Nadere Subsidieregeling Bibliotheekwerk Beekdaelen 2026

Burgemeester en wethouders van Beekdaelen maken ter voldoening aan het bepaalde in de Gemeentewet en de Algemene Subsidieverordening Beekdaelen bekend dat zij - gelet op de artikelen 2, lid 2, artikel 3 lid 2, artikel 4, lid 1 en artikel 6, lid 4 van de Algemene subsidieverordening - in hun vergadering van 9 december 2025 hebben vastgesteld de:

 

Nadere Subsidieregeling Bibliotheekwerk Beekdaelen 2026

 

Deze regeling is vastgesteld om:

  • activiteiten te stimuleren die bijdragen aan zowel het voorkómen en bestrijden van laaggeletterdheid als het verbeteren van basisvaardigheden onder inwoners van Beekdaelen zodat – op termijn - burgers beschikken over voldoende basisvaardigheden, zoals lezen, schrijven, mediawijsheid en digitale vaardigheden om mee te kunnen doen aan de samenleving.

  • de volgende beleidsdoelen te bereiken:

    • o

      Het bevorderen van taal/lezen, voorkomen en bestrijden laaggeletterdheid

    • o

      Het toerusten van inwoners met specifieke (digitale) basisvaardigheden

    • o

      Het bevorderen van sociale samenhang (ontmoetingsplek) en van toegang tot kennis en informatie

Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a)

    Bestuur: het bestuur van de Openbare Bibliotheek Landgraaf-Beekdaelen;

  • b)

    Bestemmingsreserve: middelen die door het bestuur zijn gereserveerd/geoormerkt voor een bepaald doel (b.v. automatisering, vervanging collectie) en die worden toegelicht in de jaarrekening;

  • c)

    College: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beekdaelen;

  • d)

    Egalisatiereserve: het verschil tussen de vastgestelde subsidie en de kosten van de activiteiten waarvoor subsidie werd verleend die ten gunste of ten laste van de egalisatiereserve komt om eventuele tekorten op te vangen;

  • e)

    IDO subsidie: rijksmiddelen voor de realisatie en instandhouding van Informatiepunten Digitale Overheid, steunpunten binnen het netwerk van de openbare bibliotheken waar burgers terecht kunnen voor hulp en ondersteuning bij de digitale overheid;

  • f)

    Nevenvestiging: een tweede of volgende bibliotheekvestiging binnen een bepaald werkgebied, gelieerd aan de hoofdvestiging;

  • g)

    Exploitatiesubsidie: subsidie die nodig is om een volwaardige bibliotheek in een werkgebied te exploiteren;

  • h)

    Projectsubsidie: eenmalige subsidie bedoeld voor het ontwikkeling van een – voor de organisatie – nieuwe dienst/product, bij voorkeur aan te vragen bij instanties (provincie Limburg, Cubiss, Stichting Lezen en Schrijven) buiten de gemeente;

  • i)

    Hoofd vestiging/centrumbibliotheek: bibliotheekvestiging met ruime openingstijden, voldoende gekwalificeerd personeel, ruime collectie ter plekke, met voldoende leer & werkplekken, liefst gesitueerd in een multifunctionele omgeving, waar kennis en informatie ter beschikking gesteld wordt, waar (vanuit) ontmoeting en debat georganiseerd wordt en waar (vanuit) mensen kennismaken met kunst en cultuur;

  • j)

    Servicepunt: kleinschalige bibliotheekvestiging met een beperkte collectie en beperkte openingstijden (tussen de 6 en 9 uur per week), gelieerd aan de hoofdvestiging.

Artikel 2 Voor subsidie komt in aanmerking:

  • 1.

    Projecten en/of reguliere activiteiten die bijdragen aan het voorkómen en bestrijden van laaggeletterdheid/tekort aan basisvaardigheden onder inwoners van Beekdaelen zodat – op termijn - burgers beschikken over voldoende basisvaardigheden en die bestaan uit of gebaseerd zijn op wetenschappelijk bewezen interventies en een relatie hebben met de Netwerkagenda 2024-2027 - VOB (Vereniging Openbare Bibliotheken)

  • 2.

    De exploitatie van de bibliotheekvestigingen in Beekdaelen: hoofdvestiging(en), nevenvestigingen en servicepunten.

  • 3.

    Het realiseren en instandhouden van Informatiepunten Digitale Overheid (IDO) in Beekdaelen.

Artikel 3 subsidieplafond

  • 1.

    Het subsidieplafond wordt jaarlijks in november vastgesteld, onder voorbehoud van verstrekking van middelen door de gemeenteraad.

  • 2.

