Verkeersbesluit 1614967-2025

 

Middenmolenplein: vaststelling van verkeersmaatregelen ter verbetering van de verkeersveiligheid en de verkeersstructuur, Gouda

 

Het Middenmolenplein wordt heringericht naar aanleiding van knelpunten die tijdens participatie met bewoners en ondernemers naar voren zijn gekomen. De huidige situatie is onoverzichtelijk doordat voetgangers, fietsers en (vracht)verkeer dezelfde ruimte gebruiken, wat leidt tot conflicten en verkeersonveiligheid. De nieuwe inrichting zorgt voor een duidelijker ordening van de verkeersstromen door een voetgangersgebied langs de winkelgevels, een overzichtelijkere fietsroute, een voetgangersoversteekplaats en een aparte laad- en losvoorziening te realiseren. Daarnaast wordt een vrachtwagenuitrit met bussluis aangebracht om manoeuvres op het plein te voorkomen en wordt het plein gelijktijdig vergroend en klimaatbestendig ingericht.

 

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN G O U D A

 

Overwegende,

dat aan het Middenmolenplein verschillende publiekstoegankelijke voorzieningen zijn gevestigd, hetgeen leidt tot gebruik door uiteenlopende groepen weggebruikers, waaronder voetgangers, fietsers en gemotoriseerd verkeer;

dat het plein in de huidige situatie overwegend stenig is ingericht en beperkt groen bevat, wat de ruimtelijke kwaliteit en verblijfsfunctie van het gebied vermindert;

dat de huidige inrichting van het plein leidt tot onoverzichtelijke en conflicterende verkeersbewegingen, doordat voetgangersstromen, fietsverkeer en bevoorradend vrachtverkeer zich in dezelfde ruimte mengen en vrachtwagens regelmatig op het plein moeten manoeuvreren;

dat uit participatie met bewoners en ondernemers in de periode 2022–2025 is gebleken dat deze situatie als verkeersonveilig en hinderlijk wordt ervaren en niet in overeenstemming is met de verblijfsfunctie van het plein;

dat op basis van de participatie een aanpassing van de inrichting noodzakelijk wordt geacht om de verkeersveiligheid, leefbaarheid en ruimtelijke kwaliteit op en rond het plein structureel te verbeteren;

Voetgangers gebied

dat het gebied direct voor de winkelgevels op het middenmolenplein in overwegende mate door voetgangers wordt gebruikt en een belangrijke verblijfsfunctie vervult, waardoor een inrichting die deze functie ondersteunt noodzakelijk wordt geacht;

dat de huidige situering van de fietsparkeervakken ertoe leidt dat fietsers dit gebied in- en uitrijden en zich mengen met voetgangersstromen, hetgeen leidt tot onoverzichtelijke situaties, vermindering van de bruikbaarheid van het plein en hinder voor voetgangers;

dat het scheiden van voetgangersstromen en fietsbewegingen wenselijk is met het oog op zowel de verkeersveiligheid als de doelmatige doorstroming van voetgangers en fietsers en ter voorkoming van hinder en onduidelijkheid in de ruimtelijke inrichting;

dat het creëren van een herkenbare en eenduidige voetgangerszone, zoals weergegeven op de situatietekening, bijdraagt aan de begrijpelijkheid en de ordelijkheid van het plein en daarmee aan de bruikbaarheid van de weg en het voorkomen van conflicterende verkeersbewegingen;

dat een duidelijk gemarkeerde voetgangersoversteek, ter plaatse voorzien in de situatietekening, bijdraagt aan een veilige en ordelijke afwikkeling van oversteekbewegingen en de doorstroming van voetgangers van en naar het plein;

 

Fietsers en fietsroute

 

datfietsers zich in de huidige situatie mengen met voetgangers op de verharding direct voor de winkelgevels van het Middenmolenplein, waar geen herkenbaar fietspad aanwezig is, waardoor onduidelijkheid ontstaat over de ruimteverdeling en de bruikbaarheid van de weg voor beide groepen vermindert;

 

dat de vermenging van voetgangers, fietsers en leverend verkeer leidt tot conflicterende verkeersbewegingen, onoverzichtelijkheid en hinder, hetgeen zowel de verkeersveiligheid als de doorstroming nadelig beïnvloedt;

 

dat een heldere en logische routing voor fietsers noodzakelijk wordt geacht om deze conflicten te voorkomen en de verkeersstromen overzichtelijk en gescheiden te laten verlopen;

 

dat daarom bij de nieuwe inrichting, zoals weergegeven op de situatietekening, is gekozen voor een gewijzigde positionering van voetpad en fietspad op het Zaagmolenpad, zodat een beter herkenbare, logische en veilige aansluiting op het Middenmolenplein ontstaat;

