Verkeersbesluit diverse verkeersmaatregelen Apeldoornsestraat te Voorthuizen tussen de Heuvelrandweg en de gemeentegrens

 

Gelet op het bepaalde in de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW).

Overwegingen ten aanzien van het besluit

de teamleider van team Beheer op grond van de Mandaatregeling gemeente Barneveld van het college van burgemeester en wethouders van Barneveld van 21.06.2024, gemandateerd is voor het nemen van verkeersbesluiten voor de plaatsing en verwijdering van verkeerstekens en/of maatregelen op of aan de weg;

volgens artikel 15, eerste lid van de WVW 1994 een verkeersbesluit wordt genomen voor de plaatsing of verwijdering van verkeerstekens voor zover daardoor een verbod of gebod ontstaat;

de Apeldoornsestraat te Voorthuizen een weg is zoals bedoeld in artikel 18 lid 1 onder d van de WVW 1994;

de Apeldoornsestraat in beheer is bij de gemeente Barneveld;

de Apeldoonsestraat gecategoriseerd is als gebiedsontsluitinsweg met een maximumsnelheid van 80 km/u;

de Apeldoornsestraat grootschalig onderhoud nodig heeft;

dit onderhoud het mogelijk maakt om de verkeerssituaties te verbeteren en de weg verkeersveiliger te maken;

door Haskoning (voorheen: Royal Haskoning DHV) onderzoek is gedaan naar de verkeersknelpunten en dat er uit dit onderzoek diverse optimalisaties mogelijk zijn op de Apeldoornsestraat;

meerdere van de optimalisaties toegepast gaan worden waardoor de Apeldoornsestraat verkeersveiliger wordt;

tussen de Hunnenweg en de rotonde met de Heuvelrandweg een maximumsnelheid wordt ingesteld van 60 km/u, hierdoor ontstaat er een minder groot verschil in snelheid rondom Eethuis De Heuveltjes waar diverse oversteekbewegingen aanwezig zijn;

het CROW een afwegingskader heeft opgesteld waarbij het dit gedeelte mogelijk is om 60 km/u in te stellen;

voor dit deel van de Apeldoornsestraat tevens een motie is aangenomen door de gemeenteraad om dit weggedeelte te verlagen naar 60 km/u;

de hiervoor benoemde overwegingen belangrijke argumenten zijn om de snelheid te verlagen tussen de Hunnenweg en de rotonde met de Heuvelrandweg door het plaatsen en verwijderen van borden A1-60 zonale toepassing begin en einde uit bijlage 1 van het RVV 1990 waarmee dit deel van de Apeldoornsestraat wordt toegevoegd aan, en onderdeel wordt van de bestaande 60-km zone;

de in te stellen maximumsnelheid van 60 km/u in overeenstemming is met het wegbeeld ter plaatse want waar nodig zijn de omstandigheden op zodanige manier aangepast dat de beoogde snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en de inrichting van deze weg en van zijn omgeving;

de nieuwe inrichting van de Apeldoornsestraat vergelijkbaar is met die van de nabijgelegen Heuvelrandweg, waar eveneens een maximumsnelheid van 60 km/uur geldt;

het verlagen van de snelheid ertoe leidt dat de kans op inhaalbewegingen worden vergroot;

de inhaalbewegingen tot verkeersveiligheidsrisico’s kunnen leiden omdat er nabij Eethuis De Heuveltjes veel oversteekbewegingen zijn;

inhalen om die reden niet wordt toegestaan op het gedeelte Apeldoornsestraat tussen de rotonde Heuvelrandweg en het kruispunt met de Hunnenweg;

deze maatregel wordt ingesteld door het aanbrengen van een doorgetrokken streep in de vorm van een dubbele as-markering waardoor het verboden wordt voor bestuurders om deze streep te overschrijden of zich links van de streep te bevinden;

ter plaatse van zijwegen bij de Hunnenweg en Hoge Boeschoterweg extra middengeleiders worden toegevoegd;

het niet wenselijk is dat bestuurders de middengeleider aan de linkerzijde passeren ;

daarom voor bestuurders een gebod wordt ingesteld om rechts langs de middengeleider te rijden door het plaatsen van borden D2 van bijlage 1 van het RVV 1990;

om te benadrukken dat er oversteekbewegingen plaatsvinden het bord J23 (waarschuwing voetgangers) van bijlage 1 van het RVV 1990 wordt geplaatst rondom de parkeerstrook bij de ‘Eethuis De Heuveltjes’;

naast de rijbaan diverse parkeerstroken zijn gelegen en dat deze ook als knelpunten uit de analyse van Haskoning zijn gekomen en deze daarom verwijderd worden;

het CROW adviseert om geen parkeren te faciliteren op of naast de rijbaan bij een snelheid regime van 80 km/uur;

in de omgeving van de Apeldoornsestraat voldoende alternatieve parkeerplaatsen aanwezig zijn zoals Parkeerplaats Hoge steeg, Stroeze Zand en Tolnegen;

op het gedeelte tussen Tolnegenweg en de N310 geen uitwijkmogelijkheden in het geval van pech beschikbaar zijn;

