Instellen taxistandplaats Zuiderzeeboulevard

Reg.nummer.: 02430000224179 / 02430000774771

 

Burgemeester en wethouders van Harderwijk zijn op grond van artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd om verkeersbesluiten te nemen.

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

De Zuiderzeeboulevard is een straat in de binnenstad van Harderwijk. De straat is aangeduid en ingericht als (doodlopende) weg.

De Strandboulevard ligt eveneens in de binnenstad van Harderwijk. Deze weg is aangeduid als voetgangersgebied waar fietsen is toegestaan. Tijdens venstertijden is laden en lossen ook toegestaan. In de winterperiode is de Strandboulevard tijdelijk opengesteld voor alle verkeer.

In 1993 is een verkeersbesluit genomen voor het instellen van een taxistandplaats aan de Strandboulevard-West nabij de Buiten de Bruggepoort. Deze taxistandplaats heeft gefunctioneerd tot 2017, toen de Strandboulevard werd heringericht. Omdat de boulevard autoluw werd ingericht en een gedeelte van het jaar fysiek is afgesloten voor gemotoriseerd verkeer is de taxistandplaats fysiek verwijderd. In het verkeersbesluit dat betrekking heeft op de herinrichting van de Strandboulevard (Staatscourant 22 maart 2017, nummer 16079) is overigens niet besloten dat de taxistandplaats aan de Strandboulevard-West opgeheven zou worden. De bebording is echter wel fysiek verwijderd.

Op dit moment is de Strandboulevard elke zaterdag en zondag, en verder de volledige periode van 1 april tot 1 november, afgesloten voor alle verkeer. Fietsen is wel toegestaan. Op maandag tot en met zaterdag tussen 6 en 11 uur gelden venstertijden, waarop bevoorradingsverkeer toegestaan is.

Omdat de locatie van de voormalige taxistandplaats aan de Strandboulevard-West gedurende bovengenoemde perioden niet bereikt kan worden, zijn taxi’s aangewezen op alternatieve locaties.

In 2023 zijn afspraken gemaakt rondom het brengen en halen van uitgaanspubliek door taxi’s. Om kroegbezoek te faciliteren mogen taxi’s bezoekers, alleen op basis van een ritreservering, wegbrengen/ophalen op het Kerkplein. In het kader van openbare orde en veiligheid is de afspraak hier op uitgaansnachten, tussen 03.00 uur en 04.30 uur, het voor taxivoertuigen wél toe te staan om hier ook uitgaanspubliek zonder ritreservering op te vangen. Hierdoor wordt de stroom aan uitgaanspubliek rond sluitingstijd van de horeca snel gefaciliteerd. Eventuele overlast die de uitstroomgroep met zich meebrengt (schreeuwen, zingen, wildplassen, ruzie zoeken e.d.) wordt hiermee zo klein mogelijk gehouden en escalaties zo veel als mogelijk beperkt. Dat geldt ook voor eventuele (geluids)overlast voor omwonenden.

In de praktijk blijkt bovenstaande situatie niet goed te werken en wordt door verschillende doelgroepen aanhoudende en toenemende overlast ervaren van taxi’s bij deze opstelplek. Concreet gaat het om de volgende zaken:

- Geluidsoverlast: Taxi’s staan met meerdere voertuigen bij de opstelplaats en laten daarbij regelmatig de motoren draaien. Bovendien verblijven de chauffeurs veelvuldig buiten hun voertuigen en voeren daar onderling gesprekken, wat met name in de avond- en nachtelijke uren voor hinderlijke geluidsproductie zorgt.

- Stankoverlast: Door het langdurig stationair draaien van de motoren worden bewoners geconfronteerd met hinderlijke uitlaatgassen en onwenselijk geluid, wat als erg storend wordt ervaren.

- Verkeershinder: De taxi’s nemen niet alleen de opstelplaats in, maar staan ook deels in bochten, op kruisingsvlakken, op plaatsen waar een stopverbod geldt en nabij andere parkeervakken. Dit belemmert de doorstroming van het verkeer en kan dit leiden tot gevaarlijke verkeerssituaties.

- Belemmering van cameratoezicht: Door de positie van de voertuigen en de koplampen die direct in de camera’s schijnen, wordt het zicht van het cameratoezicht aanzienlijk beperkt. In sommige gevallen is het zelfs niet mogelijk om beeld te krijgen van camera’s in het centrum door verblinding van koplampen.

Gezien de aanhoudende klachten, de impact op de leefbaarheid en veiligheid in dit deel van het centrum en de wens van zowel politie, de projectgroep Kwaliteitsmeter Veilig Uitgaan (hierna KVU) als de bewoners van het Kerkplein en directe omgeving, is de situatie opnieuw beoordeeld en gezocht naar een alternatieve locatie.

