Reglement burgerlijke stand gemeente Eijsden-Margraten 2026

Het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Eijsden-Margraten;

 

Gelet op het bepaalde in de artikelen 1:16, 1:16a en 1:16c van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

 

Besluiten:

 

vast te stellen het Reglement burgerlijke stand gemeente Eijsden-Margraten 2026.

Artikel 1. Begripsbepalingen

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (BW);

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 (Bbs);

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: de ambtenaar in dienst van de gemeente Eijsden-Margraten of een andere gemeente als zodanig aangewezen door het college van burgemeester en wethouders (artikel 1:16 lid 2 van het BW);

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Eijsden-Margraten of van een andere gemeente of een persoon die geen ambtenaar is als zodanig aangewezen door het college van burgemeester en wethouders (artikel 1:16, lid 2 en 3, van het BW);

  • e.

    trouwlocatie: ieder huis/locatie binnen het grondgebied van de gemeente Eijsden-Margraten dat voldoet aan de gestelde voorwaarden;

  • f.

    rechtsfeit: een huwelijk, een geregistreerd partnerschap of een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk;

  • g.

    gemeentedienst: werkzaam voor de afdeling Samenleving, team KlantContactCentrum van de gemeente Eijsden-Margraten.

Artikel 2. Aanwijzing van de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een bij het aanwijzingsbesluit te bepalen periode aangewezen. Deze periode betreft maximaal het tijdvak waarin de ambtenaar werkzaam is in gemeentedienst.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het aanwijzingsbesluit te bepalen periode aangewezen. Deze periode betreft maximaal het tijdvak waarin de buitengewoon ambtenaar werkzaam is in gemeentedienst.

  • 3.

    Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen op schriftelijk verzoek van het paar voor de totstandkoming van een enkel rechtsfeit worden aangewezen, tenzij het om een spoed- eenvoudig,-bijzonder huis- of kosteloos rechtsfeit gaat:

  • (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand die al in een andere gemeente zijn aangewezen en van wie de aanwijzing en beëdiging nog niet is verlopen. Bij het voltrekken van het rechtsfeit is, een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2, lid 1 en 2 aanwezig indien dit noodzakelijk wordt geacht.

  • 4.

    De aanwijzing van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de zin van lid 3 van dit artikel gebeurt pas nadat het paar heeft aangegeven betrokken persoon als buitengewoon ambtenaar te wensen. De schriftelijke of elektronische aanvraag hiervoor gebeurt onder vermelding van de namen en het adres van het paar, de dag, het tijdstip en het adres van de locatie, uiterlijk drie maanden vóór de totstandkoming van het rechtsfeit aan de ambtenaar van de burgerlijke stand. Bij de aanvraag moeten afschriften van de aanwijzing en beëdiging worden overgelegd.

  • 5.

    Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen op schriftelijk verzoek van het paar voor de totstandkoming van een enkel rechtsfeit ook derden worden aangewezen, tenzij het om een spoed-eenvoudig,- bijzonder huis- of kosteloos rechtsfeit gaat:

  • Bij het voltrekken van het rechtsfeit is een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2, lid 1 en 2 aanwezig indien dit noodzakelijk wordt geacht.

  • 6.

    De aanwijzing van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de zin van lid 5 van dit artikel gebeurt pas nadat het paar heeft aangegeven betrokken persoon als buitengewoon ambtenaar te wensen. De schriftelijke of elektronische aanvraag hiervoor gebeurt onder vermelding van de namen en het adres van het paar, de dag, het tijdstip en het adres van de locatie, uiterlijk vier maanden vóór de totstandkoming van het rechtsfeit aan de ambtenaar van de burgerlijke stand. Bij de aanvraag moet een certificaat worden overlegd van een afgeronde e-learning of training “trouwambtenaar”. Verklaring omtrent het gedrag en uittreksel basisregistratie personen zijn ook verplichte bijlagen bij de aanvraag.

  • 7.

    Het college van burgemeester en wethouders mandateert aan het hoofd van de afdeling waaronder de werkzaamheden van de burgerlijke stand vallen de bevoegdheid tot aanwijzing van de in artikel 2, lid 1, 2, 3 en 5 bedoelde (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.

Artikel 2a Vergoeding (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand

  • 1.

    De vergoeding van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2, lid 1 en 2 vindt plaats op grond van een arbeidsrechtelijke overeenkomst.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2, lid 3 en 5 hebben geen recht op vergoeding van gemeente Eijsden-Margraten.

Artikel 3. Trouwlocatie

  • 1.

    Onverminderd wat daarover in de wet is bepaald, verrichten de (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand hun wettelijke taken in het gemeentehuis (artikel 1 Bbs).

  • 2.

