido-Ambacht

Inleiding

Vanuit het oogpunt van het milieubelang en duurzame mobiliteit, stimuleert de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht het gebruik van elektrische voertuigen. Daarbij stimuleert de gemeente het beschikbaar stellen van oplaadvoorzieningen in de openbare ruimte. De gemeente Hendrik-Ido-Ambacht heeft van aanvrager (vertegenwoordigd door DutchCharge) een verzoek ontvangen voor de plaatsing van een oplaadpaal aan het Noordeinde voor het laden van elektrische motorvoertuigen.

Op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Gelet op

  • -

    de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994);

  • -

    het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • -

    het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

  • -

    het Algemeen Mandaatbesluit Hendrik-Ido-Ambacht 2024, vastgesteld d.d. 30 januari 2024;

  • -

    Beleidsregels oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen gemeente Hendrik-Ido-Ambacht, vastgesteld d.d. 5 april 2016 (hierna de 'beleidsregels');

  • -

    Integrale laadvisie infrastructuur Hendrik-Ido-Ambacht, vastgesteld d.d. 15 juli 2022.

Motivering ten aanzien van dit besluit

Op grond van artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer moet het verkeersbesluit vermelden welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. Als ook andere van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen in het geding zijn, wordt vervolgens aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

Doelstellingen en belangen

Met het verkeersbesluit worden de volgende doelstellingen nagestreefd.

  • -

    Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • o

      Het creëren van een oplaadvoorziening is veiliger dan dat er met verlengkabels in de openbare ruimte gewerkt wordt. Daardoor wordt de veiligheid op de weg ook verzekerd.

  • -

    Het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • o

      Door het creëren van een oplaadvoorziening worden voetgangers en ander langzaam verkeer beschermd doordat in de looproutes geen kabels komen te liggen.

  • -

    Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • o

      Het aanwijzen van de laadvoorziening op deze locatie onttrekt twee parkeervakken aan de openbare parkeergelegenheid.

  • -

    Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

    • o

      Er moet een transitie plaatsvinden naar duurzamer vervoer en elektrische voertuigen dragen hier aan bij. Het aanleggen van een elektrische laadvoorziening vergroot de vrijheid van het elektrische verkeer;

    • o

      Het aanwijzen van de laadvoorziening op deze locatie heeft geen gevolgen voor overige weggebruikers en passagiers, behalve dat er twee parkeervakken worden onttrokken aan de algemene parkeergelegenheid.

Afwegingen bij dit besluit

Bovenstaande in acht nemend wegen we het volgende tegen elkaar af:

  • -

    Voorzien in het verzoek van de aanvrager een laadvoorziening te plaatsen aan het Noordeinde;

    • o

      De voorgestelde locatie voldoet aan de in artikel 5 gestelde criteria van de beleidsregels.

  • -

    Het afwegen van de belangen van de overige partijen;

    • o

      Hoewel de parkeerdruk in de hele gemeente hoog is, vormt alleen parkeerdruk geen argument om een verzoek voor een laadvoorziening af te wijzen;

    • o

      Het toewijzen van twee parkeerplaatsen (zorgt niet voor een wijziging in de algemene parkeerdruk. Elektrische motorvoertuigen komen in het algemeen in de plaats van een motorvoertuig op fossiele brandstof. Het aantal voertuigen wijzigt hierdoor niet, er vindt wel een wijziging plaats in de verdeling van de parkeergelegenheid; De gekozen locatie is op een plek waar meerdere openbare parkeerplekken beschikbaar zijn, waardoor er plekken beschikbaar blijven voor het parkeren van motorvoertuigen op andere brandstof.

  • -

    Het voorzien in een laadinfrastructuur voor elektrische motorvoertuigen binnen de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht;

    • o

      Het college gaat er vanuit dat er op termijn meer laadpunten in deze omgeving zullen worden aangevraagd en de plek ter hoogte van het Noordeinde in zoverre past binnen een nog op te bouwen netwerk van laadpunten.

