Gemeente Beuningen – Verkeersbesluit correcties voetgangersgebied centrum Beuningen

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Beuningen;

 

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW).

 

Artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap.

 

Het vigerende Delegatie- en Mandaatregister, waarin de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 is gemandateerd aan de manager van afdeling Beleid en Ontwikkeling.

 

Artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, uit oogpunt van:

  • Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • Het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

  • Het in stand houden van de weg en waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

 

Overwegende dat:

Op grond van artikel 15 van de wegenverkeerswet 1994 de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit.

Is het gewenst om:

een tweetal aanpassingen door te voeren in het voetgangersgebied van het centrum van Beuningen. Enerzijds gaat het om een correctie van de venstertijden waarop geladen en gelost mag worden met voertuigen, om dit beter in overeenstemming te krijgen met de winkeltijdenverordening. Anderzijds gaat het om het pad van de overdekte winkelpassage (50 meter lengte) aan te duiden als voetpad, zodat hinder en gevaar van (elektrische) fietsers ingeperkt wordt.

 

Motivering

Correctie venstertijden laden en lossen in voetgangerszone

Bij het in 2010 omvormen van de geslotenverklaringszone naar de huidige voetgangerszone, zijn de venstertijden voor toegang naar het gebied aangepast van 6-11 uur naar 7-11 uur. Dit in overleg met de ondernemersvereniging. Er is echter niet stil gestaan bij de dagen waarop de venstertijden gelden. Op zondagen is er namelijk via de winkeltijdenwet & lokale winkeltijdenverordening geen mogelijkheid om in de voetgangerszone te laden en lossen. Om onduidelijkheden voor bezoekers, leveranciers en ondernemers weg te nemen, passen we de onderborden van de toegangswegen naar de voetgangerszone hierop aan. De regelingen zijn dan beter met elkaar in overeenstemming.

Voetpad in overdekte winkelpassage

Waar in vergelijkbare overdekte winkelpassages in Nederland vaak allerlei regels gelden (niet: fietsen, skeeleren, eten & drinken, geen honden, etc.), is in de passage in Beuningen geen enkele beperking van kracht, anders dan de APV en de bestaande ingestelde voetgangerszone op grotere schaal, waarin fietsers wel zijn toegestaan (en snorfietsers en bromfietsers niet). Om de volgende redenen is het gewenst om deze overdekte passage nu aan te duiden als voetpad:

  • 1.

    Het gebied voelt aan als een ‘huiskamer’, is overdekt en er zijn diverse winkelingangen en terras- en winkelwaaropstellingen. Winkelend publiek verwacht in eerste instantie niet dat hier ook (elektrische) fietsen langskomen, wat gevaarzetting geeft;

  • 2.

    Bij de toegangen is er beperkt zicht op het winkelend publiek. Bovendien gaat door een verbouwing binnenkort één toegang verder versmald worden, waardoor voetgangers met fietsers in de knel kunnen komen. Hier fietsers blijven toestaan levert gevaar op en zal het winkelcomfort van bezoekers verder aantasten;

  • 3.

    Er is een toename in elektrische fietsen en grotere elektrische fietsen, zoals fatbikes. Dit heeft in de loop der jaren steeds meer overlast gegeven voor winkelend publiek in de overdekte winkelpassage. Meldingen hierover zijn bekend bij de gemeente;

  • 4.

    Het comfort van fietsende bezoekers om de fiets mee te nemen van winkel naar winkel in het centrum van Beuningen blijft behouden. Omdat het slechts om een afstand van 50 meter gaat, is dit goed beloopbaar met de fiets in de hand en kan dit aan bezoekers ook een rustmoment geven.

Met dit besluit worden de regimes ingesteld, zoals weergegeven op de bij dit besluit behorende kaartbijlagen.

 

Belangenafweging

Met de Stichting Centrum Management Beuningen is overleg gevoerd over de maatregelen, alsook met de terreinbeheerder van de winkelpassage. Er zijn voor zover bekend geen bezwaren hiertegen of belanghebbenden die onevenredig worden benadeeld door het instellen van deze verkeersmaatregelen. Met de maatregelen perken we hinder/gevaar voor het fiets- en wandelverkeer in het centrum van Beuningen verder in.

 

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid. Dit conform het Aanwijzingsbesluit 24 BABW eenheid Oost-Nederland.

BESLUIT

Op grond van voorstaande overwegingen, motivering en belangenafweging besluit het college van burgemeester en wethouders tot:

  • 1.

    het in de overdekte winkelpassage van Beuningen instellen van een voetpad, zodat fietsen daar niet meer is toegestaan (50 meter lengte, voor de adressen Julianaplein 2a t/m 22b). Dit door plaatsing van verkeersborden model G7 met optioneel tekstonderbord ‘fietsers afstappen’ uit bijlage I van het RVV 1990;

  • 2.

    het op de onderborden van de voertuigtoegangen van de bestaande voetgangerszone in centrum Beuningen toevoegen van de tekst ‘ma t/m za’ voor de venstertijden van het laden en lossen ter plaatse, zodat dit beter in overeenstemming is met de toegestane laad- en lostijden uit de vigerende Winkeltijdenverordening gemeente Beuningen 2019.

Te bepalen dat de in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen worden uitgevoerd, zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende kaart;

Te bepalen dat met het van kracht worden van dit besluit andere verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied komen te vervallen, als die met dit besluit in strijd zijn, of hiermee niet in overeenstemming zijn;

Te bepalen dat de bekendmaking van dit verkeersbesluit gebeurt door plaatsing van het besluit in het Gemeenteblad.

Met vriendelijke groet,

namens burgemeester en wethouders

Björna Peeters

Manager Beleid en Ontwikkeling

 

 

 

Bezwaar

Voor degene die een bijzonder belang heeft bij dit besluit, is het mogelijk om bezwaar in te dienen. U kunt een bezwaarschrift sturen aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beuningen, Postbus 14, 6640 AA Beuningen. Het indienen van bezwaar schorst de werking van dit verkeersbesluit niet.

 

Zorg ervoor dat u het bezwaarschrift verstuurt binnen zes weken na de dag waarop dit verkeersbesluit is gepubliceerd. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer behandelen omdat het te laat binnen is. In het bezwaarschrift zet u:

  • uw naam, adres, datum en handtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt (u kunt bijvoorbeeld een kopie meesturen);

  • de reden waarom u bezwaar maakt.

Voorlopige voorziening

Tijdens de bezwaarprocedure geldt de genomen beslissing. Als u wilt dat de beslissing niet direct in werking treedt, kunt u om een voorlopige voorziening vragen bij de rechtbank. Dat is een voorlopige beslissing om een bepaalde handeling uit te stellen of juist door te laten gaan. Dit kan alleen als u al een bezwaarschrift heeft ingediend.

Een voorlopige voorziening vraagt u aan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Arnhem, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM te Arnhem. Voor het aanvragen van een voorlopige voorziening moet u wel een bijdrage betalen (griffierechten).

Verspreiding

Dit verkeersbesluit met bijbehorende stukken is alleen digitaal te raadplegen via de bekendmaking van het gemeenteblad en ligt niet als papieren versie ter inzage. Afschriften van dit verkeersbesluit zijn verzonden aan:

  • Politie Gelderland-Zuid, district Tweestromenland

  • Stichting Centrum Management Beuningen (SCMB)

  • VvE

Naar boven