Overwegingen ten aanzien van het besluit
Vereiste van het besluit:
Op dit verkeersbesluit is de volgende wet- en regelgeving van toepassing:
- De Wegenverkeerswet 1994 (WVW);
- Het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);
- Het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);
- De Algemene wet bestuursrecht (Awb);
- Besluit mandaat, volmacht en machtiging gemeente Bergeijk 2024
Overwegingen ten aanzien van het besluit:
Dat het instellen van een 30 km/uur zone nauwlijks invloed heeft op de reistijd.
Dat het instellen van een 30 km/uur zone bij draagt aan de gemeentelijke en landelijke doelen voor verkeersveiligheid, zoals het verminderen van het aantal verkeersslachtoffers en het bevorderen van een veilige en duurzame mobiliteit.
Dat er in het gebied een nieuwe woonwijk aangelegd wordt waar ook een 30 zone geldt.
Dat onderzoek uit wijst dat lagere snelheidslimieten leiden tot een aanzienlijke afname van verkeersongevallen en een verbetering van de verkeersveiligheid. Internationale studies en richtlijnen bevelen 30 km/u aan in dichtbevolkte gebieden of in zones met veel kwetsbare verkeersdeelnemers
Dat bij lagere snelheden bestuurders meer tijd hebben om te reageren op onverwachte situaties, wat leidt tot minder ongevallen. Bovendien is de impact van een aanrijding bij 30 km/u aanzienlijk kleiner dan bij 50 km/u, wat de kans op ernstige verwondingen of dodelijke slachtoffers vermindert.
Dat de zone aangeduid wordt door middel van bord A0130zb
Overleg:
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft aangaande dit besluit overleg plaatsgevonden met de betrokken Operationeel Expert GGP gemeente Bergeijk van de politie eenheid Oost-Brabant, wiens advies bij dit besluit is gevoegd.