Gemeenteblad van Midden-Delfland
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Midden-Delfland | Gemeenteblad 2025, 54010 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Midden-Delfland | Gemeenteblad 2025, 54010 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Eerste wijziging Verordening bezwaarschriftencommissie Midden-Delfland 2023
De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Midden-Delfland, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;
Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 19 december 2024;
Gelet op artikel 149 van de Gemeentewet en artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht;
de Verordening bezwaarschriftencommissie Midden-Delfland 2023 (hierna: Verordening) te wijzigen.
ARTIKEL 1: WIJZIGINGEN IN TEKST VAN DE VERORDENING
1.1. Artikel 1 van de Verordening
Artikel 1 van de Verordening komt te luiden:
In deze verordening wordt verstaan onder:
1.2. Artikel 3 van de Verordening
1.3. Artikel 6 van de Verordening
In artikel 6, tweede lid, van de Verordening wordt het woord ‘overlegde’ gewijzigd in ‘overgelegde’.
1.4. Artikel 7 van de Verordening
1.5. Artikel 8 van de Verordening
Artikel 8 van de Verordening komt te luiden:
De volgende bevoegdheden uit de Awb worden voor de toepassing van deze Verordening uitgeoefend door de fungerend voorzitter van de commissie:
Het ambtshalve of op verzoek van een belanghebbende afzonderlijk horen van belanghebbenden, als aannemelijk is dat gezamenlijk horen een zorgvuldige behandeling zal belemmeren of dat tijdens het horen feiten of omstandigheden bekend zullen worden waarvan geheimhouding om gewichtige redenen is geboden, zoals bedoeld in artikel 7:6, tweede lid, van de Awb.
1.6. Artikel 10 van de Verordening
1.7. Artikel 15 van de Verordening
Artikel 15 van de Verordening komt te luiden:
1.8. Artikel 17 van de Verordening
1.9. Artikel 18 van de Verordening
1.10. Artikel 19 van de Verordening
Artikel 19 van de Verordening vervalt.
1.11 Artikel 21 van de Verordening
In artikel 21 van de Verordening, wordt het woord ‘wet’ gewijzigd in ‘Awb’.
1.12. Artikel 20, 21 en 22 van de Verordening
Het nummer van artikel 20, 21 en 22 van de Verordening wordt gewijzigd in 19, respectievelijk 20 en 21.
ARTIKEL 2: WIJZIGINGEN IN DE TOELICHTING OP DE VERORDENING
2.1. Toelichting op artikel 8 en 10 van de Verordening
2.2. Toelichting op artikel 12 van de Verordening
Het woord ‘wet’ in de zin ‘Artikel 7:13, derde lid, van de wet bepaalt dat de commissie het horen kan opdragen aan de voorzitter’ wordt gewijzigd in ‘Awb’.
2.3. Toelichting op artikel 15 van de Verordening
De toelichting van de Verordening bij artikel 15 van de Verordening komt te luiden:
‘Artikel 7:7 van de Awb stelt dat van het horen een verslag wordt gemaakt. Dit verslag moet voor het nemen van de beslissing op bezwaar worden opgesteld. Als dat niet gebeurt, dan kleeft aan de beslissing op bezwaar een gebrek (Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, 23 maart 2022, ECLI:NL:RVS:2022:868). Ook vereist artikel 7:13, zesde lid, van de Awb dat het schriftelijke advies van de commissie een verslag van het horen bevat.
Artikel 7:7 Awb vereist verder alleen dat van het horen een verslag wordt gemaakt. De Awb stelt geen eisen aan de vorm en gedetailleerdheid van het verslag. De plicht tot verslaglegging kan daarom op verschillende wijzen worden vormgegeven.
Gekozen is in beginsel geen afzonderlijk verslag op te stellen, maar om in het advies van de commissie weer te geven wat er op de zitting is gezegd en gebeurd. Dat gebeurt in beknopte vorm. Het verslag is namelijk niet bedoeld als letterlijke weergave van de zitting. Een korte en zakelijke weergave is meestal voldoende, zolang de kern van wat op de zitting naar voren is gekomen is vastgelegd.
Ten behoeve van de uitwerking van het verslag kan tijdens de hoorzitting door de secretaris een geluidsopname worden gemaakt. De geluidsopname is alleen een intern hulpmiddel voor het opstellen van het schriftelijke verslag. Deze geluidsopname wordt nooit aan partijen verstrekt. Als een geluidsopname wordt gemaakt vraagt de fungerend voorzitter bij aanvang van de hoorzitting aan de aanwezige partijen of zij daar bezwaar tegen hebben. Als een of meer aanwezigen daar bezwaar tegen hebben wordt er geen geluidsopname gemaakt. De secretaris legt het verhandelde tijdens de hoorzitting dan schriftelijk vast en stelt het verslag op basis van deze aantekeningen op.
Als een geluidsopname wordt gemaakt, wordt deze vernietigd nadat de commissie het advies heeft uitgebracht.
Het schriftelijke verslag speelt ook een rol in de raadkamer en bij het advies. Als een lid afwezig is geweest bij het horen en de stemmen staken in de adviescommissie, dan hoeft bij de hernieuwde behandeling in de commissie niet opnieuw gehoord te worden (CRvB, 2 april 1996, AB 1997/23). Er kan dan gebruik worden gemaakt van het verslag’.
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 28 januari 2025
De griffier,
A. de Vos
De voorzitter,
F.I. Noordermeer
Aldus besloten door het college op 26 november 2024
De secretaris,
M.A.I. Born
De burgemeester,
F.I. Noordermeer
Aldus besloten op 26 november 2024
De burgemeester,
F.I. Noordermeer
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-54010.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.