Gemeenteblad van Weert
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Weert | Gemeenteblad 2025, 536277 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Weert | Gemeenteblad 2025, 536277 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening paracommercie gemeente Weert
De raad van de gemeente Weert;
gelezen het voorstel van de burgemeester van Weert van 18 augustus 2025;
gelet op de artikelen 108, tweede lid, 147 en 149 van de Gemeentewet en de artikelen 4, 25a en 41 van de Alcoholwet;
gezien het advies van de raadscommissie Samenleving en Bestuur van 9 september 2025;
gezien de behandeling in de gemeenteraad van 24 september 2025;
gezien het uitdragen en steunen van de landelijke campagne NIX18;
In deze verordening wordt verstaan onder:
wijkaccommodatie: een gebouw, beheert door een stichting of vereniging die zich richt op - sociaal-culturele activiteiten, dat voorziet in de behoefte aan ruimten voor (maatschappelijke) activiteiten en dienstverlening ten dienste van de inwoners van een kern of wijk waardoor zij op een laagdrempelige wijze elkaar kunnen ontmoeten hetgeen bijdraagt aan de sociale cohesie in deze kern of wijk;
bijeenkomsten van persoonlijke aard: bijeenkomsten die geen (direct) verband houden met de statutaire doelstellingen van de paracommerciële rechtspersoon, zoals bruiloften, feesten en partijen, recepties, jubilea, verjaardagen, bedrijfsfeesten, koffietafels en condoleancebijeenkomsten, alsmede in de inrichting te houden bijeenkomsten die gericht zijn op personen die niet of niet rechtstreeks bij de activiteiten van de betreffende rechtspersoon betrokken zijn.
Artikel 3 Toegestane activiteiten
Binnen de grenzen van de schenktijden zoals genoemd in artikel 2, is het een paracommerciële rechtspersoon toegestaan om alcoholhoudende drank te verstrekken tijdens de activiteiten die voor dit type paracommerciële rechtspersoon zijn aangewezen in Bijlage A.
Artikel 4 Verbod op alcoholverstrekking tijdens bijeenkomsten van persoonlijke aard
Het is een paracommerciële rechtspersoon verboden om alcoholhoudende drank te verstrekken tijdens een bijeenkomst van persoonlijke aard.
Artikel 5 Maatschappelijke en sociaal-culturele activiteiten
Indien alcoholhoudende drank wordt verstrekt tijdens een maatschappelijke of sociaal-culturele activiteit door een paracommerciële rechtspersoon die zich hoofdzakelijk richt op activiteiten van sociaal-culturele aard, wordt dit niet aangemerkt als een bijeenkomst van persoonlijke aard zoals bedoeld in artikel 4. In dat geval zijn de vorige leden van dit artikel niet van toepassing.
Artikel 8 Verbod door burgemeester
Ook indien alcoholverstrekking tijdens een bijeenkomst van persoonlijke aard op grond van artikel 5 of artikel 6 is toegestaan, kan de burgemeester het verstrekken van alcoholhoudende drank alsnog verbieden indien dit noodzakelijk is in het belang van de openbare orde, veiligheid, zedelijkheid of volksgezondheid.
Artikel 9 Verstrekken van sterke drank
Het is een paracommerciële rechtspersoon verboden om sterke drank te verstrekken tijdens een activiteit van sportieve of educatieve aard.
De burgemeester kan bepalingen uit deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing, gelet op het belang van het voorkomen van oneerlijke mededinging, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Voor het sanctioneren van overtredingen van de bepalingen van deze verordening wordt het Alcohol Handhavingsstappenplan gehanteerd.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 12 november 2025.
