Nummer: 2025-083675
Gelet op:
artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap en dat deze bevoegdheid op grond van het mandaatbesluit is gemandateerd aan de Concernmanager Leefomgeving;
artikel 15 lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing en verwijdering van de verkeerstekens van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;
krachtens artikel 14 van het BABW wordt de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en lid 3 van het BABW, in het betrokken verkeersbesluit tot uiting gebracht;
de Mandaatbesluitregeling 2024 van de gemeente Barendrecht voor de medewerkers van de gemeente en de BAR-organisatie;
artikel 24 BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met (een gemachtigde van) de korpschef van de politie;
Overwegende dat:
de Voordijk en de Bakkersdijk binnen de bebouwde kom van Barendrecht liggen;
de kruising Voordijk-Bakkersdijk een gelijkwaardige kruising is en in een 30 km-zone ligt;
in het verlengde van de Voordijk een fietsstraat begint;
de huidige situatie in de praktijk onvoldoende duidelijkheid biedt;
dit heeft geleid tot verschillende meldingen van omwonenden;
de gelijkwaardige kruising wordt aangepast naar een voorrangskruising om de veiligheid en de voorspelbaarheid voor alle weggebruikers – met name fietsers – te vergroten;
de nieuwe situatie afwijkt van de standaardinrichtingseisen voor een 30 km-zone;
binnen een 30 km-zone in beginsel gelijkwaardige kruisingen aanwezig zijn, maar de specifieke omstandigheden op deze locatie – beperkt zicht en de aansluitende fietsstraat - aanleiding geven om af te wijken van de standaard;
de kruising Voordijk/Heulweg bij ’t Schaapje wel een gelijkwaardige kruising is en vormgegeven door middel van een verkeersplateau;
de situatie van de kruising Voordijk/Bakkersdijk anders is vormgegeven, waardoor het verkeer zich anders gedraagt op de kruising;
de afwijking voor deze kruising tot een aantoonbare verbetering van de verkeersveiligheid leidt en bijdraagt aan een rustiger verkeersgedrag;
de maatregelen zijn voorgelegd aan de wijkcommissie/wijkraad;
de wijkcommissie/wijkraad positief is om er een voorrangskruising van te maken;
de onder “besluiten” genoemde wegen in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Barendrecht;
het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;
onderhavige verkeersmaatregelen zijn besproken met de verkeersadviseur van de politie;
nemen, gelet op het voorgaande, de volgende
B E S L U I T E N:
het instellen van een voorrangskruising op de kruising Voordijk-Bakkersdijk waarbij het verkeer op de Voordijk voorrang heeft op het verkeer op de Bakkersdijk door het plaatsen van de borden B4, B5 en B6 van Bijlage I van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden;
de borden en markering te plaatsen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening.
Aldus besloten te Barendrecht, 15 december 2025
Burgemeester en wethouders van gemeente Barendrecht,
Namens deze,
De heer G. Veneberg
Concernmanager Leefomgeving
(deze brief is digitaal goedgekeurd en daarom niet met de hand ondertekend)