Gemeenteblad van Wijdemeren
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Wijdemeren | Gemeenteblad 2025, 547569 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Wijdemeren | Gemeenteblad 2025, 547569 | verkeersbesluit of -mededeling |
Onderwerp: wijzigingsbesluit instellen maximumsnelheid 60 km/u en adviessnelheid 30 km/u Hinderdam te Nederhorst den Berg
Medewerker Fysiek Domein, Beleid & Ontwikkeling
artikel 15, WVW, geschiedt de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden, krachtens een verkeersbesluit.
artikel 12 sub a (BABW) is er een verkeersbesluit nodig voor het met borden A1 van bijlage 1 van het RVV 1990 aangeven van een maximumsnelheid van 60 km/u en borden A4 en A5 van bijlage 1 van het RVV 1990 aangeven van een adviessnelheid van 30 km/u.
artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994, het bepaalde in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en daartoe gemandateerd krachtens door het college van burgemeester en wethouders verleende mandaat in de Mandaatregeling Wijdemeren 2024 (Gemeenteblad 2024, 447750 en zoals nadien gewijzigd).
• dat de maatregelen, gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, strekken tot:
- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer,
- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;
• dat op grond van vaste jurisprudentie (ABRvS 2 juli 2014, ECLI:NL:RVS:2014:2422) als uitgangspunt geldt dat het treffen van verkeersmaatregelen als een normale maatschappelijke ontwikkeling moet worden beschouwd waarmee eenieder kan worden geconfronteerd en waarmee de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van de daardoor getroffenen mogen worden gelaten;
• dat op 20 mei 2025 een verkeersbesluit met kenmerknummer 218351 in het Gemeenteblad is gepubliceerd omtrent het instellen van een maximumsnelheid 60 km/u en een adviessnelheid 30 km/u op de Hinderdam te Nederhorst den Berg;
• dat tegen dit verkeersbesluit door een belanghebbende een gemotiveerd bezwaar is ingediend;
• dat de gemeente naar aanleiding van dit bezwaar en in samenspraak met de bezwaarmaker onderzoek heeft gedaan naar een herziening van de in dat verkeersbesluit voorgestelde snelheidsmaatregelen;
• dat de met de bezwaarmaker overeengekomen aanpassing van de snelheidsmaatregelen tot de mogelijkheden behoort waarbij de in artikel 2 van de WVW 1994 genoemde belangen niet verder in het geding komen;
• dat de bezwaarmaker kan instemmen met de herziene maatregelen;
• dat de hiervoor genoemde overwegingen hebben geleid tot een heroverweging van het betreffende verkeersbesluit;
• dat het dan ook wenselijk is om het verkeersbesluit van 20 mei 2025 met kenmerknummer 218351 omtrent het instellen van een maximumsnelheid 60 km/u en een adviessnelheid 30 km/u op de Hinderdam te Nederhorst den Berg te wijzigen;
• dat de hiervoor genoemde verkeersmaatregel nog niet is gerealiseerd;
• dat er derhalve geen maatregelen getroffen dienen te worden om de bij dat verkeersbesluit behorende verkeersborden te verwijderen en elders op het weggedeelte te plaatsen;
• dat de gemeentelijke wegencategorisering van Wijdemeren is opgenomen in het mobiliteitsplan 'Duurzaam, Veilig & Vooruit';
• dat deze categorisering aansluit op de categorisering, zoals bedoeld in het landelijke beleid Duurzaam Veilig;
• dat de Hinderdam gecategoriseerd is als een erftoegangsweg buiten de bebouwde kom;
• dat de verkeersfunctie op een erftoegangsweg ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie;
• dat deze weg is gelegen in het buurtschap Hinderdam, een gebied met een sterk recreatief karakter, op een dijk, en loopt langs de Vecht in een halve cirkel, tussen de bebouwde kom van Nederhorst den Berg aan de westzijde en de Zanderijsluis in de Spiegelweg aan de oostzijde;
• dat langs de rijbaan, zowel buitendijks langs de Vecht als binnendijks langs de watergang, smalle bermen zijn gelegen die nauwelijks uitwijkmogelijkheden bieden en weinig vergevingsgezind zijn;
• dat de Hinderdam een rijbaanbreedte heeft van ca. 3 meter met -waar mogelijk- passeerhavens;
• dat het voor deze weg kenmerkend is dat deze een kronkelend verloop heeft en in meer of mindere mate de loop van de Vecht volgt;
• dat de Hinderdam een sterk recreatieve functie heeft, bestemd voor alle soorten verkeer;
• dat het verkeer dat gebruik maakt van de Hinderdam over het algemeen zijn herkomst of bestemming aan deze weg heeft;
• dat het gewenst is om, in overeenstemming met de gemeentelijk wegencategorisering en het landelijk beleid ‘Duurzaam Veilig’, op deze weg een maximumsnelheid van 60 km/u in te stellen tussen de grens van de bebouwde kom van Nederhorst den Berg aan de westzijde en de Spiegelweg (N523) aan de oostzijde ;
• dat de in te stellen maximumsnelheid van 60 km/u in overeenstemming is met het wegbeeld ter plaatse;
• dat de omstandigheden op de Hinderdam namelijk zodanig zijn dat de beoogde snelheid van 60 km/u redelijkerwijs voortvloeit uit de aard, de inrichting, de functie en het gebruik van deze weg en zijn omgeving;
• dat deze maatregel wordt aangegeven door middel van het plaatsen van borden A1-60 van bijlage 1 van het RVV 1990;
• dat met het bord H1 van bijlage 1 van het RVV 1990 de grens van de bebouwde kom van Nederhorst den Berg op de Hinderdam is aangeduid;
• dat ter ondersteuning van en ter herinnering aan de daaruit voortvloeiende gedragsregels ten aanzien van de geldende maximumsnelheid binnen de bebouwde kom het bord A1-50 van bijlage 1 van het RVV 1990 wordt geplaatst;
