Controleprotocol en Normenkader 2025

2 Getrouwheid

2.1 Algemene uitgangspunten voor de accountantscontrole

 

Volgens artikel 213 van de Gemeentewet moet de accountant controleren of de jaarrekening een juist en volledig beeld geeft. Vanaf de jaarrekening 2025 betekent dit dat de accountant vaststelt of:

 

  • de jaarrekening een getrouw beeld geeft van de baten, lasten en de samenstelling van het vermogen;

  • de baten, lasten en balansmutaties die verband houden met specifieke uitkeringen rechtmatig tot stand zijn gekomen;

  • De jaarrekening is opgesteld volgens de wettelijke regels, zoals voorgeschreven in artikel 186 van de Gemeentewet;

  • Het jaarverslag aansluit en in overeenstemming is met de jaarrekening.

 

De accountant voert de controle uit volgens de regels in onder andere het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV), het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Bado), de stellige uitspraken van de Commissie BBV en de Richtlijnen voor de Accountantscontrole (RAC).

 

Bij de controle worden vooraf toleranties vastgesteld. De accountant controleert niet elke individuele post of handeling, maar richt de controle risicogericht in. Daarbij maakt de accountant gebruik van technieken zoals risicoschattingen, deelwaarnemingen, statistische steekproeven en extrapolaties. Het doel is om belangrijke fouten of onzekerheden tijdig te ontdekken en te beoordelen of de jaarrekening een getrouw beeld geeft.

 

2.2 Goedkeuringstolerantie

 

Volgens het concept Besluit accountantscontrole decentrale overheden (BADO) 2025 geldt voor de controle van de jaarrekening 2025 van de gemeente Baarn een goedkeuringstolerantie van 2% van de omvangsbasis. Deze goedkeuringstolerantie geldt voor de gehele jaarrekening, inclusief de bijlagen.

 

De goedkeuringstolerantie betreft de gezamenlijke som van fouten in de jaarrekening én onzekerheden in de uitvoering van de controle. Als omvangsbasis geldt de totale lasten van de gemeente, exclusief toevoegingen aan de reserves.

 

Zolang de gezamenlijke afwijkingen onder deze grens blijven, geeft de accountant in beginsel een goedkeurende verklaring af. Overschrijding van deze grens kan leiden tot een verklaring met beperking, een afkeurend oordeel of een oordeelonthouding, afhankelijk van de aard en omvang van de afwijkingen.

De gemeente Baarn hanteert voor haar interne controle en de rechtmatigheidsverantwoording een goedkeuringstolerantie van 1% van de totale lasten exclusief dotaties aan de reserves, in overeenstemming met artikel 10 van de Financiële verordening gemeente Baarn 2025

 

Totaal afwijkingen (fouten + onzekerheden)

Oordeel accountant

Toelichting

≤ 2%

Goedkeurende verklaring

Jaarrekening geeft een getrouw beeld; afwijkingen niet materieel.

> 2%

Verklaring met beperking, afkeurend oordeel of oordeelonthouding

Afhankelijk van aard en omvang van de afwijking: fouten leiden vaak tot beperking of afkeurend oordeel; grote onzekerheden kunnen leiden tot oordeelonthouding.

 

2.3 Rapporteringstoleranties

 

De rapporteringstolerantie is een grensbedrag dat gelijk is aan of lager ligt dan de goedkeuringstolerantie. Overschrijding van deze grens leidt tot opname van de bevinding in het verslag van bevindingen, ook als de afwijking niet groot genoeg is om de accountantsverklaring te beïnvloeden. Voor het controlejaar 2025 heeft de gemeenteraad de rapporteringstolerantie vastgesteld op het wettelijk minimum, gelijk aan de goedkeuringstolerantie.

Daarnaast kan de accountant naar eigen professioneel inzicht andere belangrijke bevindingen rapporteren, ook als deze onder de rapporteringstolerantie blijven.

 

2.4 Opdracht tot het verrichten van specifieke werkzaamheden

 

Het controleprotocol is behandeld in de auditcommissie, die hiermee heeft ingestemd. Naast de reguliere werkzaamheden voor de controle van de jaarrekening is met de auditcommissie afgesproken dat het proces rondom de subsidie aanvragen en beschikkingen in 2025 een specifiek aandachtspunt vormt.

