Gemeenteblad van Eijsden-Margraten
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Eijsden-Margraten | Gemeenteblad 2025, 546481 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Eijsden-Margraten | Gemeenteblad 2025, 546481 | beleidsregel |
Reglement burgerlijke stand gemeente Eijsden-Margraten 2026
Het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Eijsden-Margraten;
Gelet op het bepaalde in de artikelen 1:16, 1:16a en 1:16c van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;
vast te stellen het Reglement burgerlijke stand gemeente Eijsden-Margraten 2026.
Artikel 2. Aanwijzing van de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
(buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand die al in een andere gemeente zijn aangewezen en van wie de aanwijzing en beëdiging nog niet is verlopen. Bij het voltrekken van het rechtsfeit is, een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2, lid 1 en 2 aanwezig indien dit noodzakelijk wordt geacht.
De aanwijzing van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de zin van lid 3 van dit artikel gebeurt pas nadat het paar heeft aangegeven betrokken persoon als buitengewoon ambtenaar te wensen. De schriftelijke of elektronische aanvraag hiervoor gebeurt onder vermelding van de namen en het adres van het paar, de dag, het tijdstip en het adres van de locatie, uiterlijk drie maanden vóór de totstandkoming van het rechtsfeit aan de ambtenaar van de burgerlijke stand. Bij de aanvraag moeten afschriften van de aanwijzing en beëdiging worden overgelegd.
De aanwijzing van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de zin van lid 5 van dit artikel gebeurt pas nadat het paar heeft aangegeven betrokken persoon als buitengewoon ambtenaar te wensen. De schriftelijke of elektronische aanvraag hiervoor gebeurt onder vermelding van de namen en het adres van het paar, de dag, het tijdstip en het adres van de locatie, uiterlijk vier maanden vóór de totstandkoming van het rechtsfeit aan de ambtenaar van de burgerlijke stand. Bij de aanvraag moet een certificaat worden overlegd van een afgeronde e-learning of training “trouwambtenaar”. Verklaring omtrent het gedrag en uittreksel basisregistratie personen zijn ook verplichte bijlagen bij de aanvraag.
Artikel 3a Voorwaarden éénmalige locatie
Als trouwlocatie waar verbintenissen kunnen worden voltrokken, geldt iedere andere locatie binnen de gemeentegrenzen van Eijsden-Margraten die geschikt is of geschikt te maken is voor zolang de daadwerkelijke verbintenis daar plaatsvindt, onder voorwaarden dat:
de locatie waar het rechtsfeit wordt voltrokken beschikt over een omgevingsvergunning, tenzij redelijkerwijs gelet op de aard van de locatie en de omstandigheden waarbinnen de voltrekking plaatsvindt, dit niet kan worden verlangd. Bedoelde vergunning is in ieder geval niet van toepassing indien de verbintenis wordt gesloten in een particulier woonhuis;
Meldingen voor voltrekkingen van rechtsfeiten op trouwlocaties als bedoeld in artikel 3, lid 3 dienen uiterlijk 3 maanden voor de ceremoniedatum schriftelijk of digitaal te worden ingediend bij de ambtenaar van de burgerlijke stand onder vermelding van de namen en het adres van het paar, de dag, het tijdstip en het adres van de locatie. De eigenaar/beheerder van de locatie verleent schriftelijke toestemming op het verzoek.
(Bruids)paar en de eigenaar of rechthebbende van de trouwlocatie sluiten een (privaatrechtelijke) overeenkomst waarbij gemeente Eijsden-Margraten geen partij is. Wordt aan één van de in dit reglement gestelde voorwaarden niet voldaan dan kan dat reden zijn om niet tot het voltrekken van het rechtsfeit over te gaan. De gemeente Eijsden-Margraten is niet aansprakelijk in geval van schade of eventueel andere kosten, voortvloeiend uit het voltrekken van het rechtsfeit op de uitgekozen locatie.
Artikel 5. Openstelling bureau burgerlijke stand
Op tijdig verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college van burgemeester en wethouders dan wel aan de leiding van bureau burgerlijke stand, zal het bureau waar de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden uitoefent, worden geopend op zaterdag, zondag of op andere dagen dat het bureau is gesloten, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende reguliere openstelling van het bureau.
Onverminderd de bepalingen van de wet, dit Reglement en de geldende overeenkomsten, kan de totstandkoming van een rechtsfeit op ieder tijdstip van de week plaatsvinden tenzij die mogelijkheid al door andere belanghebbende is vastgelegd of indien, naar het oordeel van de leidinggevenden van bureau burgerlijke stand, andere belangen waaronder het belang van de gemeentelijke organisatie begrepen, voorrang genieten.
Artikel 6. Sluiten van rechtsfeiten
Het Reglement burgerlijke stand Eijsden-Margraten 2020, de beleidsregels trouwlocaties Eijsden Margraten 2020, beleidsregels aanwijzen buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand (babs) voor één dag Eijsden-Margraten 2020 en de beleidsregels kosteloze huwelijksvoltrekkingen en kosteloze partnerschapsregistraties Eijsden-Margraten 2020 vervallen met ingang van de dag van inwerkingtreding van dit reglement.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-546481.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.