Gemeente Son en Breugel - Verkeersbesluit kentekengebonden gehandicaptenparkeerplaats - Burgemeester Steinweghof te Son en Breugel.

Bevoegdheidsgrondslag:

De beleidsmedewerker Verkeer is bevoegd om verkeersbesluiten te ondertekenen op basis van het mandaatregister Son en Breugel, waarin de bevoegdheid van het college wordt gemandateerd aan de beleidsmedewerker van team Projecten Uitvoering Beheer en Beleid. Het college heeft deze bevoegdheid gekregen in artikel 18 eerste lid van de wegenverkeerswet 1994. Dit verkeersbesluit bevat alleen wegen onder beheer van de gemeente Son en Breugel.

Grondslag voor het besluit:

Op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 moet er een verkeersbesluit genomen worden voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer moet het verkeersbesluit vermelden welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. Overige relevante wetgeving waarmee rekening is gehouden in dit besluit:

  • De algemene wet bestuursrecht (AWB),

  • De wegenverkeerswet 1994 (WVW’94),

  • Het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV’90),

  • Het besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW),

  • De uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens.

Inleiding

De gemeente ontving een aanvraag voor een kenteken gebonden gehandicaptenparkeerplaats. De aanvrager voldoet aan de eisen in het beleid, daarom neemt de gemeente nu het besluit tot het aanleggen van een kentekengebonden gehandicaptenparkeerplaats. Het linker parkeervak van de 5 parkeervakken tussen Burgemeester Steinweghof 7 en 9.

Motivering

De aanvrager heeft een gehandicaptenparkeerkaart en heeft dus niet de mogelijkheid om langere afstanden te lopen. Daarnaast gebruikt de aanvrager een rollator, waardoor de aanvrager ruimte naast het voertuig nodig heeft om goed uit te kunnen stappen. In de omgeving van de woning van de aanvrager is maar 1 parkeervak die voldoende ruimte biedt door het naastgelegen trottoir. Als daar iemand anders parkeert, dan heeft de aanvrager niet de mogelijkheid om thuis te komen. Op basis van art. 2 lid 1d WVW’94 Het waarborgen van de vrijheid van het verkeer in dit geval in het bijzonder de vrijheid van de aanvrager is het belangrijk om een parkeervak te reserveren voor de aanvrager.

Andere belangen die in deze omgeving spelen zijn het belang van de andere bewoners om in de omgeving van hun woning te kunnen parkeren. Door het aanwijzen van deze parkeerplek stijgt de parkeerdruk in de omgeving omdat andere voertuigen niet meer van deze plek gebruik kunnen maken op het moment dat de aanvrager niet thuis is. In de belangenafweging is dit algemene parkeerbelang van ondergeschikt belang. De overige bewoners zijn immers wel in staat om langere afstanden te lopen en kunnen dus ook in de omliggende woonstraten een parkeerplek vinden.

Overig

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is Politie geïnformeerd en deze is akkoord met de voorgestelde maatregel.

Gelet op artikel 26 van het BABW wordt dit besluit bekendgemaakt door publicatie in het gemeenteblad, deze is voor een ieder in te zien op de website zoek.officielebekendmakingen.nl.

Besluiten:

  • 1.

    Het linker parkeervak tussen Burgemeester Steinhofweg 7 en 9 aan te wijzen als een kentekengebonden gehandicaptenparkeerplaats, zoals visueel gemaakt op bijlage 1 bij dit besluit.

  • 2.

    Dit aan te duiden met het bord E6 bijlage 1 RVV'90 en onderbord met kenteken.

  • 3.

    Dit bord te plaatsen nadat de bezwaartermijn is afgerond.

Met vriendelijke groet,

Namens Burgemeester en wethouders,

Janneke Schoonen

Deze brief is digitaal ondertekend en daarom niet voorzien van een fysieke handtekening.

Bent u het niet eens met dit besluit?

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in Gemeenteblad bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Son en Breugel, Postbus 8, 5690 AA Son en Breugel. U kunt uw bezwaarschrift ook afgeven in het gemeentehuis of digitaal indienen via onze website met DigiD.

Als u een bezwaarschrift stuurt, kunt u ook een voorlopige voorziening aanvragen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, Postbus 90125, 5200 MA te ’s-Hertogenbosch. U kunt uw voorlopige voorziening digitaal aanvragen op de website www.rechtspraak.nl.

Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten:

  • de handtekening van de indiener;

  • de dagtekening / datum van ondertekening;

  • de naam en het adres van de indiener;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar gericht is;

  • de gronden van bezwaar (of de reden waarom u het niet eens bent met het besluit en de onderbouwing waarom u belanghebbende bent bij dit besluit)

 

Bijlage 1 situatieschets:

 

Naar boven