• dat de toepassing van dit bord A1-50 niet leidt tot een een afzonderlijk rechtsgevolg voor de weggebruiker op grond van dit verkeersteken en het bord derhalve niet als besluitplichtig wordt aangemerkt;
• dat met name in het recreatieseizoen een concentratie van diverse verkeersbewegingen met diverse verkeersdeelnemers ontstaat;
• dat ter hoogte van de bebouwing van het buurtschap Hinderdam de pal langs de bochtige rijbaan staande gebouwen, bomen, hagen en struiken zorgen voor een zeer beperkt uitzicht op tegenliggers en op, en vanuit de uitritten van aanliggende percelen;
• dat er ook bij het inhalen van langzaam verkeer door sneller rijdend verkeer beperkte uitwijkmogelijkheden zijn;
• dat aan beide zijden van de rijbaan een parkeerverbod is ingesteld;
• dat op het weggedeelte in het buurtschap Hinderdam een veelvoud aan gevarenpunten aanwezig zijn waarbij het voor de bestuurder vaak moeilijk waarneembaar is dat het gewenst is dat in aanzienlijke mate de snelheid wordt verminderd;
• dat dit weggedeelte daarom kan worden beschouwd als een doorlopend potentieel gevarenpunt;
• dat bij de gemeente meldingen zijn binnengekomen over te snel rijdend autoverkeer op dit weggedeelte;
• dat het noodzakelijk is dat de conflictsnelheid tussen de verschillende soorten verkeersdeelnemers zo laag mogelijk wordt gehouden;
• dat daarmee de kans op gevaar, hinder of schade voor het verkeer wordt beperkt;
• dat het op deze weg van belang wordt geacht dat bestuurders voortdurend bewust worden gemaakt van, en tijdig kunnen anticiperen op de gevaren die onverwacht kunnen opdoemen;
• dat op grond van vorenstaande overwegingen een begin en einde adviessnelheid van 30 km/u wordt ingesteld op de Hinderdam, tussen het adres no. 22 en een punt ten zuiden van de woonboot, adres no. 1A;
• dat deze adviessnelheid wordt aangegeven door middel van het plaatsen van borden A4-30 en A5-30 van bijlage 1 van het RVV 1990 waarbij het bord A4-30 op essentiële locaties wordt herhaald;
• dat de aard van het gevaar aan de weggebruikers bekend wordt gemaakt door middel van het daarbij plaatsen van een onderbord met de tekst; 'smalle weg';
• dat de in dit verkeersbesluit genoemde maatregelen niet leiden tot een toename van de geluidsbelasting afkomstig van het wegverkeerslawaai, zoals bedoeld in artikel 21a van het BABW, op geluidsgevoelige gebouwen;
• dat conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), overleg is gevoerd met de politie;
• dat de politie positief heeft geadviseerd over deze verkeersmaatregelen;
• dat de Hinderdam in zijn geheel in beheer is bij de gemeente Wijdemeren.
Het college van burgemeester en wethouders van Wijdemeren besluit het reeds genomen verkeersbesluit ‘instellen maximumsnelheid 60km/u en adviessnelheid 30 kmu Hinderdam te Nederhorst den Berg’, gepubliceerd in het Gemeenteblad van 20-05-2025 onder nummer 218351 zodanig te wijzigen dat:
I. tot het instellen van een maximumsnelheid van 60 km/u op de Hinderdam te Nederhorst den Berg, tussen de grens van de bebouwde kom van Nederhorst den Berg aan de westzijde, en de Spiegelweg (N523) aan de oostzijde door het plaatsen van borden A1-60 van bijlage 1 van het RVV 1990;
II. tot het instellen van een adviessnelheid van 30 km/u op de Hinderdam te Nederhorst den Berg, tussen tussen het adres no. 22 en een punt ten zuiden van de woonboot, adres no. 1A door het in de nabijheid van die begrenzing plaatsen van borden A4-30 en A5-30 van bijlage 1 van het RVV 1990;
een ander overeenkomstig bijgevoegde situatieschets;
III. Dit verkeersbesluit wordt op de gebruikelijke wijze formeel gepubliceerd in het digitaal Gemeenteblad van Wijdemeren.
Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in het Gemeenteblad.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, hiertegen een met redenen omkleed beroepsschrift indienen. Dit moet dan gebeuren binnen zes weken na de dag waarop burgemeester en wethouders het besluit heeft verzonden. Het beroepschrift dient te worden gericht aan de rechtbank Midden-Nederland te Utrecht, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht (sector Bestuursrecht).
U kunt ook digitaal beroep instellen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.
Het beroepschrift moet worden ondertekend en bevat tenminste naam en adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het beroep zich richt en de gronden van het beroep. Zo mogelijk dient een kopie van het bestreden besluit bijgevoegd te worden (artikel 6:5 van de Algemene wet bestuursrecht). Van de indiener van een beroepschrift wordt een griffierecht geheven door de griffier van de rechtbank. Nadere informatie over de hoogte van het griffierecht en de wijze van betalen wordt door de griffie van de rechtbank verstrekt.
Het indienen van een beroepschrift betekent niet dat de werking van het besluit wordt uitgesteld. Indien gelet op uw belangen onverwijlde spoed is vereist bestaat de mogelijkheid om na indiening van een beroepschrift een voorlopige voorziening aan te vragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Midden-Nederland in Utrecht, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht. Van de verzoeker van een voorlopige voorziening wordt eveneens een griffierecht geheven door de griffier van de rechtbank.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-547569.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.