De griffier,
mr. M.H.R.M. Wolfs-Corten
De voorzitter,
mr. R.J.H. Vlecken
Bijlage A behorende bij artikel 3
Aanwijzing van activiteiten, afhankelijk van het type paracommerciële rechtspersoon, waarbij het een paracommerciële rechtspersoon is toegestaan om alcoholhoudende drank te verstrekken zoals bedoeld in artikel 3 van de Verordening paracommercie gemeente Weert (niet limitatief)
Voor alle paracommerciële rechtspersonen:
Voor sportieve / recreatieve instellingen
Voor sociaal-culturele instellingen:
Voor instellingen van levensbeschouwelijke of godsdienstige aard:
Op grond van artikel 4 van de Alcoholwet moet bij gemeentelijke verordening ter voorkoming van oneerlijke mededinging regels worden gesteld waaraan paracommerciële rechtspersonen zich dienen te houden bij de verstrekking van (zwak) alcoholhoudende drank. De gemeente mag daarbij rekening houden met de aard van de paracommerciële rechtspersoon en de lokale omstandigheden.
De regels in de verordening hebben in elk geval betrekking op de volgende onderwerpen:
Een andere doelstelling van deze verordening is het tegengaan van alcoholgebruik en -misbruik, in het bijzonder onder jongeren. Daarom is in deze verordening een bepaling opgenomen op alcoholverstrekking bij activiteiten gericht op personen onder de 18 jaar (derde lid van artikel 2). Daarnaast is een bepaling opgenomen over het verstrekken van sterke drank bij sportieve of educatieve activiteiten (artikel 9). Deze bepalingen sluiten aan bij het gemeentelijk beleid en de landelijke campagne NIX18.
Op grond van artikel 4, vierde lid, van de Alcoholwet kan de burgemeester ontheffing verlenen van de regels in deze verordening voor bijzondere gelegenheden van zeer tijdelijke aard, voor een periode van maximaal twaalf dagen. De verordening geeft geen nadere invulling aan deze bevoegdheid, zodat de burgemeester per individueel geval kan beoordelen of een ontheffing noodzakelijk en wenselijk is.
In deze verordening en toelichting wordt gesproken over instellingen zoals sportverenigingen, wijkaccommodaties en schutterijen. De bepalingen zijn uitsluitend van toepassing op deze instellingen wanneer zij zelf horeca-activiteiten op hun locatie exploiteren. In dat geval vallen zij onder het begrip paracommerciële rechtspersoon.
Het is belangrijk dit te benadrukken, omdat er situaties kunnen zijn waarin de horeca-activiteiten zijn uitbesteed aan een derde partij met een reguliere horecavergunning. Denk bijvoorbeeld aan een sportkantine die wordt beheerd door een commerciële exploitant, of een wijkaccommodatie of schutterij die volledig commercieel wordt geëxploiteerd. In dergelijke gevallen zijn deze instellingen géén paracommerciële rechtspersonen en is de verordening dus niet op hen van toepassing.
Hieronder worden enkel de bepalingen besproken waarvoor een nadere toelichting wenselijk is.
Bijeenkomsten van persoonlijke aard (onder gedachtestreep 5)
Artikel 4, derde lid, onder b en c, van de Alcoholwet noemt twee typen bijeenkomsten waarvoor regels moeten worden gesteld: bijeenkomsten van persoonlijke aard en bijeenkomsten gericht op personen die niet of niet rechtstreeks bij de activiteiten van de rechtspersoon betrokken zijn. In deze verordening zijn beide typen samengevoegd onder één definitie: bijeenkomsten van persoonlijke aard. Dit is gedaan omdat het onderscheid in de praktijk moeilijk te maken is en beide typen bijeenkomsten gemeen hebben dat ze niet direct bijdragen aan de kernactiviteiten van de rechtspersoon. Door ze samen te voegen ontstaat een duidelijker en beter handhaafbaar kader, waarmee interpretatieverschillen worden voorkomen.
Voor alle paracommerciële rechtspersonen geldt een uniforme regeling voor schenktijden. Er wordt geen onderscheid gemaakt naar het type rechtspersoon.
De verordening werkt met een variabele schenktijd: alcoholhoudende drank mag worden verstrekt vanaf één uur vóór aanvang tot uiterlijk twee uur ná afloop van een activiteit die past binnen de statutaire doelomschrijving van de rechtspersoon.