  • -

    Met betrekking tot de gekozen locatie;

    • o

      Er is gekozen voor zo veel mogelijk centraal gelegen, binnen een straal van hemelsbreed 200 meter vanaf het adres van de aanvrager gelegen, bestaande en haakse parkeerplaatsen met zo min mogelijk overlast voor de verblijfsomgeving voor het opladen van elektrische motorvoertuigen;

    • o

      Het betreffende weggedeelte is in eigendom bij de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht;

    • o

      De locatie is goed zichtbaar en kan met meerdere gebruikers gedeeld worden. De genoemde oplaadlocatie is daarmee voor algemeen oplaadgebruik bestemd.

  • -

    DutchCharge is als aanvragende partij akkoord gegaan met de voorgestelde locatie;

     

  • -

    Met betrekking tot de inrichting van het parkeervak;

    • o

      De oplaadpaal heeft een maximale hoogte van 1,80 m en RAL kleur 9007, wordt in het openbaar geplaatst maar vormt geen belemmering voor ander straatmeubilair of de doorgang van ander verkeer en wordt niet gebruikt voor reclamedoeleinde;

    • o

      In het belang van de handhaafbaarheid een en ander wordt aangeduid door middel van verkeersbord E8c;

    • o

      De gereserveerde plekken voor elektrisch laden worden aangeduid door middel van het onderbord OB504.

  • -

    Deze parkeergelegenheid is uitsluitend voor het daadwerkelijk opladen van elektrische motorvoertuigen bestemd. Overig gebruik van deze parkeergelegenheid als het parkeren door andere motorvoertuigen alsmede het niet opladen van elektrische motorvoertuigen is niet toegestaan.

Het is daarom gewenst om aan het Noordeinde een elektrische laadvoorziening aan te leggen en twee plekken te reserveren die ingericht worden als plek voor het elektrisch laden van motorvoertuigen

Advies korpschef

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de, daartoe gemandateerde, verkeersadviseur van de politie-eenheid Rotterdam, werkzaam binnen het district Zuid-Holland-Zuid. De politie heeft bij de totstandkoming van dit verkeersadvies geconcludeerd dat door de voorgenomen maatregel de vrijheid van het verkeer, zoveel mogelijk wordt gewaarborgd, voldoende wordt bevorderd en de veiligheid op de weg wordt gegarandeerd.

Besluit

Op basis hiervan worden met dit verkeersbesluit de volgende maatregelen genomen:

  • 1.

    ter plaatse van de aanwezige parkeervakken aan het Noordeinde worden twee parkeervakken aangewezen voor het opladen van elektrische motorvoertuigen;

  • 2.

    door middel van plaatsing van bord E8c met het onderbord OB504 uitsluitend dit gebruik toe te staan.

Dit uit te voeren volgens een bij dit besluit behorende afbeelding en bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

Afbeelding 1.

Locatie parkeergelegenheid voor het opladen van elektrische motorvoertuigen aan het Noordeinde.

Afbeelding 2.

Luchtfoto met locatie parkeergelegenheid voor het opladen van elektrische motorvoertuigen aan het Noordeinde.

Burgemeester en wethouders van Hendrik-Ido-Ambacht, 9 december 2025

Namens hen,

Mark de Vries

Teammanager Buitenruimte

Bezwaar en voorlopige voorziening

Dit verkeersbesluit met bijbehorende stukken ligt met ingang van de dag na bekendmaking gedurende zes weken, tijdens kantooruren, voor een ieder ter inzage in de publiekshal van het gemeentehuis, Weteringsingel 1 te Hendrik-Ido-Ambacht.

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders van Hendrik-Ido-Ambacht, Postbus 34, 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht.

Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten: naam en adres, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift is gericht en de gronden van het bezwaar. Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn. Het indienen van een bezwaarschrift is kosteloos.

Indiening van een bezwaarschrift betekent niet dat de werking van het besluit wordt uitgesteld. Na indiening van een bezwaarschrift bestaat de mogelijkheid een voorlopige voorziening aan te vragen om de werking van het betreffende besluit uit te stellen. Het verzoek om een voorlopige voorziening moet ingediend worden bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Rotterdam, ter attentie van Administratie Team B, Postbus 50951, 3007 BM Rotterdam. Voor het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening is men griffiegeld verschuldigd.

Naar boven