Verordening Participatieraad Sociaal Domein gemeente Haarlemmermeer 2025

De raad van de gemeente Haarlemmermeer;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van Haarlemmermeer van 4 november 2025, kenmerk 12644307;

 

gelet op artikel 147 en 149 van de Gemeentewet;

 

gelet op artikel 47 van de Participatiewet;

 

gelet op artikel 2.1.3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning;

 

gelet op artikel 2.10 van de Jeugdwet;

 

overwegende dat de wijze waarop beleidsadvisering van ingezetenen geregeld wordt, expliciet uitgewerkt dient te worden als verbijzondering van de Participatiewet, van de Wet maatschappelijke ondersteuning en de Jeugdwet;

 

besluit vast te stellen:

 

de Verordening Participatieraad Sociaal Domein gemeente Haarlemmermeer 2025.

 

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    achterban: inwoners, cliënten, cliëntenraden, belangengroeperingen, dorps- en wijkraden, en andere belanghebbenden;

  • b.

    belanghebbenden: organisaties of personen die belangen van inwoners, waaronder cliënten, vertegenwoordigen;

  • c.

    Client:

    • a.

      een jeugdige of zijn ouders of pleegouders als bedoeld in artikel 1 van de Jeugdwet, voor zover de jeugdige (conform de Jeugdwet) woonplaats heeft in de gemeente Haarlemmermeer;

    • b.

      een persoon als bedoeld in artikel 1.1.1 van de Wet maatschappelijke ondersteuning;

    • c.

      een persoon als bedoeld in artikel 7 van de Participatiewet.

  • d.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlemmermeer;

  • e.

    leden van de Participatieraad: zij die door het college zijn benoemd als lid van de Participatieraad Haarlemmermeer;

  • f.

    organisatie: instelling of vereniging die een eigen bestuur heeft en een activiteit of meerdere activiteiten in het kader van de Jeugdwet, de Wmo en/of de Participatiewet verzorgt;

  • g.

    Participatieraad: adviesorgaan met als doelstelling door beleidsadvisering de kwaliteit van het beleid te verbeteren en de effectiviteit van het beleid te vergroten, door de specifieke kennis, wensen, ideeën en problemen van inwoners als uitgangspunt te nemen en draagvlak te creëren;

  • h.

    werkgroepen: subgroepen binnen de Participatieraad die zich richten op een bepaald onderwerp.

HOOFDSTUK 2. TAAK VAN DE PARTICIPATIERAAD

Artikel 2 Doel, taken en positie van de Participatieraad

  • 1.

    De Participatieraad is een adviesorgaan van het college, dat gevraagd en ongevraagd en bij voorkeur samenhangend en integraal advies uitbrengt.

  • 2.

    Doel en taken van de Participatieraad sluiten aan bij de visie van de gemeente Haarlemmermeer op het sociaal domein, hetgeen inhoudt dat de Participatieraad het college gevraagd en ongevraagd adviseert over alle onderwerpen, die de vorming, de uitvoering, de controle en de evaluatie van het gemeentelijk beleid op het sociaal domein betreffen. Jaarlijks maakt de Participatieraad met het college nadere afspraken over de prioritaire thema's voor dat jaar en legt dat vast in zijn jaarplan.

  • 3.

    De Participatieraad heeft tot doel om met zijn adviezen een actieve bijdrage te leveren aan:

    • deelname van inwoners aan de samenleving en waar mogelijk hun zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid te bevorderen, met bijzondere aandacht voor inwoners in een kwetsbare positie;

    • de vorming, uitvoering, controle en evaluatie van het gemeentelijk beleid, daarbij goed aan te sluiten bij de vraagstukken en knelpunten in de gemeente, waar mogelijk te participeren in de voorbereiding hiertoe.

      Teneinde dit doel goed te kunnen uitvoeren is het nodig om tijdig geïnformeerd te zijn en zo in een vroeg stadium input te kunnen leveren.

  • 4.

    De Participatieraad heeft de volgende taken:

    • het vroegtijdig informeren van het college over kansen en knelpunten die hij voorziet bij voorgenomen beleid;

    • het informeren van het college over kansen en knelpunten die hij signaleert bij de uitvoering van beleid;

    • een actieve bijdrage leveren aan het bevorderen van participatie in Haarlemmermeer.