Bij deze controle ligt de nadruk op de juistheid en volledigheid van de administratieve vastlegging en de volledigheid van de opbrengsten.

 

2.5 Normenkader en reikwijdte accountantscontrole

 

Met de reikwijdte van de accountantscontrole wordt bedoeld welke werkzaamheden noodzakelijk zijn om het doel van de controle te bereiken. De accountant bepaalt deze werkzaamheden op basis van:

  • de Controlestandaarden voor accountants (COS),

  • voorschriften van relevante beroepsorganisaties,

  • bepalingen uit wet- en regelgeving,

 

en, waar van toepassing, de opdrachtvoorwaarden en rapportagevoorschriften.

 

2.6 Rol van de accountant

 

Volgens artikel 2, lid 2, van de Controleverordening gemeente Baarn 2025, maakt de accountant bij de controle van de in de jaarrekening opgenomen rechtmatigheidsverantwoording zoveel mogelijk gebruik van het interne controleplan van het college en de rapportages daarover.

Volgens artikel 5, lid 7, van de Controleverordening gemeente Baarn 2025, maakt de accountant bij zijn werkzaamheden zoveel mogelijk gebruik van de aanwezige interne beheersing en de verbijzonderde interne controle. Door een organisatiegerichte controle bevordert de accountant tevens de verdere kwaliteitsverbetering en professionalisering van de organisatie.

Artikel 7 van de Controleverordening gemeente Baarn 2025 bepaalt dat de accountant de raad tijdig schriftelijk informeert, met afschrift aan het college, indien hij bij de controle van de jaarrekening vaststelt dat de rechtmatigheidsverantwoording niet getrouw is of indien afwijkingen worden geconstateerd die leiden tot het niet afgeven van een goedkeurende controleverklaring. Dit gebeurt nadat het college in de gelegenheid is gesteld om eventuele tekortkomingen te herstellen.

 

3 Rechtmatigheidsverantwoording

3.1 Algemeen

 

Onder rechtmatigheid wordt verstaan dat de in de jaarrekening verantwoorde lasten, baten en balansmutaties tot stand zijn gekomen in overeenstemming met de geldende wet- en regelgeving.

Vanaf de jaarrekening 2025 is het college zelf verantwoordelijk voor het opstellen van een rechtmatigheidsverantwoording, die onderdeel uitmaakt van de jaarrekening. Hiermee legt het college zelfstandig verantwoording af aan de raad over de naleving van de relevante regelgeving bij de totstandkoming van financiële transacties. Deze verantwoording valt binnen de reikwijdte van de accountantscontrole gericht op het getrouwe beeld.

Afwijkingen in deze verantwoording kunnen bestaan uit fouten en onduidelijkheden.

  • Een fout kan ontstaan door het niet naleven van financiële wet- en regelgeving.

  • Een onduidelijkheid ontstaat bijvoorbeeld wanneer regelgeving voor meerdere uitleg vatbaar is.

Een onduidelijkheid is iets anders dan een onzekerheid, zoals dat begrip wordt gebruikt bij de accountantscontrole.

3.2 Verantwoordings- en rapportagegrenzen

De grenzen voor de rechtmatigheidsverantwoording zijn vastgelegd in artikel 10 van de Financiële verordening gemeente Baarn 2025.

Volgens lid 2 van dit artikel rapporteert het college in de rechtmatigheidsverantwoording over afwijkingen die groter zijn dan 1% van de werkelijke totale lasten van de gemeente, exclusief de toevoegingen aan de reserves.

Volgens lid 3 licht het college in de paragraaf bedrijfsvoering in de jaarrekening alle geconstateerde afwijkingen (fouten en onduidelijkheden) van € 50.000 of meer nader toe, inclusief eventuele genomen of nog te nemen beheersmaatregelen.