Vanuit de politie en de KVU is het nadrukkelijke en dringend advies de opstelplek voor taxi’s terug te brengen naar de boulevard. Deze locatie heeft jarenlang goed gefunctioneerd. Ook zal met de verplaatsing naar de boulevard de bereikbaarheid voor de hulpdiensten op het Kerkplein significant verbeteren. Bovendien voert de gemeente beleid om de binnenstad autoluw te maken. Deze locatie is gelegen aan de rand van de binnenstad en daarmee meer geschikt dan het Kerkplein wat in het hart van de binnenstad ligt. De locatie ligt bovendien ook relatief dicht bij het uitgaansgebied, waardoor de loopafstand voor uitgaanspubliek kort is.

Overwogen is welke locatie aan de boulevard het meest geschikt is. De oude locatie aan de Strandboulevard-West is niet meer bereikbaar voor taxi’s, omdat de Strandboulevard in 2017 is aangewezen als voetgangersgebied. Het is mogelijk taxi’s gedurende bepaalde tijden toegang te geven tot het voetgangersgebied. Gebleken is echter dat dit op weerstand stuit bij diverse omwonenden en belanghebbenden.

Aan het eind van de Zuiderzeeboulevard zijn zes gehandicaptenparkeerplaatsen aanwezig. Deze worden hoofdzakelijk overdags gebruikt door bezoekers van de boulevard en/of het Dolfinarium. Het is dus mogelijk deze gehandicaptenparkeerplaatsen een dubbelfunctie te geven. Door deze plekken te voorzien van het bord E5 (taxistandplaats) met onderbord ‘'s nachts 0-5 uur’ mag deze doelgroep hier ook gebruik van maken. Gedurende die tijden mogen deze voertuigen hier staan om passagiers in en uit te laten stappen. Deze locatiekeuze is tot stand gekomen in overleg met enkele buurtbewoners, boulevardondernemers, de politie en Koninklijk Horeca Nederland (team Harderwijk).

In nauw overleg met de politie is afgesproken dat zij handhaven op eventuele overlast veroorzaakt door taxichauffeurs op deze locatie en de personen die gebruik maken van de taxi’s. Aanvullend wordt in de weekenden gedurende een termijn van drie maanden inzet gepleegd door verkeersregelaars. Deze verwijzen het (uitgaans)publiek naar de nieuwe locatie en proberen eventuele (geluids)overlast tot een minimum te beperken. Om deze nieuwe locatie onder de aandacht te brengen wordt dit vanuit de gemeente zelf gecommuniceerd, vanuit de horeca-ondernemers en via de communicatiekanalen van de politie.

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid Wegenverkeerswet (WVW) moet een verkeersbesluit worden genomen voor het aanbrengen van fysieke verkeersmaatregelen waardoor het aantal categorieën weggebruikers wijzigt.

In artikel 12 van het BABW is limitatief opgenomen voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit vereist is. In Bijlage 1 van het Reglement en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) staan de verkeersborden genoemd. In dit besluit gaat het om G7 van Bijlage 1, Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).

Uit het oogpunt van het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer is het noodzakelijk om de voorgestelde maatregelen te nemen.

Artikel 24 van het BABW vereist dat er voor het nemen van het verkeersbesluit overleg wordt gepleegd met de gemandateerde verkeersadviseur van politie Oost-Nederland, district Noord en Oost-Gelderland.

BESLUIT

Op grond van voorgaande overwegingen wordt besloten om taxi’s dagelijks tussen 0 en 5 uur toe te staan op de gehandicaptenparkeerplaatsen aan de Zuiderzeeboulevard. Dit geven we aan door het plaatsen van het bord E5 met onderbord ‘'s nachts 0-5 h’ onder het bestaande bord E6 (gehandicaptenparkeerplaats) van bijlage 1 van het RVV 1990 aan de Zuiderzeeboulevard.

 

Harderwijk, 9 december 2025

Burgemeester en wethouders van Harderwijk

Namens deze,

mevrouw F.H.W. de Jong, secretaris

de heer J. Joon, burgemeester

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunt u bij het college van burgemeester en wethouders van Harderwijk gemotiveerd bezwaar maken tegen dit besluit als u belanghebbende bent. U dient uw bezwaarschrift uiterlijk zes weken na de datum van deze bekendmaking te sturen naar:

Burgemeester en wethouders gemeente Harderwijk

p/a secretariaat Bezwaarschriftencommissie Postbus 1 3890 AA ZEEWOLDE.

Het maken van bezwaar heeft geen schorsende werking (zie art. 6:16 Awb). De indiener van het bezwaar heeft echter wel de mogelijkheid om een voorlopige voorziening bij de rechtbank te vragen (bijvoorbeeld schorsing).

 

Naar boven