Verkeersbesluit: Plaatsen bord L3 (bus-/tramhalte) – Hoofdstraat 1, 4041 AA Kesterenverplaatsen bus

het college van burgemeester en wethouders

 

Inleiding: Inleiding

 

Aan de Hoofdstraat ter hoogte van de Torenstraaat te Kesteren is een bestaande haltevoorziening (voor de buurtbus) gesitueerd, aangeduid met het verkeersbord L3 (bus-/tramhalte) als bedoeld in bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990). Het is in verband met aanstaande sloop- en bouwwerkzaamheden nodig om de halte permanent te verplaatsen. De halte staat nu op grondgebied van derden, in de nieuwbouwplannen is hier geen ruimte meer voor beschikbaar. Verplaatsing in noordelijke richting is daarom nodig. Vanuit het oogpunt van een veilige en doelmatige verkeersafwikkeling, evenals een goede bereikbaarheid van het openbaar vervoer, is beoordeeld dat de huidige situering van het haltebord en/of bijbehorende fysieke maatregelen aanpassing behoeft.

 

Aanleiding voor dit verkeersbesluit is het gewenst verplaatsen van het verkeersbord L3 en/of de bijbehorende halte-inrichting op de locatie Hoofdstraat 2c, 4041 AD Kesteren in verband met aanstaande sloop- en bouwwerkzaamheden. Met deze maatregel wordt beoogd de verkeersveiligheid ter plaatse te verbeteren, de zichtbaarheid en herkenbaarheid van de halte te vergroten en de doorstroming voor zowel het openbaar vervoer als het overige verkeer te waarborgen. Tevens wordt aangesloten bij de actuele inrichting van de weg en de functie van de Hoofdstraat als erftoegangsweg binnen de bebouwde kom.

 

Voor de uitvoering van deze aanpassing is het vaststellen van een verkeersbesluit vereist, omdat het betreft:

– het aanbrengen, verwijderen of verplaatsen van een bord krachtens het RVV 1990; en/of

 

Met dit verkeersbesluit wordt de juridische grondslag gelegd voor de gewijzigde positionering van het haltebord L3 en eventuele bijbehorende fysieke aanpassingen ter plaatse.

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit besluit te nemen.

Gelet op:

- Artikel 2, artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994;

 

- Artikel 12, artikel 24 en artikel 27 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

 

- Het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

 

Overwegende dat:

• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

• Artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 beschrijft welke doelstelling(en) nagestreefd worden met een verkeersbesluit

Verder overwegende:

- De Hoofdstraat maakt onderdeel uit van het (lokale) openbaarvervoernetwerk waarbij een goed herkenbare en veilige halte-inrichting noodzakelijk is ter bevordering van de bereikbaarheid per bus.

- Het verplaatsen c.q. aanpassen van het haltebord L3 is nodig om de haltepositie beter af te stemmen en de halteerpositie duidelijker te markeren.

- Door een eenduidige en zichtbare halteplaats wordt de verkeersveiligheid voor wachtende en in- en uitstappende reizigers vergroot.

- De maatregel voorkomt onoverzichtelijke of gevaarlijke situaties, zoals onverwacht stoppen van bussen buiten de officiële haltepositie.

- De nieuwe situering van de halte leidt tot een betere doorstroming van het overige verkeer, doordat bussen geordend en voorspelbaar halteren.

- Met de gekozen locatie en vormgeving wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de bereikbaarheid voor minder validen (korte loopafstanden, ruimte voor rolstoel/rollator).

- De maatregel is afgestemd met de betrokken buurtbusvereniging.

- De maatregel is noodzakelijk om de bestaande (onduidelijke of niet-conforme) situatie te formaliseren en juridisch te borgen met een verkeersbesluit.

 

Overig:

• het betreffende weggedeelte in beheer en onderhoud is bij de gemeente de gemeente Neder Betuwe;

• overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg is gepleegd met de korpschef van Politie, eenheid Oost-Nederland

 

BESLUIT

Gelet op het bovenstaande besluiten wij:

1. Verplaatsen van haltebord L3 (bus-/tramhalte) naar een nieuwe exacte locatie aan de Hoofdstraat ter hoogte van huisnummer 2c.

 

 

Namens burgemeester en wethouders van de gemeente Neder Betuwe,

 

Arie van der Staaij

beleidsadviseur mobiliteit

 

Bezwaar en voorlopige voorziening

Dit besluit treedt in werking op de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt via www.officielebekendmakingen.nl.

U kunt tot 6 weken na bekendmaking van dit besluit schriftelijk bezwaar maken. U kunt alleen bezwaar maken als u een direct belang bij de beslissing heeft. U kunt uw schriftelijke bezwaar (brief) richten aan het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Neder Betuwe, Postbus 20. Uw bezwaar moet in ieder geval uw naam, adres en handtekening bevatten. Daarnaast moet u op uw brief de datum zetten waarop u de brief heeft geschreven. Daarnaast moet u duidelijk aangeven tegen welk besluit u bezwaar maakt (noem bijvoorbeeld het publicatienummer) en waarom u het niet eens bent met ons besluit.

U kunt daarnaast ook een voorlopige voorziening aanvragen om de werking/uitvoering van dit besluit tegen te gaan. Dit kan alleen als u ook bezwaar heeft gemaakt. En als u een spoedeisende reden heeft. Een voorlopige voorziening zorgt ervoor dat ons besluit niet mag worden uitgevoerd. Let op: U moet voor een voorlopige voorziening wel betalen. Zet in uw verzoek in ieder geval: 1. Uw naam, adres en handtekening 2. De datum waarop u uw verzoek schrijft 3. De spoedeisende reden 4. Welke voorlopige voorziening volgens u nodig is 5. Voeg een kopie van uw bezwaarbrief toe.

Dit verzoek moet u sturen aan: Voorzieningenrechter van de rechtbank Rechtbank Arnhem gevestigd te Arnhem.

U kunt uw verzoek ook digitaal indienen via loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. U heeft daarvoor een digitale handtekening (DigiD) nodig.

 

Naar boven