    De gemeenteraad heeft de bevoegdheid tot het aanwijzen van een trouwlocatie, als bedoeld in artikel 1:63 van het BW, bij besluit van 28 mei 2013 gedelegeerd aan het college van burgemeester en wethouders (Gemeentewet, artikel 108, juncto artikel 147).

  • 3.

    Als trouwlocatie waar verbintenissen kunnen worden voltrokken, kan onder voorwaarden iedere locatie binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Eijsden-Margraten gelden.

Artikel 3a Voorwaarden éénmalige locatie

  • 1.

    Als trouwlocatie waar verbintenissen kunnen worden voltrokken, geldt iedere andere locatie binnen de gemeentegrenzen van Eijsden-Margraten die geschikt is of geschikt te maken is voor zolang de daadwerkelijke verbintenis daar plaatsvindt, onder voorwaarden dat:

    • a.

      de locatie gedurende de voltrekking van het rechtsfeit openbaar en voor iedereen toegankelijk is;

    • b.

      de locatie representatief is en de inrichting niet in strijd zijn met de openbare orde en veiligheid, goede zeden en maatschappelijke aanvaardbaarheid. Locaties met een actieve religieuze functie zijn uitgesloten;

    • c.

      de locatie zich op vaste grond bevindt (kadastraal bekend);

    • d.

      tijdens de plechtigheid in de open lucht er een overdekte ruimte als uitwijklocatie beschikbaar is in het geval van slechte of extreme weersomstandigheden en deze ruimte voldoet aan de genoemde voorwaarden in dit reglement;

    • e.

      de eigenaar of rechthebbende van de locatie schriftelijke toestemming heeft verleend;

    • f.

      de veiligheid van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand en overige aanwezigen is gewaarborgd;

    • h.

      de locatie waar het rechtsfeit wordt voltrokken beschikt over een omgevingsvergunning, tenzij redelijkerwijs gelet op de aard van de locatie en de omstandigheden waarbinnen de voltrekking plaatsvindt, dit niet kan worden verlangd. Bedoelde vergunning is in ieder geval niet van toepassing indien de verbintenis wordt gesloten in een particulier woonhuis;

    • i.

      de aanvrager verantwoordelijk is voor de inrichting van de gewenste locatie, waarbij in ieder geval een tafel, stoel en kleedruimte voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand aanwezig zijn en indien nodig een geluidsinstallatie met microfoon;

    • j.

      de voltrekking van het rechtsfeit ongehinderd en ongestoord kan plaatsvinden;

    • k.

      tijdens de ceremonie mag er geen eten of drinken genuttigd worden;

    • l.

      de gemeente geen bode beschikbaar stelt voor de ceremonie;

    • m.

      de kosten voor het gebruik van de locatie rechtstreeks door de betreffende beheerder/eigenaar aan het paar in rekening worden gebracht, bovenop de leges die door de gemeente in rekening worden gebracht.

  • 2.

    Meldingen voor voltrekkingen van rechtsfeiten op trouwlocaties als bedoeld in artikel 3, lid 3 dienen uiterlijk 3 maanden voor de ceremoniedatum schriftelijk of digitaal te worden ingediend bij de ambtenaar van de burgerlijke stand onder vermelding van de namen en het adres van het paar, de dag, het tijdstip en het adres van de locatie. De eigenaar/beheerder van de locatie verleent schriftelijke toestemming op het verzoek.

  • 3.

    (Bruids)paar en de eigenaar of rechthebbende van de trouwlocatie sluiten een (privaatrechtelijke) overeenkomst waarbij gemeente Eijsden-Margraten geen partij is. Wordt aan één van de in dit reglement gestelde voorwaarden niet voldaan dan kan dat reden zijn om niet tot het voltrekken van het rechtsfeit over te gaan. De gemeente Eijsden-Margraten is niet aansprakelijk in geval van schade of eventueel andere kosten, voortvloeiend uit het voltrekken van het rechtsfeit op de uitgekozen locatie.

  • 4.

    Het college van burgemeester en wethouders behoudt de mogelijkheid om in bijzondere omstandigheden af te wijken van de in dit artikel genoemde criteria.

Artikel 4. Leiding bureau burgerlijke stand

  • 1.

    De leidinggevenden waar het onderdeel burgerlijke stand in de organisatie van de gemeente Eijsden-Margraten is ondergebracht, zijn belast met de leiding van de burgerlijke stand.

  • 2.

    De leidinggevenden kunnen anderen met de uitvoering belasten.

Artikel 5. Openstelling bureau burgerlijke stand

  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is op afspraak bereikbaar in het gemeentehuis.

  • 2.

    Op tijdig verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college van burgemeester en wethouders dan wel aan de leiding van bureau burgerlijke stand, zal het bureau waar de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden uitoefent, worden geopend op zaterdag, zondag of op andere dagen dat het bureau is gesloten, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende reguliere openstelling van het bureau.

