Gemeenteblad van Baarn
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Baarn | Gemeenteblad 2025, 546622 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Baarn | Gemeenteblad 2025, 546622 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Financiële verordening Baarn ex artikel 212 Gemeentewet 2025
Paragraaf 1. Algemene Bepalingen 4
Paragraaf 2. Begroting en Verantwoording 5
Artikel 2. Vaststelling programma-indeling en paragrafen 5
Artikel 3. Inrichting begroting en jaarrekening 5
Artikel. 4 Perspectiefnota: kaders voor de begroting 5
Artikel 5. Autorisatie begroting en investeringsbudgetten 5
Artikel 6. Tussentijdse rapportage 6
Artikel 8 . Wensen en bedenkingen over grote onderwerpen 6
Artikel 9. EMU-saldo gemeente Baarn 6
Paragraaf 3. Rechtmatigheidsverantwoording 7
Artikel 10. Verantwoordings- en rapportagegrens rechtmatigheidsverantwoording 7
Artikel 11. Voorwaarden criterium 7
Artikel 12. Begrotingscriterium 7
Artikel 13. Misbruik en oneigenlijk gebruik-criterium 8
Paragraaf 4. Financieel beleid 8
Artikel 14. Investeren, activeren en afschrijven 8
Artikel 15. Voorzieningen voor oninbare vorderingen 8
Artikel 16. Reserves en voorzieningen 8
Artikel 17. Kostprijsberekening 8
Artikel 18. Prijzen economische activiteiten 9
Artikel 19. Vaststelling hoogte belastingen, rechten, heffingen, retributies 9
Artikel 20. Financieringsfunctie 9
Artikel 21. Lokale heffingen 9
Artikel 22. Weerstandsvermogen en Risicobeheersing 9
Artikel 23. Onderhoud kapitaalgoederen 10
Artikel 25. Bedrijfsvoering 10
Artikel 26. Verbonden partijen 10
Paragraaf 6. Financieel beheer en financiële organisatie 11
Artikel 28. Financieel beheer 11
Artikel 29. Financiële organisatie 11
Artikel 30. Interne controle 12
Paragraaf 7. Slotbepalingen 12
Artikel 31. intrekking oude regeling 12
Het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie voor het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie van de gemeente Baarn en voor de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.
Administratieve organisatie/Interne controle
Interne controle of informatiecontrole is het proces dat gericht is op het verkrijgen van een redelijke mate van zekerheid omtrent het bereiken van doelstellingen op het gebied van: rechtmatigheid van de bedrijfsprocessen. De betrouwbaarheid van de financiële informatieverzorging.
Planning & Control cyclus (P&C cyclus)
P&C cyclus is de cyclische weergave van activiteiten die uitgevoerd moeten worden om duidelijk te maken wat in een bepaalde periode moet gebeuren als uitkomst van een bestuurlijk proces (planning), de rapportage daarover en de benodigde bijsturing en uiteindelijke verantwoording over de behaalde resultaten aan het bestuur (control). Binnen planning en control zijn daarmee twee belangrijke onlosmakelijke processen met elkaar verbonden: planning en control. Onder het proces planning vallen de perspectiefnota, de begroting, de tussenrapportage. Onder het proces control de jaarrekening.
Treasury management is het beheren en optimaliseren van inkomende en uitgaande geldstromen, het beheren van liquiditeiten en beleggingen, de financiering van diverse activiteiten van de onderneming (waaronder ook het verschaffen van toegang tot geld- en kapitaalmarkten), het in kaart brengen van bankrelaties en het onderhouden van contacten met financiële instellingen en investeerders, het beheersen van renterisico’s, het beheersen van valutarisico’s en risico management.
Een op voorstel door de raad gevoteerd budget voor het doen van uitgaven voor een nieuw activum. Feitelijk is een investeringsbudget geen afgezonderd deel van het vermogen maar een goedkeuring om voor een bepaalde periode (de economische levensduur van het activum) de kapitaallasten in de begroting op te nemen.
Het begrotingssaldo van een land geeft weer of dat land een overschot of een tekort heeft bij zijn overheidsuitgaven. Als de uitgaven in een bepaald jaar groter zijn dan de inkomsten, is in dat jaar sprake van een tekort en groeit de staatsschuld.
De paragrafen zijn afzonderlijke onderdelen van het de beleidsbegroting en jaarverslag waarin vanuit een andere invalshoek naar diverse aspecten van beleid wordt gekeken.
Het voldoen aan wet- en regelgeving.
De rapportage van burgemeester en wethouders waarbij aangegeven wordt in welke mate de totstandkoming van de financiële beheershandelingen en vastlegging daarvan overeenstemmen met de relevante wet- en regelgeving.
