Gemeenteblad van Laren
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Laren | Gemeenteblad 2025, 543768 | andere melding |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Laren | Gemeenteblad 2025, 543768 | andere melding |
Meerjarige subsidiebeschikking 2026 t/m 2029 Stichting Singer Memorial Foundation
Beschikking verzonden d.d. 4 december 2025
Stichting Singer Memorial Foundation
Onderwerp: aanvraag meerjarige subsidie 2026 t/m 2029 Singer Laren
Stichting Singer Memorial Foundation heeft een meerjarige subsidie aangevraagd voor het onderhoud en instandhouding van alle gebouwen en installaties, voor de jaren 2026 t/m 2029. Wij hebben de aanvraag beoordeeld.
- artikel 4:21 Algemene wet bestuursrecht, hierna te noemen Awb;
- de Algemene Subsidieverordening Laren 2024, hierna te noemen de ASV;
- uw subsidieaanvraag van 25/03/2025;
heeft het college besloten tot het verlenen van de volgende meerjarige subsidie:
Organisatie Stichting Singer Memorial Foundation
Subsidieperiode 2026, 2027, 2028 en 2029
Subsidiebedrag € 340.000,00 per kalenderjaar
Uw meerjarige subsidie wordt verleend voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2029.
Aan de subsidie Onderhoud en instandhouding verbinden wij de volgende voorwaarden en voorschriften:
a. Op grond van artikel 5 van de Algemene subsidieverordening Laren 2024 geldt dat deze subsidie wordt verleend onder de voorwaarde dat voldoende middelen op de begroting beschikbaar zullen worden gesteld;
b. Singer Laren is verantwoordelijk voor onderhoud aan en vervanging van alle gebouwen en installaties en deze subsidie mag uitsluitend worden aangewend ter bestrijding van de daaruit voortvloeiende kosten van onderhoud en vervanging;
c. Niet in enig jaar bestede subsidiegelden worden door u toegevoegd aan een door u in te stellen voorziening “Onderhoud en vervanging”, waarvan de aanwezigheid, omvang en gedurende het jaar daarin verrichte mutaties dienen te worden opgenomen in de jaarlijks voor 1 juni aan ons te verstrekken balans en jaarrekening. Daarbij verlenen wij tevens de ingevolge artikel 17 van de ASV voorgeschreven toestemming voor het instellen van een dergelijke bestemmingsreserve;
d. Onverminderd het gestelde ad c. dient u jaarlijks voor 1 juni op transparante wijze rekening en verantwoording af te leggen over de besteding van deze subsidie en over het door u gevoerde onderhoud aan het gebouw.
e. U dient jaarlijks in of bij het jaarverslag behorende bij de jaarrekening een verantwoording op te nemen over de wijze waarop door Singer Laren uitvoering is gegeven aan de in artikel 3 van de uitvoeringsovereenkomst opgenomen specifieke verplichtingen/activiteiten.
f. Ten behoeve van de uitvoering van deze beschikking zijn wij met u een uitvoeringsovereenkomst overeengekomen. Deze (bijgevoegde) overeenkomst maakt integraal onderdeel uit van deze beschikking en heeft dezelfde werkingsduur.
Wij hebben op basis van de door u aangeleverde informatie getoetst of er sprake is van staatssteun in de zin van artikel 107, lid 1 VwEU. Naar aanleiding hier van zijn wij van mening dat deze subsidie weliswaar aangemerkt wordt als staatssteun, maar dat deze gerechtvaardigd kan worden verstrekt onder een van de vrijstellingen van de Algemene groepsvrijstellingsverordening (AGVV), Verordening (EU) nr. 651/2014 (PbEU2014, L 187).
Op grond van de AGVV kunnen bepaalde categorieën steun op grond van artikel 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard.
De steun kan geoorloofd worden verstrekt op basis van artikel 53 AGVV met de vrijstelling: steun voor cultuur en instandhouding van het erfgoed met toepassing van art. 53 lid 2 sub a en art. 53 lid 5 AGVV. Bij de subsidieverstrekking worden de cumulatiebepalingen uit artikel 8 van Verordening (EU) Nr. 651/2014 in acht genomen.