 

3.3 Begrip rechtmatigheid en aanvullende criteria

 

Rechtmatigheid betekent dat lasten, baten en balansmutaties in overeenstemming zijn met de begroting en de geldende wet- en regelgeving. Voor een nadere uitleg over dit begrip verwijst de gemeente naar de Kadernota Rechtmatigheid 2023 van de Commissie BBV.

Bij de controle van de rechtmatigheidsverantwoording besteedt de accountant aandacht aan de volgende criteria:

  • Begrotingscriterium: uitgaven en inkomsten moeten passen binnen de door de raad vastgestelde begroting en kredieten.

  • Voorwaardencriterium: financiële handelingen moeten voldoen aan wettelijke voorwaarden, zoals doelgroep, termijnen en bewijsstukken.

  • M&O-criterium (misbruik en oneigenlijk gebruik): maatregelen moeten bestaan om misbruik of oneigenlijk gebruik van middelen te voorkomen en te bestrijden.

 

3.4 Begrotingscriterium

 

Volgens artikel 12, lid 1, van de Financiële verordening gemeente Baarn 2025 is het begrotingscriterium een onderdeel van de rechtmatigheid en heeft dit betrekking op de grenzen van lasten en baten in de door de raad vastgestelde begroting.

Begrotingsonrechtmatigheden die passen binnen het vastgestelde beleid worden opgenomen in de rechtmatigheidsverantwoording, mits ze de verantwoordingsgrens voor afzonderlijke fouten of onzekerheden overschrijden. Deze onrechtmatigheden worden niet nader toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering.

Als rechtmatig worden in elk geval beschouwd:

  • Afwijkingen bij open-einde regelingen, waarvan het saldo niet tijdig kon worden voorzien.

  • Specifieke uitkeringen die zijn besteed volgens de voorwaarden.

  • Financiële afwijkingen die vóór 15 mei van het jaar volgend op het verslagjaar (T+1) aan de raad zijn gemeld en toegelicht.

  • Voor verdere uitwerking wordt verwezen naar artikel 10 van de Financiële verordening gemeente Baarn 2025.

3.5 Voorwaardencriterium

 

Volgens artikel 11, lid 1, van de Financiële verordening gemeente Baarn 2025 betreft het voorwaardencriterium de naleving van specifieke voorwaarden bij financiële transacties. Deze voorwaarden hebben bijvoorbeeld betrekking op doelgroep, termijnen, bewijsstukken of normbedragen.

Het in artikel 11, lid 2, genoemde normenkader werkt dit jaarlijks uit. Het college vertaalt dit normenkader in een toetsingskader voor de interne beheersing.

Collegebesluiten vallen alleen onder de rechtmatigheidsverantwoording als hogere regelgeving of raadsbesluiten dat verplichten. Als de raad bijvoorbeeld bevoegdheden zoals het treasury statuut of inkoopbeleid aan het college heeft gedelegeerd, worden deze collegebesluiten niet in het normenkader opgenomen. Uiteraard moet wel worden vastgesteld dat dergelijke besluiten daadwerkelijk door het college zijn genomen.

 

3.6 M&O-criterium

 

Gemeenten zijn verplicht beleid te voeren ter voorkoming en bestrijding van misbruik en oneigenlijk gebruik (M&O). Het college verantwoordt zich hierover in het jaarverslag en/of de jaarrekening.

Als een gemeente geen toereikend M&O-beleid voert, kan dit gevolgen hebben voor het accountants-oordeel. Zelfs bij een goed M&O-beleid kan een materiële onzekerheid blijven bestaan die inherent is aan de regeling. De accountant beoordeelt in dat geval of deze onzekerheid voldoende is toegelicht in de jaarrekening.

 

4 Single information Single audit (SiSa)

 

 

Sinds 2007 geldt voor vrijwel alle specifieke uitkeringen van het rijk het principe van Single Information Single Audit (SiSa). Deze SiSa-verantwoordingen maken deel uit van de gecontroleerde jaarrekening.

Bij deze controle toetst de accountant of specifieke uitkeringen zijn besteed volgens de bijbehorende voorwaarden. Eventuele materiële onrechtmatigheden worden meegenomen in de rechtmatigheidscontrole. De accountant ontvangt voorafgaand aan de jaarrekeningcontrole een overzicht van alle door de gemeente Baarn ontvangen specifieke uitkeringen waarover hij een oordeel moet geven.

