Verkeersbesluit 1614949-2025

 

Middenmolenlaan: instelling 30 km/uur zone en aanpassing verkeersinrichting, Gouda

 

In het kader van de uitvoering van het Verkeerscirculatieplan (VCP) Gouda 2022–2027 en de noodzakelijke ophoging van de verzakte Middenmolenlaan wordt dit wegvak in de wijk Goverwelle opnieuw ingericht. Met deze herinrichting wordt beoogd de maximumsnelheid te verlagen naar 30 km/u en de weginrichting hierop af te stemmen. Daarmee wordt beoogd de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in de woonomgeving te vergroten.

 

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN G O U D A

 

Overwegende,

dat het gedeelte van de Middenmolenlaan, gelegen tussen de Voorwillenseweg en de Poldermolendreef, momenteel is ingericht met een maximumsnelheid van 50 km/u, terwijl deze weg in het door de gemeenteraad vastgestelde Verkeerscirculatieplan Gouda 2022 (VCP) is aangewezen als verblijfsgebied waar een maximumsnelheid van 30 km/u passend en noodzakelijk is;

dat het VCP is onderbouwd met verkeersmodellen en monitoring van intensiteiten, doorstroming en milieueffecten en dat uit deze modellen blijkt dat de verlaging naar 30 km/u op de Middenmolenlaan geen onevenredige nadelige effecten heeft voor bereikbaarheid of doorstroming, maar juist leidt tot een verbetering van verkeersveiligheid, leefbaarheid en milieukwaliteit;

dat dit wegvak bovendien gelijktijdig in aanmerking komt voor reconstructie wegens verzakking, waardoor het doelmatig en kostenefficiënt is de snelheidsverlaging te combineren met de herinrichting van het wegprofiel;

dat de Middenmolenlaan is gelegen in een woonwijk met intensief gebruik door voetgangers en fietsers, waaronder schoolgaande kinderen en dat een lagere maximumsnelheid noodzakelijk is om de verkeersveiligheid van deze kwetsbare groepen te vergroten en de leefbaarheid in de wijk te verbeteren;

dat bewoners gedurende de periode 2022–2025 in diverse bewonersavonden en overlegmomenten (zowel voor de Middenmolenlaan als het Middenmolenplein) intensief zijn betrokken, en dat in deze participatie duidelijk behoefte is geuit aan maatregelen die de doorstroming en verkeersveiligheid verbeteren;

dat de invoering van een 30 km/u-zone uitvoering geeft aan de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, doordat:

de snelheid wordt afgestemd op de verblijfsfunctie van de straat en daarmee de veiligheid op de weg wordt verbeterd;

de kans op ernstige ongevallen wordt verminderd, waarmee de bescherming van kwetsbare weggebruikers (voetgangers en fietsers) en passagiers wordt vergroot;

de reconstructie van het verzakte wegvak wordt gecombineerd met een nieuwe inrichting, zodat de weg in stand wordt gehouden en de bruikbaarheid wordt verbeterd;

door lagere snelheden, rustiger rijgedrag en een inrichting die sluipverkeer ontmoedigt, ook het voorkomen en beperken van verkeershinder, geluidsoverlast en emissies wordt gerealiseerd;

dat de geloofwaardigheid en handhaafbaarheid van de 30 km/u-zone worden ondersteund door fysieke inrichtingselementen (bebording, plateaus, uitritconstructies, kruispuntinrichting), zoals weergegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening;

dat de kruising Moleneind/Middenmolenplein/Middenmolenlaan in de huidige situatie geen gelijkwaardige kruising is, maar dat deze met de herinrichting wordt omgevormd tot een gelijkwaardige kruising waarop artikel 15 van het RVV 1990 van toepassing is;

dat de aansluiting van de Middenmolenlaan ter hoogte van de Poldermolendreef in de nieuwe situatie wordt ingericht als een uitritconstructie, waardoor artikel 54 RVV 1990 van toepassing is en verkeer dat deze aansluiting in- of uitrijdt voorrang moet verlenen aan alle andere bestuurders en voetgangers;

dat ter hoogte van de fietsoversteek van het vrijliggende fietspad op de Middenmolenlaan, in de relatie met de Poldermolendreef, behoefte bestaat aan een eenduidige en herkenbare voorrangssituatie om de verkeersveiligheid te verbeteren;

dat de aansluiting van de Middenmolenlaan op het Getijmolenerf in de nieuwe situatie wordt ingericht als een uitritconstructie, waardoor artikel 54 RVV 1990 van toepassing is en verkeer dat het Getijmolenerf in- of uitrijdt voorrang moet verlenen aan alle andere bestuurders en voetgangers;

dat conform de situatietekening aan beide zijden van de Middenmolenlaan (op het wegvak tussen de Voorwillenseweg en de Poldermolendreef) de vrijliggende fietspaden in de nieuwe situatie vervallen, waardoor de verplichting “verplicht fietspad” (borden G11) niet langer van toepassing is en de betreffende verkeerstekens dienen te worden verwijderd;

dat het mengen van fietsers en gemotoriseerd verkeer op de rijbaan passend is bij een maximumsnelheid van 30 km/u en dat de invoering van de zone 30 hiermee in overeenstemming is met de principes van Duurzaam Veilig, waarin mengen bij lage snelheden en scheiden bij hogere snelheden het uitgangspunt vormt;

dat ter hoogte van de aansluiting Voorwillenseweg/Middenmolenlaan fietssuggestiestroken worden aangebracht conform de situatietekening, om de aanwezigheid van fietsers te benadrukken en de geloofwaardigheid van de maximumsnelheid van 30 km/u te ondersteunen;

dat overleg met de politie overeenkomstig artikel 24 BABW heeft plaatsgevonden;

dat de maatregelen betrekking hebben op wegen die bij de gemeente Gouda in beheer zijn;

Gelet op artikel 15 en 18 Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, artikelen 12, 34 en 37 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en de Algemene wet bestuursrecht;

Gelet op het Gouds Mandatenbesluit;

 

BESLUITEN:

  • 1.

