Aanwijzingsbesluit vergunningparkeren Eijsden-Margraten

Burgemeester en wethouders van Eijsden-Margraten

 

Aanleiding

 

In 2015 heeft de gemeente in een deel van de oude kern van Eijsden, het gebied rond de Diepstraat en Kerkstraat, een vergunninghouderszone ingevoerd. Deze zone is er toen gekomen in overleg met inwoners en ondernemers. In de Kerkstraat is er een blauwe zone waar mensen maximaal 1 uur mogen parkeren. De afgelopen jaren is het drukker geworden in de oude kern. Er komen meer bezoekers en inwoners hebben steeds meer eigen auto’s. Daarnaast heeft de gemeenteraad in 2021 uitgesproken dat ze willen dat de Vroenhof deels autovrij wordt.

 

In overleg met verschillende groepen bewoners en ondernemers heeft het college van burgemeester en wethouders daarom nieuw parkeerbeleid opgesteld voor de oude kern waarbij zo veel mogelijk rekening is gehouden met uiteenlopende belangen van verschillende groepen in het gebied. Onderdeel van dit nieuwe parkeerbeleid is het aanpassen van de vergunninghouderszone en parkeerschijfzone. Voor het aanpassen van de vergunninghouderszone moet het geldende aanwijzingsbesluit vervangen worden.

 

Bevoegdheidsgrondslag

 

Op grond van artikel 2.12.1.1 van de Algemene verordening gemeente Eijsden-Margraten zijn burgemeester en wethouders bevoegd tot het aanwijzen van vergunningzones voor het parkeren door vergunninghouders en het vaststellen van tijdstippen waarop het parkeren alleen voor vergunninghouders is toegestaan.

 

Overwegingen

 

Overwegende dat:

 

  • -

    de oude kern van Eijsden vooral een woongebied is, maar de aanwezige horecazaken en detailhandel ook bezoekers trekken die niet in het gebied wonen;

  • -

    er in de Kerkstraat en op het Prinses Beatrixplein een parkeerschijfzone ingesteld werd om ervoor te zorgen dat hier parkeergelegenheid beschikbaar blijft voor de bezoekers van de detailhandel in de Kerkstraat;

  • -

    in enkele andere straten van de oude kern een vergunninghouderszone ingesteld werd om het parkeren in de avonduren en weekenden voor te behouden aan bewoners van het gebied;

  • -

    de vergunninghouderszone de 1e Batsteeg, 2e Batsteeg, 3e Batsteeg, Bat, Diepstraat, Mariaplein, Spauwenstraat, Spriemenstraat, Vogelzang en een deel van de Graaf de Geloeslaan en Trichterweg omvat;

  • -

    bewoners van de vergunninghouderszone op basis van het Besluit uitgifte en nadere regels parkeervergunningen 2015 nu maximaal één parkeervergunning krijgen en voor het parkeren van meer dan één auto afhankelijk zijn van parkeerplaatsen op eigen terrein of buiten de vergunninghouderszone;

  • -

    de Vroenhof een plein is dat gebruikt wordt als parkeerplaats door omwonenden, klanten van de detailhandel in de Kerkstraat, bezoekers van de horecagelegenheden in de oude kern, bewoners van de parkeerschijfzone en door bewoners van de vergunninghouderszone die niet voor al hun auto's een parkeervergunning of parkeerplaats op eigen terrein hebben;

  • -

    de parkeerdruk op de Vroenhof sinds de invoering van de parkeerschijfzone en vergunninghouderszone is toegenomen waardoor hier regelmatig buiten de parkeervakken geparkeerd wordt en er niet altijd parkeerplaatsen beschikbaar zijn voor omwonenden en bewoners van de parkeerschijfzone en de vergunninghouderszone;

  • -

    de verkeersborden die de parkeerschijfzone en vergunninghouderszone aangeven door hun locatie regelmatig over het hoofd gezien worden waardoor bezoekers van het gebied parkeren op plaatsen waar zij dat niet mogen;

  • -

    de gemeenteraad op 13 juli 2021 een motie heeft aangenomen waarin zij het college verzoekt om maatregelen te nemen om de Vroenhof grotendeels autovrij te maken om er zo voor te zorgen dat dit plein weer het karakter van een dorpsplein krijgt;