  • 5.

    De Participatieraad is alert op ontwikkelingen en knelpunten binnen het sociaal domein en verzamelt op actieve wijze zoveel mogelijk relevante informatie binnen zijn achterban met als doel deze informatie te gebruiken bij zijn advisering;

  • 6.

    De Participatieraad onderhoudt een relatie met diverse organisaties en doelgroepen die actief zijn binnen het sociaal domein.

  • 7.

    De Participatieraad zorgt daarnaast voor de wettelijk voorgeschreven cliëntenparticipatie zoals onder meer vermeld in de Participatiewet, de Jeugdwet en in de Wmo

  • 8.

    De Participatieraad functioneert in haar advisering onafhankelijk van de gemeente.

  • 9.

    De Participatieraad is niet bevoegd te adviseren over klachten, bezwaarschriften en andere zaken, voor zover die op individuele burgers betrekking hebben.

Artikel 3. Advisering en adviestermijnen

  • 1.

    Wanneer het college de Participatieraad om advies vraagt, worden hierbij de volgende adviestermijnen gehanteerd:

    • a.

      vier weken als het gaat om een advies op een beleidsvraag van beperkte omvang dan wel waarbij de Participatieraad in het voortraject is betrokken;

    • b.

      zes weken als het gaat om een advies op een beleidsvraag van grotere omvang dan wel waarbij de Participatieraad in het voortraject niet betrokken is geweest.

  • 2.

    Het college reageert schriftelijk binnen zes weken op een advies van de Participatieraad en stuurt een afschrift van de reactie aan de gemeenteraad. Indien wordt afgeweken van het advies wordt dit gemotiveerd.

  • 3.

    De zomer- en de kerstvakantie hebben voor de in lid 2 sub a. en b. genoemde termijnen een opschortende werking.

Artikel 4. Door het college te verstrekken informatie

  • 1.

    De Participatieraad krijgt van het college ongevraagd en gevraagd alle stukken die hij voor de uitoefening van zijn taken nodig heeft, tenzij wettelijke voorschriften dit in de weg staan. Zo nodig zullen ter zake kundige ambtenaren mondeling toelichting geven over lopend beleid, de invloed van nieuw (rijks-)beleid en/of over ideeën en plannen van college en/of gemeenteraad op de in artikel 2 lid 3 en 4 genoemde thema’s.

  • 2.

    Om de Participatieraad inzicht te geven in zijn werklast verschaft het college periodiek een geactualiseerde planning met voor te leggen adviesaanvragen.

  • 3.

    Het college verstrekt geen informatie aan de Participatieraad over individuele personen.

HOODFSTUK 3. SAMENSTELLING PARTICIPATIERAAD

Artikel 5. Samenstelling Participatieraad

  • 1.

    Leden van de Participatieraad vormen een zo evenwichtig mogelijke afspiegeling van de Haarlemmermeerse samenleving, hebben relevante kennis, ervaring en netwerken en komen op voor de inwoners zoals nader omschreven in artikel 2 lid 3 en lid 7.

  • 2.

    De Participatieraad bestaat uit minimaal 5 tot maximaal 20 leden, waaronder de voorzitter.

  • 3.

    De leden van de Participatieraad zijn onafhankelijk en spreken op persoonlijke titel. Zij hebben zitting in de Participatieraad zonder last of ruggenspraak.

  • 4.

    De leden van de Participatieraad wonen in de gemeente Haarlemmermeer, bekleden geen vertegenwoordigende functie namens een politieke partij in de gemeente Haarlemmermeer, zijn geen lid van het college of de gemeenteraad en zijn niet in dienst van de gemeente Haarlemmermeer. Ze hebben ook geen zakelijke binding met de gemeente Haarlemmermeer voor zover deze van invloed kan zijn op hun onafhankelijke positie.

  • 5.

    De voorzitter heeft daarnaast gevoel voor politiek-bestuurlijke verhoudingen, houdt overzicht, is procesgericht en is een bindende factor binnen de Participatieraad.

Artikel 6. Benoeming en zittingsduur van de voorzitter en de leden

  • 1.