Daarnaast kent de schenktijd een ondergrens en een bovengrens:
Het verstekken van alcoholhoudende drank is verboden tijdens activiteiten die geheel of in belangrijke mate gericht zijn op personen onder de 18 jaar. Dit sluit aan bij het gemeentelijk beleid en de landelijke campagne NIX18.
Bij de beoordeling of het verbod van toepassing is, staat niet de leeftijd van individuele aanwezigen centraal, maar de aard en opzet van de activiteit. Het gaat erom of de activiteit in hoofdzaak gericht is op personen onder de 18 jaar. De enkele aanwezigheid van minderjarigen betekent dus niet automatisch dat alcoholverstrekking verboden is.
Artikel 3 Toegestane activiteiten
De activiteiten in Bijlage A zijn aangewezen als activiteiten waarbij het een paracommerciële rechtspersoon is toegestaan om alcoholhoudende drank te verstrekken, ook al passen deze activiteiten niet volledig en rechtstreeks binnen de statutaire doelstelling van de paracommerciële rechtspersoon. Er bestaat namelijk maatschappelijke consensus dat deze activiteiten logisch en passend zijn binnen het functioneren van de paracommerciële rechtspersoon.
Omdat deze activiteiten als verenigingsgebonden worden beschouwd, is geen ontheffing of melding vereist. Wel moet de paracommerciële rechtspersoon zich ook tijdens deze activiteiten houden aan de schenktijd zoals geregeld in artikel 2, en aan het eventuele verbod op het verstrekken van sterke drank zoals opgenomen in artikel 10.
De opsomming in Bijlage A is niet limitatief. Als een activiteit niet expliciet is opgenomen, moet worden beoordeeld of deze activiteit een verenigingsgebonden karakter heeft dat voldoende aansluit bij de doelstelling en het functioneren van de paracommerciële rechtspersoon. Daarbij wordt gekeken naar de aard van de activiteit, de betrokken doelgroep en de mate waarin de activiteit bijdraagt aan het verenigingsleven.
Artikel 5 Maatschappelijke en sociaal-culturele activiteiten
Dit artikel vormt een specifieke uitzondering op het verbod uit artikel 4, dat alcoholverstrekking tijdens een bijeenkomst van persoonlijke aard niet toestaat. Deze uitzondering is gebaseerd op het soort activiteit: ze geldt bij een bijeenkomst van persoonlijke aard die kwalificeert als maatschappelijke of sociaal-culturele activiteit.
Hierbij kan gedacht worden aan een kaartmiddag voor senioren, vieringen (zoals Sinterklaas, Kerstmis, Suikerfeest) of een jongerensoos.
Normaal gesproken vinden dit soort activiteiten plaats bij paracommerciële rechtspersonen die zich richten op sociaal-culturele activiteiten, zoals wijkaccommodaties, buurthuizen of gemeenschapshuizen. In de praktijk blijkt echter dat deze voorzieningen niet overal beschikbaar zijn.
In sommige kernen en wijken ontbreekt een geschikt sociaal-cultureel onderkomen, of is het slechts beperkt beschikbaar. Tegelijkertijd komt het voor dat de reguliere horeca daar, als die al aanwezig is, niet beschikbaar is of niet geschikt is om deze activiteiten te faciliteren.
Deze activiteiten zijn echter essentieel voor de sociale cohesie en het gemeenschapsleven in een kern of wijk. Ze dragen bij aan ontmoeting, verbinding en het versterken van lokale netwerken.
Om te voorkomen dat deze waardevolle activiteiten verdwijnen, biedt artikel 5 de mogelijkheid om ze onder bepaalde voorwaarden te organiseren bij andere paracommerciële rechtspersonen, zoals sportverenigingen of schutterijen, die daar normaal gesproken niet voor bedoeld zijn. Dit zorgt voor een praktische en maatschappelijk verantwoorde oplossing, zonder dat het leidt tot oneerlijke concurrentie met de reguliere horeca.