Begunstigden van staatssteun dienen er op te letten dat de staatssteun in overeenstemming met de voorwaarden in de AGVV wordt ingezet. Indien niet wordt voldaan aan de voorwaarden kan er sprake zijn van onrechtmatige staatssteun, die teruggevorderd dient te worden.
Conform artikel 1 lid 4 sub a) en b) van de AGVV wordt betaling van steun aan een onderneming uitgesloten wanneer ten aanzien van deze onderneming een bevel tot terugvordering uitstaat ingevolge een eerder besluit van de Commissie waarbij door dezelfde lidstaat toegekende steun onrechtmatig en onverenigbaar met de interne markt is verklaard (Deggendorf clausule).
Conform artikel 9 van de AGVV worden de publicatieverplichtingen nageleefd.
Totaal subsidiebedrag € 340.000,00 per jaar voor de jaren: 2026, 2027, 2028 en 2029
Betalingsdatum(s) In 12 gelijke delen ad € 28.333,34, op de 7e van elke maand
Vaststelling van de subsidie en tussentijdse rapportage
De met deze beschikking verleende Meerjarige Subsidie Onderhoud en instandhouding van alle gebouwen en installaties dient nog door ons definitief vastgesteld te worden. De subsidiebedragen betreffen voorlopige subsidiebedragen die als voorschot worden toegekend. Recht op de subsidie ontstaat pas bij de vaststelling. Ten behoeve van de vaststelling rapporteert u jaarlijks door het overleggen van de balans, jaarrekening en jaarverslag met bijbehorende accountantsverklaring van het voorafgaande boekjaar, voor het eerst voor 1 juni 2027. Na afloop van het subsidietijdvak
(1 januari 2026 tot en met 31 december 2029) stellen wij deze definitief vast op een door u in te dienen vaststellingsverzoek, welke voor 1 juni 2030 bij ons moet worden ingediend met bijvoeging van genoemde jaarstukken over het boekjaar 2029.
Als niet voldaan is aan de in de regelgeving opgenomen verplichtingen en voorwaarden, kan op grond van de artikelen 4:46 en 4:48 van de Awb de subsidie (gedeeltelijk) worden ingetrokken of op een lager bedrag worden vastgesteld. Hierdoor kan tot terugvordering van de betaalde (voorschot)bedragen worden overgegaan.
Voor de mogelijkheden van bezwaar verwijzen wij u naar de bijlage van deze brief. Een bezwaarschrift dient binnen zes weken na de datum van verzending van deze brief bij het college van Burgemeester en Wethouders te zijn ingediend.
Voor vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met mw. xxx van het Team Maatschappelijke Ontwikkeling van de BEL Combinatie. Zij is bereikbaar op maandag t/m donderdag en vrijdagochtend via telefoonnummer 14 035 en via e-mail: xxxxxxxxxxx.
namens het college van burgemeester en wethouders gemeente Laren,
Deze brief is digitaal ondertekend
Teamleider Maatschappelijke Ontwikkeling
Bijlage 1: Uitvoeringsovereenkomst bij beschikking d.d. 4 december 2025
UITVOERINGSOVEREENKOMST SUBSIDIE SINGER LAREN
1. De gemeente Laren, aldaar zetelende, in deze aangelegenheid ingevolge het bepaalde in artikel 171 Gemeentewet vertegenwoordigd door haar wethouder, de heer J.G. van Midden handelend ter uitvoering van het daartoe strekkend besluit d.d. 2 december 2025 van het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Laren, hierna te noemen: de Gemeente;
2. De stichting Stichting Singer Memorial Foundation, gevestigd te Laren (N-H), in deze aangelegenheid vertegenwoordigd door de heer -, directeur, hierna te noemen: Singer Laren.