    De leden, inclusief de voorzitter, van de Participatieraad worden door het college benoemd. Alleen de voorzitter wordt in functie benoemd.

  • 2.

    De werving en selectie van de opvolgende leden geschiedt door de Participatieraad zelf. Hiertoe organiseert de Participatieraad een sollicitatieronde. Selectie vindt plaats op basis van een door de Participatieraad opgestelde profielschets. De selectiegesprekken worden gehouden door een selectiecommissie van de Participatieraad. Het college benoemt opvolgende leden op advies van de Participatieraad. De gemeenteraad wordt hierover geïnformeerd.

  • 3.

    De zittingsduur van de leden van de Participatieraad bedraagt vier jaar.

  • 4.

    De leden kunnen daarna éénmaal voor eenzelfde periode worden herbenoemd.

  • 5.

    Bij aftreden of bij het verstrijken van de benoemingstermijn blijft de voorzitter deze functie vervullen tot in de opvolging is voorzien, tenzij zulks niet mogelijk is of redelijkerwijs niet verwacht mag worden. De Participatieraad voorziet in dat geval zelf in haar voorzitterschap tot een nieuwe voorzitter benoemd is.

  • 6.

    Het lidmaatschap van de Participatieraad kan tussentijds worden beëindigd:

    • a.

      op eigen verzoek,

    • b.

      door overlijden,

    • c.

      door intrekking van de benoeming door het college, nadat de Participatieraad hierover een gemotiveerd voorstel heeft ingediend.

    • d.

      door ontslag door het college, als een lid zijn of haar taak heeft verzuimd of niet meer voldoet aan de formele vereisten als genoemd in deze verordening.

  • 7.

    De Participatieraad stelt een rooster van aftreden op, voor een goede balans tussen continuïteit en vernieuwing.

Artikel 7. Taken voorzitter en ambtelijk secretaris

  • 1.

    Tot de taken van de voorzitter van de Participatieraad behoren:

    • a.

      het voorbereiden van de agenda met de secretaris;

    • b.

      het bepalen van dag en tijdstip van de vergadering;

    • c.

      het leiden van de vergadering;

    • d.

      het vaststellen van de uitslag van stemmingen;

    • e.

      het fungeren als opdrachtgever van de secretaris;

    • f.

      het extern vertegenwoordigen van de Participatieraad;

    • g.

      het ondertekenen van uitgaande stukken van de Participatieraad;

    • h.

      het afstemmen met directie en wethouders van de gemeente.

  • 2.

    Tot de taken van de secretaris van de Participatieraad behoren:

    • a.

      het verrichten van administratieve werkzaamheden;

    • b.

      het verrichten van beleidsvoorbereidende en -ondersteunende werkzaamheden;

    • c.

      het verrichten van organisatorische werkzaamheden;

    • d.

      het bewaken van de voortgang en afhandeling van de uitgebrachte adviezen;

    • e.

      het beheren van het voor de Participatieraad beschikbaar gestelde budget;

    • f.

      het opstellen van het jaarverslag;

    • g.

      het mede opstellen van een rooster van aftreden.

HOOFDSTUK 4 VERGADERINGEN EN WERKWIJZE

Artikel 8. Vergaderingen

  • 1.

    De Participatieraad komt tien keer per jaar plenair bijeen, of zoveel minder of meer als de voorzitter of ten minste de meerderheid van de leden noodzakelijk achten.

  • 2.

    De Participatieraad bepaalt zijn eigen agenda.

  • 3.

    De vergaderingen van de Participatieraad zijn openbaar. De Participatieraad kan besluiten besloten vergaderingen te houden, bijvoorbeeld bij de behandeling van niet-openbare stukken of wanneer de privacy van personen in het geding is.

  • 4.

    De Participatieraad kan derden uitnodigen de vergaderingen bij te wonen voor het geven van toelichting, informatie en/of advies.

  • 5.

    De Participatieraad is verplicht tot geheimhouding van stukken totdat de stukken openbaar zijn. Deze geheimhoudingsplicht strekt zich ook uit tot derden die worden geconsulteerd.

  • 6.

    De geheimhouding vervalt niet door beëindiging van het lidmaatschap van de Participatieraad.

  • 7.