Bij toepassing van artikel 5 geldt niet de variabele schenktijd zoals bedoeld in artikel 2, eerste lid (één uur vóór tot twee uur ná de activiteit). In plaats daarvan mag alcoholhoudende drank uitsluitend worden verstrekt binnen de tijdsduur van de activiteit zelf, dus niet in de periode ervoor of erna.
De formulering ‘binnen de tijdsduur’ is bewust gekozen om duidelijk te maken dat alcoholverstrekking alleen mag plaatsvinden tijdens de activiteit, maar niet noodzakelijkerwijs vanaf het begin tot het einde. Dit is relevant wanneer een activiteit bijvoorbeeld begint vóór het vroegst toegestane schenktijdstip van 12:00 uur. De beperkingen uit artikel 2, tweede en derde lid blijven namelijk van kracht. Dat betekent dat alcoholverstrekking niet mag plaatsvinden vóór 12:00 uur en niet is toegestaan bij activiteiten die geheel of in belangrijke mate gericht zijn op personen onder de 18 jaar.
Dit lid voorkomt dat paracommerciële rechtspersonen die zich hoofdzakelijk richten op sociaal-culturele activiteiten onnodig worden beperkt in het schenken van alcohol tijdens maatschappelijke en sociaal-culturele activiteiten. Voor deze rechtspersonen zijn dergelijke activiteiten onderdeel van hun reguliere bedrijfsvoering en sluiten ze aan bij het doel waarvoor zij zijn opgericht. Het is onwenselijk om hen, voor zover het gaat om sociaal-culturele en maatschappelijke activiteiten, onder het verbod van artikel 4 te laten vallen of te verplichten aan de voorwaarden van artikel 5 te voldoen.
Artikel 6 Bijeenkomsten van persoonlijke aard in wijkaccommodaties
Dit artikel vormt een specifieke uitzondering op het verbod uit artikel 4, dat alcoholverstrekking tijdens bijeenkomsten van persoonlijke aard niet toestaat. Deze uitzondering is locatiegericht: ze geldt voor bijeenkomsten van persoonlijke aard die plaatsvinden in een wijkaccommodatie.
Deze uitzondering is bedoeld om bewoners uit dezelfde kern of wijk de mogelijkheid te bieden om in hun eigen omgeving samen te komen voor hun persoonlijke activiteiten, zoals een bruiloft, condoleance, koffietafel of verjaardag. Dit is van belang in kernen en wijken waar geen reguliere horeca beschikbaar is, of waar de aanwezige horeca niet beschikt over de benodigde faciliteiten of capaciteit. Omdat er in zulke gevallen geen sprake is van concurrentie met reguliere horeca, moet het mogelijk zijn om deze bijeenkomsten van persoonlijke aard toch te laten plaatsvinden in een wijkaccommodatie. Artikel 6 maakt dit mogelijk, mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.
Zie de toelichting bij het derde lid van artikel 5.
Deze verklaring is nodig om aan te tonen dat de activiteit niet terecht kan bij de reguliere horeca ter plaatse, en dus onder de uitzondering valt. Het moet gaan om een concrete en controleerbare verklaring van de horecaondernemer zelf, bijvoorbeeld (een kopie van) een ondertekende brief of e-mail van de horecaondernemer waarin wordt aangegeven dat zijn of haar locatie niet beschikbaar is voor de betreffende datum en activiteit.
Een algemene verwijzing of mondelinge mededeling is onvoldoende. De verklaring moet specifiek zijn en betrekking hebben op de activiteit zoals gemeld, inclusief datum en aard van de bijeenkomst.
Een melding wordt pas gekwalificeerd als een melding als alle vereiste gegevens en bescheiden volledig zijn aangeleverd. Oftewel, als één of meer van de gegevens of bescheiden uit het derde lid ontbreekt dan is er geen sprake van een melding.
Dit betekent dat de activiteit niet onder de uitzondering valt, en dat alcoholverstrekking op grond van artikel 5 of 6 niet is toegestaan. De paracommerciële rechtspersoon loopt dan het risico op handhaving bij overtreding van het verbod uit artikel 4.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-536277.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.