Verkeersbesluit 10 laadpalen (B3, fase 4). Uitbreiding openbaar laadnetwerk gemeente Deurne

 

(zaak: 3389314)

 

Aanwijzen van parkeerplaatsen uitsluitend voor het op- en bijladen van elektrische auto’s.

 

 

Besluit:

 

Het college van burgemeester en wethouders van Deurne besluit tot:

 

  • het aanwijzen van 20 parkeerplaatsen met als specifiek doel het opladen van elektrische voertuigen nabij de adressen zoals vermeld in bijlagen 1 en 2, door het plaatsen van verkeersbord E8c van bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en een onderbord OB504 waarop met pijlen is aangegeven op welke parkeerplaatsen dit betrekking heeft;

 

 

Burgemeesters en wethouders van gemeente Deurne,

 

Gelet op:

 

  • de bepalingen van artikelen 2, 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna te noemen: Wvw 1994);

  • de bepalingen van artikelen 8, 12, 14 en 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna te noemen: BABW);

  • de bepalingen van artikel 24, lid 1, sub d ten 2e van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna te noemen: RVV 1990);

 

Overwegende:

 

  • dat de provincies Noord-Brabant en Limburg invulling willen geven aan de doelstellingen en vereisten zoals opgenomen in de Nationaal Agenda Laadinfrastructuur en hiervoor overeenkomsten namens de deelnemende gemeenten, waaronder Deurne, hebben gesloten (Collectieve concessie publieke laadinfrastructuur 2024 – RAL-Zuid);

  • ook de gemeente Deurne invulling wil geven aan de doelstellingen en vereisten, opgenomen in de Nationaal Agenda Laadinfrastructuur, zoals beschreven in haar vastgestelde Laadvisie openbare laadinfrastructuur;

  • het elektrisch rijden zorgt voor verbetering van de luchtkwaliteit en een stillere leefomgeving;

  • het stimuleren van elektrisch rijden bijdraagt aan het behalen van de doelstellingen uit het klimaatakkoord van Parijs;

  • de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) onderdeel is van het klimaatakkoord van Parijs;

  • in de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) onder andere is opgenomen dat de ontwikkeling van laadinfrastructuur geen belemmering mag vormen voor de groei van het aantal elektrische auto’s;

  • het stimuleren van elektrisch vervoer bovendien een randvoorwaarde is voor de Nederlandse overheid om de klimaatdoelstellingen te halen;

  • steeds meer inwoners en bezoekers van de gemeente Deurne beschikken over een elektrische auto en de algemene verwachting is dat het aantal elektrische auto’s de komende jaren toeneemt;

  • gebruikers zonder laadmogelijkheid op privéterrein en bezoekers, voor het op- en bijladen van hun elektrische auto’s aangewezen zijn op een openbare laadvoorziening;

  • met de groei van het aantal elektrische auto’s de verwachting is dat uitsluitend vraag gestuurde plaatsing (plaatsing naar aanleiding van een aanvraag) van openbare laadpalen niet langer voldoet vanwege de lange doorlooptijden;

  • de gemeente Deurne in samenwerking met de plankaartontwikkelaar, 240 potentiële locaties heeft ingetekend op de plankaart op basis van vooraf vastgestelde eisen, zoals ruimtelijke geschiktheid, aansluitmogelijkheden op het laagspanningsnet, eigendomsrechten, afstand tot bomen en algemene (technische) eisen van de Charge Point Operator;

  • de provincies Noord-Brabant en Limburg namens de gemeente Deurne met Charge Point Operator Vattenfall een concessieovereenkomst is aangegaan voor “plaatsing en exploitatie van slimme laadinfrastructuur”;

  • de Charge Point Operator in 8 rasters van 500mx500m met minimaal 125 huishoudens, waar nog geen openbare laadpaal beschikbaar is, locaties op voornoemde plankaart heeft geselecteerd om zodoende tot een dekkend netwerk van laadinfrastructuur te komen;

  • daarnaast de Charge Point Operator een laaddrukanalyse heeft uitgevoerd van Best Presterende Locaties (BPL) op basis van gebruikscijfers;

  • de Charge Point Operator op basis van genoemde laaddrukanalyse, 200 locaties heeft berekend en op de plankaart de locaties met de hoogste laaddruk heeft geselecteerd;