 

5 Rapportering door de accountant en het college

 

 

Interim-controle

Elk najaar voert de accountant een tussentijdse controle uit. De uitkomsten worden vastgelegd in een managementletter, die aan het college wordt uitgebracht. De managementletter wordt vertrouwelijk ter inzage gelegd voor de raad.

Verslag van bevindingen

Zoals bepaald in de Gemeentewet, brengt de accountant over de controle van de jaarrekening een verslag van bevindingen uit aan de raad, met een afschrift aan het college. Dit verslag bevat:

  • Het oordeel over de getrouwheid van de jaarrekening en de rechtmatigheidsverantwoording, met inachtneming van de goedkeuringstoleranties zoals genoemd in onderdeel 2.2;

  • Een overzicht van geconstateerde fouten en onzekerheden, met inachtneming van de rapporteringstoleranties uit onderdeel 2.3.

Het verslag van bevindingen wordt voorafgaand aan de behandeling van de jaarrekening in de raad besproken in de auditcommissie. Voor nadere details wordt verwezen naar artikel 7 van de Controleverordening gemeente Baarn 2025.

Uitgangspunten voor de rapportagevorm

Fouten en onzekerheden die de rapporteringstolerantie overschrijden, worden in een apart overzicht opgenomen in het verslag van bevindingen.

Daarnaast rapporteert de accountant over bevindingen met betrekking tot de betrouwbaarheid en continuïteit van de geautomatiseerde informatieverwerking, voor zover deze van belang zijn voor de accountantscontrole en bestuurlijke betekenis hebben.

 

Accountantsverklaring

De accountantsverklaring geeft op gestandaardiseerde wijze het resultaat weer van de uitgevoerde controle. Deze verklaring is bestemd voor de raad en dient ter onderbouwing van de vaststelling van de door het college opgestelde jaarrekening en de daarin opgenomen rechtmatigheidsverantwoording.

 

 

Bijlagen

 

  • 1.

    Communicatie en periodiek overleg

  • 2.

    Rapportagemomenten

  • 3.

    Normenkader 2025

 

 

 

September 2025

 

Inhoudsopgave

Inhoudsopgave 2

Inleiding 3

Doel en Toepassingsgebied 3

Relatie met financiële verordeningen 3

2 Getrouwheid 3

2.1 Algemene uitgangspunten voor de accountantscontrole 3

2.2 Goedkeuringstolerantie 4

2.3 Rapporteringstoleranties 5

2.4 Opdracht tot het verrichten van specifieke werkzaamheden 5

2.5 Normenkader en reikwijdte accountantscontrole 5

2.6 Rol van de accountant 5

3 Rechtmatigheidsverantwoording 6

3.1 Algemeen 6

3.2 Verantwoordings- en rapportagegrenzen 6

3.3 Begrip rechtmatigheid en aanvullende criteria 6

3.4 Begrotingscriterium 7

3.5 Voorwaardencriterium 7

3.6 M&O-criterium 7

4 Single information Single audit (SiSa) 8

5 Rapportering door de accountant en het college 8

Interim-controle 8

Verslag van bevindingen 8

Uitgangspunten voor de rapportagevorm 8

Accountantsverklaring 9

Bijlagen 9

Bijlage 1: Communicatie en periodiek overleg 10

Bijlage 2: Rapportage 11

Bijlage 3: Normkader 12

 

Inleiding

Op grond van artikel 213 van de Gemeentewet is de gemeenteraad verplicht een accountant aan te wijzen voor de controle van de jaarrekening en het afgeven van een accountantsverklaring met een verslag van bevindingen. De gemeenteraad heeft een nieuwe accountant aangesteld, omdat de eerdere overeenkomst na afloop niet kon worden verlengd zonder nieuwe aanbesteding.