 

dat in de nieuwe inrichting tevens de ligging van de fietsroute en de situering van de fietsparkeervoorzieningen worden geordend overeenkomstig de situatietekening, zodat fietsers een duidelijkere route langs de Poldermolendreef, vanuit het Zaagmolenpad krijgen en het gebruik van het voetgangersgebied door fietsers niet langer noodzakelijk is;

 

dat ter hoogte van de aansluitingen op zowel het Middenmolenplein als de Goverwellesingel een duidelijke voorrangssituatie wenselijk is om kruisende verkeersstromen veilig en ordelijk te laten verlopen, waarbij de situatietekening voorziet in de toepassing van passende voorrangsaanduidingen;

 

dat met deze maatregelen de verkeersstromen duidelijker worden geordend en beter worden ingericht, hetgeen bijdraagt aan de verkeersveiligheid, de doorstroming en de bruikbaarheid van de weg, in lijn met de doelstellingen van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994;

 

Bevoorrading

dat voor de bevoorrading van het winkelcentrum met lichte vrachtvoertuigen een veilige en efficiënte afwikkeling noodzakelijk is, en dat om die reden langs de Irishof, overeenkomstig de situatietekening, een laad- en losplaats met tijdvenster wordt ingesteld om laden en lossen ordelijk en buiten het voetgangersgebied te laten plaatsvinden;

dat uit de participatie met bewoners en ondernemers is gebleken dat de huidige bevoorradingsroute leidt tot onoverzichtelijke en verkeersonveilige manoeuvres van zwaar vrachtverkeer;

dat daarom is besloten een afzonderlijke vrachtwagenuitrit richting de Goverwellesingel aan te leggen, zodat het bevoorradingsverkeer het gebied op een veilige en doelmatige wijze kan verlaten, zonder dat hiervoor via de Middenmolenlaan hoeft te worden gemanoeuvreerd;

dat voor de uitrit een fysieke voorziening in de vorm van een bussluis noodzakelijk wordt geacht om gebruik door regulier verkeer te ontmoedigen, omdat onbevoegd inrijdend verkeer ter plaatse tot conflicten en onverwachte interacties kan leiden, en de bussluis daardoor bijdraagt aan het voorkomen van verkeersonveilige situaties;

dat ter bevordering van de verkeersveiligheid en de herkenbaarheid van de functie van de uitrit het vormgeven van een vrachtwagenstrook, zoals weergegeven in de situatietekening, wenselijk wordt geacht, omdat hiermee de route voor zwaar verkeer eenduidig wordt gemaakt en menging met overige weggebruikers wordt beperkt;

dat aansluitend hierop, overeenkomstig de situatietekening, een beëindiging van deze vrachtwagenstrook voor de fietsvoorziening noodzakelijk wordt geacht, zodat de ruimteverdeling voor fietsers helder blijft en potentiële conflicten tussen zware voertuigen en kwetsbare verkeersdeelnemers worden voorkomen;

dat ter hoogte van de kruising met het fietspad het nadrukkelijk zichtbaar maken van de voorrang van het kruisende fietsverkeer noodzakelijk wordt geacht, omdat de uitrijsituatie voor bestuurders van zware voertuigen overzichtsbeperkingen kan opleveren en een duidelijke aanduiding de verkeersveiligheid voor fietsers versterkt;

dat ter voorkoming van inrijdend motorvoertuigverkeer vanaf de Goverwellesingel richting het Middenmolenplein een geslotenverklaring voor motorvoertuigen noodzakelijk is, teneinde bijzondere manoeuvres van zwaar verkeer te voorkomen en de verkeersveiligheid voor overige weggebruikers te bevorderen;

Overig e

dat overleg met de politie overeenkomstig artikel 24 BABW heeft plaatsgevonden;

dat de maatregelen betrekking hebben op wegen die bij de gemeente Gouda in beheer zijn;

Gelet op artikel 15 en 18 Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, artikelen 12, 34 en 37 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en de Algemene wet bestuursrecht;

Gelet op het Gouds Mandatenbesluit;

 

BESLUITEN:

  • 1.

    Het gebied direct voor de winkelgevels van het Middenmolenplein, zoals weergegeven op de situatietekening “Situatietekening “Herinrichting Middenmolenplein”, aan te wijzen als voetgangersgebied door plaatsing van verkeersborden G07 RVV, met aan de uitgangen van dit gebied de bijbehorende verkeersborden G08 RVV (einde voetgangersgebied);

     

  • 2.

    Ter hoogte van het middenmolenplein een voetgangersoversteekplaats in te stellen door plaatsing van een L2 RVV bord, overeenkomstig de situatietekening;

     

  • 3.