  • de gemeente Deurne de laaddrukanalyse en de voorgestelde locaties heeft geverifieerd en geaccordeerd;

  • de gemeente Deurne tot de conclusie is gekomen dat de Charge Point Operator voldoende heeft aangetoond dat er op de locaties, zoals weergegeven in de bijlagen, behoefte is aan de realisatie van openbare laadpalen voor het op- en bijladen van elektrische voertuigen en dat deze locaties aan de criteria voldoen;

  • de gekozen locaties in eigendom zijn bij de gemeente Deurne;

  • alle locaties betrekking hebben op wegen als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de Wvw 1994;

  • de gekozen locaties voldoen aan de plaatsingscriteria (bijlage II van de Laadvisie openbare laadinfrastructuur);

  • locaties voor een laadpaal middels en na burgerparticipatie zijn vastgesteld en gevalideerd;

  • het college van burgemeester en wethouders van Deurne bevoegd is een verkeersbesluit te nemen voor deze wegen;

  • de uitrol gefaseerd wordt aangepakt;

  • nu de vierde fase wordt uitgerold waarbij 20 parkeerplaatsen worden gereserveerd;

  • dat een laadpaal gelijktijdig twee elektrische auto’s kan opladen en er daarom bij iedere laadpaal twee parkeerplaatsen gereserveerd dienen te worden als parkeerplaats uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische auto’s. In beginsel wordt er één parkeerplek ingericht en bij veelgebruik wordt de tweede parkeerplek ook ingericht voor het opladen van elektrische auto’s;

  • gelet op artikel 2, lid 2, sub a. van de Wvw 1994 deze verkeersmaatregelen eveneens strekken tot het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, alsmede de gevolgen voor het milieu (zoals in de Wet milieubeheer);

  • gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;

  • hoewel de verhouding tussen parkeerplekken en het aantal auto's of woningen gelijk blijft, het plaatsen van een exclusief voor elektrische auto’s bestemde openbare laadpaal kan leiden tot verminderde flexibiliteit en zodoende als een toename van parkeerdruk kan worden ervaren, deze nadelige gevolgen echter als ondergeschikt worden beschouwd ten opzichte van doelstellingen als het behalen van milieuvoordelen, het waarborgen van de verkeersveiligheid, het verbeteren van de beschikbaarheid van openbare laadpalen en het faciliteren van de transitie naar elektrisch rijden, vooral gezien de urgentie van het klimaatprobleem en de rol van elektrisch rijden bij het verminderen van broeikasgasemissies. Bovengenoemde belangen op grond van artikel 2 van de WVW 1994 wegen zwaarder dan het belang van beschikbare parkeerplaatsen voor niet-elektrische voertuigen;

  • het treffen van een verkeersmaatregel bovendien een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan eventuele nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven.

 

 

Bij dit besluit horen de volgende bijlagen:

 

Bijlage 1.: Lijst laadlocaties

Bijlage 2.: Kaarten laadlocaties

 

 

Deurne, 8 december 2025

 

Burgemeester en wethouders voornoemd,

 

 

dhr. R.R.M. Halffman drs. G. T. Buter

 

gemeentesecretaris burgemeester

 

 

 

Bezwaar

Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden binnen zes weken ingaande na de dag van bekendmaking van dit besluit, schriftelijk een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Deurne, Postbus 3, 5750 AA Deurne.

Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en moet ten minste bevatten: 1. naam en adres van de reclamant; 2. dagtekening; 3. omschrijving van de beschikking waartegen het bezwaar is gericht; 4. de gronden van het bezwaar (motivering). Bij het bezwaarschrift dient zo mogelijk een kopie van het besluit waarop het bezwaar betrekking heeft te worden overgelegd.

Volledigheidshalve wijzen wij er op dat indienen van het bezwaarschrift niet betekent dat het besluit daarmee ook automatisch is opgeschort. Daarom kan de indiener van een bezwaarschrift bij de voorzieningenrechter van de rechtbank te ’s-Hertogenbosch, sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch verzoeken een voorlopige voorziening te treffen indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Aan het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening zijn kosten verbonden. Nadere informatie is te verkrijgen bij de griffie van de Rechtbank in ‘s-Hertogenbosch (tel. 073 –6202020).

Naar boven