Gemeenteblad van Zwartewaterland
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Zwartewaterland | Gemeenteblad 2025, 543047 | overige overheidsinformatie |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Zwartewaterland | Gemeenteblad 2025, 543047 | overige overheidsinformatie |
Beleidsregel lokaal eigendom, zeggenschap en participatie rond opwek duurzame energie via één of meerdere zonnepark(en) of windturbine(s) gemeente Zwartewaterland 2025
De gemeenteraad van de gemeente Zwartewaterland,
Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 30 september 2025.
in het Klimaatakkoord, in de energietafel west Overijssel, voorheen de Regionale Energie Strategie West-Overijssel, en de gemeenteraad van Zwartewaterland is uitgesproken dat zeggenschap en lokaal eigendom gewenst is voor de acceptatie van de opwek van duurzame energie via zonneparken en/of windturbines (lasten en lusten lokaal);
Besluit vast te stellen de volgende beleidsregel:
Beleidsregel lokaal eigendom, zeggenschap en participatie rond opwek duurzame energie via één of meerdere zonnepark(en) of windturbine(s) gemeente Zwartewaterland 2025
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
lokaal: inwoners of organisaties zijn lokaal als die gevestigd zijn in de gemeente(n) waarin het project zich bevindt of als de inwoners of de bedrijven zich binnen 5 kilometer van het project bevinden. Deze afstand is het uitgangspunt maar mag, indien noodzakelijk voor maatwerk, met enige flexibiliteit worden toegepast. Overheden zoals gemeenten, provincie, Staatsbosbeheer en het waterschap tellen als lokaal;
eigendom: met eigendom bedoelen wij juridisch en economisch eigendom. Om onder de noemer lokaal eigendom te vallen dient een project of initiatief vanuit een lokaal collectief te worden aangegaan, zoals bijvoorbeeld een groep omwonenden of belanghebbenden. Een project in eigendom van één of enkele grondeigenaren, bedrijven of bewoners voldoet niet aan deze definitie.”;
Deze beleidsregel is van toepassing op zeggenschap én lokaal eigendom bij de grootschalige opwekking van zonne-energie en/of de grootschalige opwekking van windenergie in de gemeente Zwartewaterland en de rol van de gemeenteraad hierin.
Deze beleidsregel heeft tot doel om:
vast te leggen hoe de gemeenteraad omgaat met situaties waarin er geen gebiedsproces vanuit de bevolking tot stand komt. In dat geval kan de gemeenteraad – om de benodigde snelheid voor het realiseren van de windturbines en/of zonneparken te halen – overschakelen naar een proces waarbij lokale inwoners en partijen aan kunnen haken op een initiatief.
Artikel 4 Proces bevoegd gezag gemeente
Volgens het Provinciale Programma Energiestrategie (PPE) 2024 is in de basis de gemeenteraad bevoegd gezag bij windprojecten onder 5 MW. Daarnaast kan de provincie het bevoegd gezag in overleg en onder voorwaarden overdragen aan de gemeente. Het proces om één of meerdere windturbines en/of zonneparken in een zoekgebied te realiseren wordt als volgt vormgegeven wanneer de gemeenteraad bevoegd gezag is voor de vergunningverlening:
als de gemeenteraad bevoegd gezag is kan die, indien nodig, ervoor kiezen een gebiedsadviseur aan te stellen die inwoners, grondeigenaren, lokale energie coöperaties, en bedrijven in een aangewezen zoekgebied bij elkaar brengt. De adviseur onderzoekt samen met deze partijen of zij tot een collectief willen en kunnen komen om één of meerdere windturbines en/of zonneparken te realiseren. De adviseur zorgt voor voldoende kennis en ondersteuning om in het gebied binnen een jaar tot een besluit te komen over het wel of niet starten van een collectief project dat voldoet aan de voorwaarden in deze beleidsregel. Het streven naar 100% lokaal eigendom en acceptatie van het plan is logisch in de eerste fase;
wanneer er geen gezamenlijk collectief wordt bereikt wordt er een tender voor het gebied gestart. In de aanbesteding wordt opgeroepen plannen/projecten in te dienen, waarbij ten minste rekening gehouden moet worden met deze beleidsregel en de ruimtelijke voorwaarden. In de aanbestedingsprocedure kunnen daarnaast aanvullende voorwaarden, eisen en uitsluitingsgronden opgenomen worden;
Artikel 5 Proces bevoegd gezag provincie
Volgens het Provinciale Programma Energiestrategie (PPE) 2024 zijn in de basis bij windinitiatieven tussen 5-100 MW de Gedeputeerde Staten bevoegd gezag. Tenzij Gedeputeerde Staten in overleg en onder voorwaarden de bevoegd gezag rol heeft overgedragen aan de gemeenteraad. Het proces om één of meerdere windturbines en/of zonneparken in een zoekgebied te realiseren wordt als volgt vormgegeven wanneer Gedeputeerde Staten bevoegd gezag zijn voor vergunningverlening.
als de Gedeputeerde Staten bevoegd gezag zijn bepaalt de provincie de randvoorwaarden per gebied. De gemeente kan in een dergelijk proces in mindere mate sturen op het eigen beleid rond lokaal eigendom. Ook in dit proces is het een optie om een gebiedsadviseur aan te stellen om inwoners, grondeigenaren, lokale energie coöperaties, en bedrijven bij elkaar te brengen in een collectief en te sturen op een zo hoog mogelijk percentage lokaal eigendom zoals beschreven in artikel 4.1;
als er geen gezamenlijk collectief project wordt bereikt kunnen de initiatieven hun projecten indienen bij de gedeputeerde staten, al dan niet in concurrentie. Indien wenselijk kan de gemeenteraad één collectief selecteren, op basis van de hoogste scoring op de criteria in bijlage 1, waar zij steun aan geven. Aangezien de provincie bevoegd gezag is bestaat er geen garantie op succes voor de door de gemeenteraad gekozen collectieven. Deze steun kan bijvoorbeeld procesondersteuning of financiële ondersteuning zijn. Hierbij bestaat de optie dat meerdere collectieven, op basis van hun projectplan, in aanmerking komen voor steun op basis van de criteria in bijlage 1. Dan kan het onvermijdelijk zijn om meerdere initiatieven te steunen.
