VERKEERSBESLUIT – Tijdelijke geslotenverklaring Goorkes te Valkenswaard

 

Het college van burgemeester en wethouders van Valkenswaard:

 

Gelet op

  • het vigerende Mandaatbesluit en -register;

  • de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer (BABW);

  • de Algemene wet Bestuursrecht (Awb).

     

Overwegende

  • dat het betreffende openbaar gebied in eigendom en beheer is van de gemeente Valkenswaard;

  • dat de gemeente Valkenswaard op 2 september 2024 (gepubliceerd 17 oktober 2024) een verkeersbesluit heeft genomen om een geslotenverklaring voor motorvoertuigen met uitzondering van landbouwvoertuigen in te stellen op de Goorkes te Valkenswaard, middels plaatsing van bord C12 (gesloten voor alle motorvoertuigen) met onderbord OB55 (uitgezond tractoren) volgens bijlage I van het RVV 1990;

  • dat de gemeente Valkenswaard in datzelfde verkeersbesluit heeft besloten om een onverplicht fietspad in te stellen aan de Goorkes te Valkenswaard, middels plaatsing van het bord G13 (onverplicht fietspad), bij het te realiseren onverplicht fietspad, volgens bijlage I van het RVV 1990;

  • dat op het genoemde verkeersbesluit 9 bezwaren zijn binnengekomen van buurtbewoners en bedrijfseigenaren die de Goorkes gebruiken, perceeleigenaren en gebruikers van percelen aan de Goorkes, danwel een zijweg van de Goorkes met de Goorkes als toegangsweg;

  • dat de gemeente een verweerschrift heeft opgesteld naar aanleiding van de gemaakte bezwaren op het verkeersbesluit;

  • dat de bezwaren en het verweerschrift zijn besproken en alle partijen zijn gehoord tijdens een hoorzitting door de bezwarencommissie van de A2 samenwerking op 21 januari 2025;

  • dat de bezwarencommissie naar aanleiding van deze hoorzitting een advies heeft uitgebracht op 14 februari 2025;

  • dat de bezwarencommissie in haar advies heeft geoordeeld dat het college onvoldoende heeft gemotiveerd en onvoldoende inzichtelijk heeft gemaakt dat het verkeersbesluit de belangen op het gebied van verkeersveiligheid dient en het tegengaan van niet lokaal verkeer (sluipverkeer) onvoldoende is meegenomen in het verkeersbesluit;

  • dat de bezwarencommissie eveneens heeft geoordeeld dat de belangen van de belanghebbenden (bezwaarmakers) onvoldoende zijn afgewogen bij het verkeersbesluit;

  • dat zowel door de bezwaarmakers (in bezwaren en ter zitting) als door de bezwarencommissie (ter zitting en in haar advies) de suggestie is gedaan om met ontheffingen te werken voor belanghebbenden, zodat zij toegang tot de Goorkes en hun aangrenzende percelen behouden;

  • dat de bezwarencommissie het college derhalve adviseert om een nieuwe beoordeling te maken en het bestreden verkeersbesluit te herroepen danwel het verkeersbesluit aan te passen met een andere motivering;

  • dat de gemeente Valkenswaard het advies uitvoerig bestudeerd heeft en heeft gekeken hoe het verkeersbesluit aangepast kan worden, waarbij zij een brede belangenafweging maakt en zich beseft dat er zowel voor het bestreden besluit als voor het toekomstige besluit voor- en tegenstanders zullen zijn;

  • dat de gemeente Valkenswaard contact heeft gezocht met de bezwaarmakers en de voorgestelde wijzigingen in het verkeersbesluit heeft besproken;

  • dat de gemeente Valkenswaard de bepalingen die betrekking hebben op het cultuurhistorisch zandpad en het instellen van een fietspad in het eerdere verkeersbesluit wil laten vervallen, omdat het verkeersbesluit vooral zaken moet regelen op het gebied van verkeersveiligheid en het fietspad alleen smal en in één richting inpasbaar was, waardoor de gemeente hier onvoldoende meerwaarde in ziet;