Artikel 2. Vaststelling programma-indeling en paragrafen
De raad stelt bij aanvang van iedere raadsperiode op voorstel van het college per programma de bestuurlijke producten en de beleidsindicatoren vast. Het voorstel van het college bevat tenminste de verplichte beleidsindicatoren, bedoeld in art 25, tweede lid, onder a, van het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten.
Artikel 3. Inrichting begroting en jaarrekening
In het Meerjaren Inversteringsplan (MIP) en de jaarstukken wordt van de nieuwe investeringen per investering het benodigde investeringsbudget weergegeven en wordt van de lopende investeringen het geautoriseerde investeringsbudget en de mate van de uitputting van het investeringsbudget in het lopende boekjaar weergegeven;
In de begroting wordt een post onvoorzien opgenomen van 0,2% percentage van de totale lasten. Het benutten van de post voor onvoorzien vergt een collegebesluit. Gebruik van de post voor onvoorzien kan alleen voor incidentele uitgaven die als onvoorzien, onuitstelbaar en onvermijdbaar worden aangemerkt.
Artikel. 4 Perspectiefnota: kaders voor de begroting
Het college biedt voorafgaand aan het opstellen van de begroting een perspectiefnota aan met een voorstel voor het beleid en de financiële kaders van de begroting voor het volgende begrotingsjaar en de meerjarenraming. De raad stelt deze nota voor 15 juli vast;
Artikel 5. Autorisatie begroting en investeringsbudgetten
De raad autoriseert met het vaststellen van de begroting de lasten en de baten per programma;
Bij de begrotingsbehandeling geeft de raad aan van welke nieuwe investeringen hij op een later tijdstip een apart voorstel voor autorisatie van het investeringsbudget wil ontvangen. De overige nieuwe investeringen worden bij de begrotingsbehandeling met het vaststellen financiële positie geautoriseerd;
Bij de behandeling van de tussentijdse rapportage in de raad bedoeld in artikel6, lid I, doet het college voorstellen voor het wijzigen van de geautoriseerde baten en lasten, het wijzigen van de geautoriseerde investeringsbudgetten en het bijstellen van het beleid. In geval van investeringen met een meerjarig karakter doet het college indien nodig ook bij iedere begroting op grond van geactualiseerde ramingen voorstellen voor het wijzigen van de geautoriseerde investeringsbudgetten;
Voor een investering waarvan het investeringsbudget niet met het vaststellen van de begroting is geautoriseerd, legt het college voorafgaand aan het aangaan van verplichtingen een investeringsvoorstel met een voorstel voor het vaststellen van een investeringsbudget aan de raad voor. Bij investeringen informeert het college de raad in het voorstel over het effect van de investering op de schuldpositie van de gemeente.
Artikel 6. Tussentijdse rapportage
Artikel 8. Wensen en bedenkingen over grote onderwerpen
In het kader van de actieve informatieplicht beslissen burgemeester en wethouders niet over:
dan nadat de raad is geïnformeerd over het voornemen en hiertoe in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van burgemeester en wethouders te brengen
Artikel 9. EMU-saldo gemeente Baarn
Wanneer het Rijk de gemeente bericht dat alle gemeenten samen het collectieve aandeel van gemeenten in het EMU-tekort, bedoeld in artikel 3, zesde lid, van de Wet houdbare overheidsfinanciën, hebben overschreden, informeert het college de raad of een aanpassing van de begroting nodig is. Als het college een aanpassing nodig acht, doet het college een voorstel voor het wijzigen van de begroting.
Artikel 11. Voorwaarden criterium
Het voorwaardencriterium is het criterium van rechtmatigheid (normenkader), dat betrekking heeft op de eisen die worden gesteld bij de uitvoering van de financiële beheershandelingen. De eisen/voorwaarden zijn afkomstig uit diverse wet- en regelgeving en hebben betrekking op aspecten als doelgroep, termijn, grondslag, administratieve bepalingen, normbedragen, bevoegdheden, bewijsstukken, recht, hoogte en duur.
Het college biedt de raad jaarlijks uiterlijk op 15 december voor aanvang van het nieuwe jaar ter vaststelling een normenkader rechtmatigheid aan. Dit kader bestaat uit alle relevante (interne) wet- en regelgeving waaruit financiële beheershandelingen kunnen voortvloeien. [Burgemeester en wethouders operationaliseren dit normenkader in een toetsingskader ten behoeve van de interne beheersing.]
Artikel 12. Begrotingscriterium
Het begrotingscriterium is een criterium van rechtmatigheid dat betrekking heeft op de grenzen van de baten en lasten in de door de raad geautoriseerde begroting van exploitatie en investeringskredieten en de hiermee samenhangende programma’s, waarbinnen de financiële beheershandelingen tot stand moeten zijn gekomen;
Begrotingsonrechtmatigheden die passen binnen het door de raad vastgestelde beleid worden opgenomen in de rechtmatigheidsverantwoording, mits zij de verantwoordingsgrens voor afzonderlijke fouten of onzekerheden overschrijden. Deze onrechtmatigheden worden niet nader toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering.
