Burgemeester en wethouders van Beverwijk;
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Gelet op:
- •
artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet (hierna: WVW 1994) 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten;
- •
artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen door de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake wegverkeer (hierna: BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod of dit wordt gewijzigd;
- •
artikel 15, tweede lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderden van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;
- •
Artikelen 34 en 37 BABW: tijdelijke plaatsingen en tijdelijke maatregelen met een langere duur dan vier maanden.
Grondslag:
- •
overeenkomstig artikel 21 van het besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna: BABW) en artikel 2 van de WVW 1994.
Op basis van bovenstaande wetgeving en met inachtneming van:
- •
- •
het BABW inzake verkeerstekens;
- •
de uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;
- •
het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna: RVV1990);
- •
de Algemene wet bestuursrecht.
Gevolgde procedures:
- •
overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de met de gemachtigde van de korpschef van de Politie.
Uit het oogpunt van:
Artikel 2, lid 1, 2 en 3 van de WVW 1994 en artikel 21 van het BABW op de in het besluit genoemde wegen maatregelen dienen te worden genomen met als doel:
- •
In eerste instantie:
- •
het verzekeren van de veiligheid op de wegen;
- •
het beschermen van weggebruikers en passagiers;
- •
het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- •
Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
- •
In tweede instantie ook voor:
- •
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;
- •
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.
- •
En verder:
- •
het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik;
Uit artikel 12 BABW blijkt dat voor het plaatsen of verwijderen van fysieke maat- regelen, zoals verkeersdrempels geen verkeersbesluit vereist is. Dergelijke aanvullende maatregelen vallen dan ook buiten het verkeersbesluit.
Overwegende dat:
- •
de Beatrixlaan tussen de Irenelaan en de Reguliersstraat in het verkeersnetwerk en het wegencategoriseringsplan vastgesteld zijn als een erftoegangsweg binnen een 30 km zone met een fietsstraatwegprofiel en een rijbaanbreedte van de Beatrixlaan ca. 3,50 meter;
- •
het onderdeel uitmaakt van een regionale fietsroute – stadsroute tussen het centrumgebied van Beverwijk en de gemeente Heemskerk;
- •
uit de VIA geregistreerde ongevallen blijkt dat er tussen 1 januari 2014 t/m 5 oktober 2025 er zes ongevallen hebben plaatsgevonden met zowel uitsluitend materiele schade als gewonden onder de betrokken partijen;
- •
uit de VIA snelheidsmetingen blijkt dat het overgrote deel van het gemotoriseerd verkeer (85%) rond en wat boven de maximumsnelheid van 30 km/h rijden (ondergrens boete);
- •
er een vergunning is afgegeven voor het renoveren van woningen in de parallel gelegen Munnikenweide die naar verwachting tot en met mei 2026 gaan plaatsvinden;
- •
het verplaatsen van bouwmateriaal gebonden is aan de Arbowetgeving;
- •
op de parkeervoorziening Irenelaan tussen de Beatrixlaan nr. 41 en nr. 43 de bouwkeet en de opslag van materieel zijn gesitueerd;
- •
uit de recente parkeerdrukmeting rond de Beatrixlaan en Irenelaan blijkt dat deze hoog is;
- •
de openbare parkeervoorzieningen bij de Hoflanderweg zowel buiten de in het parkeerbeleid vastgestelde, maximaal acceptabele loopafstand liggen voor wonen (eerste auto) van 100 meter respectievelijk wonen (tweede en volgende auto) van 250 meter als dat de parkeervoorzieningen niet beschikbaar zijn vanwege de herinrichting van park Overbos;
- •
er diverse geregistreerde meldingen zijn gedaan om tijdelijke parkeervoorzieningen voor bewonersparkeren te overwegen;
- •
de gemeente de noodzaak tot het realiseren van tijdelijke parkeerplaatsen zwaarder acht dan de mogelijke hinder die voor de aangrenzende woningen ontstaat doordat koplampen in de woonkamers schijnen;
- •
de gemeente Beverwijk haar bewoners actief wil betrekken bij de verbetering van beleid voorzieningen;
- •
De betreffende wegen zijn gelegen binnen de bebouwde kom van de gemeente Beverwijk;
- •
De betreffende wegen zijn in eigendom en beheer bij de gemeente Beverwijk.