    Het is toegestaan om subsidies van meerdere subsidieverstrekkers te combineren voor het uitvoeren van de activiteiten. Hierbij geldt als voorwaarde dat dit duidelijk moet blijken uit de begroting en verantwoording. De combinatie van subsidies mag niet meer bedragen dan het totaal van de kosten.

Artikel 4 Wijze van berekening en uitbetaling

  • 1.

    Subsidie op grond van deze regeling wordt uitsluitend verstrekt aan het bestuur van de gecertificeerde bibliotheekorganisatie Openbare Bibliotheek Landgraaf-Beekdaelen die bibliotheekwerk aanbiedt in de gemeente Beekdaelen.

  • 2.

    De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de kosten die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de aangevraagde activiteiten en het exploiteren van de bibliotheekvoorziening.

  • 3.

    De subsidie bedraagt maximaal 100 % van de subsidiabele kosten.

Subsidieaanvraag

Artikel 5 Procedurebepalingen

  • 1.

    In afwijking van artikel 7, eerste lid van de Algemene subsidieverordening Beekdaelen ontvangen burgemeester en wethouders een aanvraag om subsidie(s) op grond van deze uitvoeringsregeling uiterlijk 1 juli van het jaar voorafgaand aan het tijdvak waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.

  • 2.

    De aanvrager verantwoordt jaarlijks de toegekende subsidie(s) op de gebruikelijke manier zoals vastgelegd in artikel 14 en/of 15 van de Algemene Subsidieverordening Beekdaelen.

  • 3.

    Het overzicht van de gesubsidieerde activiteiten en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten (financieel verslag of jaarrekening) zoals bedoeld in artikel 15 lid 2 sub 6 bevat een overzicht van de gevormde bestemmingsreserves.

Verplichtingen

Artikel 6 Egalisatie reserve

  • 1.

    Het verschil tussen de vastgestelde subsidie en de kosten van de activiteiten waarvoor subsidie is verleend, kan subsidieaanvrager ten gunste of ten laste van de egalisatie reserve brengen (zoals bepaald in Artikel 4:72 Algemene wet bestuursrecht).

  • 2.

    De egalisatiereserve wordt gevormd uit exploitatieoverschotten en is bedoeld om eventuele toekomstige tekorten op te vangen en/of in te zetten om de beleidsdoelen zoals beschreven in het Meerjarenplan Bibliotheek Landgraaf-Beekdaelen te behalen.

  • 3.

    De hoogte van de egalisatiereserve is maximaal 15% van het verstrekte subsidiebedrag voor het betreffende boekjaar.

  • 4.

    Overschrijding in enig jaar van het in deze subsidieregeling vastgestelde maximale percentage van de ingestelde egalisatiereserve kan leiden tot een lagere vaststelling van de verleende subsidie.

  • 5.

    Als in enig jaar de activiteiten waarvoor subsidie is verleend niet of slechts gedeeltelijk zijn uitgevoerd, kan het hieraan verbonden subsidiebedrag niet aan de egalisatie reserve worden toegevoegd en wordt het teruggevorderd.

  • 6.

    Als een exploitatietekort leidt tot een negatieve stand van de egalisatie reserve, dan moet uit de toelichting van de jaarverantwoording blijken op welke manier dit tekort wordt ingelopen.

  • 7.

    Bij gehele of gedeeltelijke beëindiging van de gesubsidieerde activiteiten bij intrekking van de subsidieverlening of -vaststelling of beëindiging van de subsidie en bij ontbinding van de rechtspersoon die de subsidie ontving, wordt de met gemeentelijke middelen gevormde egalisatie reserve teruggevorderd.

  • 8.

    De Openbare Bibliotheek Landgraaf-Beekdaelen is, bij beëindiging van haar activiteiten en/of als rechtspersoon wordt ontbonden, als subsidieontvanger een vergoeding verschuldigd aan het college in die gevallen waarin het verstrekken van de subsidie heeft geleid tot vermogensvorming zoals bepaald in Artikel 4:41 Algemene wet bestuursrecht.

Slotbepalingen

Artikel 7  

De Nadere Subsidieregeling Bibliotheekwerk Beekdaelen 2026 treedt in werking op 1 januari 2026 en vervangt de Nadere Subsidieregeling Bibliotheekwerk Beekdaelen die t/m 31 december 2025 gold.

Citeertitel

Artikel 8  

Deze nadere subsidieregeling wordt aangehaald als: Nadere Subsidieregeling Bibliotheekwerk Beekdaelen 2026.

Aldus besloten in de vergadering van burgemeester en wethouders van 9 december 2025.

De secretaris,

Mevr. mr. S.M.J. Troisfontaine

De burgemeester,

Dhr. ing. E. Geurts

Naar boven