Overwegingen ten aanzien van het besluit
Dat ten behoeve van het stimuleren van elektrisch vervoer een netwerk van oplaadpunten noodzakelijk is;
Dat de gemeente Edam-Volendam in samenwerking met MRA-Elektrisch in het kader van de uitbreiding van de openbare laadinfrastructuur locaties aanwijst voor oplaadpunten voor elektrische voertuigen aanwijst;
Dat de gemeente via MRA-Elektrisch een valide verzoek heeft ontvangen van een toekomstige bewoner voor het plaatsen van openbare oplaadpaal;
Dat voldoende is aangetoond dat er ter plaatse behoefte zal bestaan aan een oplaadpaal voor het opladen van elektrische voertuigen;
Dat de indiener van het verzoek niet beschikt over parkeer- en oplaadmogelijkheden op eigen terrein;
Dat de bezettingsgraad van bestaande laadpunt op de Kraggenburg in het dagdeel avond gemiddeld 37% bedraagt over de maanden mei tot en met oktober 2025;
Dat het plaatsen van nieuwe laadpunten het belang van de realisatie van een dekkend openbaar laadnetwerk dient;
Dat het verzoek op basis daarvan voldoet aan de in de Beleidsregels elektrisch laden Edam-Volendam vastgestelde criteria;
Dat door de beheerder de locatie in de Oostwal in Volendam is goedgekeurd;
Dat om een optimale benutting van een openbare oplaadpunt te waarborgen het wenselijk is om bij het oplaadpunt een tweetal parkeerplaatsen te reserveren ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen;
Dat dit gerealiseerd kan worden door middel van het plaatsen van het verkeersbord E8c als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 en een onderbord dat aanduidt dat het verkeersbord erboven van toepassing is op twee parkeervakken;
Dat de gemeten nachtelijke parkeerdruk in de Oostwal niet zo hoog is dat het reserveren van twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen tot een onacceptabele verzwaring van de parkeerdruk zal leiden;
Dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen van het verkeersbord E8c – met het betreffende onderbord – van bijlage 1 van het RVV 1990 een verkeersbesluit is vereist;
Dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de verkeersmaatregel strekt tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
Dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de verkeersmaatregel voorts strekt tot het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;
Dat de Oostwal in Volendam in beheer is van de gemeente Edam-Volendam;
Dat de gemeente voorafgaand aan de publicatie van dit verkeersbesluit een bewonersbrief heeft verzonden aan belanghebbenden om in kennis te stellen van dit locatievoorstel, en dat de gemeente daarop geen negatieve reacties of zijnswijzen heeft ontvangen; en
Dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg heeft plaatsgevonden met de gemandateerde van de korpschef van de politie, waarbij te kennen is gegeven dat met het voorgestelde verkeersbesluit wordt ingestemd.