Sinds het boekjaar 2023 neemt het college een rechtmatigheidsverantwoording op in de jaarrekening. Deze verantwoording geeft inzicht in het financieel rechtmatig handelen van de gemeente. Waar de accountant voorheen zowel een oordeel velde over de getrouwheid als de rechtmatigheid van de jaarrekening, beperkt zijn oordeel zich nu tot het getrouwe beeld. De rechtmatigheidsverantwoording van het college blijft echter onderdeel uitmaken van de controle op getrouwheid door de accountant.

Het controleprotocol voor de boekjaren 2025 en 2026 wordt opnieuw vastgesteld, rekening houdend met de veranderingen in de wetgeving over de rechtmatigheidsverantwoording. De jaarrekening blijft het belangrijkste onderdeel van de controle. Voortaan wordt ook het conceptcontroleprotocol voor het daaropvolgende jaar direct vastgesteld, zodat de raad dit begin van het nieuwe jaar kan goedkeuren. In december bespreekt de auditcommissie het concept opnieuw als er nog wijzigingen nodig zijn.

 

Doel en Toepassingsgebied

Dit controleprotocol geeft de accountant nadere richtlijnen over de reikwijdte van de controle, de daarbij geldende normen en de toe te passen goedkeurings- en rapporteringstoleranties voor de controle van de jaarrekening 2025 van de gemeente Baarn.

De gemeenteraad kan de accountant aanvullende aanwijzingen geven, maar alleen als deze verder gaan dan de wettelijke minimumeisen. Het is toegestaan om strengere eisen te stellen, maar niet om de wettelijke eisen te versoepelen.

 

Relatie met financiële verordeningen

De financiële verordeningen op grond van de artikelen 212, 213 en 213a van de Gemeentewet zijn, mede door de invoering van de rechtmatigheidsverantwoording, geactualiseerd en op 26 november 2025 door de raad vastgesteld. In dit controleprotocol staan, waar relevant, verwijzingen naar bepalingen uit deze verordeningen die van belang zijn voor de uitvoering van de controle.

 

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering, op 26 november 2025

C. Heusingveld

griffier

M.A. Röell

Burgemeester

Bijlage 1: Communicatie en periodiek overleg

 

Onderstaand is de overlegstructuur in een communicatiematrix vastgelegd voor het dienstjaar 2025. Uit oogpunt van doelmatigheid heeft het de voorkeur zoveel mogelijk gesprekken te combineren. In het kader van het bestuurlijk overleg en de rapportage kunnen de volgende contacten tussen de accountant en het bestuur en management als regel van toepassing zijn.

 

Aantal per jaar

Toelichting

Audit-commissie

Minimaal twee

De gemeenteraad is opdrachtgever van de accountant. De audit-commissie is het aanspreekpunt voor de accountant voor de opdrachtformulering. Daarnaast zullen de bevindingen van de eindejaarscontrole voordat deze aan de raad worden voorgelegd eerst worden besproken in de audit-commissie.

Audit-commissie

Periodiek

Tussentijdse afstemming over voortgang van de controle of gewijzigde risico-inschatting, De auditcommissie ontvangt eens in de 4 maanden een korte memo over de voortgang van de controle.

Teammanager Intern Advies/ Concerncontroller

Periodiek

De teammanager Intern Advies en concerncontroller zijn voor de accountant belangrijke gesprekspartners binnen de gemeentelijke organisatie. Bijeenkomsten: aanvang gesprek jaarrekeningcontrole (samen met algemeen directeur/gemeentesecretaris), de bespreking van de bevindingen van de interim-controle (op basis van de concept managementletter), de eindejaarscontrole (op basis van het conceptrapport van bevindingen) en het intern controleplan.

Teammanager Intern Advies/ Concerncontroller (Aanvang)

Jaarlijks

Bespreking van de voorgestelde controleaanpak van de accountant, inclusief aandachtspunten en inschatting van gevoelige of complexe onderdelen in de jaarrekening en bedrijfsvoering.

Gemeentesecretaris

Minimaal twee

De Gemeentesecretaris is de formele gesprekspartner voor de accountant. Bijeenkomsten: aanvang gesprek jaarrekeningcontrole, de bespreking van de bevindingen van de interim-controle (op basis van de concept managementletter) en de eindejaarscontrole (op basis van het conceptrapport van bevindingen).

