Gemeenteblad van Bergen (NH)
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Bergen (NH) | Gemeenteblad 2025, 537474 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Bergen (NH) | Gemeenteblad 2025, 537474 | verkeersbesluit of -mededeling |
Reserveren van 2 parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen aan de Boulevard Ir de Vassy, ter hoogte van Parallelweg 2 in Egmond aan Zee
Het college van Burgemeester en wethouders van Bergen;
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd verkeersbesluiten te nemen voor wegen in beheer van de gemeente Bergen (NH). Bij collegebesluit d.d. 1 januari 2017 is deze bevoegdheid gemandateerd aan het hoofd van het Domein Beheer Openbare Ruimte, onder gemandateerd aan de Teammanager Openbare Ruimte en onder gemandateerd aan de beleids-/medewerker verkeer.
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Gelet op de artikelen 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 hierna WvW heeft het college van Burgemeester en wethouders van Bergen (NH) een verkeersbesluit genomen.
In het kader van de landelijke Energie Transitie, versterkt de gemeente Bergen NH het openbare laadnetwerk. Doormiddel van het plaatsen van openbare laadpalen wordt de dekking van het netwerk uitgebreid. In samenwerking met het MRA-e wilt de gemeente op enkele, strategische locaties een snellader plaatsen. Eén van deze locaties is langs het strand in Egmond aan zee. Ten behoeve van de bruikbaarheid van de snellader wordt er een verkeersbesluit genomen voor het reserveren van vier parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen aan de Boulevard Ir de Vassy, ter hoogte van Parallelweg 2 in Egmond aan Zee.
Gelet op artikel 21 van de BABW heeft het verkeersbesluit de volgende doelstellingen:
• het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik
Elektrisch rijden levert een belangrijke bijdrage aan de afname van de CO2-uitstoot en daarmee aan de doelstelling van het Klimaatakkoord. Het is de verwachting dat het aantal elektrische auto’s de komende jaren explosief gaat toenemen en daarmee ook de vraag naar oplaadpunten. De beschikbaarheid van voldoende openbare oplaadpunten is een randvoorwaarde om de transitie naar elektrisch rijden mogelijk te maken. Voor de gemeenten is hierin een belangrijke taak weggelegd. Het plaatsen van oplaadpunten is namelijk nodig om de doelstelling van het Klimaatakkoord te behalen.
Het plaatsen van publieke oplaadpunten stimuleert elektrisch rijden in Bergen (NH) en heeft daardoor ook lokale milieuvoordelen. Elektrische auto’s produceren minder geluid en hebben geen uitstoot.
De gemeente Bergen (NH) heeft zich voor het plaatsen van oplaadpalen aangesloten bij de MRA-E. Binnen het project MRA-E werken overheden in Flevoland, Noord-Holland en Utrecht samen om elektrisch vervoer te stimuleren en een netwerk van publieke oplaadpunten te realiseren. De oplaadpunten die vanuit de MRA-E worden geplaatst, zijn voorzien van groene stroom.
Een snellader heeft twee aansluitingen voor het opladen van elektrische voertuigen. Per locatie is de afspraak om twee snelladers te plaatsen. Om de beschikbaarheid van het oplaadpunt te garanderen worden er vier parkeerplaatsen gereserveerd.
Het reserveren van twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen betekent dat benzine- en dieselauto’s daar niet meer mogen parkeren. Hierdoor kan de parkeerdruk in de directe omgeving van het oplaadpunt toenemen. Dit wordt vaak door direct omwonenden als bezwaarlijk ervaren. Desondanks wordt een hoge parkeerdruk in de directe omgeving van de beoogde locatie van een oplaadpunt niet gezien als reden om van plaatsing af te zien. De reden hiervoor is dat de groei van het aantal elektrische auto’s, gelet op het Klimaatakkoord, noodzakelijk is en daardoor onontkoombaar.
Niet iedereen die in het bezit is van een elektrische auto heeft beschikking over parkeergelegenheid op eigen terrein. Maar deze auto’s moeten wel opgeladen kunnen worden en dat binnen een redelijke loopafstand van het woon- of werkadres. Het is de taak van de gemeente om in de laadinfrastructuur die daarvoor nodig is te voorzien, ook in wijken waar de parkeerdruk hoog is.
De beoogde locatie voor het oplaadpunt is gelegen aan de Boulevard Ir de Vassy, ter hoogte van Parallelweg 2 in Egmond aan Zee. Voor de locatiekeuze gelden de volgende overwegingen:
1. De locatie is gelegen op een strategische locatie voor de behoefte van het elektrisch laden;
2. De locatie is gelegen langs een doorgaande weg en is daardoor goed vindbaar en bereikbaar;
3. De locatie is voldoende verlicht, wat het gebruik van het oplaadpunt in het donker gemakkelijker maakt en vandalisme ontmoedigt;
4. De inrichting van de parkeerplaatsen heeft op deze locatie geen nadelige gevolgen voor de verkeersveiligheid en/of andere verkeersbelangen;
5. De locatie voldoet aan de technische criteria voor plaatsing van een oplaadpunt;
6. De locatie is gelegen in een zone met betaald parkeren, ook tijdens laden dient er parkeerbelasting te worden afgedragen.
Overeenkomstig art. 24 BABW is overleg gepleegd met de, namens de korpschef van de Nationale politie, gemandateerde Verkeersadviseur van de Eenheid Noord-Holland. Deze gaf een positief advies op deze maatregel.
Het college van Burgemeester en wethouders van Bergen,
Namens deze,
David Verhaar
Medewerker Verkeer & Vervoer bij Beheer Openbare Ruimte
Op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan een belanghebbende tegen dit besluit binnen zes weken na de dag van bekendmaking een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Bergen (NH), Postbus 175 1860 AD Bergen (NH). Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat tenminste de naam en adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar. Wij wijzen erop dat een bezwaarschrift de werking van het besluit niet schorst.
Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat betekent dat het besluit blijft gelden in de tijd dat uw bezwaarschrift in behandeling is. Kunt u een beslissing op uw bezwaarschrift niet afwachten, omdat er spoed noodzakelijk is? Dan kunt u een voorlopige voorziening aanvragen. Daarmee vraagt u de rechter om de werking van het besluit van de gemeente uit te stellen. Een voorlopige voorziening aanvragen kan alleen als u een bezwaarschrift hebt ingediend. Voor de behandeling van uw aanvraag moet u griffierecht betalen aan de rechtbank. U vraagt een voorlopige voorziening schriftelijk aan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland, Postbus 1621, 2003 BR Haarlem
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-537474.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.