  • -

    naar aanleiding van deze motie er een enquête gehouden is en er gesprekken hebben plaatsgevonden met verschillende groepen bewoners en ondernemers in de oude kern;

  • -

    uit de gesprekken blijkt dat de verschillende belangen in het gebied sterk uiteenlopen, zo willen bewoners in de buurt van hun woning kunnen parkeren en is het voor ondernemers belangrijk dat hun klanten ook in de buurt kunnen parkeren;

  • -

    het college de belangen tegen elkaar afgewogen heeft en nieuw parkeerbeleid uitgewerkt heeft op basis van deze belangenafweging;

  • -

    in het nieuwe parkeerbeleid er twee verschillende parkeerregimes zullen gelden;

  • -

    in het deel van de oude kern ten westen van de Kerkstraat een vergunninghouderszone ingesteld wordt zonder venstertijd waardoor het parkeren in dit gebied volledig voorbehouden is voor bewoners, andere rechthebbenden van een parkeervergunning en houders van een gehandicaptenparkeerkaart;

  • -

    de vergunninghouderszone uitgebreid wordt met de Trichterweg ten zuiden van de kruising met de M.L. Kingstraat, de Sint-Christinastraat en de westzijde van de Vroenhof om bezoekers te stimuleren gebruik te maken van de parkeerplaatsen in de Stiegel en Treffersteeg en de verkeersborden op een duidelijkere locatie te kunnen plaatsen;

  • -

    in het deel van de oude kern ten oosten van de Kerkstraat, inclusief de Kerkstraat, een parkeerschijfzone ingesteld wordt zonder venstertijd en met een maximale parkeertijd van één uur waardoor bezoekers van de detailhandel hier in de buurt kunnen parkeren en de parkeerplaatsen voor de rest beschikbaar blijven voor bewoners;

  • -

    de aanpassing van de parkeerschijfzon wordt geregeld met een verkeersbesluit en daarom geen deel uitmaakt van dit aanwijzingsbesluit;

  • -

    er nadere regels opgesteld zijn voor de uitgifte van vergunningen en ontheffingen voor de vergunninghouderszone en parkeerschijfzone waarin het uitgangspunt is dat huishoudens recht hebben op twee vergunningen of ontheffingen;

  • -

    een deel van de auto's die nu op de Vroenhof geparkeerd worden in de vergunninghouderszone en parkeerschijfzone geparkeerd zal gaan worden;

  • -

    er borden geplaatst zullen worden die bezoekers naar de parkeerplaatsen in de Stiegel, Treffersteeg en op het Veldje leiden;

  • -

    uit onderzoek blijkt dat op deze parkeerplaatsen voldoende capaciteit beschikbaar is voor bezoekers van de oude kern die nu nog op de Vroenhof en in de Graaf de Geloeslaan parkeren;

  • -

    een ontwerp van dit aanwijzingsbesluit van 16 juli tot en met 26 augustus 2025, samen met andere ontwerpbesluiten met betrekking tot het parkeerbeleid in Eijsden, ter inzage heeft gelegen via publicatie in het Gemeenteblad;

  • -

    er 35 unieke zienswijzen werden ingediend;

  • -

    ondernemers en bewoners aangeven dat de uitbreiding van de vergunninghouderszone, in combinatie met de andere onderdelen van het nieuwe parkeerbeleid, ervoor zorgt dat er te weinig parkeerplaatsen beschikbaar zullen zijn voor klanten en personeel van de horeca, detailhandelszaken en voorzieningen in de oude kern;

  • -

    het college met het parkeerbeleid beoogt dat langparkerende bezoekers van de horeca gaan parkeren op de parkeerplaatsen aan de rand van de oude kern en uit onderzoek blijkt dat hier voor deze bezoekers voldoende plekken beschikbaar zijn;

  • -

    het college beoogt om in de parkeerschijfzone dubbelgebruik van parkeerplaatsen voor bewoners en kortparkerende klanten van de detailhandel en voorzieningen mogelijk te maken en dat dit mogelijk is omdat een groot deel van de bewoners tijdens openingstijden van de detailhandel niet thuis is;

  • -

    de overige zienswijzen geen betrekking hebben op de afbakening van de vergunninghouderszone;

  • -

    de Nota parkeerbeleid oude kern Eijsden een uitgebreide motivering van het nieuwe parkeerbeleid bevat en deze wordt bijgevoegd bij publicatie van dit besluit.

