overwegende,
dat de Oranjeboomstraat gelegen in het gebied Feijenoord van de gemeente Rotterdam;
dat de Oranjeboomstraat een erftoegangsweg betreft, waarbij er een maximumsnelheid van 30 km per uur geldt;
dat de Oranjeboomstraat een 1x1 rijbaan betreft met een verbrede middenberm met aan beide zijden voorzien van langsparkeervakken;
dat ter hoogte van Station Zuid een voetgangersoversteekplaats is gelegen, maar dat deze niet is voorzien van zebramarkering waardoor bestuurders voetgangers niet voor hoeven laten gaan;
dat uit observaties en meldingen blijkt dat ter hoogte van Station Zuid vele voetgangers de rijbaan oversteken, hetgeen leidt tot potentiële verkeersonveilige situaties;
dat vanuit de omgeving een langlopende behoefte is geuit om de verkeersveiligheid voor voetgangers te verbeteren door middel van het aanbrengen van een zebramarkering;
dat het vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid, doorstroming en het bevorderen van voetgangersvriendelijkheid gewenst is om een zebramarkering voor voetgangers aan te brengen op de voetgangersoversteek ter hoogte van Station Zuid;
dat de maatregel, gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (Wvw, besluit van 21 april 1994, Staatsblad (Stb.) 1994, 475, zoals nadien gewijzigd), strekt tot:
- •
het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- •
het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
- •
het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- •
het beschermen van weggebruikers en passagiers;
dat de weg onder beheer is van de gemeente Rotterdam;
dat in het kader van artikel 24 sub a. van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW, besluit van 26 juli 1990, 460, of zoals nadien gewijzigd) overleg heeft plaatsgevonden met de Politie, eenheid Rotterdam, waarbij vanuit de Politie aangegeven wordt om vanuit het oogpunt van uniformiteit de richtlijnen en gedachtestroom van het CROW te volgen, inhoudende om geen voorzieningen te plaatsen die het oversteken stimuleren of beperken op 30 kilometerwegen;
dat het beleid van gemeente Rotterdam is om ten aanzien van deze richtlijn van het CROW ruimte te bieden om met een deugdelijke motivatie af te wijken van de richtlijn;
dat geconstateerd is dat, door de ligging direct naast NS Station Zuid, er de gehele dag veel oversteekbewegingen van voetgangers op dit gedeelte van de Oranjeboomstraat plaatsvinden;
dat de combinatie met relatief veel gemotoriseerd verkeer maakt dat er onvoldoende hiaten zijn om veilig en verantwoord over te kunnen steken, zeker voor de voetgangers welke minder goed ter been zijn;
dat het zicht op de oversteek goed is;
dat bovenstaande overwegingen voldoende aanleiding geven om af te wijken van de richtlijn van het CROW om op 30 kilometerwegen geen voorzieningen te plaatsen die het oversteken stimuleren of beperken op 30 kilometerwegen.
Gelet op artikel 18 aanhef en onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (Staatsblad 1994, nr. 475, zoals nadien gewijzigd), het bepaalde in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en daartoe bevoegd krachtens door het college van Burgemeester en Wethouders verleend mandaat in het Besluit mandaat, volmacht en machtiging Rotterdam 2022 (gemeenteblad 2022-187, zoals nadien gewijzigd);
Besluit:
namens het college van Burgemeester en Wethouders van Rotterdam,
Tot het instellen van een twee voetgangersoversteekplaatsen (zebramarkering) in de Oranjeboomstraat ter hoogte van het Rose-Spoorstraat, middels
- •
het aanbrengen van zebramarkering voorzien van de borden L02 zoals bedoeld in artikel 49 lid 2 van het RVV 1990;
De directeur van Cluster Stadsbeheer wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Dit besluit wordt zowel in het Gemeenteblad als op de voor de gemeente gebruikelijke wijze gepubliceerd.