Verkeersbesluit voor het instellen van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken aan Beverstraat te Beek en Donk

Besluit van burgemeester en wethouders d.d. 5 december 2025 inzake het instellen van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken aan de Beverstraat in Beek en Donk.

Gelet op:

  • -

    het bepaalde in artikel 15 eerste en tweede lid, en artikel 18 eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het mandaatbesluit van burgemeester en wethouders;

  • -

    artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 op grond waarvan een verkeers-besluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

  • -

    het mandaatregister van de gemeente Laarbeek 2023 van burgemeester en wethouders d.d. 1 september 2023 inhoudende dat verkeersbesluiten zijn gemandateerd aan de be-leidsmedewerker verkeer;

Uit het oogpunt van:

  • -

    het verzekeren van de veiligheid op de weg (artikel 2, lid 1, sub a);

  • -

    het beschermen van weggebruikers en passagiers (artikel 2, lid 1, sub b);

  • -

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan (artikel 2, lid 1, sub c);

Overwegende:

  • -

    dat op 26 september 2025 door een bewoner uit de Beverstraat een verzoek is gedaan voor het instellen van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken aan de Beverstraat in Beek en Donk;

  • -

    dat op 16 september 2014 door het college van burgemeester en wethouders de “Beleidsregels Gereserveerde gehandicaptenparkeerplaatsen op kenteken” zijn vastgesteld;

  • -

    dat hierin is bepaald dat men in aanmerking komt voor een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken indien de aanvrager in het bezit is van een gehandicaptenparkeerkaart en dat er sprake moet zijn van een hoge parkeerdruk in de omgeving;

  • -

    dat de aanvrager in het bezit is van een gehandicaptenparkeerkaart;

  • -

    dat de parkeerdruk in de directe omgeving van de Beverstraat erg hoog is;

  • -

    dat het wenselijk is dat er voor de aanvrager een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken wordt ingesteld;

  • -

    dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg heeft plaatsgevonden met een vertegenwoordiger van de politie, waarbij te kennen is gegeven dat ingestemd wordt met het instellen van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken aan de Beverstraat in Beek en Donk;

  • -

    dat belanghebbenden vooraf over de voorgenomen maatregel tot het instellen van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken aan de Beverstraat in Beek en Donk zijn geïnformeerd door een publicatie in de MooiLaarbeek Krant, waarbij zij in de gelegenheid zijn gesteld om hun zienswijze kenbaar te maken;

  • -

    dat in de periode van 24 oktober 2025 tot 5 december 2025 geen zienswijzen zijn ingediend;

  • -

    dat de parkeerplaats aan de Beverstraat in Beek en Donk in beheer en onderhoud is bij de gemeente Laarbeek en ter plaatse binnen de bebouwde kom van de kern Beek en Donk is gelegen;

Besluiten:

  • tot het instellen van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken aan de Beverstraat in Beek en Donk door middel van het plaatsen van een verkeersbord E6 (met onderbord) van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende en als zodanig gewaarmerkte tekeningnummer 2025018-1

Beroep

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u een beroepschrift indienen. Hoe dat moet, leest u hieronder.

Laarbeek, 5 december 2025

Namens het college van burgemeester en wethouders van Laarbeek,

medewerker team Ruimtelijk Beleid

Thijs van Vroonhoven

Contact, beroep en voorlopige voorziening

Bent u het niet eens met ons besluit? Dan kunt u hiertegen een beroepschrift indienen. Voordat u dat doet adviseren wij u om eerst telefonisch contact op te nemen met Frans Vlemmix. Hij bespreekt dan met u het genomen besluit. Bent u daarmee niet geholpen? Dan kunt u alsnog een beroepschrift sturen aan: De rechtbank Oost-Brabant, Sector bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. Zorgt u ervoor dat u het beroepschrift indient binnen zes weken na de dag van verzending van dit besluit. Daarmee voorkomt u dat de rechtbank uw beroepschrift niet meer kan behandelen.

Een beroepschrift moet ondertekend zijn en bevat verder: uw naam en adres, de datum waarop het beroepschrift is geschreven, een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht en de gronden (argumenten) van het beroep. Wilt u verhinderen dat het besluit op korte termijn wordt uitgevoerd? Dien dan ook een verzoek om een voorlopige voorziening in bij de voorzieningenrechter. Een verzoek daartoe richt u aan: De Voorzieningenrechter, sector bestuursrecht, postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. U kunt uw beroep- en verzoekschrift ook digitaal indienen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD).

Heeft u vragen over het indienen van een (digitaal) beroepschrift of een voorlopige voorziening? Neem dan contact op met de rechtbank Oost-Brabant, telefoon (073) 620 20 20.

Naar boven