Partijen verklaren thans, onder de opschortende voorwaarde dat de subsidie onder toepassing van de Algemene groepsvrijstellingsverordening (AGVV) (Verordening (EU) nr. 651/2014) door het doen van een kennisgeving wordt vrijgesteld van aanmelding bij de Europese Commissie, danwel dat de Europese Commissie zijn goedkeuring aan de hierna volgende regeling(en) niet onthoudt, als volgt te zijn
1.1 De Gemeente handhaaft haar deelneming in en ondersteuning van Singer Laren en acht zich onverminderd gebonden aan de rechten en verplichtingen die de statuten van Singer Laren haar toekennen respectievelijk opleggen.
1.2 Partijen verstaan dat alle eerder tussen hen gesloten subsidieovereenkomsten thans zijn beëindigd en uitgewerkt.
1.3 Partijen verstaan - en Singer Laren aanvaardt - dat zij vanaf de Ingangsdatum geen aanspraak maakt op enige andere subsidie dan wel geldelijke en/of feitelijke tegemoetkoming en/of ondersteuning, hoe ook genaamd, dan de hieronder in artikel 2 bedoelde subsidie.
Artikel 2 Subsidieverstrekking vanaf de Ingangsdatum
2.1 De Gemeente kent Singer Laren - met toepassing van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) en de Algemene subsidieverordening Laren 2024 (hierna te noemen: Subsidieverordening) - jaarlijks, vanaf de Ingangsdatum, 1 januari 2026 tot de einddatum 31 december 2029, een subsidie toe voor uitsluitend het onderhoud van de - partijen genoegzaam bekende -– gebouwen, en daarmee gebonden installaties, waarin het museum en het theater c.a. worden geëxploiteerd. Deze gebouwen en installaties worden hierna gezamenlijk ook aangeduid als: het Gebouw.
2.2 De jaarlijks op aanvraag van Singer Laren toe te kennen, hierboven bedoelde subsidie bedraagt:
Voor de periode 1 januari 2026 tot 1 januari 2027 € 340.000,-- (driehonderdveertig duizend euro);
Voor de periode 1 januari 2027 tot 1 januari 2028 € 340.000,-- (driehonderdveertig duizend euro);
Voor de periode 1 januari 2028 tot 1 januari 2029 € 340.000,-- (driehonderdveertig duizend euro);
Voor de periode 1 januari 2029 tot 1 januari 2030 € 340.000,-- (driehonderdveertig duizend euro).
2.3 De subsidie wordt toegekend onder de voorwaarden die in deze overeenkomst (hierna: de Overeenkomst) en overigens in de Awb en de Subsidieverordening zijn vermeld. In het bijzonder geldt hierbij het gestelde in artikel 5 lid 4 van de Algemene subsidieverordening Laren 2024: Een subsidie ten laste van een begroting die nog niet is vastgesteld of goedgekeurd, wordt verleend onder de voorwaarde dat voldoende middelen op de begroting beschikbaar zullen worden gesteld.
2.4 De Gemeente behoudt zich - onverminderd het bepaalde in Awb en Subsidieverordening - het recht voor de subsidie c.q. de subsidiebetaling op te schorten of te staken indien en zodra Singer Laren haar verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst niet, niet geheel en/of niet tijdig nakomt.
2.5.1 Singer Laren legt jaarlijks op transparante wijze rekening en verantwoording af over de besteding van de haar toegekende subsidie alsmede over het door haar gevoerde onderhoud aan het Gebouw. Onder “transparant” wordt tenminste verstaan dat Singer Laren gescheiden rekening en verantwoording aflegt met betrekking tot enerzijds het theater en anderzijds het museum.
2.5.2 De Gemeente behoudt zich het recht voor, terugbetaling van subsidie te verlangen indien en zodra blijkt dat deze niet, niet geheel en/of niet tijdig is aangewend of verantwoord overeenkomstig de Overeenkomst, de Awb en/of de Subsidieverordening.
2.5.3 Voordat de Gemeente overgaat tot opschorting, staking of terugvordering van subsidie zal zij Singer Laren schriftelijk van haar voornemen daartoe in kennis stellen en Singer Laren gedurende een redelijke termijn in de gelegenheid stellen haar zienswijze ter zake aan de Gemeente kenbaar te maken.