  • dat de gemeente de uitzonderingsgrond (landbouwverkeer) voor de geslotenverklaring van de Goorkes wil uitbreiden met als extra uitzondering ontheffinghouders;

  • dat daarmee het verkeersbesluit zodanig wijzigt dat er een nieuw verkeersbesluit nodig is;

  • dat de gemeente Valkenswaard derhalve besluit om het eerdere verkeersbesluit van 2 september 2024 in te trekken en met onderstaande, nieuwe motivering komt;

  • dat in de afgelopen jaren de Dommelseweg in Valkenswaard in fases is heringericht, wat in april 2025 is afgerond;

  • dat op 22 april 2025 de werkzaamheden voor het project “Valkenswaardse Poort” zijn gestart, waarbij de Luikerweg in fases wordt heringericht;

  • dat de centrumruit in Valkenswaard bestaat uit de route Luikerweg-Zuidelijke Randweg-Europalaan-Geenhovensedreef-Nieuwe Waalreseweg-Dommelseweg;

  • dat het doorgaande verkeer van de Luikerweg naar de Dommelseweg, onderdeel van de centrumruit in Valkenswaard, tijdelijk niet mogelijk is door de herinrichtingswerkzaamheden voor het project “Valkenswaardse Poort”;

  • dat er ten gevolge van de werkzaamheden niet lokaal verkeer haar weg zoekt over de Goorkes en de Kromstraat om toch vanuit de Luikerweg naar de Dommelseweg te rijden en vice versa;

  • dat uit contacten met de politie is gebleken dat zij meerdere waarschuwingen hebben gegeven en verschillende processen-verbaal hebben opgemaakt vanwege het negeren van de bestaande geslotenverklaring op de Kromstraat;

  • dat de gemeentelijke bevoegde opsporingsambtenaren (boa’s) eveneens meerdere personen hebben gewaarschuwd toen zij de Kromstraat in wilden rijden (waar een bestaande geslotenverklaring geldt);

  • dat het ontstane niet lokale verkeer overlast voor buurtbewoners met zich meebrengt (o.a. overlast van stof, schade aan het onverharde pad) en daarom als onwenselijk wordt ervaren;

  • dat het zuidelijke deel van de Kromstraat vanaf de Luikerweg is vormgegeven als fietspad, uitgezonderd landbouwverkeer en ontheffinghouders;

  • dat deze fietsverbinding veelvuldig wordt gebruikt door zowel dagelijks fietsverkeer als recreatief fietsverkeer. Zo loopt de regionale fietsroute “Dommelpad” over dit traject, en is het onderdeel van het regionale fietsknooppunten netwerk;

  • dat ook om deze reden extra gemotoriseerd verkeer onwenselijk is vanwege de verkeersveiligheid;

  • dat in het Mobiliteitsplan 2023 van de gemeente Valkenswaard een wegcategorisering is opgenomen, waarbij de Goorkes valt onder de categorie ‘erftoegangsweg’ met een maximumsnelheid van 30km/u (ETW30) waarbij wordt aangegeven:“Deze wegen maken onderdeel uit van de verblijfsruimte. De auto is hier te gast en langzaam verkeer krijgt hier de prioriteit. Deze wegen zijn herkenbaar door de aanwezigheid van snelheidsremmende maatregelen”;

  • dat een route via centrumruit langer is dan via de Goorkes, maar dat de centrumruit juist is aangewezen in het Mobiliteitsplan om grotere verkeersstromen af te wikkelen;

  • dat ondanks de bestaande geslotenverklaring op de Kromstraat ter hoogte van de rotonde Luikerweg, deze geslotenverklaring toch genegeerd wordt door gemotoriseerd verkeer, gezien de controles die de politie op de Kromstraat heeft gehouden en de boetes die zij daarbij meerdere malen heeft uitgedeeld en de waarschuwingen die de politie toen heeft afgegeven;

