overwegende,
dat de Graaf Florisstraat gelegen is binnen het gebied Delfshaven van de gemeente Rotterdam;
dat de Graaf Florisstraat een erftoegangsweg betreft, waarbij er een maximumsnelheid van 30 km per uur geldt;
dat aan de zuidwestzijde van de straat een gedeeltelijke afsluiting voor autoverkeer aanwezig is tussen de Heemraadssingel en de Graaf Florisstraat, waarbij autoverkeer vanaf de Graaf Florisstraat wel de Heemraadssingel in noordelijke richting kan oprijden, maar andersom niet de Graaf Florisstraat kan inrijden;
dat in de Graaf Florisstraat aan de zijde met even huisnummers haakse parkeervakken aanwezig zijn en aan de overzijde (oneven zijde) langsparkeervakken;
dat nabij de (brom-)fietsdoorsteek tussen de Graaf Florisstraat en de Heemraadssingel de straat is versmald, waardoor tegenover de haakse parkeervakken geen langsparkeervakken zijn aangebracht;
dat desondanks in de avond- en nachturen regelmatig motorvoertuigen worden geparkeerd in het versmalde gedeelte van de straat tegenover de haakse parkeervakken, hetgeen het in- en uitparkeren ernstig belemmert en in sommige gevallen onmogelijk maakt;
dat door het parkeren van motorvoertuigen langs de trottoirband tevens de toerit naar de (brom-)fietsdoorsteek bij de Heemraadssingel wordt belemmerd;
dat de verkeersveiligheid en bereikbaarheid hierdoor onvoldoende zijn gewaarborgd;
dat het om die reden wenselijk is om ter hoogte van de huisnummers 102 tot en met 106 een parkeerverbod in te stellen, zodat het in- en uitparkeren niet langer wordt gehinderd en de toegang tot de (brom-)fietsdoorsteek wordt vrijgehouden;
dat daarnaast is geconstateerd dat de verkeersborden G12a, behorende bij het verplicht (brom-)fietspad ter plaatse van de doorsteek tussen de Heemraadssingel en de Graaf Florisstraat, ontbreken;
dat het wenselijk is deze tekortkoming te herstellen en de verkeerssituatie juridisch correct te borgen;
dat met de voorgestelde verkeersmaatregelen de verkeersveiligheid en bereikbaarheid worden bevorderd.
dat de maatregel, gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (Wvw, besluit van 21 april 1994, Staatsblad (Stb.) 1994, 475, zoals nadien gewijzigd), strekt tot:
- •
het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- •
het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
- •
het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- •
het beschermen van weggebruikers en passagiers;
dat de weg onder beheer is van de gemeente Rotterdam;
dat in het kader van artikel 24 sub a. van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW, besluit van 26 juli 1990, 460, of zoals nadien gewijzigd) wel overleg heeft plaatsgevonden met de Politie, eenheid Rotterdam, waarbij de Politie positief heeft geadviseerd.
Gelet op artikel 18 aanhef en onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (Staatsblad 1994, nr. 475, zoals nadien gewijzigd), het bepaalde in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en daartoe bevoegd krachtens door het college van Burgemeester en Wethouders verleend mandaat in het Besluit mandaat, volmacht en machtiging Rotterdam 2022 (gemeenteblad 2022-187, zoals nadien gewijzigd);
Besluit:
namens het college van Burgemeester en Wethouders van Rotterdam,
Tot het instellen van een parkeerverbod in de Graaf Florisstraat ter hoogte van de huisnummers 102 tot en met 106, middels
- •
het plaatsen van het bord E01 (Parkeerverbod) zoals bedoeld in bijlage I van het RVV 1990;
Tot het instellen van een verplicht (brom-)fietspad in de Graaf Florisstraat ter hoogte van de doorsteek naar de Heemraadssingel, middels
- •
het plaatsen van de borden G12a (Fiets/bromfietspad) zoals bedoeld in bijlage I van het RVV 1990;
De directeur van Cluster Stadsbeheer wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Dit besluit wordt zowel in het Gemeenteblad als op de voor de gemeente gebruikelijke wijze gepubliceerd.