Gemeenteblad van Hilversum
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Hilversum | Gemeenteblad 2025, 543994 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Hilversum | Gemeenteblad 2025, 543994 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit diverse verkeersmaatregelen Simon Stevinweg
Burgemeester en wethouders van Hilversum;
Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) dient een verkeersbesluit te worden genomen voor het plaatsen of verwijderen van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Er is behoefte aan een aanvullende verkeersregeling voor de weg Simon Stevinweg. Het wegvak Simon Stevinweg ten zuiden van de Johannes Geradtsweg (hierna het ‘wegvak’) is onderdeel van een van de uitgaande radialen (weg) tussen de centrumring en de buitenring van het hoofdwegennet in Hilversum. De maximumsnelheid op het wegvak is nu nog 50 km/u. De radiale functie en betekenis komen te vervallen nu uit veiligheidsoverwegingen de spoorwegovergang tussen Koninginneweg en Noorderweg (Kleine Spoorbomen) is gesloten voor gemotoriseerd verkeer. Het wegvak wordt daardoor minder belast met uitgaand autoverkeer en zal -overeenkomstig de door de raad vastgestelde ‘Agenda Fiets 2023’- voor fietsverkeer verkeersveiliger worden ingericht.
De wegencategorisering van de gemeente Hilversum sluit aan op de categorisering zoals opgenomen in het landelijke programma duurzaam veilig. De Simon Stevinweg is een weg als bedoeld in artikel 1 lid 1 sub b van de WVW 1994 en is gecategoriseerd als een erftoegangsweg binnen de bebouwde kom. De verkeersfunctie op een erftoegangsweg is ondergeschikt aan de verblijfsfunctie. Het wegvak bestaat uit een hoofdrijbaan en een meer centraal gelegen ventweg. De hoofdrijbaan is en blijft een eenrichtingsweg van zuid naar noord. Op de noordwestelijke ventweg tussen de Hendrick de Keyserlaan en de Huygensstraat is en blijft de rijrichting van noord naar zuid, fietsers mogen in beide richtingen op zowel de hoofdrijbaan als de ventweg.
In samenhang met het sluiten van de Kleine Spoorbomen (en herinrichten van de kruisingen aan weerszijden van de overgang) zijn ook verkeersaanpassingen voor de Noorderweg en Kleine Drift voorzien/gepland. Die aanpassingen worden in een ‘eigen’ verkeersbesluit opgenomen.
Maatregelen ter verbetering van de verkeersveiligheid en in stand houden van de bereikbaarheid
Het gehele wegvak van de Simon Stevinweg tussen de Johannes Geradtsweg en de Noorderweg wordt heringericht en een maximumsnelheid van 30 km/u wordt ingesteld. Deze maximumsnelheid is, na herinrichting, in overeenstemming met het wegbeeld ter plaatse. Waar nodig zijn de omstandigheden namelijk op zodanige manier aangepast dat de beoogde snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en de inrichting van de Simon Stevinweg en van zijn omgeving. Die lagere maximumsnelheid sluit aan op de zijwegen die ofwel al een maximumsnelheid van 30 km/u hebben of als een erf zijn aangewezen. De meeste kruispunten met zijwegen zijn, of worden voorzien van een verkeersplateau (snelheidsremmend en gelijkwaardigheid wat betreft de voorrang) of hebben een uitritconstructie. Op enkele locaties worden op wegvakken verkeersdrempels toegepast.
De ventweg wordt ingericht als fietsstraat (auto te gast), uiteraard blijven de woningen ook voor andere voertuigen, maar in de rijrichting van noord naar zuid, bereikbaar. Aan bestuurders over de ventweg-fietsstraat van de Simon Stevinweg moet voorrang worden verleend door bestuurders die het kruispunt naderen vanaf de Jan Blankenlaan. De fietsstraat begint en eindigt als een verplicht fietspad. Fietsers zijn, in één richting -van zuid naar noord-, toegelaten op de hoofdrijbaan.