  • dat het daarom gewenst is om de Goorkes tijdelijk af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer om niet lokaal verkeer te weren;

  • dat de Goorkes toegang biedt tot landbouwpercelen, bedrijven en volkstuintjes;

  • dat er daarom een uitzondering gemaakt dient te worden voor landbouwvoertuigen en andere ontheffinghouders (bedrijven, volkstuintjes, woningen) zodat zij toegang tot de percelen in het gebied behouden;

  • dat om toegang tot de Aldi te behouden, de geslotenverklaring op de Goorkes ingesteld wordt na de ingang van het parkeerterrein van de Aldi;

  • dat de geslotenverklaring voor Goorkes tijdelijk van aard is en na afloop van de werkzaamheden voor het project “Valkenswaardse Poort” komt te vervallen, met als uiterste einddatum 31 december 2026 en zoveel eerder als de werkzaamheden aan de Luikerweg zijn afgerond;

  • dat de gemeente contact heeft gezocht met alle perceeleigenaren (zoals in de bijlage vermeld) voor zover die bij de gemeente bekend waren en hen in de gelegenheid heeft gesteld om vóór publicatie van het verkeersbesluit en het afgeven van de ontheffingen op de plannen te reageren danwel vragen te stellen;

  • dat deze vragen en opmerkingen geen aanleiding hebben gegeven tot wijziging van het verkeersbesluit danwel de ontheffingen;

  • dat er advies is ingewonnen bij de Politie Oost-Brabant.

     

Belangen van het verkeersbesluit

De volgende van de in artikel 2, eerste lid, van de in de WVW genoemde belangen liggen aan dit verkeersbesluit ten grondslag:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

     

Besluit

  • -

    het verkeersbesluit “Geslotenverklaring gemotoriseerd verkeer uitgezonderd landbouwvoertuigen de Goorkes te Valkenswaard” van 2 september 2024 (publicatie: 17 oktober 2024) in te trekken;

  • -

    het instellen van een tijdelijke geslotenverklaring tot uiterlijk 31 december 2026 (en zoveel eerder als de werkzaamheden aan de Luikerweg zijn voltooid) voor motorvoertuigen met uitzondering van landbouwvoertuigen en ontheffinghouders op de Goorkes te Valkenswaard, middels plaatsing van bord C12 (gesloten voor alle motorvoertuigen) met onderbord OB55 (uitgezonderd tractoren) en een onderbord “uitgezonderd ontheffinghouders”, volgens bijlage I van het RVV 1990;

  • -

    het geven van ontheffingen op grond van artikel 87 van het RVV voor artikel 62 inzake de geslotenverklaring van de Goorkes, voor perceeleigenaren/-gebruikers van aangrenzende percelen, zoals aangegeven op de kaart in de bijlage.

Een en ander zoals weergegeven op bijgevoegde bebordingstekening.

 

Valkenswaard, 09-12-2025

Namens burgemeester en wethouders van de gemeente Valkenswaard,

 

T. Vermue,

teammanager afdeling RB.

 

Bezwaar

Tegen dit besluit kan door belanghebbenden binnen zes weken na de dag waarop deze zijn gepubliceerd een gemotiveerd bezwaarschrift worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders, postbus 10100, 5550 GA te Valkenswaard. U kunt het bezwaarschrift ook digitaal indienen. Ga hiervoor naar www.valkenswaard.nl/bezwaar. Voor het digitaal indienen van een bezwaarschrift moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD).

Het indienen van een bezwaarschrift betekent niet dat de werking van een besluit wordt uitgesteld. Belanghebbenden die een bezwaarschrift indienen kunnen de Voorzieningenrechter van de rechtbank Oost-Brabant, team Bestuursrecht, Postbus 90125, 600 MA te 's-Hertogenbosch verzoeken een voorlopige voorziening te treffen. U kunt overigens het beroep- en verzoekschrift ook digitaal indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD).

 

Naar boven