  • 3.

    Het bureau van de burgerlijke stand is gesloten indien de openstelling samenvalt met een algemeen erkende feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door het college van burgemeester en wethouders aangewezen dagen dat het bureau niet of slechts gedeeltelijk geopend is.

  • 4.

    Onverminderd de bepalingen van de wet, dit Reglement en de geldende overeenkomsten, kan de totstandkoming van een rechtsfeit op ieder tijdstip van de week plaatsvinden tenzij die mogelijkheid al door andere belanghebbende is vastgelegd of indien, naar het oordeel van de leidinggevenden van bureau burgerlijke stand, andere belangen waaronder het belang van de gemeentelijke organisatie begrepen, voorrang genieten.

Artikel 6. Sluiten van rechtsfeiten

  • 1.

    Kosteloze totstandkoming van een rechtsfeit vindt, op basis van artikel 4 Wet rechten burgerlijke stand, tweemaal per week plaats. Dag en tijdstippen worden bepaald door de leiding van bureau burgerlijke stand. De voorwaarden zijn:

    • a.

      deze rechtsfeiten vinden plaats in het gemeentehuis;

    • b.

      minstens één van de aanstaande echtgenoten of partners moet als ingezetene zijn ingeschreven in de Basisregistratie personen (Brp) van de gemeente Eijsden-Margraten;

    • c.

      naast het paar en de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn alleen de getuigen aanwezig bij dit rechtsfeit;

    • d.

      deze rechtsfeiten worden alleen gesloten door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand als genoemd in artikel 1, lid 1 en 2 van het reglement;

    • e.

      er wordt geen persoonlijke toespraak gehouden;

    • f.

      de ceremonie duurt maximaal 10 minuten.

  • 2.

    Basis rechtsfeiten worden op eenvoudige wijze gesloten op dagen en tijdstippen bepaald door de leiding van bureau burgerlijke stand. De voorwaarden zijn:

    • a.

      deze rechtsfeiten vinden plaats in het gemeentehuis;

    • b.

      minstens één van de aanstaande echtgenoten of partners moet als ingezetene zijn ingeschreven in de Basisregistratie personen (Brp) van de gemeente Eijsden-Margraten;

    • c.

      inclusief het paar en de getuigen kunnen maximaal 10 personen aanwezig zijn bij dit rechtsfeit;

    • d.

      deze rechtsfeiten worden alleen gesloten door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand als genoemd in artikel 1, lid 1 en 2 van het reglement;

    • e.

      er wordt geen persoonlijke toespraak gehouden;

    • f.

      de ceremonie duurt maximaal 15 minuten.

  • 3.

    Rechtsfeiten met een uitgebreide ceremonie zijn mogelijk op alle dagen van de week. De voorwaarden zijn:

    • a.

      de paren kunnen hun voorkeur aangeven voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand;

    • b.

      het is mogelijk een babs voor een dag aan te wijzen als bedoeld in artikel 2, lid 3 en 5;

    • c.

      deze rechtsfeiten kunnen plaats vinden in het gemeentehuis of op een trouwlocatie naar keuze als bedoeld in artikel 3a;

    • b.

      er vindt een kennismakingsgesprek plaats met de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand;

    • c.

      er wordt een persoonlijke toespraak gehouden tijdens de ceremonie;

    • d.

      de ceremonie duurt maximaal 45 minuten.

Artikel 7. Slotbepalingen

  • 1.

    In situaties waarin dit reglement niet voorziet beslist het college van burgemeester en wethouders.

  • 2.

    Het reglement kan worden aangehaald als "Reglement burgerlijke stand gemeente Eijsden-Margraten 2026".

  • 3.

    Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2026.

  • 4.

    Er geldt een overgangsregeling voor rechtsfeiten die zijn gemeld voor de inwerkingtreding van het reglement burgerlijke stand Eijsden-Margraten 2026.

  • 5.

    De lopende aanwijzingsbesluiten als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand aan raadsleden en wethouders worden ingetrokken bij de inwerkingtreding van het reglement burgerlijke stand Eijsden-Margraten 2026.

  • 6.

    Het Reglement burgerlijke stand Eijsden-Margraten 2020, de beleidsregels trouwlocaties Eijsden Margraten 2020, beleidsregels aanwijzen buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand (babs) voor één dag Eijsden-Margraten 2020 en de beleidsregels kosteloze huwelijksvoltrekkingen en kosteloze partnerschapsregistraties Eijsden-Margraten 2020 vervallen met ingang van de dag van inwerkingtreding van dit reglement.

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Eijsden-Margraten in hun vergadering van 25.11.2025.

Burgemeester en wethouders van Eijsden-Margraten,

De secretaris,

Drs. J.M.F. Kool

De burgemeester,

Mr. A.P. Krijnen

Naar boven