Artikel 6 Proceskosten van collectieven
Om lokaal eigendom aan te moedigen kan de gemeente er voor kiezen één enkel collectief initiatief in het gebied financieel te steunen. Dit kan in verschillende vormen. Of en welk initiatief financieel wordt ondersteund wordt bepaald op basis van het toetsingskader in bijlage 1.
Artikel 7 Planologische medewerking
De gemeenteraad verleent planologische medewerking aan een project onder de volgende voorwaarden:
De gemeenteraad werkt uitsluitend mee aan projecten waarbij grootschalig duurzame energie wordt opgewekt via zonneparken of via windturbines, wanneer ten minste 50% maar bij voorkeur 75% - 100% lokaal eigendom is. Als dit niet is gelukt wil de gemeenteraad in ieder geval de volgende inspanning zien:
Artikel 9 Participatie en vergoedingen
Bij de beoordeling van een project voor windturbine(s) of zonnepark(en), betrekt de gemeenteraad alleen projectvoorstellen met een financieel participatieplan dat een beschrijving geeft van de manier waarop in het project onderstaande doelen ingevuld worden.
de opbrengsten van een windturbinepark of zonnepark wordt verdeeld volgens een verdeelsleutel: door een coöperatieve of sociale grondaanpak voor de directe omgeving van de windturbine of het zonnepark wordt de grondvergoeding billijk en rechtvaardig verdeeld. Dit betekent dat de verdeelsleutel door de direct omgeving (grondeigenaren en bewoners) transparant en gemeenschappelijk wordt vastgesteld. De verdeelsleutel wordt voorafgaand aan de exacte locatie van de windturbines of zonnepanelen bepaald. Onderdeel van deze verdeelsleutel is;
alle inwoners uit de gemeente en binnen een straal van 5 kilometer afstand van waar het project gerealiseerd wordt kunnen financieel deelnemen en daarvoor een zeker rendement ontvangen. Deze afstand is het uitgangspunt maar mag, indien noodzakelijk voor maatwerk, met enige flexibiliteit worden toegepast. Dit rendement moet hoog genoeg zijn om voor inwoners aantrekkelijk te zijn;
bij de opbrengsten van windturbines wordt een gebiedsfonds ingesteld. De afdracht naar dit fonds bedraagt €1/MWh opgewekt vermogen. Dit bedrag kan verlaagd worden naar €0,50/MWh als er sprake is van een hoge mate van coöperatievorming. Dit ten behoeve van projecten die bijdragen aan de sociaal-maatschappelijke ontwikkeling van het gebied. Wie het gebiedsfonds beheert, en onder welke voorwaarden, wordt met buurgemeenten in breder verband bepaald;
de compensatie voor de directe omgeving binnen 1500 meter van een turbine of 500 meter van een zonnepark. Deze afstand is het uitgangspunt maar mag, indien noodzakelijk voor maatwerk, met enige flexibiliteit worden toegepast. De straal waarbinnen compensatie wordt gegeven en de hoogte van de compensatie wordt bepaald doormiddel van participatie.
Bij de beoordeling van een project moet er een ondernemingsplan worden aangeboden dat ten minste bestaat uit:
De inhoud van deze beleidsregel wordt na twee jaar geëvalueerd. Afhankelijk van de ontwikkelingen rond grootschalige opwek kan het beleid bijgewerkt worden of kan er over twee jaar weer geëvalueerd worden.
Artikel 12 Intrekking oude beleidsregel
Gelijktijdig met de inwerkingtreding van deze beleidsregel wordt de “Beleidsregel zeggenschap en lokaal eigendom opwek duurzame energie via één of meerdere zonnepark(en) of windmolen(s) gemeente Zwartewaterland 2022” ingetrokken.
Artikel 13 Inwerkingtreding en citeertitel
Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.
Onderstaande tabel geeft in de eerste kolom de voorwaarden zoals die in het beleid staan. Op basis van deze tabel kunnen verschillende initiatieven worden gescoord. De gemeente verleent in een zoekgebied medewerking aan slechts één samenhangend projectvoorstel (art. 7 lid B). In de tabel staat wat minimaal in het projectvoorstel moet staan. Voorwaarde 1 is een verplichting. Voorwaarden 3 t/m 5 worden gescoord, we hanteren per voorwaarde de volgende scoresystematiek:
Een projectvoorstel moet voor alle voorwaarden minimaal voldoende, maar liever goed scoren. Bij een onvoldoende moet de initiatiefnemer het voorstel verbeteren, anders wordt het projectvoorstel niet gehonoreerd. Voor voorwaarde 2 geld: hoe hoger het lokaal eigendom hoe beter.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-543047.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.