Gelet op:
- Op grond van artikel 2 lid 1 van de wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) kunnen de krachtens deze wet vastgestelde regels strekken tot de volgende belangen:
a) het verzekeren van de veiligheid op de weg;
b) het beschermen van weggebruikers en passagiers;
c) het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
d) het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
- artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;
- artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
- artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing van de verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;
- artikel 37 BABW ingevolgde de tijdelijke plaatsing van verkeersmaatregelen die langer dan vier maanden duren een verkeersbesluit genomen moet worden;
- artikel 24 BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie Nederland, district Noord Nederland
Overwegingen
De Baanhoekfietsbrug vormt een strategische verbinding tussen Dordrecht en Sliedrecht en wordt frequent gebruikt door lokaal langzaam verkeer;
De afsluiting van de Papendrechtsebrug / N3 beperkt de bereikbaarheid voor langzaamverkeer, nood- en hulpdiensten over de Beneden Merwede en bemoeilijkt de hulpverlening voor de veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid;
In verband met een de inzet van nood- en hulpdiensten, alsmede uitzonderlijk vervoer van de witte kolom, is het noodzakelijk om voor deze doelgroep een alternatieve oeververbinding te bieden over de Beneden-Merwede door de Baanhoekfietsbrug tijdelijk af te sluiten voor alle reguliere weggebruikers;
De duur van de afsluiting van de Baanhoekfietsbrug is gelijk aan de afsluiting van de N3 / Papendrechtsebrug . Deze afsluiting loopt van 17 juli 2026 tot en met 21 april 2027 voor de duur van ruim 9 maanden;
De fysieke inrichting van de brug biedt onvoldoende ruimte voor veilige doorgang van hulpverleningsvoertuigen naast reguliere weggebruikers. Er is onderzoek geweest naar de mogelijkheid om het fietspad te verbreden om gecombineerd gebruik mogelijk te maken. Technisch en omwille van de veiligheid is dit niet mogelijk gebleken;
De afsluiting draagt bij aan het waarborgen van de verkeersveiligheid, doordat conflicten tussen regulier verkeer en prioritaire hulpverleningsvoertuigen worden voorkomen;
Door het toepassen van toegangscontrole (bijvoorbeeld via kentekenherkenning of fysieke controleposten) kan de brug selectief toegankelijk worden gemaakt voor geautoriseerde voertuigen, hetgeen de inzetbaarheid van hulpdiensten ten goede komt;
De afsluiting is tijdelijk en wordt zodanig ingericht dat de bereikbaarheid van de omgeving via alternatieve routes (zoals de N3, A16 en vervoer over water) gewaarborgd blijft;
De voorgenomen maatregel is afgestemd met alle betrokken wegbeheerders waarvan de tijdelijke afsluiting van de Baanhoekfietsbrug direct of indirect effect heeft;
De maatregel is afgestemd met de betrokken veiligheidsregio, gemeenten en vervoerders, en wordt tijdig gecommuniceerd aan bewoners en weggebruikers.