Gemeenteblad van Baarle-Nassau
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Baarle-Nassau | Gemeenteblad 2025, 546068 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Baarle-Nassau | Gemeenteblad 2025, 546068 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verzamelverkeersbesluit aanwijzen parkeerplaatsen voor opladen van elektrische voertuigen in gemeente Baarle-Nassau
Burgemeester en wethouders van Baarle-Nassau,
dat op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;
Parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen aan te wijzen. Een en ander zoals weergegeven op de bij dit verkeersbesluit behorende tekening.
De Nederlandse overheid heeft in het Nationale Klimaatakkoord het doel vastgesteld om de uitstoot van broeikasgassen met 49% te reduceren ten opzichte van 1990. Hierin is onder andere opgenomen dat alle nieuw verkochte auto’s uiterlijk in 2030 emissievrij dienen te zijn. Dit wordt vertaald naar 1,9 miljoen elektrische personenauto’s in Nederland in 2030.
De transitie naar elektrisch en emissievrij rijden, draagt dan bij aan het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte (negatieve) gevolgen voor het milieu, aangezien het aandeel van meer vervuilende voertuigen afneemt.
In de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) is de doelstelling opgenomen dat de laadinfrastructuur geen belemmering mag vormen voor de uitrol van elektrisch rijden. Hiervoor zijn landelijk in totaal 1,7 miljoen laadpunten nodig. Gemeenten zijn mede verantwoordelijk voor de uitrol van laadinfrastructuur.
Het faciliteren van openbare laadvoorzieningen is noodzakelijk, aangezien niet alle bestuurders van elektrische voertuigen in de gelegenheid zijn om op eigen terrein hun voertuig op te laden.
Onvoldoende beschikbaarheid van openbare laadvoorzieningen vormt een belemmering voor de snelle opmars van elektrisch vervoer in Nederland. Het is daarom wenselijk, zo niet noodzakelijk, dat er op openbare locaties voldoende voorzieningen aanwezig zijn om deze elektrische voertuigen op te laden, oftewel dat er voldoende openbare laadpalen beschikbaar zijn.
De laatste jaren zijn er op meerdere plaatsen in de gemeente publieke laadpunten voor elektrisch aangedreven auto’s ingericht. Dit aantal laadpunten voor elektrische auto’s in de gemeente Baarle-Nassau zal de komende jaren verder moeten worden uitgebreid om aan de laadbehoefte te kunnen blijven voldoen. Het is daarbij van belang dat er over een netwerk van elektrische laadpunten wordt beschikt. De provincies Noord-Brabant en Limburg hebben daarom, mede namens de gemeente Baarle-Nassau een contract met een Charge Point Operator afgesloten voor de plaatsing en exploitatie van slimme laadinfrastructuur.
Daarnaast is het van belang om situaties te voorkomen, waarbij bestuurders van elektrische voertuigen mogelijk alternatieve wijzen van opladen gaan zoeken, dan wel alternatieve locaties op de openbare weg, waarbij de veiligheid op de weg en de veiligheid van weggebruikers in het geding komt. Denk daarbij onder andere aan het (illegaal en gevaarlijk) leggen van stroomkabels vanuit huis over trottoirs of fietspaden.
Verder is voor zowel bestuurders van een elektrische voertuigen als voor beheerders van openbare laadpalen van belang dat de parkeerplaatsen bij zo’n laadpaal beschikbaar zijn voor het opladen van elektrische voertuigen. De parkeerplaatsen moeten daarom vrijgehouden worden van voertuigen die niet opladen.
Dit verkeersbesluit draagt bij aan het realiseren van voornoemde doelstellingen.
Het college hanteert een aantal kaders voor oplaadpunten in de openbare ruimte. Het college volgt daarbij de plaatsingscriteria, zoals afgesproken met de Charge Point Operator waarmee een contract is afgesloten voor de plaatsing en exploitatie van slimme laadinfrastructuur.
Daarbij geldt onder andere dat het college streeft naar een dekkend netwerk van openbare laadpunten. Daarnaast is data over het huidige gebruik van bestaande openbare laadpunten aanleiding om het aantal openbare oplaadpunten uit te breiden. De Charge Point Operator analyseert hiervoor regelmatig de laaddruk van bestaande openbare laadpunten. Laaddruk is de verhouding tussen de gewenste en de werkelijke bezetting van laadpunten in een gebied (CBS-raster 500x500m). De gewenste bezetting is afhankelijk van hoeveel laadpalen er in het gebied al staan. Hoe meer laadpalen, hoe hoger de bezetting mag zijn. Er blijven bij een hogere bezetting dan immers toch nog relatief veel vrije laadmomenten over.
De in dit verkeersbesluit opgenomen locaties liggen in een gebied (CBS-raster) waar de bestaande openbare laadpunten een (te) hoge laaddruk hebben.
Daar waar mogelijk en voor zover bekend, is rekening gehouden met bestaande parkeerdruk. Overigens acht het college dat het efficiënt kunnen gebruiken van een openbaar laadpunten-netwerk prevaleert boven een lokale parkeerdruk. Een elektrisch voertuig parkeert daarnaast veelal in de plaats van een niet-elektrisch voertuig, waardoor de parkeerdruk in verhouding nagenoeg gelijk blijft. Zeker omdat bij deze plaatsingsronde sprake is van bijplaatsen van laadpunten op locaties waar de laaddruk hoog is. Het is daarom aannemelijk dat de gereserveerde parkeerplaatsen niet vaak leeg zullen blijven. Daarnaast vindt hooguit een verschuiving van lokale parkeerdruk plaats in een ruimere omgeving (wijkniveau). Bestaande parkeerdruk wordt alleen meegewogen indien het aannemelijk is dat op een alternatieve locatie een beter resultaat kan worden geboekt.