Artikel 3 Specifieke verplichtingen van Singer Laren
3.1 Singer Laren aanvaardt jegens de Gemeente de verplichting, jaarlijks, met ingang van 1 januari 2017, in elk geval de hierna opgesomde activiteiten te verrichten:
De inwoners van Laren krijgen na de Vrienden van Singer Laren en na de leden van Singer Laren voorrang bij de verkoop van toegangskaarten voor het theater, in die zin dat zij daartoe een aanbod krijgen voorafgaand aan de maand september, waarin de vrije verkoop van kaarten aanvangt. Singer Laren doet hiervan mededeling in de plaatselijke pers.
Singer Laren stelt in overleg met de Gemeente haar accommodatie voor jaarlijks maximaal drie door de gemeente Laren te organiseren activiteiten beschikbaar, waarbij inzicht wordt gegeven in de politiek bestuurlijke en culturele aspecten van de Larense gemeenschap. Singer Laren berekent geen huur terwijl de bijkomende kosten van deze activiteiten tegen kostprijs in rekening worden gebracht.
Alle hierboven genoemde activiteiten worden door Singer Laren op de gebruikelijke wijze kosteloos aan de inwoners van Laren bekend gemaakt.
3.2 Singer Laren verklaart zich ermee akkoord dat de Gemeente de verrichting van de in lid 3.1 opgesomde activiteiten als voorwaarde verbindt aan de jaarlijkse subsidiebeschikkingen.
Artikel 4 Duur van de Overeenkomst
4.1 De Overeenkomst wordt aangegaan voor de duur van vier (4) jaar, en de looptijd is gelijk aan de looptijd van de meerjarige subsidiebeschikking, en eindigt derhalve op 31 december 2029.
4.2 Partijen zullen tijdig voor het tijdstip waarop de Overeenkomst expireert, aan de hand van de op te stellen MOUP, met elkaar in overleg treden over de nieuwe overeenkomst voor de volgende periode van vier (4) jaar. Zij verklaren hun uiterste best te zullen doen om daarover met elkaar overeenstemming te bereiken.
Artikel 5 Overdracht van rechten en verplichtingen
5.1 Het is een partij niet toegestaan zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de andere partij uit de Overeenkomst voortvloeiende rechten en/of verplichtingen aan een derde over te dragen dan wel rechten en/of verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst in te brengen in een samenwerkingsverband. De toestemming wordt niet op onredelijke gronden onthouden.
Artikel 6 Beëindiging van de Overeenkomst
6.1 Een partij is gerechtigd de Overeenkomst terstond tussentijds, zonder inachtneming van enige termijn en zonder rechterlijke tussenkomst bij aangetekend schrijven te beëindigen door het enkele feit dat de andere partij:
- bij onherroepelijke rechterlijke uitspraak failliet is verklaard;
- voorlopige surséance van betaling heeft aangevraagd;
- op enige andere wijze in zijn bevoegdheid om rechtshandelingen te verrichten wordt beperkt;
- een onderhands akkoord voorbereidt ten behoeve van zijn crediteuren;
- zonder schriftelijke toestemming van de ander zijn contractpositie heeft overgedragen.
6.2 De wettelijke bevoegdheid tot beëindiging van de Overeenkomst in geval een der partijen toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van diens verplichtingen wordt niet aangewend indien de tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, een beëindiging met haar gevolgen niet rechtvaardigt.
6.3 Bij beëindiging van de Overeenkomst door de Gemeente op éen der hierboven genoemde gronden zal Singer Laren nimmer enigerlei recht ontlenen op vergoeding van eventueel door haar geleden of nog te lijden schade, kosten of interesten, hoe dan ook genaamd.
Artikel 7 Geschillenbeslechting
7.1 Indien tussen partijen een geschil ontstaat met betrekking tot de Overeenkomst, dan zullen zij zich inspannen dat in der minne op te lossen. Er is sprake van een geschil, indien en zodra een partij dat schriftelijk aan de andere partij heeft meegedeeld.