Uitzonderingen op de rechtmatigheidsverantwoording, deze uitzonderingen worden als rechtmatig beschouwd, mits zij voldoen aan de gestelde beleidskaders en wettelijke vereisten.
Artikel 14. Investeren, activeren en afschrijven
Het beleid omtrent investeren, activeren en afschrijven wordt met een separate nota vastgesteld door de raad.
Artikel 15. Voorzieningen voor oninbare vorderingen
Voor openstaande vorderingen betreffende:
wordt, een voorziening wegens oninbaarheid gevormd ter grootte van het historische percentage van oninbaarheid.
Voorzieningen voor oninbare vorderingen worden gevormd volgens staffel:
Artikel 17. Kostprijsberekening
Voor het berekenen van de kostprijs van rechten en heffingen, goederen, werken en diensten die worden geleverd aan overheidsbedrijven en derden, wordt een extracomptabel stelsel van kostentoerekening gehanteerd. Bij deze kostentoerekening worden naast de directe kosten, de overheadkosten en de rente van de inzet van vreemd vermogen, reserves en voorzieningen voor de financiering van de in gebruik zijnde activa betrokken.
Artikel 18. Prijzen economische activiteiten
Voor de levering van goederen, diensten of werken door de gemeente aan overheidsbedrijven en derden, waarbij de gemeente in concurrentie met marktpartijen treedt, wordt tenminste de geraamde integrale kostprijs in rekening gebracht. Bij afwijking vanwege een publiek belang doet het college vooraf voor elk van deze activiteiten afzonderlijk een voorstel voor een raadsbesluit, waarin het publiek belang van de levering van de desbetreffende goederen, diensten of werken wordt gemotiveerd.
Bij het verstrekken van leningen of garanties door de gemeente aan overheidsbedrijven en derden worden ten minste de geraamde integrale kosten in rekening gebracht. Bij afwijking vanwege een publiek belang doet het college vooraf een voorstel voor een raadsbesluit, waarin het publiek belang van de lening of de garantie wordt gemotiveerd.
Artikel 19. Vaststelling hoogte belastingen, rechten, heffingen, retributies
Het college geeft de raad jaarlijks een voorstel voor de hoogte van de gemeentelijke tarieven. De raad stelt jaarlijks de tarieven vast.
Artikel 20. Financieringsfunctie
De beleidsregels omtrent de financieringsfunctie worden met een separaat treasurystatuut door de raad vastgesteld.
Bij de begroting en de jaarstukken neemt het college in de paragraaf lokale heffingen naast de verplichte onderdelen op grond van artikel 10 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten in ieder geval op:
Artikel 22. Weerstandsvermogen en Risicobeheersing
Het weerstandsvermogen wordt jaarlijks bepaald op het gewenste niveau en wordt geactualiseerd. In de paragraaf “Weerstandsvermogen en Risicobeheersing” van de begroting en jaarrekening geeft het college de weerstandscapaciteit aan. Daarnaast wordt aangegeven hoe eventuele schaden en verliezen als gevolg van risico’s van materieel belang met het weerstandsvermogen kunnen worden opgevangen;
Artikel 23. Onderhoud kapitaalgoederen
Het college biedt de raad tenminste eens in de vier jaar een rioleringsplan (GRP) aan. Het plan geeft het kader weer voor beheer van het watersysteem waaronder het beoogde onderhoudsniveau, de planning van het onderhoud, de uitbreiding van de riolering en de kosten van het onderhoud. De raad stelt het plan vast;
In de paragraaf financiering bij de begroting en de jaarstukken neemt het college naast de verplichte onderdelen op grond van artikel 13 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten in ieder geval op een uiteenzetting van de financiële positie. In deze uiteenzetting komt minimaal aanbod:
Artikel 26. Verbonden partijen
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen rapporteert het college daarover in de rechtmatigheidsverantwoording, zoals beschreven in artikel 25 onder f. daarnaast informeert het college de raad over de genomen maatregelen tot herstel van de tekortkoming.
Het college zorgt voor de systematische controle van de administratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het financieel vermogen van de gemeente met dien verstande dat de waardepapieren, de voorraden, de uitstaande leningen, de debiteurenvorderingen, de liquiditeiten, de opgenomen leningen, de kortlopende schulden en de vorderingen van crediteuren jaarlijks worden gecontroleerd en registergoederen en bedrijfsmiddelen tenminste eenmaal in de vier jaar worden getoetst. Bij afwijkingen in de administratie neemt het college maatregelen voor herstel van de tekortkomingen;
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-546622.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.