Burgemeester en Wethouders van Enschede
Gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).
Overwegende:
dat de Haaksbergerstraat gelegen is in de gemeente Enschede;
dat de Haaksbergerstraat in beheer is bij de gemeente Enschede;
dat de Haaksbergerstraat een weg is zoals bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;
dat de wegencategorisering in Enschede aansluit op de categorisering zoals opgenomen in het landelijke programma Duurzaam Veilig;
dat de Haaksbergerstraat gecategoriseerd is als een gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom;
dat de verblijfsfunctie op gebiedsontsluitingswegen ondergeschikt is aan de verkeersfunctie;
dat op de Haaksbergerstraat tussen nr. 100 en nr. 102 een aansluiting op de Haaksbergerstraat aanwezig in de vorm van een doodlopende weg die meerdere parkeerterreinen en parkeerplaatsen ontsluit;
dat deze aansluiting dusdanig smal is dat autoverkeer elkaar op de rijbaan op het gedeelte tussen de panden niet kan passeren;
dat gebleken is dat er op genoemd weggedeelte geparkeerd wordt, al dan niet gebruik makend van het smalle trottoir;
dat door geparkeerde voertuigen de bereikbaarheid van de achtergelegen parkeerterreinen en parkeerplaatsen in het geding komt;
dat het noodzakelijk is dat bestemmingsverkeer de parkeerterreinen en parkeerplaatsen moet kunnen bereiken;
dat tevens hulpdiensten achterliggende parkeerterreinen moeten kunnen bereik in het geval van calamiteiten;
dat duidelijke, begrijpelijke en geloofwaardige verkeerssituaties kunnen leiden tot minder overlast, hinder of schade in het verkeer;
dat gezien voorgaande argumenten het wenselijk is om een parkeerverbod zonaal in te stellen op deze doorgang om de bereikbaarheid van achterliggende parkeerterreinen en parkeerplaatsen te waarborgen;
dat voorgaande gerealiseerd wordt door het plaatsen van bord E1 (zone begin/einde) van bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van de aansluiting met de Haaksbergerstraat;
dat het nemen van een verkeersbesluit volgens artikel 15 van de WVW 1994 vereist is indien:
- •
door plaatsing of verwijdering van verkeerstekens, en onderborden, een gebod of verbod wordt ingesteld of aangepast, of fysieke voorzieningen op de weg worden aangebracht of verwijderd;
dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen van verkeersbord E1 (zone begin/einde) van bijlage 1 van het RVV 1990 een verkeersbesluit is vereist;
dat gelet op artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994 het college van burgemeester en wethouders van Enschede bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze wegen;
dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen strekken tot:
- •
het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- •
het beschermen van weggebruikers en passagiers;
- •
het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.
dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt bij het treffen van deze verkeersmaatregel;
dat gelet op voorgaande overwegingen het waarborgen van de vrijheid van het verkeer, in dit geval de vrijheid om te parkeren op de rijbaan, van ondergeschikt belang wordt geacht;
dat met betrekking tot het uitvoeren van deze verkeersmaatregelen overleg is gevoerd met de politie ingevolge artikel 24 van het BABW, en die kan instemmen met deze maatregel;