Portefeuillehouder Financiën

Minimaal twee

Bespreking bevindingen interim-controle en eindejaarscontrole (voor bespreking in de auditcommissie).

Gemeentesecretaris /Concerncontroller (evaluatie)

Jaarlijks

Evaluatiegesprek na afronding van de controle over het gehele jaar, inclusief leerpunten en verbeterkansen in het proces.

De auditcommissie ontvangt jaarlijks hiervan jaarlijks een mondelinge terugkoppeling bij de vergadering van de auditcommissie.

College van burgemeester en wethouders en gemeenteraad

PM

Op verzoek zal de accountant verschijnen in de vergaderingen van college en gemeenteraad.

 

 

Bijlage 2: Rapportage

 

De volgende standaard rapportagemomenten worden onderkend:

 

Rapportage

Tijdstip

Inhoud

Gericht aan

Controleplan accountant

Voorafgaand aan de interim-controle (2025)

Toelichting op de opzet van de jaarrekeningcontrole: aanpak, aandachtsgebieden, voorgestelde planning, risicoanalyse en rapporteringstoleranties.

Auditcommissie (in afschrift aan College)

Managementletter dan wel Verslag van bevindingen interim-controle

Na afronding van de interim-controle. (December 2025)

Risico’s, aandachtspunten en verbeteringen in processen en interne beheersing. Ook de voortgang rechtmatigheidsoordeel wordt beoordeeld.

College (in afschrift aan Audit Cie)

Verslag van bevindingen

Na afronding van de controle van de jaarrekening.

(Juni 2025)

Beoordeling van de inrichting van het financieel beheer en de organisatie. Inzicht in resterende fouten, onzekerheden en verbeterpunten. Dit vormt de onderbouwing voor het oordeel van de raad bij de vaststelling van de jaarrekening.

Raad

(Afschrift aan het College)

Accountantsverklaring

Na afronding van de controle van de jaarrekening. (Juni 2025)

Het oordeel van de accountant over de mate waarin de gemeenterekening een getrouw beeld geeft i.o.m. verslaggevingsvoorschriften en voldoet aan de eisen van rechtmatigheid.

Raad

Evaluatiegesprek accountant

Na afronding van de controle (juni/juli 2025)

Terugblik op de samenwerking en het controleproces. Bespreking van leerpunten en aandacht voor eventuele verbeteringen richting komende controlejaren.

Team Intern Advies / Concerncontroller

 

Bijlage 3: Normkader

Inventarisatie van wet- en regelgeving ten behoeve van de rechtmatigheidscontrole bij de jaarrekening 2025. Dit normenkader bevat zowel externe als interne regelgeving die relevant is voor de financiële beheershandelingen van de gemeente Baarn. Inkoopbeleid van de gemeente Baarn is geen onderdeel van het normkader voor de controle van de jaarrekening. De laatste gewijzigde begroting is het referentiekader voor de controle van de jaarrekening.

 

Cat. IV3

Beleidsveld

Omschrijving

Externe regelgeving

Interne regelgeving

LASTEN

0.1

Algemeen juridsisch kader

Toezicht op rechtmatigheid, proces verantwoording, interne beheersing

Gemeentewet art. 212 en 213a; BBV; Regeling rechtmatigheidsverantwoording decentrale overheden (RRDO)

Financiële verordening gemeente Baarn; Controleverordening gemeente Baarn

1.1

Salarissen en sociale lasten

Salarissen, sociale lasten.

Cao gemeenten;

Rechtspositiebesluit wethouders;

Fiscale wetgeving;

Sociale verzekeringswetten;

WOPT/WNT.

UWO + aanpassingen.

2.1

Belastingen

Onroerende zaakbelasting:

Eigenaren woning;

Eigenaren niet-woning;

Gebruikers niet-woning.

Gemeentewet;

Wet OZB;

Uitvoeringsbesluit Wet waardering onroerende zaken;

Besluit gegevensverstrekking Wet waardering onroerende zaken;

Uitvoeringsbesluit instructie waardebepaling Wet waardering onroerende zaken.

