Verkeersbesluit (VKB 2025-010) - E-Laadpunt Kees Jongensstraat (naast) 34 Wormer

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wormerland,

 

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, lid 1, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.

 

Grondslag

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

Beleid

De volgende beleidsregel(s) zijn van kracht:

  • -

    Beleidsregels openbare oplaadpunten elektrisch vervoer in de openbare ruimte van de gemeente Wormerland, zoals in werking getreden op 23 november 2015.

  • -

    Beleidsregel van de gemeenteraad van de gemeente Wormerland houdende regels omtrent elektrisch rijden, zoals in werking getreden op 17 juni 2021.

De beleidsregels vastgesteld in 2015 zijn bedoeld als afwegingskader ter beoordeling van de locatiebepaling van oplaadpunten voor elektrisch vervoer in de (openbare) ruimte op het grondgebied van de gemeente Wormerland.

 

De beleidsregel vastgesteld in 2021 betreft een beleidsvisie elektrisch rijden en deze geeft een overzicht van beleidsinstrumenten en van de ruimtelijke opgave waarin laadinfrastructuur opgenomen dient te worden. Via een concessiemodel is de realisatie, het beheer en de exploitatie van publieke laadpalen in onze regio aanbesteed. De Metropoolregio Amsterdam Elektrisch (MRA-E) is momenteel de grootste laadpalen concessie in Europa. De MRA-E stelt voorwaarden overeenkomstig de vastgesteld beleidsregels uit 2015. Aanvullend daarop kan er een extra paal geplaatst worden indien er sprake is van bezettingsgraad meer dan 50% en/of 1000 kWh verbruik.

 

Gegeven dat:

ter plaatse van Kees Jongensstraat (naast) 34 Wormer:

  • -

    de dichtstbijzijnde laadpaal staat t.h.v. de Kees Jongensstraat tegenover nummer 5;

  • -

    dat deze bestaande laadpaal al meerdere maanden een hoge bezettingsgraad en verbruik laat zien;

  • -

    de exploitant van de laadpaal een data gestuurd verzoek voor uitbreiding heeft ingediend vanwege de hoge bezetting- en verbruikscijfers;

  • -

    er overeenkomstig het vastgestelde beleid dan een extra laadpaal geplaatst dient te worden in de nabijheid van deze laadpaal;

  • -

    er goed zichtbare langsparkeervakken aanwezig zijn met voldoende ruimte voor en achter de paal.

     

Overwegende dat:

ter plaatse van Kees Jongensstraat (naast) 34 Wormer:

  • -

    door het plaatsen van een laadpaal, de gemeente haar doelstelling uitvoert om het elektrisch rijden te stimuleren en daarmee de CO2-uitstoot te reduceren en de luchtkwaliteit te verbeteren;

  • -

    door het plaatsen van een laadpaal het netwerk van oplaadpunten in de gemeente uitgebreid wordt;

  • -

    de laadpaal zal zijn uitgerust met twee oplaadpunten en deze bestemd zijn voor algemeen gebruik;

  • -

    de locatie voldoet aan de herkenbaarheid, zichtbaarheid en bruikbaarheid die daaraan gesteld wordt;

  • -

    er uitsluitend geparkeerd mag worden op de twee langsparkeervakken om het voertuig op te laden;

  • -

    overeenkomstig artikel 24 van het BABW advies is gevraagd aan de politie Noord-Holland en dat de politie kenbaar heeft gemaakt geen bezwaren te hebben tegen het te nemen besluit;

  • -

    de gemeente Wormerland de wegbeheerder is.

 

Belangenafweging:

De laadpaal aan het begin van de wijk Ketelhuisterrein (tegenover Kees Jongensstraat 5) laat al meerdere maanden een hoge bezettingsgraad en verbruik zien. De laadpaal kan hierdoor onvoldoende in de laadbehoefte van de bewoners voorzien. Overeenkomstig het vastgestelde beleid dient er dan een extra laadpaal geplaatst te worden in de nabijheid van deze laadpaal. De exploitant van de laadpaal heeft een verzoek tot uitbreiding ingediend bij de MRA-E en dit verzoek is gehonoreerd.