daarom twee parkeerstroken nabij de Oude Barnevelderweg worden veranderd in vluchthavens doormiddel van het verwijderen van bord E4 en het plaatsen van informatiebord L14 van bijlage 1 van het RVV 1990;

nabij de Bosweg geen ruimte in het ontwerp is gevonden om de bushalte te behouden;

het realiseren van een toegankelijke bushalte op de Apeldoornsestraat ter hoogte van de Bosweg tot hoge maatschappelijke kosten leidt;

overleg heeft plaatsgevonden tussen de vervoerder, de provincie en de gemeente Barneveld;

in het overleg is gebleken dat de bushalte bij de Bosweg gemiddeld 2 tot 3 keer per dag wordt gebruikt;

op acceptabele loopafstand bushaltes aanwezig zijn op dezelfde buslijn;

bovengenoemde overwegingen ertoe leiden dat de bushalte nabij de Bosweg komt te vervallen en dat deze bushalte opgeheven wordt door het verwijderen van bord L3 (bushalte) van bijlage 1 van het RVV 1990;

de bushaltes nabij de Oud Milligenseweg worden verplaatst omdat de huidige vormgeving niet optimaal is voor het aanrijden van de bussen en voor de verkeersveiligheid;

daarom de haltes in de beide rijrichtingen na het kruispunt komen te liggen wat de verkeersveiligheid en het aanrijden verbeterd. Deze maatregel wordt uitgevoerd door het plaatsen en verwijderen van verkeersbord L3 (buslhalte) van bijlage 1 van het RVV 1990;

het plaatsen en verwijderen van de verkeerstekens model A1-60 zonale toepassing begin/einde, D2 en L3 (bushalte) van bijlage 1 van het RVV 1990 conform artikel 12 van het BABW geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de bovengenoemde verkeersmaatregelen bijdraagt aan het

- Het verzekeren van de veiligheid op de weg (lid 1, sub a);

- Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid (lid 1, sub c);

gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de in dit besluit genoemde verkeersmaatregelen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1, sub d) in het geding komt, maar dit van ondergeschikt belang wordt geacht;

Ingevolge artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met een door de Korpschef van politie gemandateerde verkeersadviseur van de eenheid Oost-Nederland leidend tot een positief advies.

BESLUIT

Op grond van bovenstaande overwegingen besluit college van burgemeester en wethouders:

1. Het instellen van een maximumsnelheid van 60 km/uur op de Apeldoornsestraat tussen de Hunnenweg en de rotonde Heuvelrandweg, door het plaatsen of verwijderen van bord model A1-60 met zonale toepassing begin/einde van bijlage 1 van het RVV 1990:

- Plaatsen: Apeldoornsestraat ter hoogte van huisnummer 24;

- Verwijderen: Bosweg hoogte van huisnummer 2;

Apeldoornsestraat ter hoogte van huisnummer 107;

2. Het instellen van een gebod tot het voorbijgaan aan de rechterzijde van de middengeleiders, door het plaatsen van bord model D2 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de kruispunten met de Hunnenweg en Hoge Boeschoterweg;

3. Het opheffen van twee bushaltes op de Apeldoornsestraat nabij de Bosweg, door het verwijderen van bord model L3(bushalte) van bijlage 1 van het RVV 1990;

4. Het verplaatsen van twee bushaltes op de Apeldoornsestraat nabij de Oud Milligenseweg, door het verwijderen en plaatsen van bord model L3(bushalte) van bijlage 1 van het RVV 1990, zodat de bushaltes zich na het kruispunt bevinden;

5. Door het aanbrengen van doorgetrokken strepen zoals bedoeld in artikel 76 RVV 1990 op de Apeldoornsestraat tussen de Heuvelrandweg en de Hunnenweg een verbod in te stellen voor bestuurders om deze streep te overschrijden of zich links van de streep te bevinden;

 

SITUATIESCHETS

 

Barneveld, 11 december 2025

Burgemeester en wethouders,

Namens deze,

I. Ponsen

Teamleider Beheer

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Belanghebbenden die het besluit om bepaalde redenen onjuist vinden, kunnen binnen zes weken na de datum van bekendmaking van dit besluit in het digitaal Gemeenteblad een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders. Dit kan schriftelijk via Postbus 63, 3770 AB Barneveld of digitaal op https://www.barneveld.nl/over-barneveld/bezwaar-maken-tegen-een-besluit/ Hiervoor heeft u wel uw DigiD of eHerkenning nodig.

Belanghebbenden die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen tevens de Voorzieningenrechter van de Rechtbank in Arnhem verzoeken een voorlopige voorziening te treffen indien onverwijlde spoed dit vereist. Dit verzoek kan in tweevoud gericht worden aan: Rechtbank Gelderland, Locatie Arnhem, Team Bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem. Het verzoek om een voorlopige voorziening kan ook digitaal worden ingediend bij genoemde rechtbank via Voorlopige voorziening aanvragen | Rechtspraak. Kijk op genoemde website voor de precieze voorwaarden. Voor het behandelen van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt griffierecht geheven.

 

Naar boven