Registratienummer Vkb-2025-39- Kempenbaan - Koningshoeven

Redacteur Rob Bravenboer / Chiel Cornelissen

 

Besluit inzake Kruispunt Kempenbaan - Koningshoeven

 

Afdelingshoofd Anneloes Waelpoel

 

Datum besluit 15 december 2025

 

Publiceren ja, officiële bekendmaking

 

 

Het college van burgemeester en wethouders van Tilburg,

Overwegende dat:

  • op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit genomen moet worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

  • op grond van artikel 15, tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit genomen moet worden voor maatregelen op of aan de weg die tot wijziging van de inrichting van de weg leiden of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

  • de betreffende locaties wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de wvw 1994, in beheer is bij de gemeente Tilburg;

  • in december 2022 een raadsbesluit is genomen over de vestiging van een stadsdistributiecentrum in het plangebied Kempenbaan-Oost waarbij als voorwaarde is meegegeven de ontsluiting middels een nieuw kruispunt op de Kempenbaan wordt geregeld en het kruispunt Kempenbaan-Koningshoeven-Cenakel wordt afgewaardeerd;

  • door het college op 1 juli 2025 de kaders zijn vastgesteld in het stedenbouwkundig plan Kempenbaan-Oost, zijnde de realisatie van woningen, een stadsdistributiecentrum, een ambulancepost, een ontsluitingsweg tussen de Koningshoeven en de Kempenbaan, een nieuwe kruising op de Kempenbaan ter hoogte van de nieuwe ontsluitingsweg, de aanleg van een ecologische verbindingszone en het toevoegen van groen en water;

  • de Kempenbaan een belangrijke ontsluitings-as van de stad is, waarbij de doorstroming, inclusief de verwachte toename van verkeer als gevolg van nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen, gegarandeerd moet blijven vanwege het belang voor het totale Tilburgse wegennet;

  • in het belang van Rijkswaterstaat terugslag op de snelweg A58 moet worden voorkomen;

  • het bestaande kruispunt Kempenbaan – Cenakel – Koningshoeven (hierna: kruispunt Cenakel) zeer dicht gelegen is op het kruispunt Ringbaan-Zuid – Ringbaan-Oost – Kempenbaan, wat een negatief effect heeft op de doorstroming van de Kempenbaan en leidt tot filevorming in de spitsperioden;

  • adviesbureau Goudappel onderzoek heeft gedaan hoe de planontwikkeling het best ontsloten kan worden en op welke manier het kruispunt Cenakel afgewaardeerd kan worden (zie bijlage: Verkeersonderzoek Kempenbaan Oost d.d. 18 juli 2025);

  • participatie heeft plaatsgevonden middels vorming van een planteam, bestaande uit bewoners, bedrijven en vertegenwoordiging van verenigingen in de omgeving; middels een inloopmiddag/avond is de achterban geïnformeerd op basis waarvan planteam hun gekwalificeerd advies heeft uitgebracht;

  • het planteam zich kan vinden in de verkeersoplossingen en waardeert dat bij de inrichting van het kruispunt bij het Cenakel tegemoet gekomen is aan de wensen vanuit het Cenakel om de linksafbeweging van de Kempenbaan naar het Cenakel in te richten met een verkeersregelinstallatie om de verkeersveiligheid en het veiligheidsgevoel bij het inrijden van het Cenakel te bevorderen;

  • monitoring plaatsvindt in de wijk Jeruzalem of ten gevolge van de aanpassingen aan de kruispunten sprake is van onaanvaardbare toename van sluipverkeer;

  • het nieuwe kruispunt Kempenbaan én aangepaste kruispunt Cenakel voorzien worden van een verkeerregelinstallatie om de doorstroming en verkeersveilig te borgen;

  • deze maatregelen worden genomen uit het oogpunt het verzekeren van de veiligheid op de weg; het beschermen van weggebruikers en passagiers; het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; het zo veel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokken behoren te blijven;

  • over deze maatregelen overleg is gepleegd met de Politie-Chef van eenheid Zeeland-West-Brabant, District Hart van Brabant.

 

Gelet op:

de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels- en verkeerstekens 1990, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, de Algemene wet bestuursrecht en het Mandaatbesluit van 15 mei 2012.

 

Besluit:

Het aanleggen van nieuw kruispunt op de Kempenbaan tussen de Dr. Bloemenweg en de Koningshoeven het afwaarderen van het kruispunt Kempenbaan-Koningshoeven-Cenakel bekrachtigd door:

  • het verwijderen van verkeersborden A01(maximumsnelheid), B06 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg), C15 (gesloten voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen), C20 (gesloten voor voertuigen waarvan de aslast hoger is dan op het bord is aangegeven, E1 (parkeerverbod), G03 (autoweg), G04 (einde autoweg), H01 (bebouwde kom), H02 (einde bebouwde kom), haaientanden en stopstrepen;

  • het plaatsen van verkeersborden A01 (maximumsnelheid), B01 (voorrangsweg), B06 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg), C02 (eenrichtingsweg), C15 (gesloten voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen), C20 (gesloten voor voertuigen waarvan de aslast hoger is dan op het bord is aangegeven), D02 (gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft), D04 (gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven), D05L (gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven), D05R (gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven), E01 (parkeerverbod), G03 (autoweg), G04 (einde autoweg), G07 (voetpad), H01 (bebouwde kom), H02 (einde bebouwde kom), haaientanden en stopstrepen;

  • het plaatsen van een verkeersregelinstallatie (VRI) op het nieuwe kruispunt Kempenbaan. De VRI wordt uitgevoerd als conflict vrij met intergroen conflictmatrix, detectielussen en een verkeerskundige koppeling met naast gelegen kruisingen.

  •  

zoals is aangegeven op de aan dit besluit gehechte tekeningen:

  • 2243-01-D02-BEB-01, 2243-01-D02-BEB-02 en 2243-01-D02-BEB-03.

Het college van burgemeester en wethouders van Tilburg,

namens deze,

hoofd Ruimtelijke Uitvoering,

Anneloes Waelpoel

Iedereen, wiens belang betrokken is, kan op grond van de Algemene wet bestuursrecht gedurende zes weken na publicatiedatum een bezwaarschrift indienen. Een bezwaarschrift moet in ieder geval worden voorzien van een datum, naam en adres van de bezwaarmaker, een omschrijving van het besluit waartegen bezwaar wordt gemaakt en de gronden waarop bezwaar wordt gemaakt. Een eventueel bezwaarschrift kan worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders, postbus 90155 te 5000 LH Tilburg.

 

Naar boven