Is het gewenst om:
tijdelijk parkeren aan de zuidoostzuide van de Beatrixlaan tussen de Irenelaan en de Reguliersstraat toe staan door plaatsing van;
- •
verkeersborden E8 (parkeergelegenheid alleen bestemd voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen, niet zijnde vrachtauto’s of autobussen) en onderbord OB501-L (pijl links) respectievelijk OB501-R (pijl rechts);
- •
verkeersbord E8 (parkeergelegenheid alleen bestemd voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen, niet zijnde vrachtauto’s of autobussen) en onderbord OB5504 (pijlen linksonder en rechtsonder);
- •
verkeersborden J37 waarschuwing (uitroepteken) met onderbord met tekst ‘tijdelijk parkeren’
- •
verkeersborden J37 waarschuwing (uitroepteken) met onderbord met tekst ‘bouwverkeer’;
aangevuld met drie tijdelijke fietsvriendelijke drempels,zoals bedoeld in bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens, conform bijgevoegde situatietekeningen.
Met de motivering:
- •
de werkzaamheden naar verwachting tot en met mei 2026 en langer dan vier maanden duren;
- •
fietsers en bromfietsers in de verdrukking kunnen komen tijdens het in- en uitparkeren;
- •
een rijbaanbreedte van ca. 3,50 meter kleiner is dan de aanbevolen rijbaanbreedte van 4,80 meter (tweerichtingsverkeer auto, gebaseerd op ontwerpvoertuig personenauto en tweerichtingsverkeer fiets) en parkeerhaven voor haaks parkeren bij een erftoegangsweg binnen een 30 km zone;
- •
de maatvoering gebaseerd is op de landelijke CROW ASVV 2021 aanbevelingen 11.2 Wegvakvoorzieningen op erftoegangswegen en 11.2.6 Parkeerhaven voor haaks parkeren;
- •
een verkeersveilige afwikkeling van het verkeer bij het in- en uitparkeren zwaarder wordt geacht ten opzichte van de verminderde doorstroming voor het verkeer en eventuele geluids-, trillings- en lichthinder voor direct aanwonenden;
- •
de tijdelijke parkeervoorziening en drempels zodanig gesitueerd zijn dat eventuele geluids-, trillings- en lichthinder voor direct aanwonenden zo beperkt mogelijk is;
- •
er wordt voldaan aan de Arbowetgeving voor het vervoer van materialen;
- •
de openbare parkeergelegenheden aan de Hoflanderweg de openbare parkeervoorzieningen bij de Hoflanderweg zowel buiten de in het parkeerbeleid vastgestelde, maximaal acceptabele loopafstand liggen voor wonen (eerste auto) van 100 meter respectievelijk wonen (tweede en volgende auto) van 250 meter als dat de parkeervoorzieningen niet beschikbaar zijn vanwege de herinrichting van park Overbos;
- •
redelijkerwijs tegemoet is gekomen aan zowel de meldingen over de parkeerhinder als de verkeersveiligheid vanuit direct aanwonenden;
- •
er op 13 respectievelijk 27 oktober 2025 met twee individuele bezwaarmakers/direct belanghebbenden overleg heeft plaatsgevonden.
Gehoord hebbende:
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is overleg gepleegd met de gemachtigde van de korpschef van de Politie.
Besluit om:
- I.
Tijdelijk aan te wijzen als parkeergelegenheid uitsluitend bestemd voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen, niet zijnde vrachtauto’s of autobussen, het weggedeelte gelegen aan de Beatrixlaan tussen de Irenelaan en de Reguliersstraat;
- II.
dit te realiseren door plaatsing van het verkeersbord E8 van bijlage 1 van RVV 1990, met onderbord [OB501-L / OB501-R / OB5504] en en J37 waarschuwing (uitroepteken) met onderbord met tekst ‘parkeren’, aangevuld met twee tijdelijke fietsvriendelijke drempels, zoals bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990;
- III.
de verkeersmaatregelen uit te voeren conform de bij dit besluit behorende situatietekeningen met de kenmerken D-158946 en D-158948;
- IV.
deze maatregel te laten gelden in de periode van november 2025 tot en met juni 2026 of zolang de tijdelijke verkeerssituatie dit noodzakelijk maakt;
- V.
dat met het verstrijken van deze periode de maatregel van rechtswege vervalt en de aangebrachte bebording wordt verwijderd.
Beverwijk, 17 november 2025
burgemeester en wethouders van Beverwijk,
Namens hen,
Teammanager Leefomgeving
M. van der Vlught
Bekendmaking van dit besluit geschiedt op de voorgeschreven wijze en treedt in werking een dag na publicatie in het Gemeenteblad