  • -

    in de Limburgerstraat in Cadier en Keer reeds jaren een vergunninghouderszone aanwezig is maar deze nooit geregeld werd in een aanwijzingsbesluit;

  • -

    het college dat met dit aanwijzingsbesluit rechtzet;

  • -

    de vergunninghouderszone in de Limburgerstraat bedoeld is voor bewoners van het appartementencomplex aan de oostzijde van de Pastoor Frissenstraat die niet beschikken over een parkeerplaats op eigen terrein.

BESLUIT

 

  • 1.

    Vaststelling van het Aanwijzingsbesluit vergunningparkeren Eijsden-Margraten;

  • 2.

    Intrekking van het Besluit tot aanwijzing plaatsen vergunning parkeren in Eijsden 2015;

  • 3.

    Intrekking van het Aanwijzingsbesluit vergunningparkeren Eijsden februari 2019;

  • 4.

    Dit besluit treedt in werking op 2 februari 2026.

Aanwijzingsbesluit vergunningparkeren Eijsden-Margraten

Artikel 1 Vergunningzones

Als vergunningzone, als bedoeld in artikel 2.12.1.1 van de Algemene verordening gemeente Eijsden-Margraten, zijn aangewezen:

 

  • 1.

    in de Oude kern van Eijsden, conform de in rood aangegeven arcering op de kaart ‘ Parkeervergunningzone oude kern Eijsden’ in bijlage 1:

    • a.

      1e Batsteeg;

    • b.

      2e Batsteeg;

    • c.

      3e Batsteeg;

    • d.

      Bat;

    • e.

      Diepstraat voor het weggedeelte gelegen tussen Kerkstraat en Bat;

    • f.

      Mariaplein;

    • g.

      Sint Christinastraat;

    • h.

      Spauwenstraat;

    • i.

      Spriemenstraat;

    • j.

      Trichterweg voor het weggedeelte gelegen tussen Spriemenstraat en M.L. Kingstraat;

    • k.

      Vogelzang;

    • l.

      Vroenhof voor het weggedeelte gelegen tussen Raadhuisstraat en Sint-Christinastraat.

  • 2.

    de Limburgerstraat te Cadier en Keer, conform de in rood aangegeven arcering op de kaart ‘Parkeervergunningzone Limburgerstraat Cadier en Keer’ in bijlage 1: het parkeerterrein ter hoogte van het adres Limburgerstraat 61.

Artikel 2 Tijdstippen

Voor alle vergunningzones geldt dat het parkeren op alle momenten alleen is toegestaan voor vergunninghouders.

Eijsden-Margraten, 2 december 2025

Burgemeester en wethouders van de gemeente Eijsden-Margraten,

De secretaris,

Drs. J.M.F. Kool

De burgemeester

Mr. A.P. Krijnen

Mededelingen

Tegen het besluit kan iedere belanghebbende die rechtstreeks in zijn belang is getroffen, overeenkomstig het bepaalde in artikel 7:1 juncto artikel 6:4 van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de datum van bekendmaking (= datum van publicatie) van dit besluit een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Eijsden-Margraten.

 

Tevens kan de indiener van het bezwaarschrift de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, Sector Bestuursrecht, Postbus 950, 6040 AZ Roermond verzoeken een voorziening te treffen, indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. U kunt ook digitaal verzoeken een voorziening te treffen bij de genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

 

Het ondertekende bezwaarschrift/verzoekschrift dient ten minste te bevatten:

  • a.

    naam en adres van de indiener

  • b.

    de dagtekening

  • c.

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht

  • d.

    de gronden van het bezwaar

Bijlage 1 Kaarten parkeervergunningzones

 

Parkeervergunningzone oude kern Eijsden

 

Parkeervergunningzone Limburgerstraat Cadier en Keer

Naar boven