Bij plaatsing van openbare laadpunten zijn verder de volgende plaatsingseisen in acht genomen:
Er worden laadpalen geplaatst met twee laadpunten. De laadpaal bestaat uit een zuil met een hoogte van ongeveer 1,50 meter en een doorsnede van ongeveer 0,50 meter. Vanuit de laadpaal worden twee oplaadplaatsen gefaciliteerd.
De parkeerplaatsen worden, in tegenstelling tot de richtlijnen van het CROW niet voorzien van
een wit kruis, omdat met een onderbord al duidelijk is aangegeven welke parkeerplaatsen zijn
bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen.
Plaatsing op deze locaties levert geen onnodige verkeersbewegingen op in daarvoor minder geschikte straten (doodlopende of smalle woonstraat). Een laadpunt levert namelijk iets meer verkeersbewegingen op dan een normale parkeerplaats, omdat bij een laadpunt auto’s vertrekken als zij opgeladen zijn. Eén laadpunt bedient op dit moment ongeveer 7 à 8 e-rijders.
De realisatie van laadpalen op de locaties hebben geen negatief effect op de doelmatigheid, doorstroming of verkeersveiligheid van de weg.
Realisatie op andere locaties leidt niet tot andere, betere resultaten.
Voor de in dit besluit aangewezen locaties is verder niet gebleken van andere of meer zwaarwegende nadelige gevolgen, dan die hiervoor zijn genoemd. De aanwijzing van de locaties voldoet daarmee aan de eisen die de Wegenverkeerswet 1994 hieraan stelt.
Voorafgaand aan dit verkeersbesluit heeft gedurende drie weken een plankaart voor participatie open gestaan. De mogelijkheid tot het geven van inspraakreacties is gecommuniceerd via het lokale huis aan huis blad, de gemeentelijke website en sociale media kanalen, en borden op de locaties waar een laadpaal voorzien is. De ingediende reacties zijn betrokken bij de definitieve keuze en afweging van de locaties:
Kogelflesstraat – Baarle-Nassau
Op deze locatie zijn drie inspraakreacties ontvangen, waarvan twee negatief. Eén zonder toelichting. De ander wijst op het feit dat er al voldoende laadpunten zijn op deze (parkeer)plaats, en dat er niet voldoende plaatsen zijn voor alle auto’s in de buurt. Er wordt een laadpaal bijgeplaatst, omdat de bestaande laadpaal voldoet aan de voorwaarden daarvoor. Er wordt bijgeplaatst bij een laaddruk (gerealiseerde bezetting / maximaal toegestane bezetting) te hoog is: groter dan 1,0 in 3 of meer kalendermaanden of groter dan 1,6 in één of meer kalendermaanden. En als er een aanvraag voor een extra laadpaal is gedaan, waarbij de bestaande laadpaal een verbruik heeft van meer dan 7.000 kWh. Deze locatie voldoet aan beide criteria: de laaddruk was in het afgelopen jaar groter dan 1,0 in 3 of meer kalendermaanden en groter dan 1,6 in één of meer kalendermaanden. De gemiddelde bezettingsgraad in het afgelopen jaar was circa 50%, oplopend in oktober 2025 tot bijna 65%. Daarnaast is het verbruik in het afgelopen jaar met bijna 22.000 kWh ruim hoger dan 7.000 kWh. Daarmee is ruim voldoende noodzaak voor het bijplaatsen vaan een laadpaal met 2 laadpunten. Tenslotte geeft het aantal inspraakreacties geen aanleiding te veronderstellen dat de parkeerdruk zeer hoog is.
Dasseburcht 34 - Baarle-Nassau
Op deze locatie zijn twee inspraakreacties ontvangen. Geen van deze reacties was negatief ten aanzien van de exacte locatie/plaatsing. Eén reactie verzoekt een locatie dicht bij het centrum. Indien de bestaande laadpalen in of direct rondom het centrum voldoen aan de laaddruk-vereisten, zal daar gekozen worden voor een extra laadpaal.
De politie Zeeland-West-Brabant d.d. 4 december 2025, overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer.
Parkeerplaatsen aan te wijzen die uitsluitend mogen worden gebruikt voor het daadwerkelijk en bij voortduring opladen van elektrische voertuigen, door het plaatsen van verkeersbord E8c met onderbord OB504, overeenkomstig het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 op de locaties zoals hieronder vermeld en zoals aangegeven op de bij dit besluit horende tekening.
Kogelflesstraat 1 – Baarle-Nassau;
Dasseburcht 34 - Baarle-Nassau.
Baarle-Nassau, 9 december 2025
Dit verkeersbesluit is voor een ieder in te zien via www.officielebekendmakingen.nl en www.overheid.nl.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit. U stuurt uw bezwaarschrift naar:
De volgende informatie moet ten minste in uw bezwaarschrift staan:
U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen via www.baarle-nassau.nl/bezwaar.
Is het belangrijk dat de uitvoering van het besluit direct tegengehouden wordt? Dan kunt u een voorlopige voorziening aanvragen. Dit kan alleen als u ook een bezwaar- of beroepschrift heeft ingediend. Indien tegen een besluit bezwaar of beroep is ingesteld en bij de bevoegde rechter een verzoek om voorlopige voorziening is gedaan, treedt het besluit niet in werking, voordat op dat verzoek is beslist. U kunt deze voorziening aanvragen bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank, sector bestuursrecht. Het adres is Postbus 90006, 4800 PA Breda. Voor het aanvragen van deze voorziening moet u griffierecht betalen. U kunt bij de rechtbank navragen hoeveel dat precies is. U kunt het verzoek om voorlopige voorziening ook digitaal indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-546068.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.