    Het wegvak van de Middenmolenlaan, gelegen tussen de Voorwillenseweg en de Poldermolendreef, aan te wijzen als 30 km/uur-zone, door het plaatsen van begin- en einde-zoneborden (A01-30-ZB en A01-30-ZE) overeenkomstig de bij dit besluit behorende situatietekening.

     

  • 2.

    De bestaande uitritconstructies ter plaatse van de aansluiting Moleneind/Middenmolenplein/Middenmolenlaan op te heffen en deze aansluiting in te stellen als gelijkwaardige kruising, waarmee wordt vastgelegd dat alle bestuurders die het kruispunt naderen voorrang moeten verlenen aan verkeer van rechts, conform artikel 15 RVV 1990.

     

  • 3.

    De bestaande gelijkwaardige kruising ter hoogte van de aansluiting van de Middenmolenlaan op de Poldermolendreef op te heffen, door deze aansluiting in de nieuwe situatie in te richten als uitritconstructie, overeenkomstig de bij dit besluit behorende situatietekening, waarbij artikel 54 RVV 1990 van toepassing is.

     

  • 4.

    De aansluiting van het Getijmolenerf op de Middenmolenlaan in de nieuwe situatie in te richten als uitritconstructie, overeenkomstig de situatietekening, waarbij artikel 54 RVV 1990 van toepassing is.

     

  • 5.

    Ter hoogte van de fietsoversteek van het vrijliggende fietspad op de Middenmolenlaan, vanuit en richting de Poldermolendreef, een voorrangssituatie in te stellen door voor bestuurders die de Poldermolendreef naderen of verlaten borden B06 te plaatsen, in combinatie met haaientanden, overeenkomstig de bij dit besluit behorende situatietekening.

     

  • 6.

    De bestaande verkeerstekens G11 aan beide zijden van de Middenmolenlaan te verwijderen conform de situatietekening, aangezien de vrijliggende fietspaden in de nieuwe situatie vervallen.

     

  • 7.

    Overige bestaande verkeerstekens en markeringen die betrekking hebben op de oude maximumsnelheid of die strijdig zijn met dit besluit, te verwijderen.

 

 

GOUDA, 10 december 2025

 

Burgemeester en wethouders van Gouda,

namens dezen,

het hoofd van de afdeling Beheer openbare ruimte,

 

 

 

Marie-Jeanne Kleemans

 

 

Bijlage: S ituatietekening herinrichting Middenmolenlaan

Publicatie

Dit verkeersbesluit is bekendgemaakt door publicatie in het elektronisch gemeenteblad van 10 december 2025. Deze is in te zien via de website officielebekendmakingen.nl. Een vermelding van het besluit is tevens geplaatst op de gemeentepagina in de Goudse Post. Het besluit ligt na de publicatiedatum gedurende zes weken ter inzage in het Huis van de Stad.

Bezwaar maken

 

Bent u het niet eens met dit besluit?

Als u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u eerst bellen voor meer informatie of om vragen te stellen. Nadere inlichtingen over dit besluit kunt u verkrijgen via telefoonnummer 0182-588288.

Vaak wordt dan al veel duidelijker en opgelost.

 

Bezwaarschrift

Komen we er dan toch niet uit, dan kunt u een bezwaarschrift indienen. Dit mag overigens ook direct, zonder eerst te bellen. Een bezwaarschift kunt u indienen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is verzonden. Het besluit blijft ook bij het indienen van een bezwaarschrift gewoon geldig.

 

Hoe dien ik een bezwaar in?

U kunt uw bezwaar online indienen. Hier heeft u DigiD voor nodig (of e-Herkenning). Ga hiervoor naar de website www.gouda.nl.

 

Maakt u geen gebruik van het online bezwaarformulier?

Dan kunt u uw bezwaar sturen naar:

College van burgemeester en wethouders van Gouda

t.a.v. de bezwaarschriftencommissie Gouda

Postbus 1086

2800 BB Gouda

 

Wat moet er in een bezwaarschrift staan?

Zet in elk geval in uw bezwaarschrift: 

•             uw naam, adres en handtekening;

•             de datum waarop u het bezwaarschrift verstuurt;

•             een omschrijving van het besluit waar u bezwaar tegen maakt;

•             de redenen waarom u bezwaar maakt;

•             als dat mogelijk is, het telefoonnummer en e-mailadres waarop u bereikbaar bent.

Om u sneller te kunnen helpen is het handig als u een kopie meestuurt van het besluit waar u bezwaar tegen maakt.

 

Voorlopige voorziening

Indien u op korte termijn uitvoering van het besluit wilt voorkomen, dan kunt u de voorzieningenrechter van de Rechtbank, Postbus 20302, 2500 EH Den Haag, vragen een voorlopige voorziening te treffen. Een verzoek om een voorlopige voorziening kunt u alleen indienen als u ook bezwaar hebt gemaakt. Bovendien moet er sprake zijn van een spoedeisend belang. U kunt ook om een voorlopige voorziening vragen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor heeft u een DigiD nodig.

 

 

Naar boven