De verkeersmaatregelen voor het wegvak Simon Stevinweg verbeteren de verkeersveiligheid voor alle verkeersdeelnemers en voor het fietsverkeer op de fietsroute door de wijk in het bijzonder.
Het sluiten van de Kleine Spoorbomen voor gemotoriseerd verkeer leidt tot minder uitgaand/doorgaand verkeer op dit wegvak Simon Stevinweg en beperkt daardoor in het omliggende gebied hinder en overlast door het verkeer.
Het effect van de maatregelen op de omgeving blijft gering, omdat de maatregelen binnen beheersbare en overzichtelijke proporties blijven en geen aanzienlijke impact hebben op de directe leef- of werkomgeving.
De maatregelen zijn tot stand gekomen in overleg met betrokken bewoners, de nood- en hulpdiensten en andere belanghebbenden, waaronder de OV-busvervoerder.
Het treffen van genoemde verkeersmaatregelen is een normale maatschappelijke ontwikkeling waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven.
De in dit verkeersbesluit genoemde maatregel leidt niet significant tot een toename van de geluidsbelasting afkomstig van het wegverkeerslawaai, zoals bedoeld in artikel 21a van het BABW, op geluidsgevoelige gebouwen.
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gevoerd met de korpschef politie en deze adviseert positief. Daarbij wordt geadviseerd om aanvullend aan begin en einde van de 30 km/u zone een poortconstructie toe te passen.
De weg Simon Stevinweg valt onder het beheer en eigendom van de gemeente.
Op grond van artikel 18 van de WVW 1994 is het college bevoegd ten aanzien van het verkeer op de binnen deze gemeente gelegen wegen, welke niet onder het beheer van het rijk, de provincie of een waterschap vallen, de besluiten te nemen als bedoeld in artikel 12 van het BABW en het college heeft deze bevoegdheid gemandateerd aan de portefeuillehouder verkeer.
Door het plaatsen van bord B3 van de bijlage van bijlage 1 van het RVV 1990 op de ventweg Simon Stevinweg en bord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 ondersteund met haaientanden, een voorrangskruispunt in te stellen op het kruispunt ventweg-fietsstraat Simon Stevinweg/ Jan Blankenlaan waarbij bestuurders naderend vanaf de Jan Blankenlaan voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op de ventweg-fietsstraat van de Simon Stevinweg;
Door het plaatsen van borden C2, C3 en C4 van bijlage 1 van het RVV 1990 de hoofdrijbaan aan te wijzen als eenrichtingsweg van zuid naar noord (gesloten in zuidelijke richting) en de ventweg aan te wijzen als eenrichtingsweg van noord naar zuid (gesloten in noordelijke richting), waarbij middels een onderbord een uitzondering wordt gemaakt voor fietsers op de ventweg-fietsstraat, op het deel hoofdrijbaan vanaf de Noorderweg tot de ventweg-fietsstraat en voor fietsers op het deel van de hoofdrijbaan vanaf de Johannes Geradtsweg tot aan de ventweg-fietsstraat;
Burgemeester en wethouder van Hilversum,
De portefeuillehouder verkeer,
Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in het Gemeenteblad. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in het Gemeenteblad bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Hilversum. U kunt uw bezwaar digitaal indienen via het digitale formulier op www.hilversum.nl. U vindt het formulier via de zoekterm ‘Bezwaar tegen gemeentelijke besluiten’. Per post kan ook (t.a.v. college van burgemeester en wethouders, Postbus 9900, 1201 GM Hilversum).
Dit zet u in ieder geval in uw bezwaar:
- uw naam, adres en telefoonnummer;
- de datum van uw bezwaarschrift;
- het besluit waartegen u bezwaar maakt (met datum en zaaknummer);
U kunt een voorlopige voorziening vragen
Dit besluit treedt direct in werking, ook tijdens de bezwaarprocedure. Als u dit wilt voorkomen, dan kunt u een voorlopige voorziening (schorsing) vragen bij:
U betaalt hiervoor kosten (griffierecht). Voor de actuele bedragen bel (088) 361 61 61 of kijk op www.rechtspraak.nl.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-543994.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.