Overwegende:
Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) dient een verkeersbesluit te worden genomen voor het plaatsen of verwijderen van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Aanleiding verkeersbesluit
Er is behoefte aan een betere voetgangersverbinding tussen het treinstation Media Park en de bushalte Mediapark. De gemeente ontvang regelmatig meldingen over de loopafstand, die door het hekwerk ongeveer 800 meter extra is.
In overleg met busvervoerder Transdev en NS is besloten om de bushalte Beeld en Geluid aan de oostzijde van de Lage Naarderweg (naast het treinspoor) opnieuw in bedrijf te nemen. Deze bushalte ligt direct bij de (zuidelijke) uitgang van het treinstation op de Lage Naarderweg. De westzijde van de Lage Naarderweg heeft geen bushalte en daarom zal een bushalte worden aangelegd op 40 meter afstand van de Joost den Draaijerrotonde. Deze bushalte zal ook bekend worden als bushalte ‘Beeld en Geluid’ en zorgt ervoor dat reizigers niet meer langs het hekwerk over het fietspad hoeven te lopen. De huidige bushaltes Mediapark blijven behouden.
Er wordt een trottoir/verhard weggedeelte aangebracht ter hoogte van de bushalte. De bushalte wordt kenbaar gemaakt door het plaatsen van verkeersbord L3 (bushalte).
Afweging maatregelen
Het Uitvoeringsprogramma Mobiliteitsvisie 2040 is direct ondersteunend aan het in de Omgevingsvisie geïntroduceerde STOMP principe waarbij de mens centraal staat. Het STOMP principe verdeeld mobiliteit in Stappen, Trappen, Openbaar Vervoer, Mobility as a Service (MaaS) en Particuliere auto.
Het aanleggen van een bushalte past zowel in de behoefte van reizigers als in het beleid van de gemeente Hilversum.
Gelet op artikel 23, lid 1 onder e, van het RVV 1990, de bestuurder zijn voertuig niet mag laten stilstaan bij een bord bushalte ter hoogte van de geblokte markering dan wel, ingeval die markering niet is aangebracht, op een afstand van minder dan 12 meter van het bord.
Genoemd lid geldt niet voor het onmiddellijk laten in- en uitstappen van passagiers.
Het treffen van genoemde verkeersmaatregel is een normale maatschappelijke ontwikkeling waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven.
Gelet op artikel 2 van de WVW 1994, strekt het instellen van een bushalte tot:
het beschermen van weggebruikers en passagiers;
het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
Gelet op artikel 2 van de WVW 1994, komt het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding is door het toepassen van een bushalte waarbij de bus op de rijbaan halteert. Deze maatregel is echter niet zodanig van omvang of invloed op het verkeer en omgeving dat deze niet goed zou kunnen worden toegepast.
Gelet op artikel 12 van het BABW is het plaatsen of verwijderen van verkeersbord L3 (bushalte) een maatregel waarvoor een verkeersbesluit is vereist;
De in dit verkeersbesluit genoemde maatregel leidt niet significant tot een toename van de geluidsbelasting afkomstig van het wegverkeerslawaai, zoals bedoeld in artikel 21a van het BABW, op geluidsgevoelige gebouwen.
Op grond van artikel 18 van de WVW 1994 is het college bevoegd ten aanzien van het verkeer op de binnen deze gemeente gelegen wegen, welke niet onder het beheer van het rijk, de provincie of een waterschap vallen, de besluiten te nemen als bedoeld in artikel 12 van het BABW en het college heeft deze bevoegdheid gemandateerd aan de portefeuillehouder verkeer.
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gevoerd met de korpschef politie en deze adviseert positief.