Overwegingen ten aanzien van het besluit
De Westkanaalweg tussen de Aardamseweg en de Hertog van Beijerenstraat in Ter Aar is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom waar een maximumsnelheid geldt van 50km/h.
De rijbaan is circa 6 meter breed en heeft rode fietssuggestiestroken van circa 1,25m breed. De Oostkanaalweg tussen Schilkerweg en de Kerkweg is gecategoriseerd als erftoegangsweg buiten de bebouwde kom waar een maximumsnelheid geldt van 60km/h.
De rijbaan is circa 5,80m breed en heeft rode fietssuggestiestroken van circa 1,25m breed.
Op beide Kanaalwegen geen aparte fietsvoorzieningen aanwezig zijn waardoor de rijbaan wordt gedeeld met het gemotoriseerde (vracht)verkeer. Er is ook geen mogelijkheid om een vrijliggend fietspad te realiseren langs beide wegen. Door de relatief hoge rijnsnelheden op de Kanaalwegen in combinatie met de beperkte ruimte voor fietsers op de rijbaan is het subjectieve onveiligheidsgevoel hoog.
In 2020 het gemeentelijke verkeers- en vervoersplan (GVVP) is opgesteld. Dat In het GVVP een apart hoofdstuk is opgenomen over het weren van doorgaand (vracht)verkeer om de leefbaarheid, verkeersveiligheid en bereikbaarheid in en rondom Ter Aar te vergoten.
Uit een kentekenonderzoek, uitgevoerd in 2019, is gebleken dat beide kanaalwegen gebruikt wordt als doorgaande route voor vrachtverkeer wat geen herkomst of bestemming heeft in de gemeente Nieuwkoop.
Op een gemiddelde werkdag er 461 vrachtwagens rijden over de kanaalwegen waarvan circa de helft (223) geen herkomst of bestemming heeft in de gemeente Nieuwkoop.
Voor het gebiedsvreemde vrachtverkeer er twee goede alternatieve routes beschikbaar (N231 en/of N207) zijn.
Op de alternatieve route aparte voorzieningen beschikbaar zijn voor het langzame verkeer (fietsers en voetgangers) en de rijbaan niet gedeeld hoeft te worden met het vrachtverkeer.
Door het toepassen van het onderbord “uitgezonderd bestemmingsverkeer’ het verbod geen hinder oplevert voor de ondernemers langs de kanaalwegen doordat zij bereikbaar blijven voor vrachtverkeer. Het heeft dus geen gevolgen voor hun economische activiteiten.
Op basis van een uitvoerig participatietraject en gesprekken met betrokkenen/aanwonenden/ondernemers draagvlak is ontstaan voor het instellen van het voorliggende verbod voor vrachtverkeer op de kanaalwegen.
Het verbod zorgt voor minder overlast door trillingen en geluid bij omwonenden en voor minder schade aan infrastructuur.
Handhaving op het verbod zeer lastig is omdat het lastig te bepalen is voor de politie wie bestemmingsverkeer is en er mag rijden of wie doorgaand verkeer is en er niet mag rijden.
Het verbod op doorgaand vrachtverkeer voor de lange termijn opgenomen gaat worden in de navigatiesystemen en een bijdrage moet leveren aan het weren van doorgaand vrachtverkeer.
In de huidige situatie er al een vrachtwagenverbod geldt op de Oostkanaalweg vanaf het vrachtwagenparkeerterrein tot aan het Oude Kerkpad tussen 19.00 u en 7.00u. Door het instellen van een vrachtwagenverbod uitgezonderd bestemmingsverkeer komt het vrachtwagenverbod de maatregel tussen 19.00 u en 7.00u te vervallen.
Gehoord:
Overeenkomstig met artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de politie. Overeenkomstig met artikel 26 van het BABW wordt het verkeersbesluit gepubliceerd in het Gemeenteblad.