Verordening op de heffing en invordering van onroerende zaakbelasting.

3.1

Grond

Grondexploitatie:

Planschadevergoeding

 

Wet op de Ruimtelijke ordening.

BBV; Bouw- en exploitatieverordening;

Nota Grondbeleid;

Procedure planschadevergoeding.

3.2

Duurzame goederen

Inkoop en aanbestedingen.

Europese aanbestedingsrichtlijnen;

Algemene inkoopvoorwaarden gemeente Baarn;

 

3.3

Pachten

Pacht (eeuwigdurende afkoop)

Wet op de Ruimtelijke ordening;

Procedure planschadevergoeding.

3.4.1

Sociale uitkeringen in natura

Sociale uitkeringen Participatie

Re-integratie;

SW zittend bestand.

Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werknemers (IOAW);

Participatiewet;

SiSa Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ);

Beluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz 2004, incl de afwijking van 2022 ivm corona).

 

Handhavingsverordening Participatiewet, IOAW, IOAZ;

Verordening tegenprestatie Participatiewet,

IOAW en IOAZ gemeente Baarn;

Verordening individuele inkomenstoeslag;

Beleidsregels terugvordering WWB, IOAW, IOAZ;

Beleidsregels verhaal WWB;

Beleid van het recht op en de vorm van bijzondere bijstand.

Cat.

Beleidsveld

Omschrijving

Externe regelgeving

Interne regelgeving

3.5.1

Ingeleend personeel

Inhuur derden.

BTW/BCF;

Wet markt en Overheid.

Algemene inkoopvoorwaarden gemeente Baarn;

Nota Investeren, waarderen en afschrijven;

Verordening leerlingenvervoer gemeente Baarn.

3.8

Overige goederen en diensten

Aankoop goederen en diensten.

BTW/BCF;

Wet markt en Overheid.

Algemene inkoopvoorwaarden gemeente Baarn;

Inkoop- en aanbestedingsbeleid;

Nota Investeren, waarderen en afschrijven;

Verordening leerlingenvervoer gemeente Baarn.

4.1.1

Sociale uitkeringen in geld

Sociale uitkeringen Participatie

Re-integratie;

 

SW zittend bestand.

Wet werk en bijstand;

Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werknemers (IOAW);

Participatiewet;

 

SiSa

Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ);

 

Beluit bijstandsverlening zelfstandigen.

Handhavingsverordening Participatiewet, IOAW, IOAZ;

Beleidsregels bestuurlijke boete WWB IOAW, IOAZ

van de gemeente Baarn; Re-integratieverordening WWB

Maatregelenverordening WWB;

Verordening individuele inkomenstoeslag;

Beleidsregels terugvordering WWB, IOAW, IOAZ;

Beleidsregels verhaal WWB;

Beleid van het recht op en de vorm van bijzondere bijstand.

4.2

Subsidies

SiSa: onderwijs

achterstandenbeleid.

Verantwoordingslijst;

SiSa-bijlage;

Invulwijzer SiSa;

Nota procedure aanlevering SiSa

verantwoordingsinformatie;

Nota verwachtingen accountantscontrole.

Algemene subsidieverordening gemeente

Baarn.

4.3.1

Inkomensoverdrachten - Rijk

Inkomensoverdrachten vanuit Rijk

Gemeentewet; Financiële verhoudingswet

n.v.t.

4.3.2

Inkomensoverdrachten - gemeenten

Inkomensoverdrachten tussen gemeenten

Gemeentewet

n.v.t.

4.3.3

Inkomensoverdrachten - gemeenschappelijke regelingen

Verbonden partijen:

RWA/Amfors; BBS; RUD; RID; RMN; VRU; GGDrU; Oud archief.

Gemeentewet;

Wet gemeenschappelijke regelingen (WGR).

Verordening verbonden partijen.

4.3.4

Inkomensoverdrachten - provincies

Bijdragen of subsidies provincie

 Provinciewet

 n.v.t.

4.3.5

Inkomensoverdrachten – waterschappen

Bijdragen waterschappen

Waterschapswet

n.v.t.

 

 

 

Naar boven