7.2 Indien partijen er niet in slagen een geschil in der minne op te lossen, dan is vervolgens de gewone rechter bevoegd daarvan kennis te nemen.
Aldus overeengekomen en ondertekend te Laren (N-H) op 3 december 2025
De gemeente Laren Stichting Singer Memorial Foundation
In deze folder leest u wat u kunt doen als u het niet eens bent met het bijgevoegde besluit.
Neem telefonisch contact met ons op
Als u het niet eens bent met het besluit, neem dan eerst telefonisch contact op met de gemeente via 14 035. Dan bespreken we waarom u het niet eens bent met het besluit.
Komen we er niet uit, dan kunt u ons een bezwaarschrift sturen. Daarin schrijft u waarom u het niet eens bent met dit besluit.
Als u het niet eens bent met het besluit kunt u, ons een bezwaarschrift sturen. Daarin schrijft u waarom u het niet eens bent met dit besluit. Uw bezwaarschrift moet binnen 6 weken na de verzenddatum van dit besluit bij ons binnen zijn.
Het is mogelijk om digitaal een bezwaarschrift in te dienen via een online formulier. Om digitaal bezwaar te maken, heeft u uw DigiD nodig. Dit is uw elektronische handtekening. Het online formulier vindt u op de pagina ‘Bezwaar maken’ van de gemeentelijke website.
Als u geen gebruik wilt maken van het digitale bezwaarformulier dan kunt u ook schriftelijk bezwaar maken. Stuur uw bezwaarschrift naar:
T.a.v. Commissie bezwaarschriften
Voor de procedure maakt het geen verschil of u een brief stuurt of het digitaal formulier invult. Uw bezwaar wordt op dezelfde manier behandeld. Bezwaar maken kan niet per e-mail.
In uw bezwaarschrift schrijft u:
- de datum waarop u het bezwaar schrijft;
- tegen welk besluit u bezwaar maakt (liefst met een kopie van die beslissing);
- de reden waarom u het niet eens bent met het besluit;
U kunt het bezwaarschrift door een gemachtigde laten indienen. Bij het bezwaarschrift moet dan een door u ondertekende machtiging meegestuurd worden.
Een vereniging of stichting moet ook een uittreksel uit het register van de Kamer van Koophandel en de statuten meesturen.
Voor het indienen van bezwaar bent u niet verplicht een advocaat in te schakelen. Dit mág uiteraard wel. Ook kunt u een getuige of deskundige een verklaring af laten leggen.
Als u een bezwaarschrift indient, dan geldt de genomen beslissing nog steeds. Wilt u dit besluit tijdelijk uitstellen? Of kunt u een beslissing op uw bezwaarschrift niet afwachten? Heeft u een spoedeisend belang? Dan kunt u de voorzieningenrechter van de Rechtbank Midden-Nederland vragen om een ‘voorlopige voorziening’. Dat doet u door een verzoekschrift in te dienen. Hierin legt u uit waarom u snel geholpen moet worden. Een verzoek aan de voorzieningenrechter kunt u alleen doen als er een bezwaar- of beroepsprocedure loopt. Ook moet er sprake zijn van een spoedeisende situatie.
O.v.v. voorlopige voorzieningen
U kunt uw verzoek ook digitaal (met DigiD) indienen. Kijk op de website van de Rechtspraak voor informatie en de precieze voorwaarden.
Voor het maken van bezwaar hoeft u niet te betalen. Als u een verzoekschrift bij de rechtbank indient, moet u wel kosten (griffierecht) betalen.
Heeft u nog vragen over de behandeling van het bezwaarschrift? Dan kunt u contact opnemen met het secretariaat via 14 035 of per mail op SecretariaatCommissieBezwaarschriften@Belcombinatie.nl.
Vragen over de voorlopige voorziening kunt u stellen aan Rechtbank Midden-Nederland via 088 361 17 54.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-543768.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.