 

De MRA-E heeft een locatie voorgesteld ter hoogte van Jan Kamphof 2. De voorgestelde locatie is gezien de zeer hoge parkeerdruk op dit gedeelte, niet de gewenste locatie voor het plaatsen van een tweede laadpaal in de wijk. Dat geldt ook voor de parkeervakken op de Wim van de Kappellehof.

 

De laadpaal wordt geplaatst bij 2 van de 3 langsparkeervakken, welke met dit verkeersbesluit aangewezen worden als parkeerplaatsen om uitsluitend te mogen opladen. De locatie voldoet aan de herkenbaarheid, zichtbaarheid en bruikbaarheid conform de richtlijnen van de MRA-E.

 

We hebben geen mogelijkheid kunnen vinden om extra parkeren te realiseren. De parkeerdruk zal hierdoor iets toenemen. Het is verder niet de verwachting dat het reserveren van twee bestaande parkeerplaatsen voor het laden van elektrische voertuigen tot een substantiële toename van de parkeerdruk zal leiden, aangezien de nabijgelegen openbare parkeerplaatsen vrij te gebruiken blijven.

 

Voorafgaand aan dit verkeersbesluit is via de digitale nieuwsbrief Wormerland van 22-10-2025 het voornemen om een verkeersbesluit te nemen, kenbaar gemaakt. Er konden tot 03-12-2025 zienswijzen worden ingediend en hiervan is geen gebruik gemaakt.

 

Doelstelling:

De maatregelen dienen tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet genoemde doelen:

1. In eerste instantie:

a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;

c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

2. In tweede instantie ook voor:

a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

 

De maatregelen zijn nodig in verband met de vrijheid van het verkeer (1d), namelijk van eigenaren van een elektrisch voertuig om hun voertuig te kunnen laden. Daarnaast zijn de maatregelen nodig in verband met doel 2a; het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer. De maatregel is een onderdeel van het beleid om de negatieve gevolgen van het gebruik van fossiele brandstoffen te beperken. Door de maatregelen wordt van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er één geschaad, namelijk de vrijheid van het verkeer, aangezien andere weggebruikers niet meer mogen parkeren op de vakken die bestemd zijn voor het opladen van elektrische voertuigen. Omdat er voldoende alternatieven zijn in de directe omgeving en/of omdat het gaat om een zeer beperkte onttrekking van het parkeren uit de parkeervoorziening (slechts 2 parkeervakken), zal naar verwachting niemand onredelijk worden benadeeld en wordt dit belang minder zwaar gewogen. Eigenaren van elektrische voertuigen zijn echter afhankelijk van de speciaal voor hun voertuig bestemde parkeervakken, als deze op eigen erf niet kunnen parkeren.

 

Het algemeen belang is gebaat met de laadpalen. Elektrisch vervoer levert een bijdrage aan de verbetering van de luchtkwaliteit en is stiller en zuiniger dan gewone voertuigen. Hiermee verbetert het milieu.

 

De maatregelen zijn in het algemeen belang en in bijzonder in het belang van de weggebruikers met een elektrisch voertuig, zonder dat een al te grote inbreuk wordt gedaan op de parkeervoorzieningen. Deze belangen wegen zwaarder dan de beperking van de vrijheid van het verkeer, die het gevolg is van het aanduiden van een parkeervak uitsluitend ten behoeve van het laden van elektrische voertuigen.

 

 

 

 

 

 

 

Besluit:

ter plaatse van Kees Jongensstraat (naast) 34 Wormer:

  • I.

    een tweetal parkeerplaatsen aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen door plaatsing van bord E8c, met het onderbord OB504, ‘geldt voor 2 parkeervakken’, uit bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.

E.e.a. conform bijbehorende tekening VKB 2025-010, d.d. 13-10-2025.

Wormer 16-12-2025, 

burgemeester en wethouders van Wormerland

de secretaris / de burgemeester

 

E. van der Linden / A.J. Michel-de Jong

 

Bezwaarschrift

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de dag van publicatie van het besluit in het Gemeenteblad, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders. Het bezwaarschrift is ondertekend en bevat ten minste:

Naam en adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de motivering van het bezwaarschrift.

Een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Als er sprake is van spoed, kunt u tegelijk met uw bezwaarschrift een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Haarlem (postbus 1621, 2007 BR Haarlem).

Naar boven