    Aan de zijde van de Irishof een laad- en losplaats (verkeerbord E07 RVV) met tijdvenster 07:00–17:00 uur (onderbord) vast te stellen;

     

  • 4.

    De nieuwe uitweg vanaf het Middenmolenplein richting de Goverwellesingel, zoals weergegeven op de situatietekening, vast te stellen als uitgaande rijbaan die uitsluitend mag worden gebruikt door vrachtverkeer. De uitweg wordt voorzien van een fysieke bussluis om te voorkomen dat ander verkeer dan vrachtverkeer het plein uitrijdt of vanaf de Goverwellesingel inrijdt.

 

  • 5.

    Conform de situatietekening de verkeersborden F21 RVV (“rijbaan uitsluitend ten behoeve van vrachtauto’s”) en F22 RVV (“einde rijbaan of -strook uitsluitend ten behoeve van vrachtauto’s”) te plaatsen;

     

  • 6.

    Conform de situatietekening ter hoogte van de kruising van de vrachtwagenuitrit met het fietspad het verkeersbord B6 RVV met bijbehorende haaientanden op het wegdek te plaatsen;

     

  • 7.

    Aan de zijde van de Goverwellesingel, zoals weergegeven op de situatietekening, een geslotenverklaring voor motorvoertuigen (verkeersborden C12 RVV) in te stellen om te voorkomen dat motorvoertuigen vanaf de Goverwellesingel richting het Middenmolenplein inrijden;

     

  • 8.

    Ter hoogte van de aansluiting van het Zaagmolenpad op het Middenmolenplein de verkeersborden B6 RVV te plaatsen, met bijbehorende haaientanden op het wegdek, conform de situatietekening.

     

  • 9.

    Ter hoogte van de aansluiting van de Goverwellesingel op het Middenmolenplein de verkeersborden B6 RVV te plaatsen, met bijbehorende haaientanden op het wegdek, conform de situatietekening.

     

 

GOUDA, 11 december 2025

 

Burgemeester en wethouders van Gouda,

namens dezen,

het hoofd van de afdeling Beheer openbare ruimte,

 

 

 

Marie-Jeanne Kleemans

 

 

Bijlage: S ituatietekening herinrichting Middenmolenplein:

 

Publicatie

Dit verkeersbesluit is bekendgemaakt door publicatie in het elektronisch gemeenteblad van 11 december 2025. Deze is in te zien via de website officielebekendmakingen.nl. Een vermelding van het besluit is tevens geplaatst op de gemeentepagina in de Goudse Post. Het besluit ligt na de publicatiedatum gedurende zes weken ter inzage in het Huis van de Stad.

Bezwaar maken

 

Bent u het niet eens met dit besluit?

Als u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u eerst bellen voor meer informatie of om vragen te stellen. Nadere inlichtingen over dit besluit kunt u verkrijgen via telefoonnummer 0182-588288.

Vaak wordt dan al veel duidelijker en opgelost.

Bezwaarschrift

Komen we er dan toch niet uit, dan kunt u een bezwaarschrift indienen. Dit mag overigens ook direct, zonder eerst te bellen. Een bezwaarschift kunt u indienen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is verzonden. Het besluit blijft ook bij het indienen van een bezwaarschrift gewoon geldig.

Hoe dien ik een bezwaar in?

U kunt uw bezwaar online indienen. Hier heeft u DigiD voor nodig (of e-Herkenning). Ga hiervoor naar de website www.gouda.nl.

Maakt u geen gebruik van het online bezwaarformulier?

Dan kunt u uw bezwaar sturen naar:

College van burgemeester en wethouders van Gouda

t.a.v. de bezwaarschriftencommissie Gouda

Postbus 1086

2800 BB Gouda

Wat moet er in een bezwaarschrift staan?

Zet in elk geval in uw bezwaarschrift: 

•             uw naam, adres en handtekening;

•             de datum waarop u het bezwaarschrift verstuurt;

•             een omschrijving van het besluit waar u bezwaar tegen maakt;

•             de redenen waarom u bezwaar maakt;

•             als dat mogelijk is, het telefoonnummer en e-mailadres waarop u bereikbaar bent.

Om u sneller te kunnen helpen is het handig als u een kopie meestuurt van het besluit waar u bezwaar tegen maakt.

 

Voorlopige voorziening

Indien u op korte termijn uitvoering van het besluit wilt voorkomen, dan kunt u de voorzieningenrechter van de Rechtbank, Postbus 20302, 2500 EH Den Haag, vragen een voorlopige voorziening te treffen. Een verzoek om een voorlopige voorziening kunt u alleen indienen als u ook bezwaar hebt gemaakt. Bovendien moet er sprake zijn van een spoedeisend belang. U kunt ook om een voorlopige voorziening vragen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor heeft u een DigiD nodig.

Naar boven