    Desgewenst is een vertegenwoordiger van de gemeente aanwezig bij vergaderingen van de Participatieraad.

Artikel 9. Besluitvorming

  • 1.

    De Participatieraad kan beraadslagen en besluiten indien tenminste twee derde van het aantal leden van de Participatieraad ter vergadering aanwezig is en aan de stemming heeft deelgenomen.

  • 2.

    Alle besluiten worden genomen bij meerderheid van het aantal geldig uitgebrachte schriftelijke of mondelinge stemmen. De ambtelijk secretaris is niet stemgerechtigd.

  • 3.

    Blanco stemmen of onthoudingen zijn voor de vaststelling van het resultaat van de stemming geen geldig uitgebrachte stemmen.

  • 4.

    Stemming over personen geschiedt schriftelijk met gesloten stembiljetten.

Artikel 10. Werkwijze

  • 1.

    De Participatieraad heeft contact met maatschappelijke organisaties en vertegenwoordigers van belanghebbenden binnen de in artikel 2 genoemde thema’s. Hij kan dit onder meer doen door deelname aan bijeenkomsten die door maatschappelijke organisaties en belanghebbenden worden georganiseerd.

  • 2.

    De Participatieraad beoordeelt zelf of en wanneer er bij de opstelling van een advies derden worden betrokken. Dit kunnen externe deskundigen, vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties, belanghebbenden of andere ter zake kundige personen zijn.

  • 3.

    Adviesaanvragen kunnen worden voorbereid in werkgroepen, die bestaan uit leden van de Participatieraad eventueel aangevuld met derden. Elk advies aan het college wordt aan de hele Participatieraad ter besluitvorming voorgelegd voordat het aan het college wordt uitgebracht.

  • 4.

    De Participatieraad evalueert jaarlijks zijn functioneren, de resultaten en de samenstelling.

  • 5.

    De Participatieraad treedt via verschillende communicatiemiddelen naar buiten en zorgt voor zichtbaarheid, vindbaarheid en laagdrempeligheid. Het college faciliteert daar waar mogelijk.

HOOFDSTUK 5 ONDERSTEUNING PARTICIPATIERAAD

Artikel 11. Vergoedingen en middelen

  • 1.

    Voor het functioneren van de Participatieraad wordt in de gemeentelijke begroting een werkbudget opgenomen. Dit werkbudget is bedoeld voor het faciliteren van de adviesfunctie, de kosten van deskundigheidsbevordering, onderzoek en raadpleging.

  • 2.

    De leden van de Participatieraad ontvangen een door het college vast te stellen vergoeding per maand.

  • 3.

    De Participatieraad stelt jaarlijks vooraf een jaarplan op en maakt jaarlijks achteraf een jaarverslag. Deze stukken worden aan het college toegezonden.

  • 4.

    Voor de vergaderingen van de Participatieraad stelt de gemeente kosteloos een goed bereikbare en toegankelijke openbare vergaderlocatie ter beschikking, als regel in het gemeentehuis.

  • 5.

    Voor niet-reguliere activiteiten kan de Participatieraad bij het college extra middelen aanvragen.

HOOFDSTUK 6 SLOTBEPALINGEN

Artikel 12 Uitvoering

Het college kan ter uitvoering van deze verordening nadere regels vaststellen na consultatie van de Participatieraad.

Artikel 13. Onvoorziene zaken

Voor zaken waarin deze verordening niet voorziet, treedt de Participatieraad in overleg met het college dat zo nodig een beslissing neemt.

Artikel 14 Overgangsbepaling

De leden en de voorzitter van de Participatieraad, benoemd op basis van de voorgaande Verordening Participatieraad 2019, behouden hun lidmaatschap tot maximaal 8 jaar na hun aanstelling.

Artikel 15 Intrekken oude verordening

Bij de inwerkingtreding van deze verordening wordt de (gewijzigde) Verordening Participatieraad Haarlemmermeer 2019 ingetrokken.

Artikel 16 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: ”Verordening Participatieraad Sociaal Domein gemeente Haarlemmermeer 2025”.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 4 december 2025.

De griffier

J. van der Rhee, B.Ha

De voorzitter

M. Schuurmans-Wijdeven

Naar boven